Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusien Audien ohjaustehostinongelmat, "mutteriohjaus", keskialueen tunnottomuus jne.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Mutteriohjaus

    Kirjoitampa tähän jatkoksi koska jos tekee hakuja mutterimaisesta ohjauksesta niin tulee tämä keskustelu aika nopeasti vastaan.

    Eli tämä on niille jotka pelästyvät oman ohjauksensa jäykistymisestä ja mutterimaisuudesta kun lukevat näitä "kauhautarinoita". Näin kävi itselleni.

    Minulla on Q5 3.0TDI vm.2009. Autossa on Drive-select ominaisuus. Ohjaus alkoi vähän kangistumaan hiljalleen mutta ei muuten vielä hälyttävää. Sitten alkoi ilmetä ajoittain mutterimaisuutta eli välillä tuli tosi kankeaksi tietyissä kohdissa. Väillä vika oli poissa. Öljyt tarkastin toki ja pumppua kuuntelin, ilmakuplia ei tullut eikä muutakaan pumppuun viittaavaa. Sitten tuo alkoi mennä koko ajan pahemmaksi.

    Menin sitten Seinäjoen käyttöautolle ja valittelin asiaa. Kyselin kaikki kampanjat yms. joista täälläkin mainitaan. Sieltä tuli hienosti vastaus että 90% on ohjauskulmien virheestä ja loput on ohjaustangon vaihdon vaativia. Tähän kommentoin että ei varmasti ole kun on välillä pois ja taas tulee uudelleen. Katsastettu on juuri ja mitään ei ole väljää. Mitään alustan osia ei ole vaihdettu. Jätin marmorin höpisemään ja poistuin.

    Lopulta huomasin että se tekee sen noin puolen kääntökierroksen jaolla. Siitä tulikin mieleen että ohjausakselin nivel voi takerrella. Menin sitten toiselle korjaamolle ja heillä oli heti sama kommentti eli ohjausakselin nivel. No se avattiin ja öljyttiin. Heti parani. Tehtiin vielä uudelleen ja nyt ohjaus on aivan taas entisensä.

    Eli aina ei tarvitse lähteä pahimman diagnoosin mukaan vaan ihan näitä ensimmäisiä helppoja kannattaa ensin tutkia.

    Toivotavasti jollekin tästä oli apua.

    Comment


      #92
      Nuo kampanjat, kuten tämä ketjukin, koskee uudempia, sähköisesti tehostetulla ohjauksella varustettuja autoja (B8 facelift->). Näissä ennen faceliftiä olevissa ei tätä ongelmaa ole, mutta tuosta voi tosiaan olla apua kyllä muille, jos ongelmia näissä vanhemmissa ilmenee.

      Comment


      • #93
        Uudempia?

        Mitä uudempia? Tämä on 2009 ja servotronicilla sekä Drive-selectillä varustettu Q5. Kaikissa näissä on silti mekaaninen yhteys. Vain jenkeissä voi olla ilman.

        Comment


          #94
          Siis nämä tässä ketjussa läpikäydyt ongelmat, tuo tietty mutteri ohjauksessa ja kampanjat ja muut koskee näitä 2013 (2012 voi olla myös kai facelift) ja uudempia täysin sähköisesti tehostettuja ohjauksia. Tuon ikäisessäkin vielä hydraulinen.

          Comment


            #95
            Vanhemmissa b8 korisissa on ollutkin tuota nivelen jäykkyyttä, siitä oli jopa tiedote että vaihdettava. Ja kuten jo todettu, tämän topikin järjestelmä on täyssähköinen ja koskee siis facelift malleja.

            Comment


            • #96
              Meikällä on suht tuore A4 mallia 2013 ja koriltaan B8.5 eli facelift. Mutteriohjausta ilmenee aika-ajoin, usein sen jälkeen kun auton on ajanut lämpimäksi, sammuttanut ja lähtenyt uudelleen niin jonkin aikaa nytkyttää ohjausta, tuntee erityisesti loivissa käänteissä.

              Miten muilla on tämä ongelma ratkennut? Muuten olisin todella tyytyväinen autoon mutta sitä en salli että näin kalliissa autossa on tällainen vika joita ei edes -70 luvun vehkeisiin enää osaa odottaa..

              Laakkosen kanssa ollaan oltu jutulla, todennäköisesti tarkastetaan onko päivitystä saatavilla vaikka vuonna 2013 tehdaskampanjanpiiriin on yksi päivitys jo tehty.

              Comment


                #97
                Itse itseäni lainaten, mun -13 malliseen tehtiin näin ja hyvin toiminut. Nykyisessä (-15) ei ole moista ongelmaa havaittu. Ehdotan että otat vaikka printin tuosta ja lyöt paperin Laakkosen tiskille ja käsket apinoimaan. Kuten huomaat, kampanjakoodikin löytyy jos Laakkonen ei sitä jostain syystä tiedä.

                Alkuperäinen kirjoittaja miiahone Näytä viesti
                Mun autoon tehtiin toinen softapäivitys + korjailtiin ohjauskulmia viime viikolla. Lyhyen kokemuksen perusteella ongelma katosi, ohjaus on ihan unelma (nastarenkaat, vakioalusta). Mutta tämähän on ollut lämpötilariippuvainen, edellinen softakorjaus poisti vian nollakelillä, mutta toi takaisin muuamalla plus-asteella. Seuraan tilannetta.

                27.11.2013
                Ajokilometrit 55012 km
                Toimipiste Audi Center Espoo
                Kuvaus Gfs/ohjattu toiminto
                Yksityiskohdat Työrivi: Gfs/ohjattu toiminto, määrä: 1
                Työrivi: Kampanja 26h7 kr 8k, määrä: 1
                Työrivi: Melusuoja irrotettuna ja kiinnitettynä, määrä: 1
                Varaosa: Gasket, määrä: 1
                Työrivi: Takapyörien kallistuma säädettynä, määrä: 1
                Työrivi: Takapyörien auraus säädettynä, määrä: 1
                Työrivi: Etupyörien kallistuma säädettynä, määrä: 1
                Varaosa: Tiiv.reng, määrä: 1
                Työrivi: Etupyörien auraus säädettynä, määrä: 1
                Työrivi: Etu-/taka-akseliston mittaus mitattuna, määrä: 1
                Työrivi: Akku ladattuna, määrä: 1

                Comment


                • #98
                  Alkuperäinen kirjoittaja Shaingi Näytä viesti
                  Meikällä on suht tuore A4 mallia 2013 ja koriltaan B8.5 eli facelift. Mutteriohjausta ilmenee aika-ajoin, usein sen jälkeen kun auton on ajanut lämpimäksi, sammuttanut ja lähtenyt uudelleen niin jonkin aikaa nytkyttää ohjausta, tuntee erityisesti loivissa käänteissä.

                  Miten muilla on tämä ongelma ratkennut? Muuten olisin todella tyytyväinen autoon mutta sitä en salli että näin kalliissa autossa on tällainen vika joita ei edes -70 luvun vehkeisiin enää osaa odottaa..

                  Laakkosen kanssa ollaan oltu jutulla, todennäköisesti tarkastetaan onko päivitystä saatavilla vaikka vuonna 2013 tehdaskampanjanpiiriin on yksi päivitys jo tehty.
                  Minulla samankaltaisia ongelmia. Auto menossa reilun viikon päästä tarkastukseen ja katsotaan löytyykö uusia päivityksiä. 48L1 päivitys on tehty, mutta uudemmista päivityksistä ei kuulemma tiedä ennen kuin auto laitetaan piuhaan kiinni. Jos tästä ei löydy apua, niin todennäköisesti edessä hammastangon vaihto. Autossa on vaihtoautotakuu, minkä laskuun kustannusten pitäisi mennä.

                  Comment


                  • #99
                    Auto kävi tänään tarkistettavana ja tuomio oli, että hammastanko menee vaihtoon. Uusi hammastanko tulee Saksasta ja on kuulemma viimeisin versio mitä tuohon autoon on saatavilla. Onneksi on vaihtoautotakuu, kun kuulemma pelkästään uusi hammastanko maksaa reilu pari tonnia. Siihen vielä puoli päivää töitä päälle. Toivotaan, että mutterit tämän myötä katoaa...

                    Comment


                    • Nyt on uusi hammastanko vaihdettu. Mutteri korjaantui samantien. Ohjaus tuntuu nyt kokonaisuudessaan kevyemmältä, erityisesti keskialue.

                      Ainoa ongelma oli, että ratti oli operaation jälkeen vinossa vasemmalle. Vein auton takaisin korjaamolle ja huoltomies sääti ohjauskulmat uudelleen minun katsoessa vierestä. Sain vielä itse keskittää ratin keskiasentoon, että sain siitä mieleisen. Käytiin vielä ajamassa koeajolenkki huoltomiehen kanssa, että olisin varmasti tyytyväinen. Hyvää palvelua!!

                      Comment


                      • Oma autoni kävi tänään (A6 2012) Kuopion Laakkosella mutteriohjauksen tiimoilta tarkastettavana ja uuden päivityksen ajoivat sisään, kun sellainen oli saatavilla. Autoon edellisen omistajan aikana tehty jo 48L1 päivitys huoltokirjan merkinnöistä päätelleen. Uutta merkintää ei tämän päivän päivityksestä tehty.

                        Ongelma kuitekin tuntui poistuneen näin lyhyen koeajon jälkeen, pitää seurailla tilannetta paraniko tilanne. Seuraava korjaus on kuulemma ohjausvaihteen vaihto mikäli ei parannusta tapahdu..

                        Comment


                        • Maksoitko mitään tuosta operaatiosta? Minulla on vaihdettu hammastanko aikaisemmin, mutta ohjaus on ollut turhan kevyt ja tunnoton tämän operaation jälkeen. Viikko sitten päivitettiin uusi ohjelmisto ja ohjaus muuttui selvästi jämäkämmäksi varsinkin suuremmilla nopeuksilla. Satasen maksoin tästä operaatiosta. 48L1 oli minullakin tehty edellisen omistajan toimesta, eli päivityksiä on tullut tuon jälkeenkin. Huomasitko muuten eroa ohjauksessa uusimman päivityksen jälkeen?
                          Viimeksi muokannut okkim; 29.1.2016, 22:48. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                          Comment


                          • Huomasin kyllä eron vanhaan sen päivityksen jälkeen, ainakinmutteri-ominaisuus hävisi pois. Kunnossa ohjaus ei kyllä ole mielestäni vieläkään, keskialueella on todella herkkä vaikka asetettu dymanic-asentoon. Pienestäkin liikkeestä auto tuntuu lähtevän seilaamaan ja suorallakin tiellä työlästä ajaa. Kyllä piti maksaa parisataa euroa kyseisestä operaatiosta kaikkiaan..

                            Comment


                            • Kahdeksan vuoden tauon jälkeen taas Audin ratin takana. Välissä kaksi Avensista ja yksi BMW xDrive. Muistin vielä tunnuksen ja salasanankin.

                              Autossa alkoi häiritsemään keskialueen molemmin puolin erityisesti taajamanopeuksissa lievät pykälät/kiinni tarttuminen (vaimo ei niitä muka huomannut?). No, otin yhteyttä huoltoon ja uuden ohjelman asennuksen jälkeen ohjaus on ollut erinomainen ja auto muutenkin ollut toistaiseksi mieleinen.

                              Comment


                              • Joo mulla on vaivannut kanssa tuo mutteriohjaus aikaisempina talvina, mutta viime syksynä tehtiin aiheeseen liittyen joku softapäivitys ja muistaakseni joku voitelu kanssa. Nyt oireet on poissa, hyvä juttu. Jotain puhuivat myös aurauskulmista, mutta en ole satavarma muutettiinko niitä.

                                Comment


                                • A5 loppiaisen jälkeen pajalla kolmea päivää lukuunottamatta. Ohjaustehostin uusittu ja uusi hajos seuraavalla 28 asteen pakkasella kolmen päivän kuluttua. Maahantuoja odottaa että ilmat lämpenee ja palauttaa sitten auton kunnossa. Varoituksen sana älkää sekaantuko 13 vm sähköisiin tehostimiin. Takuun jälkeen 2700 € kun vaihtavat uuden.

                                  Comment


                                  • A5 2013 ostettu ja mutteriohjaus ilmeni viikossa. Ei ole mikään pieni huomaamaton riesa. Autoliikkeen piikkiin (tai audin) päivitettäväksi. Hävis mutteri ja ohjaustuntuma parani. Nyt on vaikea sanoa onko hydrauli- vai sähköohjaus. Kyselin autoa hakiessa, että mitä tehdään jos ei kuntoon tällä toimenpiteellä. Suuntaus ja sen jälkeen ohjausvaihteen vaihto uuteen. Tässä sitten tarinan opetus. Lähes poikkeuksetta audin piikkiin, mutta lupa vaihtoon haetaan erikseen joka auto yksilölle. Kuulostaa aika hurjalta että kaksi tehostajaa hajoaa parin päivän sisällä samassa autossa.

                                    Comment


                                    • Audi kävi moottoripäivityksessä, samalla tuli ilmastoinnin ja ohjauksen päivitys. Moottori- ja ilmastointipäivityksille oli kampanjat, ohjauksen päivityksen asensivat veloituksetta kaiken varalta. Ekat havainnot, moottorin käyntiääni muuttui erittäin pehmeäksi ja ohjaus erittäin paljon paremmaksi. Aiemmin ohjaustuntuma varsinkin keskialueella oli sanalla sanoen olematon, nyt eroa vanhaan B8:n on vaikea havaita. Lisäksi sain sijaisauton veloituksetta ja kipukorvauksena ylimääräisestä vaivasta antoivat audimiehen selviytymispaketin. AC Airportille hyvästä palvelusta arvosana 9.

                                      Comment


                                        Käy pehmeämmin= enemmän soppaa= noxit laskee mutta co:t kasvaa? :D

                                        Comment


                                          Ompa hyvä etten ehtinyt väliin. Just piti kirjoittaa että mitenkäs se päästöpäivitys jos olisikin sanonut että pitää mutteriohjauksesta eikä halua sitä autosta poistaa :)

                                          Comment


                                          • Väitän että päinvastoin vähemmän soppaa... Ohjauksen päivityksestä piti vähän vääntää kättä. Eivät olleet heti yhteistyöhaluisia kun ei ollut vikakoodeja ja koeajon perusteella ohjaus vastasi yleistä tasoa, siis heidän mielestä. Lisäksi olisivat halunneet velottaa operaatiosta 40€. Edellinen versio oli 48K8, uusi lienee 48L1. Kuitenkin sain ylipuhuttua kun autolla on ajettu vain 38 tkm ja ainut huolto on tehty AC:llä. Sanon vaan että aika sutta ne myy ihmisille. Sijaisauto A3 ei ollut yhtään kummoisempi.
                                            Viimeksi muokannut sik1; 26.1.2017, 22:18.

                                            Comment


                                            • Jaahas, muutama päivä A5:lla (MY15) ajettu ja välillä huomaa selvästi tuon mutteriohjaus ominaisuuden. Tekisi mieli sanoa ruma sana tähän väliin. Kai sitä pitää ensimmäiseksi käyttää AudiCenterissä tarkistuttamassa onko kaikki päivätykset ja kampanjat asennettu? Eikö tätätä ominaisuutta vielä näinkään uusista (käyttöönotettu 8/2014) ole saatu tehtaan toimesta poistettua ?
                                              Viimeksi muokannut James Potkukelkka; 26.4.2017, 10:03.

                                              Comment


                                              • Omaa a4 vm.13 vaivasi tämä mutteriohjaus. Pahin oli taajama vauhdissa, tunsi ihan selvästi pykälät ohjauksessa ja muljahteli omituisesti. Käytin audilla ohjelmapäivityksessä niin ongelmat katos, ei tunnu yhtään pykäliä eikä muitakaan muljahduksia. Muuten pysyi vaste samanlaisena. Ei keventynyt eikä jäykistynyt. Ohjaus on nyt todella hyvä ?? Paras 25e mitä oon ikinä laittanu autoon ??

                                                Comment


                                                • Kevi, oliko päivitys 48K8 vai 48L1? Näkynee huoltokirjan takasivulla.

                                                  Comment


                                                  • Eivät kirjoittaneet sitä ylös. Soita audille ja kysy onko saatavilla päivitystä. Näkevät koneelta mitä päivityksiä on aiemmin tehty.
                                                    Huoltoneuvoja kertoi että tällä uusimmalla päivityksellä on hävinny ohjausongelmat. Ovat kuulemma aiemmin paljon vaihdelleet hammastankoja ja yrittäneet sillä korjata mutta ei ole toiminut.
                                                    Ei ole ollut hammastangoissa vika vaan softassa.

                                                    Comment


                                                    • Taajamavauhdissa mutteriohjaus vaivaa kovasti. Ajomäärä 145tkm ja viimeisin päivitys tehty. Pörhön mukaan seuraavaksi auttaa ohjausvaihteen vaiko hammastangon vaihto. Onko tähän kenelläkään tiedossa mitään järkevää konstia?

                                                      Comment


                                                      • Omistan - 11 vuoden A7:n ja muakin ottaa toi sähköohjaus päähän, kaupungissa tuntuu aivan ihmeelliseltä ja maantiellä saa pitää rattia vasemmalle aina. Tietääkö joku mikä tuon ohjauksen uusin päivityskoodi mahtaa olla? Kokkolan pörhöllä käyty kysymässä ja selitin työnjohtajalle ongelman ja sanoi että ei ole mitään päivityksiä saatavilla ja kuulemma tunnin työ veloitetaan jos erikseen haluaa jonkun uudemman softan sinne eli noin 115€.
                                                        Huoltokirjan viimeisillä sivuilla jotain koodeja lukee mitä on tehty, mutta ei Googlesta oikein löytyny selvää vastausta kun yritin tsekata.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Valmet Näytä viesti
                                                          Taajamavauhdissa mutteriohjaus vaivaa kovasti. Ajomäärä 145tkm ja viimeisin päivitys tehty. Pörhön mukaan seuraavaksi auttaa ohjausvaihteen vaiko hammastangon vaihto. Onko tähän kenelläkään tiedossa mitään järkevää konstia?
                                                          Missä pörhöllä käytit? Mikähän mahtaa tuon päivityksen koodi olla jos ne kirjas sen huoltokirjaan? Mitä pörhö veloitti siitä ohjelmoinnista? Omassa A7 ihan samanlaista vaivaa.....

                                                          Comment


                                                          • Sori jäänyt huomaamatta tämä viesti. Oulun Pörhöllä käytin. 50 euroa maksoi päivitys. Pitää katsoa vielä, kirjasivatko koodin kirjaan.

                                                            Comment


                                                            • 2011 A6 samat ongelmat, jotka pahentuivat kylmien kelien alettua. Viimeisin kirjaus huoltokirjassa oli 48L1. Onko näihin uudempaa softaa vai mikähän seuraava operaatio? Kalibrointi (ratti laidasta laitaanx2) tuntuu auttavan ainakin joskus.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X