Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q4 e-tron

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Q4 e-tron mallin taka-akselin rumpujarruille on monia perusteita. Ensinnäkin sähkömoottori sijaitsee takana ja, koska sähkömoottorin jarrutusenergian talteenotto (rekuperointi) on niin voimakas takajarruja käytetään käytännössä hyvin vähän. Rumpujarrut kestävät näin paremmin esimerkiksi korroosiota.
    Lisäksi nykyaikaiset rumpujarrut vastaavat jo teholtaan levyjarruja. Ainoa asia missä ne häviää levyjarruille on niiden jäähtymiskyky.

    Nyt pidemmän roadtripin Q4:lla keskieuroopassa kokeneena ja esim. EQA:han sitä verranneena on meillä kyllä käsittämättömän hieno tuote olemassa. Sisätiloiltaan monipuolinen ja tekniikaltaan helppokäyttöinen täyssähköauto.

    Comment


      #32
      Auto on jälleenmyyjän pihassa:) eilen kävin katsomassa. Ti 13.7 on luovutus niin pääsee ajelemaan kunnolla....Sopivasti alkaakin kesäloma niin saa kilometrejä alle toivottavasti paljon.

      Comment


        #33
        https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...-tron-quattro/

        Aika mukava toimintamatka tuossa 40 e-tronissa. Halvempi quattro saattaa sekin tehdä pian kauppaa hyvää tahtia.

        Comment


          #34
          Tuli koeajettua 50 e-tron. Erittäin laadukkaan oloinen auto. Varusteita oli aika reilusti, joten hintakin olisi ollut 82K€. Ihan mukavasti liikkui 299hv:n ja nelivedon ansiosta. Kyllä tuolla olisi ihan mukava pitempääkin matkaa tehdä.

          Comment


            #35
            Alkuperäinen kirjoittaja Styroks Näytä viesti
            Sähköautoissa ihan normaalia.
            Kyllä ei i3:ssa ole rumpujarruja, vaan levyt joka nurkassa. Mutta i3 toisaalta käyttää talvella jarruja regeneroinnin apuna, jotta myös liukkaalla yhdellä polkimella ajo olisi sujuvaa ja vailla yllätyksiä. Kun liukkaalla nostaa kaasua, niin silloin jarruttaa myäs etupyörät. Kahden vuoden aikana jarrut eivät ole vaatineet minkään laista huoltoa. Pysäköidessä käytän käsijarrua aina, kuten olen muissakin autoissa tehnyt.

            Comment


              #36
              Eikö se Q4 käytä jarruja samalla tavalla? E-Golfissakin on levyjarrut takana. Ei ne levyt todellakaan ole tarpeen takana kyseisissä autoissa.

              Comment


                #37
                Kesälomat on loppu autoon tuli 3000km ja olen edelleen tyytyväinen valintaani.1 keltainen vika valo on syttynyt mutta se hävisi muutaman käynnistyksen jälkeen.Joku softa homma....kulutus on on ollut 15,8kw koko ajalta.

                Comment


                • #38
                  Mihinköhän nelivetoversion kulutus asettuu? Läski-etronilla en ole saanut kuin yhden kerran kulutuksen alle 20 kWh ja silloinkin yrittämällä. Alla toki 21" pyörät.

                  No, onneksi latauskäyrä kompensoi isoa kulutusta.

                  Comment


                    #39
                    Onkos tietäjiä paikalla eli mitäs käytännössä tarkoittaa hinnastoissa pienellä präntätty ”maksimitehon käyttö vaatii 88% akun varauksen sekä akun lämpötilan 23-50 astetta ja on käytettävissä 30sek jne.”

                    Eli kun akku lienee aika usein allekin tuon 88%, niin millainen etana autosta kuoriutuu…? ;-) Onko siis jossain oikeita lukuja, speksejä tai ihan mittauksia asiasta?

                    Kiitos!

                    Comment


                    • #40
                      En tiedä tarkasti Q4:n osalta, mutta ei Q4 tässä varmasti muista sähköautoista eroa siltä osin, että maksimiteho kärsii sitä enemmän, mitä kylmempi ja/tai tyhjempi akku on. Uskallan väittää, että tuolla pienellä präntätyllä Audi vain varmistaa persettään tällaisten asiakkaiden varalta.

                      Tässä videossa hyvä esimerkki tästä käytöksestä akun varaus vs. maksimiteho. Tesla Model 3 Performance 2019 ja 2021 ovat varustettu eri valmistajan akuilla ja erilaisella akkukemialla ja 2021-mallissa on lämpöä akusta imevä lämpöpumppukin. En tiedä onko Bjørnin kuvaaman videon jälkeen uudemman mallin toimintaa optimoitu, mutta ainakin tässä videossa 2021-mallinen muuttuu oikeasti etanaksi matalilla varaustasoilla.

                      Läski-e-troninkin tehot laskevat matalilla varaustasoilla, mutta käyttämättömissä olevan 8 % pohjabufferin ansiosta vain varsin maltillisesti. Jollain 10 % varausasteella uskaltaa vielä lähteä rekkaa ohittamaan. 4 % ja alle menee kilpikonnamoodi päälle ja silloin kannattaa olla jo aika lähellä laturia.

                      Comment


                      • #41
                        Q4 -mallistohan ei ole suunniteltu sporttisuus vaan käytännöllisyys edellä. Mallia suunnitellessaan Audi kuunteli asiakkaidensa toiveita.
                        Jos haluaa urheiluauton, pitää päät kääntää e-tron GT:n suuntaan.

                        Q4 quattro mallien maksimiteho on ilmoitettu UN GTR nro 21 pykälän mukaan, jota muutkin BEV -mallien valmistajat käyttävät.
                        Maksimi piikkiteho (25 kW oveboost) on käytössä vain tietyin edellytyksin, jotka ovat hinnastossakin präntättynä. Tämä johtuu pitkälti akkukemiasta.

                        takamoottori (PSM) tehot:
                        piikkiteho 150 kW
                        jatkuva teho (30 min.) 60 kW
                        max. vääntö 310 Nm
                        max. kierrosluku 16 000 rpm

                        etumoottori (ASM) tehot:
                        piikkiteho 80 kW
                        jatkuva teho (30 min.) 20 kW
                        max. vääntö 162 Nm
                        max. kierrosluku 14 000 rpm

                        Kulloinkin käytettävissä oleva teho on ilmoitettu mittariston vasemmanpuoleisessa tehomittarissa. quattro -malleilla näkyy myös juuri sillä hetkellä käytettävissä oleva boost -teho.

                        Sain juuri viime viikolla ajoon 35 -mallin, jonka 125 kW tuntuu ihan riittävältä normaaliin päivittäiseen liikenteeseen. Noita kilowatteja kun ei voi suoraan vertailla BEV ja ICE mallien välillä.

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja Kukke Näytä viesti
                          https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...-tron-quattro/

                          Aika mukava toimintamatka tuossa 40 e-tronissa. Halvempi quattro saattaa sekin tehdä pian kauppaa hyvää tahtia.
                          Audi Centerin myyjän kanssa juttelin kun Q7:aa käytin huollossa. Epäili ettei isompiakkuisenkaan Q4:n akut riitä tammipakkasilla Oulusta Rukalle.

                          Comment


                          • #43
                            Sanoisin, että esiladattu ja lämmitetty Q4 40 e-tron pääsee paukkupakkasella helposti Oulusta ainakin Kuusamoon, jossa pikainen tankkaus K Latauksen suurteholaturista samalla kun hakee eväät päivän laskettelupuuhiin ;) kokeilemallahan se selviää.

                            Comment


                              #44
                              Akkukemia on ~sama kaikissa litiumakuissa ja kokemus on osoittanut, että -20°C lämpötilassa toimintamatka on noin 60% ilmoitetusta maksimimatkasta optimiolosuhteissa. Vähän lunta tielle että vierintävastus kasvaa, niin matka vain lyhenee.

                              Comment


                                #45
                                Siitä ei nyt ollut varsinaisesti puhe mutta ihan yhtä lailla se lumi jarruttaa dieselmoottorisen auton renkaan alla. Ei sitä tule vaan ajateltua.

                                Comment


                                  #46
                                  Ehkä sen takia ettei se toimintamatkan lyheneminen ei niin selvästi näy dieseleissä. Tuossa patteribemarissa näkyy jo vesisateessa energiankulutuksen nousu.

                                  Comment


                                    #47
                                    Juu, johtuu toki siitä että toimintamatka lähtöjään on aivan kertaluokkaa. Vaan vaikutus toimintasäteeseen on sama. Sitä vaan ei tule ajatelleeksi jos rangea on vielä 1500km jäljellä.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Q4 e-tron 40 tilattu. Jäi eGolf pieneksi kooltaan ja rangeltaan. Kovat on odotukset.

                                      Comment


                                        #49
                                        Mikä on odotusaika kun nyt tilasit?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X