Eikös toi ahtopainemittari ole lähinnä sen takia että kaverit näkee, jos ajelee yksikseen ei sillä ole juuri mitään merkitystä kuten sen laadullakaan. Tästä syystä ahtopainemittari on usein sijoitettu enemmänkin matkustajien viihdyttämiseen kuin paineiden seuraamiseen, kuten joistain kuvistakin voi nähdä. Esimerkiksi kierroslukumittarissa taas laadun mukana tulee usein mm. nopeammin liikkuva neula ja selkeämmin luettava asteikko ja niistä on jotain hyötyäkin. Ei kai kukaan väitä että seurailee nopeasti liikkuvaa mittaria joka on ihan jossain muualla kuin näkökentän tuntumassa, nopeassa kiihdytyksessä kun pitäisi ehtiä vilkuilla vähän tuulilasinkin suuntaan.
Minä seurailen ahtopainemittaria suht. aktiivisesti. Tosin katselen enempi sitä vakuumipuolta. Kylmällä koneella ajellessa en päästä paineita plussan puolelle ennenkuin kone on normaalissa käyntilämmössä ja maantieajossa seurailen koneen kuormitusta siitä.
Onhan siitä myös se ilo, että jos ei mittarin mukaan ahda mitä pitäisi, niin voi olettaa vikaa olevan jossain. Myös rivakassa kiihdytyksessä siitä on iloa, kun näkee milloin paineet alkavat kääntyä laskuun eli on hyvä hetki pistää isompaa silmään. Muutenkin on kiva, kun tietää mitä moottorissa tapahtuu. Tulee noita öljynpaine- ja öljynlämpötilamittareitakin seurattua kohtuu aktiivisesti.
On tietysti totta, että täyskiihdytyksessä tota mittaria ei juuri ehdi katsella.
Kavereita varten en autoon hanki mitään, eipä sen puoleen, ei ne mitään noista mittareista edes ymmärtäisi. Eräskin totinen toveri huomautti joku aika sitten ahtopainemittaria katseltuaan, että onkohan turpo rikki, kun toi mittari on koko ajan miinuksella :)
Itse ostin ylimääräset orkkisritilät, johon tein 52mm mittarille reiän. Hyvin istuu ja puhaltaa vielä ilmaakin mittarin sivuilta. Useinhan noi kaupalliset telineet on umpinaisia...
Mun tarjoiluehdotus aiheesta. Kuvissa vielä viimeistelemättä ja ei reuna istunut vielä ihan kohilleen. Mattamustan sai niskaansa. Käytetyt materiaalit on muovinen mittaripodi, pala vaneria, vanha sukka ja hartsia.
Comment