Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetokoukun sähkösarja ja koodaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Vaikuttaa siltä ettei auto tiedä kärryn olevan perässä eikä osaa kytkeä pre sense takatutkia pois käytöstä.

    Comment


    • #32
      Näin myös päättelin. Asennusliike lupasi katsoa tänään potilasta, ja korjata koodauksen. Varmaankin puuttuu pre-sense moduulista sopeutus koukusta.

      Comment


        #33
        Voi olla, että tuota ei saa pois kuin kytkemällä pre-sensen. Muistelen, että sitä pystyi säätämään MMI:n kautta?

        Aloita kysymällä sieltä koukkupajalta, että onko ne koodannut autoon yhtään mitään. Pitää nimittäin koodata usempaankin paikkaan, jos haluaa tehdä oikein ja saada ESP:n kärryvakautuksenkin toimintaan.

        Comment


        • #34
          Jotain koodailuja on tehty, kun drive select mm. tunnistaa kärryn, mutta uskoisin että tuo pre-sense on jäänyt koodamatta. Lienee eri moduulissa. Täytyy kurkata myös nuo MMI-asetukset, että onkohan siellä eri asetus kärrynvetoon.

          Comment


            #35
            Ei kärryn vetoon, mutta muistelen että saisi säädettyä laimeammaksi.

            Comment


            • #36
              Kävin pajalla, tekivät koodauksen vielä kahteen kohtaan, jotka ilmeisesti olivat jääneet koodaamatta asennuksen yhteydessä. Harmikseni en saanut tietooni, että mitkä moduulit kaikkiaan koodattiin.

              Comment


                #37
                Asentelin koukun ja johdot ois kytketty,mutta mitäs tommoseen A7 -12 tarvii koodata?Ei ole koukku valmiutta.

                Comment


                  #38
                  Level controllissa ja park/steer assintantissa kävin tekeen muutokset,tarviskohan muuta vielä muuttaa?Ilma jousituksen vikavalo ainakin poistui.

                  Comment


                    #39
                    ABS, MMI, ECU, CECM + kaistanvaihtoavusti jne., jos on.

                    A8 4H:n lista toimii hyvänä pohjana: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-4h-prefacelit

                    Comment


                      #40
                      Joo.Tota jo vähän silmäilinkin,että vois olla hyvä "pohja"

                      Comment


                      • #41
                        Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti
                        Vaikuttaa siltä ettei auto tiedä kärryn olevan perässä eikä osaa kytkeä pre sense takatutkia pois käytöstä.
                        Mulla on tuo sama ongelma, koukun asensi eräs pienempi ketjuliike (sen enempää dissaamatta ketjuja). Ihan ekan asennuksen jälkeen sieltä hajosikin
                        jotain ja lakkasi kokonaan valot toimimasta - liitetystä kärrystä riippumatta. Tuon sentään korjasivat takuuseen.

                        En sitten tiedä millä hyppylangoilla se CAN-väylän perään on viritetty kun ei tuota koodausta osattu sen jälkeen enää merkkiliikkeessäkään korjata.
                        Olivat sitä mieltä että koukku pois ja alusta alkaen uudelleen... annoin sitten tämän "ominaisuuden" olla, peruutellessa otan vaan parkkitutkan kärryn kanssa pois päältä...

                        Comment


                          #42
                          Onko jollain tullut vastaan että alkuperäinen jälkiasennettavaan purkkiin ei saa yhteyttä.
                          Kysessä 2014 Polo Blue GT ja alkuperäinen jälkiasennettava vetokoukku hommattu 2020, asennettu ja kytketty ohjeen mukaan, mutta VCDS eikä ODIS saa yhteyttä 69-Trailer purkkiin.
                          Jos CAN-gatewaystä aktivoi tuon purkin, niin antaa vikakoodia että ohjainlaitetta ei löydy.
                          Koitin ensin VCDS:llä aktivoida kaiken tarpeellisen, mutta ei toiminut, muutin takaisin ja koitin ODIS syöttää sen paketin mukana tulleen aktivointi koodin, mutta asennus pysähtyy virheeseen. Ja molemmat ohjelmat virallisia ei piraatteja.
                          Trailer purkille tulee kaikki virrat OK ja CAN-väylä on oikeinpäin, johtojen värit OK ja yleismittarilla low ja high oikeinpäin.
                          Ja kokeilin toisella uudella alkuperäisellä trailer moduulilla, mutta ei saanut siihenkään yhteyttä.
                          Onko joutunut ohjainlaitteita päivittämään?

                          Comment


                            #43
                            Tarkoittaako alkuperäinen VW:n varaosanumerolla olevaa purkkia vai myyjältä ostettua tarvikesarjaa?

                            Jos VW:n oma purkki, niin onhan yhteensopiva osanumero 2014 mallin kanssa? Ne eivät kaikki juttele ristiin eri mallien välillä.
                            ​​​

                            Comment


                              #44
                              VW oma purkki, sieltä "lisävarusteluettelosta" katsottiin alustanumerolla.
                              Vaihtoehdot oli vain kiinteä tai irroitettava.
                              Kaikki siis uusia VW oem osia.
                              ​​​

                              Comment


                              • #45
                                Varovasti kyselen vcds -taitajien neuvoja. Tarkoitus on laittaa vetokoukku patterigolffiin. Volkkari sanoo, että se ei ole mahdollista.
                                Eräs sähköautopaja kieltäytyy tekemästä, koska iso riski polttaa ohjainbokseja, jolloin käsissä on 1800 kg ongelmajätettä.
                                Järki sanoo, että miksi ei muka olisi. Mekaaniset hommat on jo tehty ja kärryä vedetty ilman valoja. Can -väylään laitettava sähkösarja ei pitäisi vaikuttaa sähköauton liikkumiseen.

                                Onko mahdollista kytkeä peräkoukun sähköt?

                                Vertailussa koukullinen 7-golf ja oma oma E-golf.




                                Viimeksi muokannut Killeri; 10.11.2022, 23:05. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                                Comment


                                  #46
                                  Kaikkihan varmasti jotenkin mahdollista on. Huijauspurkkeja ja ryöstäjia voi laittaa takavalojen johtoihin.

                                  Mutta E-golffiin ei ole mielestäni tyypätty vetokoukkua ei edes 0kg vetomassoilla (eli pyörätelineelle). Eli vähän siltä osin laitonta.

                                  Veikkaan myös että monet ohjaimet kuten abs, luistonesto jne ovat niin erilaisia polttomoottoriin verraten ettei ole valmiuksia koodata.

                                  Lisäksi kannattaa miettiä tilanne jos joku tuuppaa kärryn perään ja kärryn aisa sukeltaa takaa akkupakettia kohti. Ei välttämättä ole hyvä asia se.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Sen tiedän, että vetomassa on sen nolla. Riskit onnettomuuksissa tiedostan myös. Isompi riski oli koeajolla kärrin kanssa koukun asentamisen jälkeen, kun kärri oli ”pimeä”.

                                    Jos vaikka joskus joutuisi viemään pikkukärrillä haravointijätteitä kaatopaikalle, niin voisi tehdä sen turvallisesti ja ekologisesti (tai jotain).

                                    Pidän tätä ehkäpä hieman haasteena…
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 11.11.2022, 18:13. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                                    Comment


                                      #48
                                      Samanlailla se aisa voi sukeltaa polttoainetankkiin tai kaasutankkiin. Jos on rungossa paikat valmiina (tietysti, koska sama runko kuin polttomoottorisissa), niin ihan yhtä turvallisesti se koukku sinne istuu.

                                      Valothan saat kärrylle millä vain CAN-väylästä valosignaalit ottavalla boksilla. Varmasti käy melkein mikä vain VAG-käypäinen lisäboksi.

                                      Auton bokseihin koodaaminen ei nyt eroa siitä onko moottori sähköllä vai bensalla käyvä. Onhan hybrideissäkin sähkömoottori ajoa varten. Siitä vain VCDS:llä kokeilemaan, mitä näkyy. Ei sinne mitään uusia laitteita ole kehitetty, vaan softaan vain lisätään ominaisuuksia. Erittäin todennäköisesti on siis pohjalla samat softat kuin vanhemmissakin ja siten samat ominaisuudet. Ainoa ongelma tulee luultavasti siitä, että tuossa voi olla long-codingit jo historiaa ja VCDS:llä ei enää kaikkea pääse tekemään.

                                      ABS-boksi on sekin varmasti lähes sama kuin polttomoottorisissa. Kuulostaisi rahan tuhlaukselta kehittää omansa sähkömoottorille. Eihän se purkki polttomoottorisissakaan moottoria ohjaa, vaan ainoastaan pyytää tekemään jotain.

                                      Comment


                                        #49
                                        En kuuluttaisi tuota ABS-boksin samanlaisuutta kirkossa. Ihan mutuna, ajonvakautus ja ABS kävelee aika pitkälle käsi kädessä, mikä voi aiheuttaa sen, että nuo on tosiaan erilaiset purkit E ja ICE-autoissa. 2 erillistä purkkia en itse laittaisi (ABS ja ESP erikseen), sillä tiedonsiirto aiheuttaa latenssia, ja siinä menetetään ajonvakautuksessa niitä kriittisiä sekunnin murto-osia (työkoneissakin käytetään jossain ohjauksissa suoraohjausta ilman emopurkin läsnäoloa juuri näistä syistä)

                                        Comment


                                        • #50
                                          Octavia 2 vetokoukun jälkiasennus - koodaus ongelma

                                          Lyhyesti vetokoukun mekaaninen asennus meni maaliin tyylikkäästi ja johtosarjan veto sulakerasialle ja boxille onnistui myös pienistä vaikeuksista huolimatta ihan ok.
                                          VCDS:llä on koodattu (19) CAN Getaway 69-Trailer käyttöön ja kaikki on siltäosin kunnossa. Valot palaa kärryssä jne.

                                          Ongelma on peruutustutka pakille kytkettäessä niin summeri huutaa kokoajan. Autossa on vain anturit ja summeri ei mitään muuta.

                                          Ohje on avata (10) Park/steer assist, mutta tähän moduulin ei saa yhteyttä, eikä myöskään (76) Park assist.
                                          Molemmat ovat myös ilman rastia CAN Getaway listauksessa.

                                          Eli nyt kun en pääse koodaamaan vetokoukkua käyttöön niin onko ideoita mitä pitäisi tehdä?

                                          Yritin aktivoida (10) CAN listasta, mutta vikakoodi kertoi ettei moduuliin saa yhteyttä.
                                          (76) en ole vielä yrittänyt ottaa käyttöön. Ehkä kokeilen sitä vielä huomenna.

                                          Viimeksi muokannut Killeri; 14.6.2023, 23:04. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Can-modiulille lisätään vain se 69-moduuli, kun sen olet fyysisesti ja sähköisesti sen sinne asentanut, mutta et voi lisätä 10 tai 76 -moodulia sinne listaan, kun niitä ei autossa ole. Jos lisäät esim sen 10-moduulin sinne can-gatewayn listaan, niin se juurikin herjaa, että ei saa 10-moduuliin yhteyttä, koska autossa ei ole sitä miduulia/ohjainlaitetta.

                                            Katso siitä moduulilistauksesta, että mikä ohjainmoduuli autossa on parkkitutkiin liittyen. Sitten menet siihen ohjainmoduulin ja muutat sen koodausta. Sen numero on autossasi ilmeisesti joku muu kuin 10 tai 76.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Tässä kaikki asennetut moduulit järjestyksessä jos joku tietää mistä löytyy.

                                              01-Engine
                                              03-ABS Brakes
                                              04-Steering angle
                                              08-Auto hvac
                                              09-Cent. elect
                                              15-Airbags
                                              16-Steering wheel
                                              17-Instruments
                                              19-CAN getaway
                                              25-Immobilizer
                                              42-Door elect
                                              44-Steering assist
                                              46-Central conv.
                                              52-Door elect
                                              55-Headlight range
                                              56-Radio
                                              62-Door RL
                                              69-Trailer
                                              72-Door RR
                                              77-Telephone
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 15.6.2023, 12:05. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Vähän googlailin, niin kait näissä Octavia 1Z:ssa on ollut parkkitutkien kaverina tuo 76-moduuli, mutta miten autossasi ei ole sitä rastittuna CAN-gatewaylle? Voithan kokeilla rastia sen, jos joku aiempi omistaja on sen vahingossa rastinut pois. Gateway kyllä herjaa, jos moduulia ei ole.

                                                Tai sitten noista parkkitutkista on olemassa joku versio, mikä toimii ilman erillistä ohjainlaitetta. Pitäisi melkein katsoa vaikka sähkökaavioista läpi, että pääsisi paremmin kiinni. Veikkaan kyllä, että parkkitutkien kanssa pitäisi olla aina tuo 76-moduuli. Ehkä 09 tai 46 voisi myös teoriassa olla mahdolliset..

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Onko varmasti orggismallinen peruutustutka?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Ainakin pykälää uudemmassa (III koppa) on moduli 10

                                                    Address 10: Park/Steer Assist (J446) Labels:| 5Q0-919-294.clb
                                                    Part No SW: 5Q0 919 294 K HW: 5Q0 919 294 A
                                                    Component: PARKHILFE 8K H03 0054

                                                    Ja niin on kuuklen mukaan tuossa II koppasessakin.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Tossa taas on 1Z-koppaisessa ollut full scanin perusteella moduuli 76:
                                                      https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/22163/

                                                      Edit: tuo on ollut "Component: Parkhilfe 8-Kan" - että onko tossa kopassa muitakin park-moduuleita ollut kuin tuo 8-kanavainen?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Terve, eli ollaan tälläisessä tilanteessa. Asentelin vetokoukun autoon (A7 C7), seurailin loppuun vielä lapusta "koodausohjeita" vetokoukulle.
                                                        Yhden muutoksen tein can moduuliin jonka jälkeen totesin että enpä taida jaksaakaan, ei sillä niin väliä vaikka tutkat tai muut ei niin justiinsa toimi kärryä vedettäessä.
                                                        Noh, nytpä kävi niin että vakkari ei suostukaan enää toimimaan, mittaristoon tulee kolme ympyrää kun vakkarin koittaa laittaa päälle. Palautin myös muutoksen alkuperäiseksi (CAN-moduulista, installation lististä otin 69-tow joku juttu takaisin pois päältä), silti ei vakkari toimi, antaa nyt can moduulissa vikakoodia virheellisestä koodauksesta, tästä kuva.

                                                        Kaikki piti olla kuin ennemminkin mutta silti ei toimi, esim. mittaristoon ei syty nopeusmittarin ympärille sitä punaista kehää mikä on kun vakkari on käytettävissä...

                                                        Click image for larger version  Name:	20240317_182314.jpg Views:	11 Size:	234,1 Kt ID:	1968397
                                                        Viimeksi muokannut Killeri; 17.3.2024, 19:31. Perustelu: Auton tiedot viestiin.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Miksi sinulla on noin vanha versio (23.3.1)? Uusin versio on 23.11.0. vai onko kloonivcds (piraatti)?

                                                          Otitko kuvan codingista ennen kuin teit muutoksia?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Katoin codingin lokista, että koodi täsmäsi vanhaa. Mietin myös voiko vika olla siinä että nytkun koukun sähköt on liitetty, niin herjaisi sen takia että niitä ei ole koodattu loppuun asti, eikä sen takia anna vakkarin toimia?

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Kuulostaa loogiselta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X