Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 1.9 TDI ilmastoinnin econ modea ei saa pois päältä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 1.9 TDI ilmastoinnin econ modea ei saa pois päältä

    Eli otsikon mukaisessa vehkeessä tuli yllättäen seuraava onkelma:
    -Eco mode aina pällä

    Käynnistän auton, painan eco modea niin se on pois päältä noin 4-5sec jonka jälkeen palaa eco tilaan.
    Kompuran käynnistymistä en oo havainnu tuona aikana.
    Kun nappia tämän jälkeen painaa uudelleen, se ei mene ollenkaan pois.
    Jos käynnistää auton uudelleen niin se taas tekee sen että on 4-5sec pois päältä.

    En oo vielä vikakoodeja kerinny lukemaan josko sellasia ois mutta onko kellään ollu vastaavaa vikaa?

    Viimeksi ac toiminu tuossa viikko sitten hetken mitä käytin.

    #2
    Joku vika, joka estää kompuran käyttämisen tai kylmäaine karannut. Vikakoodit kertoo suunnan.

    Comment


    • #3
      ookoo, mitenkä tuossa koneessa kompura pyörii kun oon sitä kuunnellu aikasemmin että joku hihna siellä jonkinmoista meteliä on pidelly, ja nyt sitä ei kuulu kun ilmastointia ei saa päälle.

      Pitäiskö joku muuki lakata toimimasta jos joku hihna pettää vai onko sille oma?

      Comment


      • #4
        Erillisellä hihnalla on kompura.

        Comment


        • #5
          No sittehä sitä voi päästä säikähdyksellä. Pitänee kattoa ku kerkiää että löytyykö sieltä mitään hihnaa enään.
          Tosin, on se kompurakin jonkunmoista meteliä pidelly käydessä, liekö sitte ominaisuus vai vika..

          Comment


            #6
            No enemmän vika kun ominaisuus... kyllä huomaa kun magnettikytkin käynnistyy, ja vähän ääntä voi olla jos auto jo 10 vuotta!!
            Vikakoodit lukuun niin kuin pulla ehdottikin.
            Toki voi olla myöskin paineanturivika,vaikka aineet on pysynyt ja painetta löytyy, anturi tulkitsee ettei oo.

            Comment


              #7
              Mulla -00 AJM passatissa moottori alkoi käydä selkeesti raskaammin, kun kompura kytkeytyi. -04 Caddyssä taas ei tunnu huomaavan sitä ollenkaan.
              Molemmissa siis PD kone.

              Tossa -96 A6:ssa kone alkaa käymään tosi raskaasti.
              Caddyssä siis on econ nappi, jolla saa ilmastoinnin pois päältä.

              Jos se ei ole oirehtinut aikasemmin niin aika iso vuoto täytyy olla, jos se aineista johtuis.

              Comment


              • #8
                no en koneen raskaudesta tiedä, kyllä mulla on jokasessa autossa sen huomannu kun ilmastoinnin laittaa päälle.

                Koitin tolla vcds litellä saada jotain aikaseksi mutta hermot siinä vain menee, aina sanoo ettei voida tätä ja tätä tehdä kun ei ole rekattu versio..

                Auto scan ominaisuudella se testaa moottorin ja jarrujen koodit ja sitte ilmottaa ettei voi jatkaa.

                jostain auto hvac kohdasta löyty joku memory error mutta en tiiä johtuuko siitä, enkä tiiä vaikka olis siellä ollu pitkäänki. mistähän kohdasta edes ilmastoinnin koodit pitäis löytyä?

                Comment


                  #9
                  Ilmastoinnin näytöstä pääsee ihan suoraankin diagnostiikkavalikkon. Ei tarvitse läppäriä ja vcds:llä tehdä. En kyllä muista tarkalleen miten ja mikä päti mihinkin malliin, mutta tuosta hyvä lähteä kokeilemaan:

                  http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

                  Comment


                  • #10
                    onko tuossa -02 vielä magneettikytkimellä tuo kompura. Mulla ei oo tuossa -04 ja siitä ei kyllä huomaa sitä että onko kompura käytössä vai ei. Sehän taitaa olla niin että tuo eco nappi menee päälle kun se ei saa ilmastointia päälle. Voisko olla kylmäaineet karannu tai sit saako kompura käsky signaalia?

                    Comment


                      #11
                      Kompuran malli riippuu ihan koneesta. 2002 A6 voin helpostikkin olla magneeettikytkimellä.

                      Comment


                        #12
                        Tätähän ei tarvitse arvuutella, koska ilmastoinnin diagnoosivalikosta kanavasta 52 näkee suoraan syyn, miksi kompura ei käynnisty.

                        Comment


                        • #13
                          tänään se taas toimi, yhden matkan noin 15km. sitte ei taas lähteny seuraavalla ajolla käyntiin.

                          pitäis mennä kattomaan onko se muistikoodi tullu uudestaan hvac valikkoon ja tarkistaa tuo kanava ilmastoinnin valikosta että mitä se näytttää.


                          edit:
                          kävin testaamassa.
                          Painoin sen c52 valikon jonka jälkeen vasemmalla luki 0 ja oikeella meni lukemat 0-98 välillä.
                          Sitte kokeilin uudelleen niin vasemmalle tuli 1 ja oikeella lähti numerot nousemaan 1-15 suht hitaasti.

                          mitähän tuo sitte tarkottaa?
                          Viimeksi muokannut sprawl; 13.5.2012, 20:41.

                          Comment


                            #14
                            Tarkoittaa, etttä tuo linkin listaus ei päde tähän malliin. Alla oleva on uudempi lista, jota voi kokeilla. Käännetty googlella saksasta, joten voi olla vähän hassua englantia. Kanavalla 1 on kuitenkin vikakoodit, kuten aiemmassakin. Kompuran sammutusdata on 49.

                            Menu access:
                            1: Switch on ignition
                            2: Recirculation + up arrow
                            3: Channel number input: + / - on driver's side temperature selector
                            4: Recirculation button
                            5: Change in the normal fashion: Recirculation + up arrow


                            Channel / content:
                            0 System error, see separate table
                            1 set point of the blower voltage (volt)
                            2 actual value of the blower voltage (volt)
                            3 Setpoint Defklappe
                            4 Scaled setpoint Defklappe
                            5 Scaled Actual Defklappe
                            6 Setpoint feet / Mannaströmer flap
                            7 Scaled setpoint feet / Mannaströmer flap
                            8 Scaled Actual feet / Mannaströmer flap
                            9 Setpoint ram air / recirculated air flap
                            10 Scaled setpoint ram air / recirculated air flap
                            11 Scaled Actual ram air / recirculated air flap
                            12 Set value temperature flap left
                            13 Scaled setpoint temperature flap left
                            14 Scaled value temperature flap left
                            15 Set value temperature flap right
                            16 Scaled setpoint temperature flap right
                            17 Scaled value temperature flap right
                            18 driving speed (km / h)
                            19 Motor speed (10 rev / min)
                            20 software version
                            21 Audi indexing software
                            22 Hella indexing software
                            23 coding
                            24 digital value outside temperature feeler bumper in cnts
                            25 Outside temperature sensor in the bumper ° C
                            26 Digital value of Outside temperature sensor in water tank cnts
                            27 outdoor temperature sensor in ° C water tank
                            28 External temperature display in ° C
                            29 Outside temperature in ° C for compressor
                            30 External temperature control in ° C
                            31 Relationship sun left / right or right / left
                            32 solar sensor on the left filtered 10 W / m
                            33 Filtered sun sensor 33 right 10 W / m
                            34 Solar sensor left unfiltered 10 W / m
                            35 Solar sensor right unfiltered 10 W / m
                            36 Digital value of nominal value reduction as f (solar intensity, ambient temperature)
                            37 Ausblastemperaturabsenkung left f (sun intensity left / right) at 0.5 K
                            38 Ausblastemperaturabsenkung right f (sun intensity left / right) at 0.5 K
                            39 digital value blow-man left in cnts
                            40 Outlet temperature ° C in man on the left
                            41 digital value blow-man right in cnts
                            42 Outlet temperature ° C in the right man
                            43 Digital value blow-foot left in cnts
                            44 Outlet temperature ° C in the left foot
                            45 digital value blow-foot right in cnts
                            46 Outlet temperature ° C in the right foot
                            47 on-board voltage (pin 15) in volts
                            48 counters for shutdown terminal 87a
                            49 compressor switch-off - LOOK BELOW
                            50 RCN left delayed
                            51 RCN right delayed
                            52 RCN left undelayed
                            53 RCN right undelayed
                            54 discharge temperature setpoint left
                            55 discharge temperature set right
                            56 Stand-time
                            57 Calculated coolant temperature in ° C
                            58 coolant temperature from the instrument cluster in ° C
                            59 pull-down bit
                            60 Cold start bit
                            61 Intermittent cold start (bit)
                            62 heater switch-off - LOOK BELOW
                            63 Digital value of sun sensor left unfiltered in cnts
                            64 digital sun sensor value rather unfiltered cnts
                            65 epsilon inside
                            66 innentemp_filt
                            67 rolling Kompressorabschaltbedingungen (1xx current)
                            68 cycle counter
                            69 epsilon_ausblas_li
                            70 epsilon_ausblas_re
                            71 rcn_filterzeit
                            72 initial value coolant temperature from the instrument cluster +40 ° C
                            73 non-volatile high pressure events
                            74 I_anteil_li_xuc 128
                            75 I_anteil_lre_xuc 128
                            76 High-pressure transient events
                            77 Idle-active filtering
                            78 Idle timer for filtering value * 50 (Motor Temp 1)
                            79 Filter time for internal filter value * 12sec (Motor Temp 2)
                            80 key number used for operating temperature and setpoint
                            81 key number after 1.3 seconds after power-on
                            82 Corrected key number (10 times received correctly)

                            49. Compressor switch-off
                            0 Compressor runs
                            1 non-volatile high pressure events> 120
                            2 high-pressure event
                            3 High-pressure transient events> 30
                            4
                            5 Freon loss
                            6
                            7 Power of the magnetic coupling <9.5 V
                            8 118 ° C.
                            9 Bi-Directional Motor interface
                            10 Power of the magnetic coupling <10.8 V
                            11 Engine speed> 6000 rpm /
                            12
                            13 ECON
                            14 OFF
                            15 Outside temperature <-2 ° C
                            16 engine is available - RPM <200 U
                            17 both external sensor defective
                            18 actuator diagnosis
                            19
                            20 High-Speed ??Low-Load

                            62. Heater switch-off
                            0 runs heater
                            1 outdoor temperature> 5 ° C
                            2 Sollausblastemperatur left and right <50 ° C
                            3 setpoint temperature flap left and right> 20 cnts
                            4 Sollausblastemperatur left and right <42 ° C
                            5 Econ or off active
                            6 Set value temperature flap left and right> 60 cnts

                            Errorcodes:
                            Name of fault location signal
                            1 Inside Probe 1,2,3,4,7,8,9,10
                            2 sun sensor on the left
                            3 sun sensor on the right
                            4 outdoor water tank sensor 1,2,3,4,5,6
                            5 external probe bumper
                            6 blowing out man on the left
                            7 Blowing out the right man
                            8 engine temperature flap left
                            9 Motor Def flap
                            10 engine temp right flap
                            11 foot motor / man-flap
                            12 engine air / recirculated air flap
                            13 potentiometer temp valve left 1,2,3,4,12
                            14 Def flap potentiometer
                            15 Potentiometer temp valve to the right
                            16 feet / man-flap
                            17 Pot Jam / recirculated air flap
                            18 air motor
                            19 Switch 2/30 bar 13,14,15,16
                            20 Blowing out foot room 1,2,3,4
                            21 compressor voltage 17.18
                            22 Blower 19.20
                            23 tachometer signal 11
                            24 Coolant temperature 1,2,3,4-Telegram

                            Errortype:
                            1 short circuit to ground
                            2 Short circuit to ground sporadic
                            3 Interruption / circuit to positive
                            4 Interruption / circuit to positive sporadic
                            5 engine blocks or spannunslos
                            6 engine blocks or sporadic spannunslos
                            7 Interruption / circuit to ground
                            8 Interruption / circuit to ground sporadic
                            9 Short circuit to positive
                            10 Short circuit to positive sporadic
                            11 Signal sporadically implausible
                            12 Adapts limits exceeded
                            13 Freonverlust
                            14 Freonverlust sporadically
                            15 high-pressure
                            16 high pressure sporadically
                            17 voltage <9.5 volts
                            18 Voltage <9.5 volts sporadically
                            19 Rule static deviation difference
                            20 rule sporadic deviation difference
                            Viimeksi muokannut jasso; 14.5.2012, 19:26.

                            Comment


                            • #15
                              noniin,

                              - auto käyntiin
                              - eco mode pois -> menee takas päälle
                              - kiertoilma + nuoli ylös
                              - 49 valikko
                              - kiertoilmanappi
                              - vasen näyttö 0, oikea 03

                              mitä tuo high pressure ilmotus sitte tarkottaa käytännössä?

                              Comment


                                #16
                                Ei kanava 01 antanut mitään vikakoodia? Tämä olisi helppo, jos tietäisi päteekö tuo lista vai ei. VAGcomilla/VCDS:llä tietysti olisi kaikkein helpointa katsoa, niin menisi ainakin oikein :) VCDS-litellä pystyt demoversiossakin kyllä tekemään tarvittavat.

                                Tuon listan mukaan olisi ylipaineanturi ongelma. Mutta sitten toisaalta ainakin vcds:llä katsoen measurin block 002 kertoo kompuran sammutussyyn, mutta sen lista on puolestaan:
                                Compressor shut-off conditions (breakdown):
                                0 Compressor on (no shut-off condition detected)
                                1 Compressor off (pressure in refrigerant circuit was or is too high)
                                2 Compressor off (basic setting not performed)
                                3 Compressor off (pressure in refrigerant circuit is too low)
                                4 Compressor off (engine has been running for less than 5 sec.)
                                5 Compressor off (engine speed is below 300 rpm)
                                6 Compressor off (compressor switched off by ECON function)
                                7 Compressor off (compressor switched off by OFF function)
                                8 Compressor off (measured ambient temperature was below 2°C and is still below 5°C, there is no recirculated air request)
                                9 Compressor off (no readout currently planned)
                                10 Compressor off (vehicle voltage is below 9.5V)
                                11 Compressor off (coolant temperature is too high)
                                12 Compressor off (because of a request from the engine control unit)
                                13 Compressor off (because of a faulty signal from high-pressure sender -G65)
                                14 Compressor off (because of a fault in the data bus system)
                                15 Compressor off (the pressure in the refrigerant circuit in this driving period was at least 30 times too high)
                                16 Compressor off (the measured temperature downstream of the evaporator has for over a minute been below 0°C)
                                17 Compressor off (the measured temperature downstream of the evaporator is below -5°C)
                                18 Compressor off (there is no valid measured value for the ambient temperature, e.g. both sensors defective)
                                19 Compressor off (the engine is not running and the -J255 is in auxiliary heating mode)
                                20 Compressor off (no readout currently planned)
                                21 Compressor off (the automatic air recirculation function is set, the measured ambient temperature is between -8°C and 5°C, there is no request for air recirculation)
                                22 Compressor off (the measured ambient temperature is between -8°C and 5°C, there is a request for air recirculation but the measured temperature in the passenger compartment is below 8°C)
                                23 Compressor off (a fault in the radiator fans activation)
                                Eli kylmäaineet loppu. Tämä lista on kunnon lähteistä otettu, mutta päteekö myös ilmastoinnin näytön kautta luettuna, sitä en tiedä. Katso mitä 49 antaa, jos moottori ei käy. Jos lukee 005, tämä lista pätee. Jos lukee 016, edellinen lista pätee. Tai sitten kun painat ECON-moden päälle eli ilmastoinnin pois, pitäis lukea 013, jos edellisen lista pätee. 006, jos tämä lista pätee.

                                Sori, että tämä menee vähän tälläiseksi arvoitteluksi, kun kunnon kirjallisuutta ei ole tarjolla tähän hätään :)


                                Vielä loppuu VCDS-ohjeet:
                                - Select control module
                                - 08 - Auto HVAC
                                - Fault codes - 02 = LUE VIKAKOODIT

                                tai kompuran sammutussyyn katsomiseksi
                                - Meas. Blocks - 08
                                - Group 002 -> Go
                                - Ensimmäinen kenttä antaa nykyisen sammutuskoodin, toinen kenttä viime kertaisen.
                                Viimeksi muokannut jasso; 15.5.2012, 22:32.

                                Comment


                                • #17
                                  c01 = 0/38

                                  en muita vielä kerinny testaamaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    VCDS:llä kun katsot, niin voi olla myös Measuring Block kanava 001 kenttä 1, mikä kertoo kompuran sammutuskoodin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      lähdin ajamaan, 49 kanava näytti 0/3
                                      ja kun painoin eco moden pois ja mentyään takasin päälle, näytti samainen kanava 0/6.

                                      Eli ?

                                      Comment


                                        #20
                                        Eikö tuo A6 näytä vikakoodit heti kun menee tuohon diagnostiikkaan, eli erikseen ei tarvitse mitään 00 tai 01 -kanavia valita?

                                        Comment


                                          #21
                                          ECON-asetuksella kanava 49 näyttää siis koodia 6, joten tuo viimeisin lista pätee. Eli kompuran sammutuskoodi 3 = kylmäaineet vähissä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jees, eli pitänee kattella jotain tarjouksia tuosta täytöstä..
                                            Mitähän sinne mahtaa mennä kun noi 49e täyttö tarjoukset yleensä sisältää 300g. ?

                                            Comment


                                              #23
                                              Jotain 550g ja 750g väliltä, muistelen.
                                              Konepellin sisäpuolella pitäisi olla tarra, jossa lukee täyttömäärä, on ilmaistu tyylillä 750g +/-50g

                                              Comment


                                                #24
                                                Minulla on sama vika että ECON-nappi ei lähde pois päältä. Auto siis A6 2.5TDI -02.
                                                Paineanturi on vaihdettu ja täyttöhuolto tehty, mutta ei lähde silti pois. VAG-COM:illa ei pääse lukemaan vikakoodeja. Jotain se herjaa kun yrittää sinne HVAC päästä...
                                                Tutkiskelin sitä kompuraa ja havaitsin että sinne tulee kokoajan virta ja se toimii maadoitus periaattella. Tein maa-johdon väliin nappi patentin ja sillä tavalla saa kompuran päälle ja puhaltamaan kylmää.... Missähän vika lienee? Ideoita?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  650g täyttömäärä minun kutosessa. Pidä huoli jos käyt täytättämässä että alipaineistus aika on vähintään 30min...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kävinpä täyttämässä mutta ei vaikutusta.

                                                    Löydettiin seuraava vika, apukuskin puoleinen flekti ei toimi moottorin edessä joka jäähdyttää myös ilmastoinnin osia, ja tästä johtuen ilmastointi toimii satunnaisesti isoissa nopeuksissa koska ilmavirta jäähdyttää sitä.

                                                    Eli flektin uusiminen ois seuraavaksi edessä.

                                                    Mietin vain että jospa tuossa 2.5 mallissa ois samaa vikaa joka yllä kirjotteli.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Onkohan tuossa 1,9tdi:ssä 80W vai 300W se jäähdyttimen puhallin?
                                                      Motonetissä on 124e tuo pienempi ja 79e isompi.
                                                      Ja sisältääköhän tuo "jäähdyttimen puhallin", sen koko puhallin härdellin?

                                                      Kukaan vaihtanu sitä, hommana mimmonen?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        300W se on ja motonetin puhaltimeen joutuu vaihtamaan liittimen vanhasta. Nuo on kulutustavaraa, vaihto on tehtävissä keulaa purkamatta mutta ahdasta on.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mitä kaikkea tuo "liittimen vaihto" pitää sisällään vai onko plug and play?

                                                          jos tänään vaihtelis osaa, mutta onko jollain heti lähimuistissa pikaohjetta kuinka tuo vaihdetaan kun on vähä aikataulujen kanssaki kiirettä...
                                                          Viimeksi muokannut sprawl; 12.6.2012, 08:55.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Noniin, tuli tuossa vähä vaihdeltua osia.

                                                            Eli perjantaina on uusittu aineet, ja tänään se flekti. Ei vaikutusta.

                                                            - auto käyntiin
                                                            - numero 49 antaa koodin 0-03
                                                            - eco mode pois päältä->menee takaisin päälle n. 5sec kuluttua
                                                            - numero 49 antaa koodin 0-06

                                                            Vuotoja ei havaittu, ja ilmastointihuoltokin tehty ihan VAG huoltajan toimesta asianmukaisesti väriaineiden kera.

                                                            Esim tuolloin perjantaina ilmastointi toimi huoltamolta kotiin asti 11km moitteetta, vaikka sitä räppäsin päälle pois matkan aikana. Seuraavana aamuna ei enään lähteny käyntiin.


                                                            Mistähän vikaa lähtis sitte ettimään?



                                                            Tässä vielä jolleki tulevaisuuden varalle ohjeet flektin vaihtoon:
                                                            - ilmanputsarin kotelo apukuskin umpion takaa irti
                                                            - jakopään suojakotelo(2klipsiä) irti, tulee vähän tilaa
                                                            - etureunan tiiviste irti, tulee taas vähä tilaa
                                                            - moottorin päällä oleva suojamuovi irti
                                                            - flekti yhdellä ruuvilla kiinni yläosasta, sitte pyöräyttämällä irti hahloistaan
                                                            - Puhaltimen johto kiertää toisen flektin alta takas ylös ohjaustehostimen nestesäiliön viereen liittimelle
                                                            - Puhaltimen saa ujuteltua välistä pois vaikka vähä tiukka onkin
                                                            Viimeksi muokannut sprawl; 13.6.2012, 08:08.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X