Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin vikavalo palaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Moottorin vikavalo palaa

    Terve!

    Elikkäs -03 a4:ssa syttyi otsikon mukainen valo. Kävin korjaamolla lukemassa vikakoodit ja sain tälläiset koodit 16804 ja 16395. Toinen oli että katalysaattori ois rikki ja toinen oli nokka-akselin asento tunnistin. Miten saan selville onko katti oikeasti rikki? Miten tuo nokka-akselin asento tunnistin homma korjataan?

  • #2
    Eli etukatalysaattori on tehoton tai lambda-vika takimmaisessa lambdassa ehkä myös ensimmäisessä. Teoriassa vielä erilaiset koneen käyntihäiriöt / putkistovuodot voisivat tuon aiheuttaa.
    16395 on kaiketi nokka-akselin säätövika eli venttiilin N205 toiminnassa voi olla vikaa, se voi olla myös irti , myös nokkaketjussa voi olla vikaa.
    Vikakoodien nollauksella voi aloittaa ja katsoa tuleeko koodit takaisin , voi olla, että ainostaan katalysaattorin vika on sytyttänyt vikavalon.

    Comment


      #3
      Jos vika palaa, niin vaihdattaisin ennen kattia lambdat. Vaikkakin ei ne lambdatakaan nyt ilmaisia ole, halvempia kuin uusia suoraan katti.

      Comment


        #4
        Kiitoksia vastauksista. Mistähän tuo venttiili n205 mahtaisi löytyä? Valo on syttynyt uudestaan ja sammunut välillä.

        Comment


          #5
          Taas palaa moottorinelektroniikka valo. Nyt on tälläiset vikakoodit 16825 ja 16804. Suuri epäilys on että katti rikki. Mistä saisi uuden katin hommattua? Orkkis taitaa olla aika kallis!?

          Comment


            #6
            Miten korjasit tuon asentotunnistimen vian?

            Toinen noista vikakoodeista viittaa kattiin ja toinen EVAPiin. Tosin kummatkin voivat tulla vuotojen takia.

            Jotenkin sellainen kutina, että sulla olisi vuoto jossain.

            Comment


              #7
              Siitä asentotunnistimesta ei antanu enää vikakoodia. Oisko ahtovuotoja vai mitä tarkoitit?

              Comment


                #8
                Tässä on vikakoodeillesi selitykset:

                http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...4/P0420/001056

                http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...5/P0441/001089

                Noista näet mitä vuotoja tarkoitin.

                Comment


                  #9
                  Kiitti vinkeistä! Täytyy rupee tsekkailee noitten ohjeitten kans.

                  Comment


                    #10
                    Mitä mahtaa meinata kun vikakoodin kuvauksessa sanotaan että olisi lohko 1? Tietää vaan kun kyselee osia.

                    Comment


                      #11
                      Vajaasylinterisessä koneessa on vain lohko 1 (bank 1) V-koneessa on sitten bank 1 ja 2

                      Comment


                        #12
                        Kaverilla pukkaa tällaista koodia, ja tietysti sytyttää moottorin vikavalon, aina muutaman tuhannen km jälkeen. On nollattu pois pari kertaa. Auto on A4 1.8T B6 -01. Onko näissä mitään tyyppivikaa joka aiheuttaa tuota vai pitääkö vain arpomalla alkaa osia vaihtelemaan, tarkistaa imu- ja pakovuodot, vaihtaa lambdaa, kattia jne..?

                        16804 - Catalyst System: Bank 1: Efficiency Below Threshold
                        P0420 - 35-00 - -

                        Comment


                          #13
                          katti tai takalamda todennäkösemmät syylliset.

                          Comment


                            #14
                            Lainataanpa topiccia.

                            Catalyst System: Bank 1: Efficiency Below Threshold P0420
                            katti tai takalamda todennäkösemmät syylliset.
                            Eli kun katalysaattorin vaihdon jälkeenkin tulee tuo sama vikakoodi härövalon myötä, niin todennäköisin syyllinen on takalambda?

                            Kone on AVV (1.8 vapari -00) kahdella lambdalla. Katti oli helistin, ja asentaja vaihtoi tarvikekatin rälläkän ja hitsaamisen keinoin. edit: pakokaasuanalyysi tehtiin välittömästi vaihdon jälkeen, ja arvot olivat hyvät.

                            Comment


                            • #15
                              16804/P0420/001056 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold

                              1.8T B6 -01 AVJ, etulambda oli pitkän aikaa rikki niin oisko se rikkonut katin.

                              Comment


                              • #16
                                Annoin moottorivalon palaa ja äsken kävin katsastuksessa. Päästöt olivat hyvät. Olen vaihtanut molemmat lambdat ja G62 lämpötila-anturin. Vieläkin herjaa 16804 vikakoodia. Nyt tilauksessa on huohottimen osia venttiilikopan taakse, koska siellä on pientä repeämää klemmarin juuressa.

                                Tämä taitaa olla aika v-mäinen vika jos sattuu ilmestymään. Moni on juttujen perusteella vaihtanut lambdat ja katit, eikä ongelma ole aina edes poistunut. Vian takia on ilmeisesti flässätty ecuakin uusiksi.

                                Näen, että mulla on kolme +1 vaihtoehtoa:

                                1. tarkistaa ja laittaa kaikki huohotin yms letkut kuntoon
                                2. asentaa lambda spacer ja katsoa auttaako
                                3. ohjelmallisesti poistaa takalambda käytöstä
                                4. uusia katalysaattori ja katsoa, mutta se on pois suljettu vaihtoehto
                                En rupea vaihtamaan kalliita ja toimivia osia turhan takia

                                Comment


                                  #17
                                  Alkaa tässä mennä itseltäkin hermot! -02 B6 BFB:n katalysaattori oli kunnolla rikki (sisukset sulaneet möykyksi), vaihdettu ehjään käytettyyn. Tulkitsen ehjäksi kun pakokaasuarvot on virheettömät jopa toinen putkenpää avoimena. Taaempi lambda vaihdettu eilen ihan uuteen kun vieläkin antoi samaa vikakoodia 10-40km ajon jälkeen. Tänään antoi taas herjan 23km tunnistimen vaihdon jälkeen, sama vanha tuttu sieltä moikkailee:

                                  1 Fault Found:
                                  16804 - Catalyst System: Bank 1: Efficiency Below Threshold
                                  P0420 - 002 - Lower Limit Exceeded

                                  Vuotoja ei ole etsimisestä huolimatta löytynyt, joten vaihtoehdot:

                                  1. Uudempi katti rikki (Ei, en halua uskoa!)
                                  2. Voiko etummainen happitunnistin rikkinäisenä keljuilla noin?
                                  3. Pakokaasuarvoista huolimatta jossain on pieni vuoto joka sotkee systeemin (Ei kai nyt sentään?).

                                  Hermot menee, tukea kaivataan...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla hävisi vikakoodit sen jälkeen kun asensin lambda spacerin, eikä kuitenkaan ollut hinnalla pilattu kokeilu =)
                                    Viimeksi muokannut Tommy21; 27.11.2015, 19:14.

                                    Comment


                                      #19
                                      Onko mistä hankittu ja mikä on hintaluokka? Completoksella oli jotain versioita, mutta jos sinulla toimii, miksi keksiä pyörää uudelleen...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ebay UK ja noin 20e postikuluineen

                                        esim: http://www.ebay.co.uk/itm/2621099433...%3AMEBIDX%3AIT

                                        Comment


                                          #21
                                          Keeping my fingers crossed! Lambdaspacer asennettu ja vikakoodi pysynyt poissa jo vähän aikaa. Jos se vielä ilmestyy, on temppuarsenaali käytetty. Seuraavaksi varmaan ajetaan katiska laiturilta järveen. Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse niin pitkälle mennä...

                                          Comment


                                            #22
                                            Joku bittinikkari voi myös ottaa katalysaattorin valvonnan, eli tuon takalambdan, pois käytöstä. Ei tule koodeja eikä katsastuksessa sanomista, jos vain päästöt on kunnossa. Kannattaa ainakin harkita ennen laiturin nokkaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Joo, päästöt on aivan virheettömät, eli ei olisi ongelmaa siinä. Koodi on tosin pysynyt poissa jo muutaman syklin ajan, joten toiveikkuus valtaa hiljalleen mielen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Miten on simpe?Hävisikö koodi kokonaan tuon spacerin asennukse jälkeen?Itsellä sama koodi vaivaa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Joo, katosi kertalaakista. Olisi säästänyt aikaa, hermoja ja rahaa jos olisi tiennyt tuon aiemmin. No, hyvä että näinkin...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Täytynee aloittaa ongelman ratkaisu kokeilemalla ensimmäisenä spaceria.Mihin tuo muuten perustuu että tuo spacer auttaa?Mitä se korjaa?

                                                    Itse itselleni vastaten,löytyy tietoa kun sitä jaksaa etsiä.
                                                    Spacer siis rajoittaa pakokaasun pääsyä lambdalle ja täten lambda luulee että kaikki ok.
                                                    Viimeksi muokannut Herkku; 31.1.2016, 13:43.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nyt kaipaisin apua ~285tkm ajetun 1.8T BEX 2004 A4:n kanssa. Jokin aika sitten viime vuonna auto sytytti muutamia kertoja moottorihäiriövalon satunnaisesti. Yleisin koodi oli tämä P0420 ja pari kertaa system too lean intermitten. Laihalla käymisestä ei ole tullut koodia yli puoleen vuoteen, mutta katti herjaa edelleen. Talvella huohotinjärjestelmä keräsi itsensä täyteen paskaa lyhyellä ajolla, mutta se tuli putsattua ja asennettua uusi pcv samalla.

                                                      Tähän mennessä on tehty painetesti, ei havaittu vuotoja. Uusina osina on vaihdettu Boschin lambdat, taaemmalle lambdalle spacer, Boschin MAF ja Fennon tarvikekatalysaattori(vanhasta katista viimeinen 1/3 oli irti ja kolisi putkessa). Päästöt on hyvät uudella katilla ja oli myös vanhalla, mutta kattiherjaa tulee edelleen.

                                                      >2000 1/min CO 0,03
                                                      CO2 14,6
                                                      HC 6
                                                      O2 0,08
                                                      Lambda 1,002

                                                      Pitääkö tässä alkaa varailemaan aikaa Timputerille/porkkikselle hevosten lisäyksen ja kattivalvonnan poiston osalta vai mitä tekisi?
                                                      Viimeksi muokannut lateski; 29.5.2021, 22:23. Perustelu: MAF vaihto lisätty

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Itsellä V6 koneessa sama homma.Vaihdoin kaikki Lambdat Bosch merkkiin, myös ilmamäärämittari ja lämpötila-anturi vaihdettu. Valo palaa aina takaisin muutaman viikon päästä nollauksesta. Antaa palaa vaan, katsastuksesta menee kuitenkin läpi kun nollaa koodit pihassa.Vikakoodeina on noita samoja kun tässä ketjussa mainitut.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Onko kukaan saanut tolkkua tuohon P0420 koodiin? Minulla tuli seinä vastaan ALT koneen ja kyseisen koodin kanssa. Vaihdettu:
                                                          - MAF
                                                          - Tulpat
                                                          - Huohotus
                                                          - Molemmat lambdat(Bosch)
                                                          - Päästöt hyvät ja katti silmämääräisesti ehjä
                                                          - Ei pakovuotoja ennen takimmaista lambdaa

                                                          Tänään laitoin vielä takimmaisen lambdan alle "lambda spacerin", mutta vikakoodi tuli entistä nopeammin. Olin antanut ymmärtää että tuo disabloi ongelman lopullisesti, mutta ei. Onko tässä nyt mitään muuta tietä kuin kiikuttaa auto koodarille?

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X