Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 ALT multitronic ei starttaa (sähkövikaako?) RATKAISTU

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 ALT multitronic ei starttaa (sähkövikaako?) RATKAISTU

    Auto ei nyt enää starttaa ollenkaan tallista, ei anna siis pyörittää starttia. Herjaa virrat kytkettäessä "Fault in ABS brake system" ja vilkuttelee punaisia jarruvaroituksia.
    VCDS ilmoittelee
    moottorilta; 18034 - Powertrain Data Bus P1626 - 004 - Missing Message from TCU
    (lisäksi ennen virheiden pyyhkimistä oli 17887 - Brake Boost Vacuum System P1479 --08 - Mechanical Failure - Intermittent)

    ABS:ltä; sama 18034 sekä 18055 - Check Coding of ECUs on Powertrain Data Bus P1647 - 35-00
    ja lisäksi 01826 - Sensor for Steering Angle (G85), Supply VoltageTerminal 30 - 35-00

    Akku ladattu
    Akun miinuskenkä ollut irti uuden radion asennuksen yhteydessä. Kokeiltu purkaa uuden asennuksen piuhat ja sen jälkeen akun kenkä taas irti pidemmänkin tovin (en ole kokeillut yhdistää akun kaapeleita yhteen).
    Nettiä läpi kahlatessa tuli myös tällainen kommentti vastaan, tarkoittaako siis vastaavaa resetointia, mitä tehdään ovet lukossa kaasupoljin pohjassa? * Any time the battery has been disconnected on an automatic transmission vehicle, it will be necessary to reestablish Transmission Control Module (TCM) basic settings using the VAG 1551 Scan Tool (ST). "

    Auton ECUn suojakotelo avattu ja tarkistettu sen alla olevat kaksi relettä (219 ja 369) että toimivat kuten pitää (naksuu virrasta, ja virta kulkee toisessa piirissä silloin) + kaksi sulaketta

    TCU on vissin automaattilootan sisällä tässä mallissa. Koitettu varmistella liittimien kiinnitykset, mitä on osunut silmään (joku T-liitin keskellä moottoritilaa, johon ei näe eikä ylety kunnolla, lähtee vaihdelaatikon perän liittimestä joku 20-30 cm päästä, hieman öljykuonainen, en ylettynyt avaamaan)

    Jos ABS-yksikön liittimen päälle pääsee lorahtamaan pissapojan nestettä siitä vierestä, niin voiko se tehdä tuollaista tuhoa? Ei tuntunut liitin kovin helpolla avautuvan.

    Löytyykö esim. Erwinistä VIN-koodin perusteella oikeat kytkentäkaaviot, mistä selviäisi esim. kulkeeko nuo virheitä ilmoittelevat boksit jonkun releen kautta, tai mikä piuha menee mihinkäkin? Jotenkin ei ole osunut silmiin netin tarjokkaista sellaisia kuvia, jossa olisi noin vähän releitä, mitä tuosta autosta löytyy ECUn alta sekä kojelaudan alta (muistaakseni kolme relettä kojalaudan alla, sekä yksi valkoinen oikeassa reunassa, olisko sekin sitten joku rele). Vai voiko niitä olla vielä jossakin "jemmassa"?

    Sulakkeet käyty mittarin kanssa läpi kuskin oven pielestä + kojelaudan alta.

    Mitähän liittimiä on rivissä jäähdytysnestesäiliön alla? Teoreettisesti mahdollista, että joku olisi kolhiintunut, kun kiinnitin ko. säiliötä takaisin iskaripaketin irroituksen yhteydessä.

    Kertaalleen auto jätti ilmoitukset antamatta (en muista tarkalleen, mitä releitä / sulakkeita / liittimiä olin sitä ennen ropeltanut) ja sain auton käynnistettyä. En kuitenkaan tallista autoa pois ajanut, ja hetken päästä kuin koitin uudelleen käynnistää, syttyivät samat varoitukset mittaristoon eikä antanut startata.

    Viimeksi muokannut masalon; 5.4.2024, 20:58.

    #2
    Kato, että onko vettä jalkotiloissa maton alla.


    Nettiä läpi kahlatessa tuli myös tällainen kommentti vastaan, tarkoittaako siis vastaavaa resetointia, mitä tehdään ovet lukossa kaasupoljin pohjassa? * Any time the battery has been disconnected on an automatic transmission vehicle, it will be necessary to reestablish Transmission Control Module (TCM) basic settings using the VAG 1551 Scan Tool (ST). "
    Kuulostaa Ameriikanjutuilta. En oo kuullukkaa tota "ovet lukossa kaasupoljin"-juttua, eikä akun irrotus vaadi mitään basic settingsien tekemistä.
    Viimeksi muokannut Killeri; 28.2.2024, 14:06. Perustelu: Viesti siirretty.

    Comment


    • #3
      Pitääpä kurkkia, miltä mattojen alla näyttää. Lisäksi taidan käydä vielä läpi sulakkeiden kannat/pinnit, tässä A3:n casessa oli syyllinen sinne piiloutunut; https://www.youtube.com/watch?v=hB2ikneMYG4 .


      Tässäpä yksi noista "ovet lukkoon - kaasupoljin pohjaan" -ohjeista, oli useampi pikkasen eri variaatioin tarjolla; https://www.youtube.com/watch?v=B-GxOODVfn0

      Comment


      • #4
        Kuskin maton alla oli ehkä hieman kosteutta (tuskin oli mitään silikonispraytäkään, vaikka sen kaltaiselta näytti, oli pientä ruostettakin pohjassa havaittavissa Matkustajan puoli vaikutti kuivalta siltä osin, mitä mattoa pystyi raottamaan.
        Mahtaako noiden mattojen irroitukseen / riittävään taivutukseen olla jotakin ohjetta tarjolla, että saisi riittävästi tilaa boksin tarkasteluun (Lieneekö jotenkin kiinni pohjassa, ettei tule ujuttamalla maton ja kynnyksen välistä?)? Tarviiko penkki irroittaa sitä ennen? Muistaakseni jossakin XC90 Volvossa piti vain käyttää pientä väkivaltaa ja "murtaa" muotoon valettu eriste, että sai maton käännettyä tarpeeksi pois boksin irrotusta varten.

        Comment


          #5
          Siis sinulla etuvetoinen B6 joten on multitronic vaihteisto ja TCU on laatikon kyljessä eikä sisällä: https://www.youtube.com/watch?v=KviONp1gjVo

          Comment


          • #6
            Varmaankin juu multitronic. Eikös tuo TCU ole kuitenkin siinä määrin "sisällä", että öljyt pitää poistaa, ennen kuin saa boksin irti. Tuossa pätkässä näkyy irrotusvaihekin; https://www.youtube.com/watch?v=BnAl4UEbGnU&t=382s. Ja tuollainen pyöreä liitin mulla siellä, kuten videollakin.

            Mutta loppui kyllä ideat, mistä etsiä seuraavaksi vikaa. Jos Pirkanmaalta löytyy aiheesta ymmärtävää, niin toki maksan sopivan korvauksen "kotikäynnistä". Lämmin talli työskentelyyn.

            Comment


            • #7
              Kyllä multin tcu on laatikon sisällä. Öljyt pois ja laatikon takaosan irroitus. Onnistuu auton alla mutta mukavaa se ei ole. Allekirjoittaneelta löytyy pyöreällä liittimellä oleva tcu jos tarvetta.
              ​​

              Comment


              • #8
                Tässä VCDS:llä uudelleen kaivettua, toimi se auto-scan nyt kuitenkin.
                Mahtaako tuosta mitään "uutta" tietoa löytyvän..

                --------------------------------------------------------------------------------

                Chassis Type: 8E (8E - Audi A4/S4/RS4 B6/B7 (2001 > 2008))
                Scan: 01 02 03 08 09 0F 11 15 16 17 18 25 36 37 45 46 55 56 57 65
                67 69 75 76 77

                VIN: åäö Mileage: 350260km-217641miles
                -------------------------------------------------------------------------------
                Address 01: Engine Labels: 06B-907-557-ALT.lbl
                Part No SW: 8E0 909 557 J HW: 8E0 909 057 A
                Component: 2.0L R4/5VS G 0002
                Coding: 0011581
                Shop #: WSC 63351 000 00000
                VCID: 3A7B87EF765F9043C5-5178
                VINID: 9D196AAAA21514444124418810C6119F17

                1 Fault Found:
                18034 - Powertrain Data Bus
                P1626 - 004 - Missing Message from TCU
                Readiness: 0110 0101

                -------------------------------------------------------------------------------
                Address 03: ABS Brakes Labels: 8E0-614-517.lbl
                Part No: 8E0 614 517
                Component: ABS/ESP front 3429
                Coding: 04279
                Shop #: WSC 06435
                VCID: 65C10493FF61CFBB58-513C

                3 Faults Found:
                01826 - Sensor for Steering Angle (G85); Supply Voltage Terminal 30
                35-00 - -
                18034 - Powertrain Data Bus
                P1626 - 35-00 - Missing Message from TCU
                18055 - Check Coding of ECUs on Powertrain Data Bus
                P1647 - 35-00 -

                -------------------------------------------------------------------------------
                Address 08: Auto HVAC Labels: 8E0-820-043.lbl
                Part No: 8E0 820 043 AB
                Component: A4 Klimaautomat 1323
                Coding: 00000
                Shop #: WSC 63351
                VCID: 61C91083EB49A39BA4-5178

                No fault code found.

                -------------------------------------------------------------------------------
                Address 09: Cent. Elect. Labels: 8E0-907-279-8E2.lbl
                Part No: 8E0 907 279 F
                Component: int. Lastmodul NDL 0517
                Coding: 00002
                Shop #: WSC 63351
                VCID: 356194D30F417F3B28-4B18

                2 Faults Found:
                01496 - Bulb for Fog-Lamps; Left (L22)
                57-00 - Electric Circuit Failure
                01504 - Bulb for License-Plate Light (X)
                57-00 - Electric Circuit Failure

                -------------------------------------------------------------------------------
                Address 15: Airbags Labels: 8E0-959-655-84.lbl
                Part No: 8E0 959 655 J
                Component: Airbag 8.4EP 1002
                Coding: 0011602
                Shop #: WSC 63351 000 00000
                VCID: 3E738BFF6A77BC63F9-515A

                No fault code found.

                -------------------------------------------------------------------------------
                Address 16: Steering wheel Labels: 8E0-953-549.lbl
                Part No: 8E0 953 549 N
                Component: Lenksáulenmodul 0611
                Coding: 00021
                Shop #: WSC 63351
                VCID: 3E738BFF3A77BC63F9-4B32

                No fault code found.

                -------------------------------------------------------------------------------
                Address 17: Instruments Labels: 8E0-920-9xx-8E2.clb
                Part No: 8E0 920 900 N
                Component: KOMBI+WEGFAHRS. RB4 D42
                Coding: 00101
                Shop #: WSC 56360
                VCID: 2F6DA6BBED1D45EB62-5178
                WAUZZZ8E54A194684 AUZ6Z0C0446357

                No fault code found.

                -------------------------------------------------------------------------------
                Address 46: Central Conv. Labels:. 8E0-959-433-MIN.clb
                Part No: 8E0 959 433 AR
                Component: Komfortgerát T85 1310
                Coding: 06720
                Shop #: WSC 63351
                VCID: 010930030B09039BC4-4B32

                Subsystem 1 - Part No: 8E1959801B
                Component: Tõrsteuer.FS BRM 0002

                Subsystem 2 - Part No: 8E1959802B
                Component: Tõrsteuer.BF BRM 0003

                No Faults Found
                or DTCs not supported by controller
                or a communication error occurred

                End-------------------------(Elapsed Time: 06:21)--------------------------



                Ylläoleva listaus on DTC putsauksen jjälkeen. Sitä ennen oli myös nämä;

                Address 08: Auto HVAC
                3 Faults Found:
                01809 - Actuating Motor for Temperature Flap; Left (V158)
                41-10 - Blocked or No Voltage - Intermittent
                00819 - High Pressure Sensor (G65)
                07-10 - Signal too Low - Intermittent
                01206 - Signal for Duration of Ignition Off Time
                27-00 - Implausible Signal


                Address 17: Instruments
                2 Faults Found:
                01315 - Transmission Control Module
                49-00 - No Communications
                01304 - Radio
                49-00 - No Communications


                Address 46: Central Conv.
                4 Faults Found:
                01561 - Rear left door
                59-10 - Can't Unlock - Intermittent
                01561 - Rear left door
                61-00 - Won't De-Safe
                00957 - Key 3
                35-00 - -
                01801 - Door Warning Lamp; Drivers Side (W30)
                57-00 - Electric Circuit Failure

                Comment


                • #9
                  Vian metsästyksessä ajatelin irrottaa ABS:n ohjainboksin liittimen, se ei ilmeisesti aiheta lisävahinkoja kun laittaa sen jälkeen virrat päälle ja VCDS:llä tiedot ylös? Miten vastaavasti, uskaaltaako TCU:n liittimen irrottaa vaihteiston perästä ja kokeilla, mitä VCDS sanoo silloin?

                  Comment


                    #10
                    Ihan mitä vaan voit irroittaa diagnoosiin. VAG ei käytä mersutyylistä vaihtuvakoodista ajonestoa missään vaan kaikki toimii laitteet takaisin kytkemällä ja vikamuistit pyyhkimällä.

                    Varmaan niinkin yksinkertainen asia kuin vaihteiston ohjauksen sulake on tsekattu? Eihän se kiusallaan hajoa, mutta esim johtosarjavikaan helpostikin. Voi tietysti myös mittailla vaihteiston liittimeltä, että sinne tulee virrat päällä jännite.

                    ECU ei nyt anna käynnistää, kun se tietää olevansa automaattiautosta ja odottaa P/N-tietoa laatikolta käynnistyslupaan. ABS coding -virhe viitannee siihen että sillekin on kerrottu vaihteistotyyppi ja se ei nyt saa viestejä laatikolta ollenkaan.

                    Comment


                    • #11
                      Sulakkeet käyty mittarila läpi kojelaudan päädystä sekä parit ECUn luota. Mahtaako mittariston takana olla sulakkeita tai releitä?

                      Mistä löytyisi TCU:n pyöreän liittimen pinnitiedot? (eli mikä pinni on milläkin numerolla wiring diagramissa) Tunnin Erwin-tilauksella en sellaista dokkaria löytänyt. Pitäisi testailla virran kulku samalla, kun varmistan liittimien siisteyden.
                      Viimeksi muokannut Killeri; 7.3.2024, 12:19. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                      • #12
                        Löytyikin nuo pinninumerot TCU:n puoleisesta liittimestä.
                        Toisen kuvan nuolella osoitettu liitin liittynee TCU:n piuhaan , onko tietoa mihin liittyy? Ja onko vinkkejä, mistä kohtaa tuon saa auki? Yllättävän vähän tilaa yhdellä kädellä sokkona tuota räpistellä, vaikka kuvan mukaan olisi kovastikin tilaa.
                        Click image for larger version

Name:	pinnit.jpg
Views:	202
Size:	403,1 Kt
ID:	1967867
                        Click image for larger version

Name:	liitin.jpg
Views:	206
Size:	155,1 Kt
ID:	1967868

                        Comment


                        • #13
                          Mittarilla testailtu TCU:n liittimen eri pinnejä. Vaikuttaisi siltä, että ei tule virtaa liittimelle asti. Eikös mittarin pitäisi jotakin näyttää, kun virrat päällä ja 10 ja 8 pinneissä kiinni.
                          10 on siis "Positive (+) connection -1- (15), in engine compartment wiring harness"
                          8 on "Earth connection -1-, in front right wiring harness"
                          Koitin tökkiä maakytkentää myös lähistöltä ilman tulosta.

                          Onko ajatuksia, lähteäkö etsimään piuhoista katkosta, vai onko tuossa joku rele mahdollisesti vielä? (Koitin kyllä kaikki releet testata, että naksuvat 12V syötöstä ja päästävät silloin virrrat läpi. ei kait niissä muita vikoja voi piillä?)

                          Comment


                          • #14
                            Olisiko vinkkejä, mistä päin moottoritilaa lähtisi metsäsämään tuota plussakaapelia TCU-boksilta (J217) eteenpäin? Tuon tuplareleen (J226) piuhaa koitin seurata, mutta se sukelsi paksussa piuhanipussa moottorin ja tulipellin väliin.
                            Ja osaako joku tulkita, onko tuossa D51:ssä vain haaroitettu musta-sininen johto, vai mikä merkitys J217:sta samasta 10-pinnistä lähtevällä sini-harmaalla johdolla on?

                            Click image for larger version

Name:	TCU positive connection.JPG
Views:	145
Size:	91,3 Kt
ID:	1968511OlOl

                            Comment


                            • #15
                              D51 textin mukaan lähtee virtalukolta, 15 on "virta päällä" asento.

                              Comment


                              • #16
                                Ei ole vikakohtaa vielä löytynyt. Jännä että taas eilen antoi kerran käynnistää (ei taaskaan tarkkaa muistikuvaa, mitä paikkoja olin aiemmin ropeltanut), muttei kuitenkaan vaihteet kytkeytyneet päälle. Eikä näkynyt kojetaulussa PRNDS-merkkejä ollenkaan.
                                Ja toista kertaa ei enää käynnistynyt, kun heti perään koitti uudelleen.

                                Kun TCU-boksi on siellä vaihteiston sisällä, niin onkos kuskin jalkatilassa eristeiden alla mitään vaihteistoon linkittyvää? Vähän raottamalla aiemmin näytti siellä kuivahkolta, ei raaskisi lähteä kuskin penkkiä irroittamaan, jos ei siellä mitään tähän viikaan linkittyvää kuitenkaan ole.

                                Comment


                                • #17
                                  No niin, vaikka pariin kertaan tuli sulakkeet räplättyä läpi, niin kyllä se vika sieltä lopulta löytyi. Sulake nro 31:n kanta oli toisesta nastastaan liikaa auki, ja sen takia kontakti huono. Vähän ruuvarilla räpelsi aukkoa pienemmäksi, niin johon lähti vaihteisto toimimaan.
                                  Tuossa vähän samankaltainen ongelma, mutta A3 ja eri sulake; https://youtu.be/hB2ikneMYG4?si=vZRWpxqL1LM5HCc1

                                  Comment

                                  Working...
                                  X