Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 -06 alhainen latausjännite?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mainitsinkin jo tuolla akunvaihtothreadissa että vanhalla akulla pimeni mittaristo starttauksen ajaksi mutta uuden akun vaihdon ja koodauksen jälkeen sitä ei enää ole tapahtunut.

    Latausjännitteeseen en ota sen kummempaa kantaa kuin sen, että A6 4F:n latauselektroniikka saattaa tehdä ajoittain sulfatoitumisenpoistoa älylatureiden tapaan, muttei välttämättä juuri silloin kun yleismittarin piuhat ovat kytkettyinä akun napoihin. IMHO ainoa järkevä tapa analysoida latausjännitettä on dataloggeri.

    Comment


    • Käytössäni oleva ford fiesta 2014 lataa maksimissaan 13.8v jännitteellä. Tässäkin niin sanottu älykäs lataus. Pitemmän aikaa kun käyttää tyhjäkäynnillä tuo ei sitten lataa ollenkaan. Eka akku kesti webaston käyttöä yhden talven, tai tarkemmin sanottuna oli akku eka kerran tyhjä 2vk jälkeen kun ajoin auton liikkestä ulos.

      Comment


      • A6 3.0tdi akku oli hyytynyt yön aikana sellaiseen tilaan että mittariston valot ja releet vain räpisi kun yritti startata..muutamana aamuna ollut hiukan laiskempi starttia pyörittämään. Mikä tuota on voinut tyhjentää kun eikös tässä auto katkaise virrat x min jälkeen jos joku syö sähköä? Vai liekkö akku vaan tullut elinkaarensa päähän?
        Silloin tällöin olen katsellut info näytöstä akun tilaa ja aina on 100% ollut.
        N. 15min apuvirralla sain auton startattu ja ajettua kotipihaan mutta akun tila näytti 10% koko ajan ja ei siitään muuttunut vaikka latasin yön yli jollain boschin laturilla konehuoneesta pakkas/agm? moodilla.. latausjännite (sen hetkinen) näytti olevan jotain 13.8 mikä oli outoa ja siten laitoin peruslaturin nyt aamusta..saa nähdä tapahtuuko mitään.

        Onko akun vaihdossa mitään erikoisjuttuja vai ostako, vaihdan ja sitten ajan koodaukseen?

        Comment


        • Ei se akku välttämättä ole tiensä päässä. Itselläkin on aika uusi akku, mutta silti oireilee samalla tavalla pakkasella. Miten vanha akku on? Kannattaa varmaan ensin käydä testauttamassa se ensin.

          Minullakaan ei tuo akkuvahti toimi, eli kyllä virtaa piisaa kaiken maailman polttimoille, mutta ei sitten enää startille.

          Itse suorittaisin kyllä akunvaihdon ja koodauksen samalla kertaa, koska siellä kaiketi nollataan joku laskuri.

          Comment


            Itselläni nyt kylmien tultu ilmenny seuraavanlainen "vika". Akku on vaihdettu vajaa vuosi sitten ja koodattu (autossa 95Ah AGM ja koodattu 92Ah AGM koodilla koska 95 AGM koodia ei ollut). Olen ladannut akkua 5A laturilla kylmälatausmoodilla säännöllisesti.

            Esimerkiksi tänään, kun aamulla otin auton laturista niin varaustila näytti 100%. Töissä aamupäivällä webastolla lämmitys (puhallin säädetty manuaalisesti ihan minimiin) ja startin jälkeen varaustila edelleen 100%. Tuon jälkeen tuli ajoa noin 50km. Tämän jälkeen auto seisoi noin 4h pakkasessa jonka jälkeen webasto päälle (jälleen sisäpuhallin manuaalisesti minimissä=) ja 45min lämmityksen jälkeen auto tulille. Startti ok ja koneen lämmöt n. 50 astetta. Hämmästys oli vaan suuri kun varaustila oli tämän jälkeen 20%. Tuosta kun rapiat 40 minuuttia ajelin, niin varaus noussut 80%:iin. Nyt ei auta kuin laittaa taas laturiin yöksi mielenrauhan varmistamiseksi jotta auto aamulla käynistyy webaston käytön jälkeen (jälleen sisäpuhallin minimissä).

            Onkohan tässä BMS systeemissä jotain häikkää kun näin tekee? Eihän tuo webasto pelkästään juurikaan virtaa ota ilman sisäpuhallinta joten oudolta tuntuu että akun varaus laskee noinkin paljon. Voisiko olla että akussa on jotain häikkää ja jännite laskee jonkun verran jolloin BMS luulee että akku on tyhjempi kuin mitä se oikeasti on? Mittaako tuo BMS oikeasti tulevia ja lähteviä virtoja, vai mennäänkö jonkinlaisella laskennallisella algoritmillä jossa myös jännite on suuri(n) tekijä?
            Niin kauan kun auto käynnistyy ei tietenkään suurempaa huolta ole, mutta kun en voi olla varma josko tuo akun varaus onkin ihan oikeasti vähissä. Vaikka näyttää esim 20-30% niin silti mielestäni coming/leaving home valot ovat toimineet, samoin lätäkkö valot ja sisävalot.

            Comment


            • Tarvikeakku, ja lataatko latauspisteistä vai suoraan akkua? MMI:n akkunäyttöön ei kannata luottaa. Se on poistettu päivityksissä käytöstä.

              Comment


                Tarvikeakku juu ja latauspisteistä olen lataillut. Tänään aamulla taas laturista auton otin ja tiettyjen sattumien takia webaston lämmitys jäi suht lyhyeksi (15min)... Kyllä se käyntiin lähti mut suht laiskaa oli pyöritys... toki BMS näytti 100% kuten piti. Pitääpä seurailla vielä hieman ja ehkä varmuudeksi testailla akkua. Nyt kun mainitsit, niin olenhan minä tuosta näytön poistamisesta päivityksen yhteydessä aiemminkin lukenut/kuullut.

                Comment


                  Foorumilla on paljon juttua tuosta BEM:stä. Sitä auton oman näytön varaustilaa ei kannata uskoa, myöhemmistä malleista tuo varaustilan näyttö on poistettu.

                  Comment


                  • Varmistan vielä itsellekkin.. Onhan kyse nyt A6 4F mallista? Itsellä tuo varaustilan näyttö teki kanssa temppuja. Pakkasella -28 näyttää käynnistyksen jälkeen 100% ja sitten eilen kun käytin lämpimässä hallissa ja sisustaa imuroin, putosi varaus olevinaan 10%.

                    Auto lähti käyntiin ilman mitään ongelmaa ja kaikki toimi.

                    Eli poissa on siis tuo??

                    Comment


                    • Kuten jo moneen kerataan on sanottu, niin se varaustilan näyttö ei ole luotettava indikointi akun tilasta varsinkaan suomen vaihtelevissa lämpötiloissa. Audi poisti tuon näytön tietyssä MMi softapäivityksessä, koska se aiheuttaa enemmän hämmenystä, kuin hyötyä.

                      Toiseksi se ei kerro suoraan akun oikea varaustasoa. 10% akun pitäsi vielä ihan hyvin käynnistää autoi, mutta se tarkoitaa että akusta on purettu melko paljon varausta. Silti akun oikea varaustila ei ole 10% vaan jotain ihan muuta.

                      Comment


                      • Onkohan päästöhuijaus sittenkin lataushuijaus...?
                        Mitä enemmän lasketaan latausjännitettä, sen vähemmän laturi ottaa kuormaa.

                        viesti 36:
                        ..auto lataa alennetulla jännitteellä aamun ensimmäisen ajokerran. Asian voi kokeilla mittaamalla latausjännitteen esim. 10 min ajon jälkeen. tämän jälkeen sammutus ja hetken päästä uudelleen käyntiin.... ja kas kummaa, auton sammutuksella latausjännitettä on saatu n. 0,2v lisää. Onko muilla samaa ominaisuutta?

                        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vo...cheja/exmYwBmn
                        Lehden mukaan ohjelmistot sammuttavat päästörajoituksen 22 minuutin kuluttua moottorin käynnistymisestä.

                        Comment


                        • Latausongelma oli täälläkin.

                          Omasta A6 4f 2,0 tfsi:tä kesti hetken ennen kuin vika löydettiin. Latauksen valvonta yksikkö oli kunnossa, akun koodaus ok. Laturin arvot kohdallaan.
                          Korjaamollakin olivat ihmeissään, kun kaikki näytti mittausten perusteella olevan kunnossa.
                          Mittailivat uudestaan laturin kuntoa ja aluksi taas kaikki ok, sitten se vika paljastui kuin ihmeenkaupalla, virran ulostulo loppui yhtäkkiä.
                          Eli uusi laturi vehkeeseen ja nyt pelaa auto hienosti. JT Carfix hoiti homman hienosti.
                          Vika ollut ilmeisesti jo 2-3 vuotta, koska akkuja vaihdoin 2 kertaa ja Audi centerissäkin kerran, eikä tajunneet tuota vikaa.
                          Nyt tilauksessa vielä Defan ylläpitolaturi 10A. Onkohan kukaan asennellut tuota mötikkää 4 f:n konehuoneeseen? Koitin löytää sopivaa paikkaa sille, vielä en keksinyt mihin sen voisi sijoittaa.

                          Comment


                          • Päivitystä:
                            Audin alkuperäiset akut alkavat olla 12v ja 11v ja matka jatkuu, Auto on ulkona kaiken aikaa.
                            Ettei alkuperäinenkään akku ihan huono ole.

                            En halua sotkea toista latausketjua, niin kysyn täällä.
                            Onko tietoa saatavissa toisessa ketjussa esiintyneestä jarruenergian talteenotosta?
                            Millainen toteutus on tehty, SSP:tä tai vastaavaa?
                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...t=70882&page=4
                            Viestien 360,361 paikkeilla..

                            Harrastuspohjalta kyselen

                            Comment


                            • Päivitystä:
                              Audin alkuperäiset akut alkavat olla 13v ja 12v ja matka jatkuu, Auto on ulkona kaiken aikaa.
                              Ettei alkuperäinenkään akku ihan huono ole.

                              Aiheeseen liittyen, harrasteltu... voi linkata eteenpäin, jos löytyisi joku, joka pystyy hyödyntämään...
                              https://huutokaupat.com/fi/v/610345

                              Comment


                              • Millaisia jännitteitä muilla on "toimivissa" autoissa? Meillä auto pitää akun varauksen 12.4 V:ssä, akku vaihdettu ja koodattu viime viikolla. Vartan sivujen mukaan akun varaustaso on noin 40% (AGM). Hyvin se uusi akku kyllä toimii, mutta kuinka kauan, kun se ei ole ikinä täynnä tuolla tavalla.

                                Ps. Latausjännite pyörii autossa 13.3- 13.6V
                                Viimeksi muokannut Timppa765; 29.11.2017, 18:19.

                                Comment


                                • Ei AGM kyllä lataudukaan tuon täydemmäksi noilla jännitteillä. Tarvis olla 15v jotta saadaan ihan piripintaan.

                                  Comment


                                  • Ei niin. Auton laturi kykenisi 15 voltin latausjännitteeseen, mutta ecu rajoittaa jännitteen noin alhaalle. Prkl mikä systeemi. Taidan laittaa defan laturin niin saa akun edes silloin tällöin täyteen..

                                    Comment


                                      Kannattaako startin ja laturin välille laittaa toinen johto rinnalle vai onko ihan turhaa? Pari vuotta kesti Vartan I1 mutta takuuseen sai vielä uuden. Olivat kuulemma testanneet akun irrallaan. Näitä lukeneena sanoisin että alhainen jännite on syypää akun kuolemaan vaikka tiedossa on sekin että Vartalla on ollut laadussa heittelyä.

                                      Comment


                                      • Se auttaa vain jos laturilta pitää saada isoja virtoja jatkuvasti ulos. Akun näkemää latausjännitettä sillä ei nosteta/paranneta.

                                        Comment


                                          No ei nämä taida koskaan edes antaa kunnolla virtaa joten jätetään laittamatta :)

                                          Comment


                                          • Auttaako toi BEM:n softapäivitys mihinkään?Tänään akussa oli enää 12.3V yön jälkeen, eli varaustila n. 30%. Pystyykö päivitystä tekeen VCDS:llä vai onko marmorijuttuja?

                                            Comment


                                            • Ohjelman korjausta on odotettu 10 vuotta. Mutta eihän tehdas voi sitä tehdä, koska samalla auton päästömittausarvot muuttuvat. Muilla ei taida olla riittävää tietotaitoa? Muuten ohjelmakorjaus olisi tehty aikaa sitten, moneen kertaan.


                                              Selviytymiskeinoja:
                                              1. pitää autoa lämpimässä tallissa.
                                              2. vaihtaa akun sovinnolla vuoden tai kahden välein.
                                              3. lataa akkua ulkopuolisella laturilla. Heikkous on se, että akkua ei saa autossa ladattua täyteen, mutta pääsee silti ongelmarajan yläpuolelle.
                                              4. asentaa akkulämmittimen. (ehkä vaihtoehdoista yksinkertaisin ja toimivin)
                                              5. asentaa kaksiakkujärjestelmän jossa toista akkua ladataan korkeammalla jännitteellä.
                                              (voi toteuttaa pikkumuutoksella myös yhdelle akulle)

                                              Comment


                                              • Vika konkretisoitui niin pahaksi, että oli pakko ottaa auto nosturille. Latausjännite oli lopulta 11,8V eli ei lataa, laturin navassa 14,8V. Vika oli sitten laturin sähköjohdon liitoksessa, oli hapettunut niin paljon ettei sähkö mennyt enää läpi... rälläkällä liitin puhtaaksi ja uus kuparinen mutteri. Ero kuin yöllä ja päivällä, nyt tulee akulle saakka 14,5V!

                                                Jos auton latausjännite on alle 14V niin suosittelen ehdottomasti tuon liitoksen ja johdon tarkistusta.

                                                Comment


                                                • Selviytymiskeinoja:
                                                  1. Koodaa akun oikein vaihodn yhteydessä.
                                                  2. Ei yritä kikkailla itseään fiksumman järjestelmän kanssa. (Eli kaikki lataus/purku suoritetaan BEM:n kautta)
                                                  3. Käyttää autoa normaalisti

                                                  Lähipiiristä noita 4F korisia on ollut jo parikymmentä yksilöä ja kaikki akkuviat vastaantulleet ovat johtuneet tähän mennessä väärästä koodauksesta tai BEM:n ohittamisesta (latuaamiset/lisälaitteiden kytkennät/tms). Omaan tämänhetkiseen -08 vuosimallin A6:een vaihdoin AGM akun vuonna 2014, kun ehdin AGM:n ostaa edelliseen autoon (-05 4F). 2014 vuonna alkuperäinen akku oli vielä täysin kunnossa (ja on edelleen isällä käytössä traktorissa.).

                                                  Ensimmäisen oman 4F kohdalla suunnittelin akkulämmittimen asennusta, mutta silloinkin koodaauksen korjaus ratkaisi ongelman.

                                                  Omaa autoa ei siis säilytetä lämpimässä tallissa. Akkua ei vaihdeta vuosittain. Ei ladata ulkopuolisella laturilla (muuten kuin pidempien VCDS tutkailujen yhtyeessä). Ei ole akunlämmitystä. Ei ole kätästelyt omia virityksiä. Väittäisin että suurin osa foorumilaisista noudatta samaa kaavaa ilman ongelmia.

                                                  Comment


                                                    Onko webasto käytössä?

                                                    Comment


                                                    • Lyijyakun lataaminen on hallittu 100 vuotta. H..vetin moni on harjoitellut kantapään kautta, minkälainen jännite tarvitsee olla akun navoissa, että lataus onnistuu ja akku tulee täyteen.

                                                      Koodaaminen ei muuta fysiikan lakeja millään tavalla. Niin kauan kun muutosta ei voi havaita volttimittarilla. Koodaamisen Todellinen hyöty on nolla. Voidaan puhua uskon asioista ja niistä en ala kiistelemään.
                                                      Loogisesti ajatellen, haettaessa tehokasta latausta, sinne pitäisi koodata mahdollisimman vanha akku. Koska uusi akku latautuu aina parhaiten. Huomaatteko ristiriitaa?

                                                      Itsellä koodaukset tehty Herttoniemessä. Se tehty, mitä pystyi.


                                                      Ehdotan uutta galluppia.
                                                      Autossa olevaa akkua kun ei saa lepotilaan jännitteen mittaamista varten. Ja jännitemittareiden näyttämien luotettavuus on mitä on... (=tulokset arvottomia)

                                                      Minkälaiseen akkuhapon ominaispainoon/varaustilaan olette päässeet auton latauksella ja lisälaturilla? (auto kokoajan ulkona)
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 4.12.2017, 07:31. Perustelu: Älä rivitä itse, anna softa tehdä.

                                                      Comment


                                                      • No, omalta osalta voin kertoa että latausjärjestelmä toimii nyt hyvin (oikein?), kun laturin + navan johtoliitos on korjattu. Latausjännite yli 14,5V (AGM). Äsken tarkistin auton lepojännitteen, 12,9V (80-90%)

                                                        Akun valvontayksikön päivitystä ei ole tehty. Akku on koodattu 105AH vartan AGM akulle. Jotenkin tuntuu että tuo AGM koodaus olisi tehnyt oman osansa akun latausjännitteen osalta. Vaikuttaisi että jännite on 1V korkeampi kuin ennen koodausta. Akku pysyy nyt täynnä vaikka ajo on vain 15min ja webasto päällä kummassakin päässä.

                                                        Voi myös olla että toi laturin huono liitos on kokoajan ollut syypää, jännite on vain hukkunut siihen matkalle. Pahimmillaanhan siinä oli 3V tiputus jännitteessä, ja lämpöä oli ollut jonkin verran myös kun rautanen mutteri sulaa...

                                                        Mietin että jos tavallisella lyijyakulla latausjännite on 13-13.8 V ja se ei riitä, mitä tapahtuu jos sen tavallisen akun koodaisikin AGM akulle? Nousisiko latausjännite 14-15 välille, jolloin virtaa varmasti riittäisi?

                                                        Tätä voisi joku kokeilla, joka on akkua vaihtamassa. Akun oikean koodin saa kyllä laitettua jälkeen päin jos jostain syystä ei toimisi. 2-4 vko testijaksonhan tuo vaatii että oireet esiintyy, jos esiintyy.

                                                        Comment


                                                        • Nousisiko latausjännite 14-15 välille, jolloin virtaa varmasti riittäisi?
                                                          Mitä tällä lauseella haetaan? Sitä että jos laturin jännitettä nostetaan niin laturi antaa samalla myös enemmän virtaa = kokonaisuutena enemmän tehoa?

                                                          Vai sitä että jos jännitettä nostetaan niin akku latautuu täydemmäksi ja näin ollen sieltä riittää virtaa pidemmäksi aikaa?

                                                          Comment


                                                          • Jälkimmäistä. Webastokäytön yhteydessä olisi kiva että akku pysyisi täynnä lyhyilläkin ajomatkoilla.

                                                            Comment


                                                            • Kivahan se toki olisi jos olisi loppumaton akku, josta voi ottaa energiaa ilman että sitä välillä lataa.

                                                              Lyhyessä ajossa ongelma on se, että varsinkin kylmään aikaan nykyautot kuluttavat melko paljon sähköä, eikä näinollen lataamiseen jää laturin koko kapasiteettia käytettäksi. Kytkemällä pois mukavuustoimintoja (audiolaitteet, penkinlämmittimet, puhalluskanavan sähkövastus, ... ...) saadaan akkuakin ladattua hieman tehokkammin.

                                                              Eli jos lämmityksen aikana käytetty sähkön määrä on suurempi kuin ajon aikana ladattava sähkön määrä -> Akku tyhjenee käytön aikana. Yhtä lailla kaverin B7 korinen A4 vaati silloin tällöin akun lataamista ulkopuolisella laturilla, kuin oma edellinen 4F (nykyisessä ei webastoa ole). B7 ei sisällä BEM:iä, mutta muutoin sähköä haukkaavia laitteitaa kyllä löytyy isoveljen tapaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X