Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 -06 alhainen latausjännite?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Alkuperäinen kirjoittaja Ville Ahonen Näytä viesti
    Itselläni on defan laturi konehuoneessa, kytketty niihin virrananto napoihin pellin alla.
    Joo, näin sanoo manuaalikin että pitää kytkeä näihin kahteen napaan mitkä on konehuoneessa, ei akkuun!

    Pitääpä tänään laittaa latinkiin yöksi tuo auto ja katsoa sitten auttaako kuinka paljon. Yritin Oulun Pörhöltäkin huollon kavereilta saada varmistusta tähän että mihin se kytketään se laturi kun jännittää kaikki se sähkövempainten määrä autossa ja vielä kun tahtoo olla niin herkkiä nämä nykyajan autojen tietokoneet kaikenlaiselle ulkopuolelta tulevalle "häiriölle" että...Mutta luotetaan tuohon auton omaan manuaaliin.

    -Pete

    Comment


    • #92
      Joo, mun kärrystä ei löytynyt mitään vikaa, mutta diagnosoitiin syyksi vain ettei lataa riittävästi lyhyen ajon takia...

      Nyt siis Defa hankittuna, mutta mites tuo liitetään siihen plus virtuaalinapaan???

      Eli tuo miinus on kuitenkin ihan ruuvi jonka alle saa tuon liittimen, mutta pitääkö plussaan porata reikä ja tehdä kierre vai mitä tuolle pitäisi tehdä, yhden akkukenkäsatsinkin ostin josko yhden kengän olis puristanut plussan ympäri, mutta sitten ei mene se punanen muovisuoja enää paikalleen... (ei toki mikään ihan ylitsepääsemätön ongelma sekään, voihan sitä suojaa kait vähän veistää)

      Mutta onkos siis parempaa ehdotusta?

      Comment


        #93
        Itse ruuvasin siihen napaan kiinni.

        Comment


        • #94
          Ok, eli käyttäen jotain akkukengän tapaista puristusliitintä navan ympäri tms.?

          En ainakaan pikaisella tutkimisella tosiaan havainnut plus navassa mitään näkösällä olevaa ruuvia tai kierrettä tms osaa jonka alle saisi suoraan tuon rengasmallisen (normaalisti ruuvin kannan alle tulevan) liittimen kiinni... Miinusnapaan tosiaan ei ole mikään ongelma...

          Entäpä muuten tuo laturin kytkentä defan piuhoihin taikka tarkemmin haaroitussatsiin, mulla on tuo haaroitus vedetty sinne moottorin taakse muovien alle piiloon, mahtaako laturin saada kiinni suoraan haaroitukseen vai tarvitseeko vielä välikaapelin? (laturi on isompi 10A malli jossa on lähtö sisätilalämppärille)
          Viimeksi muokannut JPa1; 23.2.2011, 09:07.

          Comment


            #95
            Ihan perus porakärkiruuvilla pistin rengasliittimet kiinni.

            Comment


            • #96
              OK, tuota en ollutkaan ajatellut, taitaa päästä helpoimmalla tuolla tavalla ;) Kiitokset vinkistä

              Comment


              • #97
                Ja palataampa vanhaan taas...

                Näköjään omistan jo tietämättäni nykymuodin mukaisen hybridin ;)

                Eli saa laittaa auton roikkaan näin "kesä"kelilläkin (eli defan ylläpitolaite lataa lämppärihaaran kautta)

                Ongelmana siis periaatteessa kait ajojen vähyys (ehkä n. 200km /kk viimeisen 2kk aikana... talvella tuli enemmän ajoa avantilla, nyt avokkaalla enempi )

                Kuitenkin eilen liikkeelle lähdettäessä akku MMI:n mukaan 10% ja sitten kun ajettu 1h niin 30%, eli ihmeen vähän silti, se vaan kun myös loppuviikosta ajelin 3/4h lataus-ajoa peräkärry-kaatiskeikan yhteydessä ja silloin sain MMI:n näyttämään akulle 90%. (Pitäis varmaan mitata mitä akku oikeasti antaa auton käydessä...)

                Voiko akku ylipäänsä mennä niin tyhjäksi ilman että mitään toimintoja tippuu pois päältä niin ettei ehdi ladata täyteen noilla ajoilla... auto kyllä seisoi varmaan 2vko koskematta ennen tuota... Viimekesään nähden ei silti mikään ole muuttunut, eikä silloin hetkittäiset ajamattomuudet aiheuttaneet ongelmia...

                Eli omat arvailuni:

                1. voisiko silti olla myös jotain MMI:n päällejäämisvikaa?
                2. kannattaisoko kuitenkin epäillä latauksen tehokkuutta (esim. latauksen säädin?)?
                3. jäegerin koukun johtosarja?, Vihreätekstisissä bokseissa ei pitäisi olla vikaa, mutta viimeistä edellisen kärryn käytön yhteydessä poltti takajarrulisävalon vaihtoon, ehkä vain sattumaa, mutta osui sopivasti samaan aikaan...

                Comment


                  #98
                  Jeegerin bokseista on tullut uusi, harmaalla tekstillä varustettu versio.
                  Purkuvirrat olisi kyllä hyvä mitata, kertoo nopeasti paljon viasta.

                  Comment


                  • #99
                    Jaahans, eli senverran tuli mittailtua sähköjä (eli tässätapauksessa jännitteitä), mitä ei-sähkömiehenä osasin...

                    Ilmeisesti ei ole latausvika, eikä tehon jääminen matkalle kyseessä:

                    Jännite suoraan (150Ah) laturilta on 14,15V, virtuaalinavoilta metrin päästä 13,97V (piuhaa lienee parikin metriä välissä) ja kontista akun navoista 13,75V jotka kaikki vaikuttaa minusta melko järkeviltä...

                    Sensijaan tuon Jaegerin kovil-huoltotiedotteen (11.2.2008) mukaan kun mittasin boksin jännitteitä, niin 2 ja 4 navat olivat ok, ilmoitettu 12-13v, löytyi eli 12,4V molemmista, mutta CanBus navat tuottivat yllätyksen: napa 13 eli CanBus low (piti olla n. 2,5V) olikin 11,7V ja napa 14 eli CanBus high (piti olla n. 5V) olikin 0,4V...

                    Ja buuttasin seuraavaksi boksin pariin kertaan irroittamalla sen ja pitämällä välissä autoa 1/2h ovet kiinni ton huoltotiedotteen mukaan (ei käsitystä noista sulakkeista mistä ohjeessa puhutaan, niin tuumailin boksin irroituksen vastaavan samaa) mutta eipä ollut vaikutusta...

                    Pystyykö tuosta sanomaan, jotta boksi on viallinen vaiko kytkentä päin ### ?

                    (En kyllä yhtään ihmettele, jos jotain vikoja tulee, jos (ilmeisesti signaalilinja?) CanBus low työntää lähes 12V kohteeseen joka luulee saavansa 2,5V... liekö ihmekkään että takajarruvalo ei oikein tykännyt jos edes joku yhteys jaegerilta takavaloille menee...
                    Viimeksi muokannut JPa1; 1.6.2011, 07:12.

                    Comment


                    • Ja itse itselleni vastaten, jos nyt siis jollekulle muulle tulee samaa vikaa:

                      Soitin Kovilin edustajalle huoltotiedotteen numeroon, ja sain kuulla että boksi on vainaa jos noin käyttäytyy...

                      Auto ei siis mene ollenkaan "nukkumaan" eli ei kovinkaan suuri ihme että menee seisottaessa viikossa-kahdessa akku tyhjäksi...

                      Saa nähdä miten paikallinen merkkikorjaamo suhtautuu asiaan, siellä ei kahdella mittauskerralla ole löytynyt vikaa, vaikka nämä oireet ovat seuranneet heti koukun asennuksesta alkaen 1,5v...

                      Kunhan tuohon uuden boksin saan, niin jatkossa taidan laittaa sen kiinni aina vain kärryn vetoa varten ja sitten pois...

                      Comment


                      • Update: boksi ollut kiinni koko ajan nyt, eikä ole aiheuttanut häikkää, boksin vaihto siis auttoi...
                        Viimeksi muokannut JPa1; 28.9.2011, 06:59.

                        Comment


                        • Päivitystä:

                          Nyt on kaksi talvea ajettu kaksiakkujärjestelmällä ilman ulkopuolista latausta.
                          Hakkurilataus on osoittautunut toimivaksi.

                          Nyt on käytännössä todettu (viestissä15) mainittu ominaisuus, että auto lataa alennetulla jännitteellä aamun ensimmäisen ajokerran. Mikä on kertakaikkiaan syvältä....
                          (ohjelmapäivitystä voisi kokeilla)

                          Asian voi kokeilla mittaamalla latausjännitteen esim. 10 min ajon jälkeen.
                          tämän jälkeen sammutus ja hetken päästä uudelleen käyntiin.... ja kas kummaa, auton sammutuksella latausjännitettä on saatu n. 0,2v lisää.
                          Onko muilla samaa ominaisuutta?

                          Ja miksi asia on tärkeä, niin auton hakkurilataus on viritetty kytkeytymään 13,8v jännitteellä. Nyt aamun ekalla ajokerralla ei tahdo saada hakkurivirtalähdettä kytkeytymään.
                          (kännistettävä ilman valoja)

                          Lisäksi pitkä lauha syksy, niin lämpötilakompensointikaan ei ole vielä pelastanut tilannetta.

                          Moottorin sivussa olevissa lisävirta liittimissä on +14.0v jännite, niin uskoisin että, auto on kunnossa.

                          Comment


                            mihinkä olette saaneet defan (10A) laturin sopimaan A6 3.0 tdi -06??

                            Comment


                              Ohjaustehostimen säiliön alapuolella, -07

                              Comment


                              • Jep, siellähän se

                                Comment


                                  sielähän on webasto

                                  Comment


                                  • Lainaan tät ketjua kun tässä on käsitelty tuota jaeger johtosarjaa.

                                    Asensin eilen vetokoukun jaeger johtosarjalla, mutta valittaa välillä tuosta 01517 - Control Module for Trailer/Towing Sensor (J345)

                                    Sain abs ja esp valot koodattua ja kaikki toimii oikein, mutta tuo vikakoodi tulee aina uudestaa.

                                    Pitäisikö tuo jaegerin poksi löytyä tuolla vcds:llä 69 moduulista?

                                    Autona a6 4f -06

                                    Comment


                                    • Voisiko D3 korin A8:in omistajat mitata latausjänniteitä? Oma lataa vain n. 13.3V, joka riitti viellä hikiseen kesällä, mutta talvella ei varmasti riitä, varsinkaan jos meinaa Webastoa yhtään käyttää.

                                      Comment


                                      • Vaikea tilanne, auto on todennäköisesti ihan kunnossa. Toimimaton mikä toimimaton..

                                        Pientä apua voi saada, kun lämpötila laskee ja auto nostaa omaa latausjännitettään.
                                        Autoon kannattaa laittaa täysi ja sulfatoitumaton akku paikallaan, mikä ottaa virtaa hyvin vastaan.

                                        Vanhaa akkua voi yrittää elvyttää irroittamalla sen autosta ja lataamalla sitä pienellä vakioteho laturilla tyyliin viikko latausta ja viikko "huilia" jaksoissa.

                                        Autossa lataamisen ja kaikki älylaturit kannattaa unohtaa, kun yrittää saada akkua toimintakuntoon.

                                        Comment


                                        • Omassa autossani A8 D3 (alkuperäinen Suomi-auto, 200tkm ajettu) on alkuperäisen huolto-historia mukaan noin kolmen (3) vuoden välein täytynyt vaihtaa uusi alkuperäinen akku. Säännöllisesti. Itselläni on nyt 4 vuosi menossa ja akku alkaa kolealla ilmalla tyhjetä jonka huomaa siitä että lataus ei pidä. Viikon auton seistyä mm. kauko-lukitus saatikka keyless-go ei toimi ja MMI mukaan akkulatustila 10% ja käynnistettäessä varoitus "battery managenent warning low". Paljon on kulutuskohteita kun on raksittu paljon harvinaisiakin lisävarusteita mutta silti. Varustellussa D3:ssa akun ikä on siis kaikesta päätellen 3 vuotta.

                                          Comment


                                            Ja kuten otsikon A6;ssa, myös A8;ssa pätee sama sääntö akun lataamisesta.
                                            Jos akkua ladataan ,se on tehtävä akun ollessa kytkettynä autoon ja lataus kaukokäynnistyspisteestä tai ohjekirjan mukaan kytkettynä akkuun/ maapisteeseen. Muulla tavalla toimittaessa auton akunvalvonnan ohjainlaite menee sekaisin ja virransäästötoiminnot eivät enää toimi oikein.

                                            Comment


                                            • Vastuuvapaalauseke:
                                              Nettikirjoittelussa on se hyvä puoli, että kaikki vastuu on lukijalla. Ja jokainen saa uskoa ja toimia parhaaksi katsomallaan tavalla.

                                              Voisi yrittää latausjännitteen mittaamisen lisäksi akkuhapon ominaispainon mittaamista?
                                              Lähes kaikista akuista löytyy teippien alta korkit ja akkuhapon ominaispainon pääsee mittaamaan. Motonetissa mittarin hinta 2,5e.

                                              Akkuhapon ominaispainon mittaus on ilmeisesti ainoa luotettava tapa akun varaustilan toteamiseksi.

                                              Seuraavat väitteet voi kumota vääräksi puheena olevissa autoissa:
                                              Älylaturilla akkuhapon ominaispainon saa parhaimmillaan nousemaan 50% akun ollessa autossa.
                                              Vakioteholaturilla päästään 80% akun ollessa autossa.

                                              Comment


                                              • Eli taitaa olla turha lähteä ostamaan uutta Energiamanagementia(4e0 915 181)? Autoon on vaihdettu akku Audilla tasan vuosi sitten.

                                                Comment


                                                  En ole ihan satavarma, mutta muistelen että D3;ssa on LIN-ohjattu laturi, jota ohjataan tarpeen mukaan. Eli tietyssä tilanteessa 13.3V on ihan riittävästi.
                                                  Mitä näyttää mittari kun kaikki kuluttajat on päällä ( puhallin täysillä, valot, penkinlämppärit, hifit...)?

                                                  Comment


                                                  • Täytyy koittaa paljon lataa kun on kuormaa kunnolla. Nyt äsken ajoin hallilta kotia, mittasin kotipihassa latausjännitteen, oli 12.9V.

                                                    E: tuolla monella samaa ongelmaa, eikä ratkaisua tunnu löytyvän http://www.tyresmoke.net/forum/audi-...cu-issues.html

                                                    E2: Ja ainakaan tässä tilanteessa 12.9V ei riitä alkuunkaan, aamulla auto oli taas sammuttanut keyless entryt ym, ja MMI valitti energy managementista.
                                                    Viimeksi muokannut Crossfade; 25.10.2012, 20:26.

                                                    Comment


                                                    • sama juttu,D3/03, latausjännite n, 13,3-13,4" webasto pysyy päällä noin 10min,

                                                      Comment


                                                      • Huonolla ja vanhalla akulla moni laite kiukutteli vaikka energy manager ei vielä reakoinut asiaan. MInulla D3/03:ssa Keyless Go ja automaattinen takaluukku kiukutteli eli pääsääntöisesti ei toiminut kunnolla. Reilu viikko sitten laitoin uuden akun ja KAIKKI on pelannut moitteetta sen jälkeen.

                                                        Comment


                                                        • Olisiko mahdollista saada porukalta vinkkejä ihan kuvien muodossa tuosta Defan asennuksesta konepellin alle? Ostin tommosen Defan ylläpitolaturin mallia 1210 ja se pitäis asennella paikoilleen (200€ en maksa Pörhölle pelkästä asennuksesta). Ainut mikä mietityttää on tuon itse yksikön sijoittaminen ja miten ja millä kiinnitys...

                                                          Kiitän jo etukäteen!
                                                          Viimeksi muokannut Sleepy2; 2.12.2012, 11:25. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.

                                                          Comment


                                                          • Mulla tuo on 1210 on asennettu siihen kuskinpuoleisen ajovaloumpion taakse ja laitettu sellaisella isolla nippusiteellä kiinni, siinä on semmoinen neliönmuotoinen kolo johon tuo mahtuu ihan hyvin. Ei nyt ole kuvaa tähän hätään laittaa.

                                                            Comment


                                                              Lainaan aihetta. Eli: Viime loka-marraskuun vaihteessa laitettiin marmorilla (erinäisten sattumuksien jälkeen) uusi AGM-akku. Tänä talvena on sitten ollut sellaista vammaa, että tuo valvontasysteemi herjaa alhaista jännitetasoa ja sulkee systeemejä jne..ja mikä vittumaisinta, ei käynnistä webastoa aamuisin. Ei oikeastaan ole muuten lämpötilariippuvainen, kuin että herjaa kovalla pakkasella herkemmin.

                                                              Päivittäinen työmatka on 2x31km, joten luulisi siinä jo hiukan sähköä syntyvän laitteiden tarpeisiin. No ajattelin, että jos ei sittenkään synny, niin asensin sitten C-tekin laturin. Tuon päälläoloon nyt ei tunnu olevan muuta merkitystä, mutta nyt webasto sentään suostuu aamuisin haluttuun aikaan käynnistymään. Jos autoa seisottaa virrat päällä muutaman minuutin, niin ettei kone ole käynnissä, niin herja ilmestyy kojetauluun, vaikka tuo laturi on siis ollut koko yön päällä.

                                                              Ajattelin, että varmaan uudehko akku sitten paskana, kun ei sähköt pysy sisässä. Kävin eilen kuormittamassa akun tuossa naapurin autohuollon penkissä: Jännite 12,11V ja käynnistysteho 87%, generaattoritesti 14,52V.
                                                              Olisiko nyt niin, että se ohjainlaite ei toimi, eli akussa on virtaa, mutta tuo boxi ei sitä tiedä. Mitään siihen viittaavaa vikakoodia ei tule, mutta kun nuo auton virrat boxin mielestä kyykkää, niin tulee sitten jos jonkinmoista virheilmoitusta joka toiselta ohjainmodulilta. Virheilmot poistuvat kiltisti nollaamalla. Voiko tuommoinen boxi olla "vähän rikki".

                                                              Voisiko tuota toosaa vielä koittaa huijata niin, että lataa ulkopuolisella laturilla akun piripintaan ja ilmoittaa sitten ohjailaitteelle, että uusi akku asennettu. Tuohan on nyt kuitenkin alle puoli vuotta vanha akku ja todistetusti uutta vastaavassa kunnossa. Ei oikein kiinnostaisi heti viedä tuota marmorille ihmeteltäväksi, kun ne kuitenkin ensi töikseen vaihtavat kottikärryllisen ohjainboxeja ja akun varmuuden vuoksi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X