Elikkä eräänä päivänä kovan kiihdytyksen aikana syttyi palamaan ESP eli luistoneston valo ja tähän päivään mennessä se ei ole sammunut. Mitään muuta valoja ei pala ja auto toimii niinkuin ennenkin mutta tosiaan se esp hävisi toiminnasta ja valo syttyi. Käytin sitten autoa vikakoodin luvussa ja antoi boschin testeri tälläsen koodin: 0522 moottorin ohjainlaite. Ja tuo oli ainut vikakoodi mitä tuli ja oli vielä laatua "pysyvä vika" eli ei voinut edes nollata sitä pois. Eli onko jollain tuollaisesta kokemusta että mitä meinaa? Onko toi ABS/ESP boksi jossain ja onko se pimeenä vai mitä ihmettä. Jotain tämä korjaamon hemmo puheli myös että can väylässä voisi olla häikkää tai jotain. Tuli vaan sitten siitä mieleen että onko tuo jälkiasennettu soitin rikkonut/jumittanut jotain..ideoita?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
TT ja ESP
Collapse
X
-
Ei sinänsä liity täysin suoraan aiheeseen mutta omassa TT quattrossa myös ollut aina välillä ongelmaa, että ESP valo syttyy mutta kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen niin valo ei enää pala. ESP valo saattaa siis syttyä ihan kesken ajon ettei aina vaan autoa käynnistettäessä. Jälkiasennettu soitin löytyy eikä vikakoodeja tule.
-
edit. Kirjotanpa asiani uusiksi.
Yleisimmät ongelmat joka aiheuttaa TT:ssä tuon ESP:n syttymisen.
- Haldex pumppu rikki (vikakoodi pitäisi löytyä)
- Haldex ohjausyksikkö rikki (vikakoodi pitäisi löytyä)
- Kiihtyvyysanturi rikki (vikakoodi pitäisi löytyä)
- Ohjauskulmasensori rikki (vikakoodi pitäisi löytyä)
- Renkaitten ilmanpaineet toiselta puolelta autoa vajaat
- Renkaiden suuntaukset päin sitä itteään
Comment
-
Niin ja jos joku ystävällinen ihminen löytyisi jolla olisi tuo VAG COM tai vastaava kapistus niin jos koittaisi vielä lukea niitä vikakoodeja uudelleen. Korvausta vastaa tai ilman :) Ja jos olisi vielä iisalmi-vantaa/lähialue akselilla kun viikot etelä-suomessa vietän. Ottakaa yhteyttä privalla jos löytyy!
Comment
-
No joo nyt näyttäisi siltä että MAF anturi vika aiheuttaa tuon ESP valon palamisen. Otin nimittäin sen irti tänään ja putsailin yms. ja kun paikoilleen laitoin niin valo hävisi joksikin aikaa mutta ongelma palasi sitten eikä uudelleen putsaaminen auta enää.
Valo tosiaan hävisi ekan kerran maffin irroituksen ja paikalleenlaiton jälkeen mutta sitten kun auto siinä haki jonkin aikaa tyhjäkäynti kierroksia eka startin jälkeen niin rytkäytti sitten kiekat tuonne n.500 ja ESP valo syttyi. Eikös tuo nyt aika selvä juttu ole? Ja nyt tuon maffin piuhan irroitus ei vaikuta mitenkään ainakaan tyhjäkäyntiin.
Comment
-
Tjoo.. otappa se maffin piuha irti. Sen jälkeen koneen pitäisi käydä suht normaalisti. Maffissa voi olla vikaa, mutta ei se tuohon ESP ongelmaan vaikuta tuon taivaallista. Itse esim. testimielessä ajoin maffin piuha irti ja silloin ei palanut esp:n valo. Kokeilepa hiekalla toimiiko abs ja sen jälkeen "rumppaile" sitä esp:n nappia. Itselläni satunnaisesti exässä tuo esp valo paloi ja tosiaan siinäkin toiminta palasi käynnistyksessä.
Comment
-
Joopas joo no väittelemään en ala et onko tuolla valolla tekemistä tuon taivaallista MAF:in kans mutta luin vaan tuolta ulkomaan foorumilta tämmöisiä juttuja:
For the ESP light to come on, it doesnt have to be an ESP-related issue. MAF is one, Haldex is another.
I am currently driving with the fuse for ESP/Haldex out, also causing the ESP light to light up.
Does ESP and 4WD work for you guys when the light is on?
JA TOINEN VIELÄ:
There are many causes :
MAF Gone
Haldex ECU Fault
Lateral Wheel speed Sensor Gone
ABS Fault
Että semmosta.
Comment
-
Korjataan siis edellistä lausuntoa:Kaikki on mahdollista kun kuu ja tähdet on otollisessa asennossa. Silti minusta sen valon tulisi sammua jos MAF:in johtosarjan/liittimen ottaa irti, koska silloinhan auto ei tiedä onko siinä vikaa vai ei ja sen pitäisi toimia samoin kuin auton, jossa MAF on kunnossa, eikös? Edellisestä oppineena:Oletan siis näin, ei välttämättä tarkoita että olisin oikeassa.
Comment
-
Ok. Tuntu vaan ku toi valo on nyt palanu tossa pari viikkoo ihan kokoajan ja nyt kun MAF:n käytin irti ja käynnistin niin ekan kerran sammu se valo vähäks aikaa. Ja joo ABS:t toimii ja nelikko ym toimii niinku ennenkin. Ja tossa kun laitoit että ottaa maffin piuha irti et kone kävis hyvin niin siis se kävi ihan yhtähyvin maffin piuha kiini ku ilman sitä. Ei muuttunu mikskään käynti ja tasaseen käy..ja ei valo häviä jos piuhan irti ottaa. Mielenkiintoista :)
Comment
-
No tuo ettei maf liittimen irroitus vaikuta mitenkään käyntiin viittaa kyllä siihen, että maf on joka tapauksessa rikki, eli sen uusimisesta ei liene haittaakaan.
Kuinka putsasit sen? Itse putsasin aikoinaan jollain elektroniikka kliinerillä mitä töistä löytyi ja joka haihtuu kuivuessaan. Käsittääkseni tuota maffiahan ei ihan millä tahansa kannata putsata.
Comment
-
Voinen selventää senverran, että asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen kuin kuvittelette.
Turboautoissa pääsääntöisesti ehjästä maffista töpselin irroitus ei vaikuta käyntiin suuresti, koska massan mukaan laskettu kuormitus ei eroa paljoa tps+rpm+jne korvaavasta arvosta (menee yleensä paksulle, lambda-säätö korjaa asian). Osa vaparikoneista menee tästä aavistuksen sekaisin.
Maffi voi olla usealla eri tavalla/asteella viallinen. ESP-valo syttyy, mikäli moottorin raportoima kuormitustieto ei mahdu esp:n raja-arvoihin (esim sopivasti viallinen maf).
Comment
-
No joo vieläkin palaa esp valo ja nyt taas ilmeni yksi kiva juttu lisää joka varmaan voi kans nyt liittyä tähän esp vikaan. Elikkä kurkkasin tänään takarenkaita ja oikeanpuolen rengas kulunut kaljuksi toiselta reunalta kokonaan :O On tullu ajettua noin 1000km viikkoon ja ei kauaa ole kestäny kun on syöny tollaseks renkaat, vain joitain tuhansia kilometrejä. Elikkä sieltä on nyt pusla(t) varmaan sökönä tai joku muu viturallaan. Torstaina nelipyöräsuuntaukseen saan auton ja toivottavasti samalla selviää syyllinen. Ajattelin vaan kun tuossa edellä luki et renkaiden suuntaus voi aiheuttaa tuon esp palamisen.
Comment
-
Onko sulla laskettu versio? Normaalisti jo vakio TT:n alustalla camper on melko vino ja jos olet / edellinen omistaja on vaihtanut alustan matalemmaksi, on varmasti camper takaa melko paljon vino ja varmasti syö rengasta (ja lompakkoa).
Näissä ei sitten vakiona ole hirveämmin säätövaraa taka-camperille. Kunnolla kun lasketaan niin pakko on hommattava säädettävät takatukivarret.
Comment
-
Olen lueskellut useamman ESP ongelman foorumilta läpi, mutta mikään ei ole oikein vastannut tätä ongelmaa. Eli TT:n 1.8q -00 (APX, MK20 ABS) ESP valo palaa jatkuvasti. Vikakoodeja ei löydy engine/ABS/AWD moduleista. ABS:t toimii ja mielestäni myös ASR(?):ssä tuntuisi olevan jotain eloa esim tiukasti kaarteeseen ajettaessa.
Muutamia asioita joilla voisi olla vaikutusta kun autolle tehtiin huoltoa:
- Auto oli pari viikkoa ilman akkua.
- Tuona aikana putsasin MAF:n kun anturiosa oli mustan hunnun peittämä.
- Jarrut ilmattiin paineilmaajalla mutta huolimattomuuden takia viimeistä nurkkaa ilmatessa jarruneste loppui joten ilmaa meni ABS yksikön läpi.
Tämän jälkeen tehty seuraavaa:
- ABS yksikön ilmaus tehty useampaan kertaan. Etupäätä ilmattu VCDS:n kanssa yli 10kertaa ja myös takapää varmuudeksi n 8 kertaa. Jarrutuntuma on nyt napakka ei pehmeyttä ja jarrut alkaa ottaa kiinni jo ylhäällä.
- MAF:n logit antaa tyhjäkäynnillä 3..4g ja vedoissa 2 ja 3. vaihteilla maks 189g. Group 032 Adaptation idle -1.3% ja partial -1.6% vaikuttaa kanssa ihan normaaleilta joten MAF ei noiden perusteella vaikuta vialliselta
- ABS yksikön anturit logitettu enkä löydä niistäkään mitään outoa.
- G85 rattianturi ja kiihtyvyysanturit kalibroitu ei vaikutusta.
- rengaspaineet on samat joka nurkassa
- Tarkistettu ABS yksikön koodaus joka on sama kuin aiemmin jolloin ESP valo ei palanut
Mitä seuraavaksi? Uusi MAF?
Viimeksi muokannut laki; 24.1.2020, 10:25.
Comment
-
Koska kyseessä on Magneti Marellin mittaristo, niin lähtisin ekana tutkimaan sen.
MAFia on turha epäillä, jos vikakoodia ei ole.
Vikadiagnoosi ja mahdollisesti korjaus onnistuu mun luona Sörnaisissa: eleworks@outlook.com
Comment
-
Joskus nuo vikakoodit on kyllä kimurantteja, heti ei kannata "viallista" osaa lähteä vaihtamaan, ellei ole 110% varma. Monesti oikea vika onkin muualla, pitää tutkia miten järjestelmä toimii, mikä palikka on mistäkin riippuvainen, kokeilee saako vikaa siirtymään, tarkentamaan, jne. ennen kuin säästöpossun käy tyhjentämässä marmorille..
8N TT quattrossa abs ja ESP lamput syttyi joskus, vaan ei aina. Vika löytyi, kun tovin ajeli, OBD lukijan kanssa.
Oli hanskalokeron takaa kiihtyvyysanturi risa. Löytyi erään Bromanin hyllyjen kätköstä sopuhintaan uusi.
Comment
-
ESP vika löytyi. Aki sulki pois vian mittariston osalta ja vaihtoi samalla viallisen polttoainemittarin moottorin. Seuraavaksi lähdin miittailemaan johtosarjan ESP johdinta mittariston pinnin 32 ja ABS yksikön 24 pinnien välillä. Kun sen ABS yksikön liittimen sai kaivettua esille niin mittaamalla selvisi että ESP valoa ohjaava piuha oli poikki. Katkos löytyi kuskin jalkatilasta, mutta se oli kyllä itse aiheutettu varmaan jotain nippusidettä katkaistessa toisen homman yhteydessä.
Comment
Comment