Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akku tyhjenee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kait johdot mahtuu tiivisteiden välistä ulos? Tai jättää sen mittarin auton sisälle ja taskulampulla valaiseen sen.

    Comment


    • Onhan tuo tehtävissä, mutta edellyttää hieman enemmän askartelemista. Eikä parane johtojen vahingossa irrota tai et saa enää ovia auki. Ei sitä lukkopesää kuitenkaan ole koskaan käytetty ja se on jumissa.

      Comment


        Ei kai sitä ovea/luukkua ole pakko oikeasti sulkea, painaa vaan lukon kiinni ruuvitaltalla tms.

        Comment


        • Hiljattain kun juuri tuon äärellä puuhastelin, niin ei tuokaan ollut kovin kätevä keino sateessa ja kerrostalon pihalla. Paitsi jos viitsii odotella auton äärellä sateenvarjon kanssa kunnes auto käy unille. Kyllähän se onnistui, mutta olisi ollut kertaluokkaa helpompaa konepellin alta.

          Comment


            Eikö auto osaa mennä unille, jos jää ihan auton sisään istuskelemaan ja sitä mittaria kyttäämään?

            Comment


            • Tokkiisa. Tuo maaginen puolituntinen on vaan helpompi käyttää jotain muuta puuhastellen jos akku on konehuoneessa. Onnistuu toki muussakin tapauksessa mutta saattaa edellyttää pientä lisänäpräystä.

              Comment


              • Ei kannata sitten unohtaa että siellä on mittari välissä ja kääntää virtoja päälle saati sitten yritä startata, kun kaikissa mittareissa ei ole välttämättä edes sulaketta ainakaan 10A alueella ja muutenkaan niitä ei saa kuormittaa pitkään useamman ampeerin virralla joka tulee jo siitä että virrat kääntää päälle.

                Comment


                • Niinno, 10A alue on nimensä mukaisesti suunniteltu maksimissaan 10 ampeerin jatkuvan virran mittaamiseen. Tuo avaimen virtalukossa kääntämisen yhteydessä tapahtuva hetkellinen virrankulutuspiikki (esim. hehkuista johtuva) ei vielä sulata mittaria tai sen johtoja, mutta en minäkään tuon kytkennän kanssa kääntäisi virtoja päälle ja jättäisi esim. sisäpuhallinta pöhisemään pitkäksi aikaa.

                  Comment


                  • Mittareissa on tässä suhteessa isojakin eroja, kalliimmissa 10A aluetta saattaa saada kuormittaa täysin ja jonkin aikaa reippaasti ylikin, mutta sitten taas monessa halvemmissa joita täälläkin varmaan useammalla käytettävissä asia monesti täysin toisin.
                    Esim Fluken 115 sallii 10A alueella 20A max 30 sekuntia jnka jälkeen 30 minuutin tauko, mutta sitten esimerkkinä halvemmman luokan UNI-T 61D jonka 10A alueella sallitaan yli 5A vain 10 sekuntia.
                    Homma johtuu siitä että mittarin sisällähän on "shuntti vastus" jonka yli mittari mittaa jännitehäviötä ja jonka sitten muuntaa virta arvoksi ja tätä shunttia ei ole mitoitettu kestämään pitkään liikaa lämpenemättä noita virtoja.

                    Comment


                      Helpointa on vaan ostaa pihtiamppeeri mittari. Ei ole ongelmia virran ylityksissä.

                      Comment


                      • Mutta tuollaiset "isot" pihtimittarit on harvemmin tarkkoja tuolla alle 1A lukemissa, lukemat saattaa heitellä puoltakin ampeeria suuntaan ja toiseen. Toki markkinoilta löytyy pienille virroille tehtyjä pihtimittareitakin mutta niiden käyttö muualla kuin juuri tässä käytössä jääkin sitten aika marginaaliin.

                        Comment


                          Eihän ne ihan niin tarkastasti näytä kuin johdoilla, mutta muutamasta autosta olen mittaillut ja ne mitkä tyhjentää akkua niin mittari on näyttänyt esim. yli puolta ambeeria ja kunnossa oleva näyttää 0.0-0.2A. Onko se kulutus sitten 0.02 vai 0.1 niin ei merkitystä. Riittää tarkkuus jos auto oikeasti syö esim. päivässä akun tyhjäksi. Sitten jos tyhjenemiseen menee usiampi päivä, niin silloin tarkempaa mittausta ehkä tarvitaan.
                          On se vaan niin helpompaa pihdeillä.

                          Comment


                            Hieman keskimääräistä hankalampi vika päällä. Potilas on -05 A4.

                            Tilanne alkoi samaan aikaan kun korjasin takalasin pesurin letkua. Vuotopaikkaa hakiessa sain uitettua melkoisen määrän vettä mm. vahvistimeen ja sen liittimeen, jotka ottivat hieman kipeää, mutta toimivat kuivaamisen jälkeen, vaikka jäljistä näkee, että lämpimänä on käyty. Vettä on voinut päätyä myös muualle mukaanlukien kattoverhoilun alle.

                            Vuotovirta on noin 1,3 - 1,5 A, Vahvistimen ja subbarin johtojen irroitus ei vaikuta asiaan. Ei myöskään samoilla seutuvilla oleva hälyttimen sireeni.

                            Akku on kunnossa eikä vikakoodeja, jota ei olisi ollut jo aikaisemmin, ole ilmestynyt.

                            Sulakerasian kanssa aikani touhuttua, selvisi, että irroittamalla sulakkeet 1 (ilmastointi), 8 (puhelin), 13 (ohjauspylväs?) ja 15 (yhdistelmälaite, navi(ei ole)), virrankulutus putoaa alle 0,1 ampeeriin.

                            Kun sulakkeet ovat olleet irti useita minuutteja, ei virrankulutus palaa, vaikka sulakkeet laittaa takaisin. Jos autossa käyttää virtoja päällä, palaa vuotovirta taas tuonon n. 1,3 ampeeriin.

                            Mahtaako tuolla seudulla (vänkärin puoli takakontista) olla mitään mikä voisi yhdistää mainitut sulakkeet? Entä jossakin muualla päin autoa, voihan olla, että ajoitus on vain sattumaa.

                            Täytyy jossakin vaiheessa, varmaan viikonloppuna, purkaa koko takanurkan varustus pois, mutta olisiko jollakin ajatuksia mikä voisi olla ongelman aiheuttaja?

                            EDIT: Kun vika ei ollut päällä, niin hätävilkkujen valo sammui hetken kuluttua ovien sulkemisesta. Kun vika on päällä, niin valo ei sammu ollenkaan. Valon sammuminen ilmeisesti ilmaisee jonkinlaiseen "lepotilaan" siirtymistä? Tuleeko tästä jotakin ajatuksia / vihjeitä?
                            Viimeksi muokannut nomoreford; 31.10.2019, 10:38.

                            Comment


                              Onko kenelläkään ideoita / tietoa, kuinka voisi kotikonstein selvittää, mikä estää lepotilaan siirtymisen? Tämä on uskoakseni nyt syy virrankulutukseen.

                              Autosta oli kyseisenä viikonloppuna myös etupuskuri irti, olisiko sillä suunnalla voinut tapahtua jotakin?

                              EDIT: ongelma näyttäisi olevan sulakkeen 13 takana, sillä vain sen irrottaminen riittää siihen, että lepotilaan siirtyminen onnistuu.
                              Viimeksi muokannut nomoreford; 31.10.2019, 19:53.

                              Comment


                                Tälleen etänä nuo on vaikeita vikoja selvittää. Mutta ite lähtisin kattomaan kytkentäkaavioista, että mitä sen sulakkeen takana on. Auton oma sulakekaavio on monesti aika ylimalkainen.

                                Comment


                                • Täällä samanlaista ongelmaa. Vuotovirta ovet kiinni ja hätävilkun valo sammuneena on yli 2A. Sulakkeita yksi kerrallaan irrotellen ei löydy mitään yhtä virran hukkaajaa, mutta A lukema muuttuu välillä isommaksi, välillä pienemmäksi välillä 1-2A. Ilman sulakkeita vuotovirta on n.1A.
                                  kiinnostaisi tietää, saitko Jukka vian paikallistettua, vai vieläkö virrat häviävät?

                                  Comment


                                    Kai olet odottanut ainakin 5 minuuttia ennen virran mittaamista, että ohjainlaitteet menevät lepotilaan?

                                    Comment


                                    • Hyvä kysymys... olettaisin, että kyllä siinä se 5 min on ollut, mutta täytyy kokeilla vielä kerran mittailla niin, että odotan vähän pidempään ennen mittailuja.
                                      Muuten, siinä sulakkeita irrotellessani, huomasin, että muutama sulake oli todella ”löysästi” kiinni. Olisiko kiinnikkeet jotenkin vääntynyt tms. Onko sulaketaulun vaihto pelkkä plug&play-operaatio? Olisi nimittäin käytetty rasia 30€ myytävänä tuossa purkaamossa...
                                      Viimeksi muokannut okkim; 4.12.2019, 09:23. Perustelu: Viestit yhdistetty, älä tee heti uutta viestiä perään vaan muokkaa edellistä.

                                      Comment


                                        Ja muista vielä simuloida auton lukitusta, eli laita lukot kiinni-asentoon ja auto lukkoon. Auto ei välttämättä mene lepotilaan niin nopeasti, jos se näkee että ovet on auki.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X