Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

No mitä nyt, jäähdytysnesteen merkkivalo vilkkuu??

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • No mitä nyt, jäähdytysnesteen merkkivalo vilkkuu??

    Tälläinen probleema tällä kertaa, laitoin lohkolämmittimen ja vaihdoin termarin. Nestettä koneeseen ja ilmailemaan, meni ihan hyvin merkkivalokaan ei enään vilkkunut.

    Sitten muutaman kilometrin ajon jälkeen jäähdytysnesteen (onkohan ylikuumenemisen merkkivalo myös?) niin alkoi vilkkumaan. Nyt parina päivänä kun laittaa käymään, niin merkkivalo alkaa taas vilkkumaan minuutin sisällä käynnistyksestä. Eilen ilmailin vielä varmuuden vuoksi.
    Koneeseen (ABK) laitoin tavalliset vihreät jäähdytysnesteet.

    Onko muuten normaalia, että ajossa lämmöt on noin 80 asteessa, kaupungissa sitten tietysti nousee. Vai heittääkö mittari?

    #2
    Josko autossasi on ns multisensori, jossa on samassa palikassa mittarin tieto ja ylilämpötieto niin arvaanpa että alkaa olemaan tiensä päässä. Koita katsella termarikotelon seudulta anturia, jossa kolmi/nelinapainen ruskea liitin. Kurkista kumikortongin sisään miltä johdot näyttää. Voipi olla hapettumaa kovastikin.

    Comment


    • #3
      Omassa kasikympissä ylävesiletkussa sijaitsevan harmaan kolminapaisen anturin temppuilut aiheuttivat jäähdytysnesteen valon vilkkumisen, ja lämmötkin mittaritaulussa näyttivät 90 asteesta poikkeavia lukuja. Lopulta lämpöviisari näytti välillä nollaa. Virheellinen lämpötilalukema saattaa osittain kyllä johtua mittaritaulustakin. Motonetissa tarvike-anturi maksaa 29.90 ja Stockalla olisi maksanut jotain 59 euroa. Näyttää noita antureita näistä menevän...

      Comment


      • #4
        No sehän sattui. Juurikin olin aikeissa kysäistä, että onkohan joku anturi tullut tiensä päähän, kun omassa kulkineessa alkoi yhtäkkiä samainen jäähdytysnesteen valo vilkkumaan. Vilkutus ei ota loppuakseen ollenkaan. Nestettä on oikea määrä, lämpöjä näyttää oikein jne. Pikaiseltaan vilkaisin ja paisuntasäiliön pohjassa on joku kaksijohtoinen anturi. Onko tuon tehtävänä tarkkailla nestepintaa?

        Comment


        • #5
          Heh, no hyvä ettei ole näiden ongelmien kanssa yksin. Niin, kyllä siitä ylävesiletkun koneenpään lähdössä on kaksi anturia, joihin tulee useita johtoja. Säiliön pohjasta löytyy myös anturi, johon tulee kaksi johtoa.
          Voikohan nuo letkulähdön anturit sitten aiheuttaa sen että mittari näyttää sitä 80 astetta?
          Niin, mitähän nuo anturit sitten ovat?

          Comment


          • #6
            Siis tuo harmaa kolminapainen anturi = merkkivalon hälytys+lämpötilan näyttöön. Vahvasti veikkaisin, että autossasi se osa on "viallinen".

            Comment


              #7
              Juu, on ne joskus pelkkiä kosketushäiriöitäkin; omassa toimi kans lämpömittari aina muistaessaan, kunnes kävin ~kaikki konehuoneen johtoliittimet läpi contact cleanerin ja crc:n kanssa.

              Hivenen OT, mutta kun kerran on tässä puheeksi tullut:

              Osaako joku kertoa mikä niistä (lukuisista) antureista on se, joka liittyy kylmäkäynnistykseen? Vai onko mikään niistä? Kyseessä siis ABK / Digifant.

              Comment


              • #8
                Katsoin anturin liitokset ja ne oli ok. Pistin uuden tilaukseen Varaosamaailmasta, kun hyllystä ei löytynyt.
                Sen harmaan anturin vieressä on kaksinapainen sininen anturi, joka liittyy ruiskun toimintaan. Tämä selvisi kun tuota omaa palikkaa tilailin.

                Comment


                • #9
                  No niin, vika on korjattu. Sain uuden moottorin lämpömittarin-/ylikuumenemisen merkkivalon anturin(harmaa kolminapainen) ja nyt alkoi pelaamaan kuten pitääkin.
                  Ennen oli lämmöt mittarissa 80 asteen luokkaa, ja nyt hiukan päälle 90, eikä enään vilkuttele merkkivaloakaan.

                  Comment


                  • #10
                    Kerronpa tarinan loppuun. Elikkäs tuon paisuntasäiliön pohjassa olevan anturin liittimen toinen pinni oli painunut sisään. Sen kun ehjäsin niin vilkutus loppui. En kylläkään tiedä varmuudella ko anturin tehtävää.

                    Comment

                    Working...
                    X