Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt liian korkealla, ei mene katsastuksesta läpi, vinkkejä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Päästöt liian korkealla, ei mene katsastuksesta läpi, vinkkejä?

    Eli mulla on audi a3 2004 1,6 ja katsastus pomppas päästöistä,vinkkejä?

    #2
    Vähän jotain lisätietoja, ettei mene aivan lottoamiseksi. Myös otsikkoon.

    Comment


    • #3
      Itselläni ongelmaa myös päästöjen kanssa. Kulkupeli on A4 -97 2.8l V6.

      Aiemmin kevät talvella oli tyhjäkäynnin kanssa ongelmaa, humpasi kierroksia lämpimällä koneella. Vaihdoin ilmamassamittarin (Hitachin valmistama) ja vika korjaantui. Syksyn tullen ilmaantui sellaista, että kun kone on kuuma (moottorilämmöt lähes 90) saattaa tyhjäkäynti kierrokset tipahtaa about ~500rpm kun ne muuten ovat ~800rpm. Kuulostaa kuitenkin että käy kaikilla pytyillä ja terveesti.

      Noh, sitten nämä päästöt katsastuksessa
      CO% 800rpm: 0,70 / 2800rpm: 1,05
      HC ppm 800rpm: 128 / 2800rpm: 74

      O2% 800rpm: 1,28 / 2800rpm: 1,04
      CO2 800rpm: 14,05 / 2800rpm: 13,99
      Lambda 1,01

      Eli siis CO% ja HC ppm menee yli sallitun... Kumpikin lambda on myös uusittu (Bosch). Katsastus-setä tuumaili, että oiskohan lämpötila-anturissa häikkää... Vaikia uskoa että lambdoissa ois mitään, kun eikös tuossaki lambdan arvo ole ihan ookoo? Mielipiteitä?

      Edit: Sen verta vielä että tulpatki tosiaan oon vaihtanu alle 10tkm sitte, nekin myös Boschia...

      Comment


      • #4
        Katti tai katit ei ainakaan tee työtään kunnolla, kun jää happea noin paljon käyttämättä. Oliko katti/katit varmasti kuumia arvoja otettaessa? Onko viime vuonna ollut minkälaiset arvot? Siis lähinnä, että onko hiponut rimaa jo silloin.

        Comment


        • #5
          Varmasti ja varmasti, ajoa oli 40km ennen katsastusta. Tosin meni aikaa suunnalle puoli tuntia ennen ku oli testeri pakoputkessa. Pittää lähtä laittaan nyt tuo lämpötila-anturi, kunhan sen ensiksikkään löytää tuolta konehuoneesta...

          Niin ja viime vuojen päästölappuja ei ole kun etsiskelin, hommasinkin auton tuossa helmikuussa ja oli vasta leimattu tällöin.

          Comment


            #6
            Jos auto on seissyt 30min ja sitten otetaan päästöt, niin vanhat katit on jo menettäneet tehonsa eli jäähtyneet liikaa. Kokeilisin ensin kunnolla huudattaa katit lämpöiseksi, 4000rpm vähintään hetken aikaa, samalla mittaria seuraten tippuuko arvot.
            Jos ei tipu ja lambdat on uudet niin uuttaa kattia tilalle.
            Toki lämpötila-anturin vaihtokin on suositeltavaa jos ei ole tietoa koska vaihdettu.

            Aloittajalle: Tuolla kuvauksella arvaan vian olevan etu ja takapuskurin välissä. Olisko edes päästöarvoja esittää?

            Comment


            • #7
              Aattelin käyttää eräällä pajalla otattamassa päästöt kunhan saa sen lämpötila-anturin kiinni. Katotaan sitten uudestaan kun on uuempi lappu kourassa että käykö se taas lompakon päälle kun alakaa katit uusimaan...
              Viimeksi muokannut 4 vetävää; 30.10.2013, 15:44.

              Comment


              • #8
                Mulla vaatis aina entinen coupe ajaa tosi kuumaksi, että meni päästöistä. Oli juurikin 2,8 V6 . Vimosella kerralla sitten pistin katitkin vaihtoon kun ei enää lämmittely riittänyt. Eikä juuri auta vaikka sitä paikallaan "lämmitteli". Kunnon vedossa sitten lämpeskin iha eritavalla ja meni monesti heittämällä päästöistä.

                Comment


                • #9
                  Huomannut kanssa, että katti ei välttämättä lämpene, vaikka tunnin huudattaisi paikallaan kaasu pohjassa. Ajamalla vasta saanut lämpenemään ja alunperin hylätyt arvot voi olla sen jälkeen CO 0 ja HC 0.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt lämpötila-anturin vaihon jäläkeen käväsin pajalla päästö testerissä. Ei muuttunu ekasta kerrasta nii miksikään, vaikka katit oli varmasti kuumat. Meinattelivat sytytyspuolen ongelmaa viitaten noihin häkä arvoihin. Tulpan reiätkin on kyllä öljyä täynä, että sekihä saattaa jotaki vaikuttaa -> venttiilikopan tiivisteet vaihtoon.

                    Luetutin samalla vikakoodit. Lambda 1 näytti ei aktiiviselta JA "engine coolant temp. sensor (G62)" implausible signal. Vaan olikoha se justii tuo anturi jonka vaihtoin, eikös tuossaki myllyssä niitä oo 2? :s

                    Comment


                      #11
                      G62 antureita on vain yksi. Muuttuiko arvot mihinkään, kun kierroksia pidettiin ylhäällä? Kauanko konetta kierrätettiin?

                      Comment


                      • #12
                        Oliskohan tuon G62:n johdotuksessa vikaa? voihan tietysti tuo uusikin anturi olla viallinen -ja onhan varmasti oikeanlainen ja varmasti ylipäänsä oikea anturikin vaihdettu?

                        Comment


                        • #13
                          Joo, G62 antureita on yks mutta ohjaako se kaikkea moottorinohjauksesta mittaristolle jne.? Tämä G62 on siellä vänkärin puolella, lohkon takana pystyssä. Netistä kun asiaa selvittelin, nii kävi silmillä joku kuva missä oli toinenkin anturi/valvontalaite eri koodilla ja se oli tuolla kuskin puolella, ei muista ny enkä löyä sitä kuvvaa.

                          CO arvot juoksi eestakaisin kierroksia nostettaessa-laskettaessa. Ennen kun vein mittaukseen ajelin ~4000rpm ~15km ja mitattaessaki poljettiin muutamia minsoja.

                          Semmonen homma oli siinä anturin vaihossa, että kun anturi oli irti pistokkeestaan nii käytin huomaamattani virtoja päällä, jollonka siitähän tulee saman tien virtapiiri katkos -> vikakoodi?

                          Oikeanlainen on joo, sitähän mää tässä oon kyselly että ohjaako se tuo yks ja sama kaikkea VAI onko siellä toinenkin...

                          Comment


                            #14
                            Eikö kannattaisi se lambda-anturikin laittaa kuntoon, kun kerran vikamuistiinkin herjaa toimimattomuuttaan? Aika olennaisia päästöjen kannalta ;)

                            Comment


                            • #15
                              Mittailin tuossa nuita lambdoja, enkä saanu toisistaan erovia tuloksia aikaseksi. Lambdat on siis Boschin 4-johtoiset. Onko siis näin, että näistä kaksi keskimmäistä on lämmitystä varten, musta johto reunassa maadoitus ja toisen reunan valkoinen signaalipiuha moottorinohjaukseen?

                              Tähän moottorinohjauksen piuhaan sain molemmista antureista virtakynällä elonmerkkejä. Myöskin maadoitus pelaa molemmilta antureilta. Kaksi jäljelle jäävää antoivat heikkosignaalia, samanlaisia molemmista.

                              Kokkeilin semmostakin jippoa, että irrotin tämän vikakoodia antavan anturin piuhan jolloin koneen käyntiääni muuttu selvästi. Miksiköhän tämä sitten antaa koodia, kun tuntuis pelaavan? Sellanenkin jippo ois hyvä kokeilla että vaihtaa antureiden paikat ristiin ja lukee koodit taas. Mikäli antaa myöskin tälle "nyt terveelle"-puolelle koodia niin vika on lambdassa?

                              Venttiilikopan tiivisteet on ny vaihettu, oli perkale muuten meleko kovettuneet korput... Ilmaletkuja pittää kans vähäse vaihtaa, oli sen verta pehmyttä kudosta niissäki että rapisee pinta irti.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja 4 vetävää Näytä viesti
                                CO arvot juoksi eestakaisin kierroksia nostettaessa-laskettaessa. Ennen kun vein mittaukseen ajelin ~4000rpm ~15km ja mitattaessaki poljettiin muutamia minsoja.
                                Mitäs lambada sanoi tuosta CO:n seilaamisesta? Kerroit aiemmin lambda-arvon olleen 1,01.

                                Comment


                                • #17
                                  Lambda näytti pelaavan koko ajan, ei oo antanu merkkejä että ois heittäny pyyhkeen kehään...
                                  Viimeksi muokannut okkim; 26.6.2016, 08:17. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pienkonebensalla ovat saaneet vanhempia autoja läpi...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Miten noita lammbdoja siis olet mittaillut, käsittääkseni ne hiipuvat jotenkin niin että vain skoopilla saa katsottua -olikohan niin että niiden tuottaman vaihtelevan jännitteen muutoksen taajuus vanhemmiten hiipuu

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt voisi katsoa kanavan 032 eli lambdan opitut arvot . Arvon pitäisi olla noin +4.0%...-4.0% , jos esim. arvo on +15 , tällöin lambda korjaa liian laihaa seosta eli autossa on esim. imuvuoto , jos esim. - 15%, tällöin voisi olla Maf-vika .

                                        Jos lämpötila-anturi näyttää koneelle liian kylmää arvoa, koneen kierrosnopeus kasvaa ,kone käy myös rikkaammalla.

                                        Imuvuoto kaasuläpän jälkeen myös nostaa kierrosnopeutta , ecu voi korjata sitä ja siitä tulee heiluntaa moottorin nopeuteen. Myös tyhjäkäynnin säätömoottorin/venttiilin jumittaminen voi aiheuttaa moottorin nopeuden heiluntaa.
                                        Viimeksi muokannut vepek; 3.11.2013, 22:15.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Joo, G62 antureita on yks mutta ohjaako se kaikkea moottorinohjauksesta mittaristolle jne.? Tämä G62 on siellä vänkärin puolella, lohkon takana pystyssä. Netistä kun asiaa selvittelin, nii kävi silmillä joku kuva missä oli toinenkin anturi/valvontalaite eri koodilla ja se oli tuolla kuskin puolella, ei muista ny enkä löyä sitä kuvvaa.
                                          Lainaukseen viitaten, vahvistaako joku tekstini varmaksi? Vai haukkuuko pystyyn... :D Tossa kuitenkin se kuva, mistä tuossa lainauksessa höpötän.

                                          http://www.12v.org/engine/index.php?...n=cl&view=cool

                                          Eli tuon mukaan vaihdoin F76-anturin enkä G62... Mutta onkohan toi sitte niin pitävä joka VAGin V6-myllylle, itselläni ACK-konetyyppi.

                                          Vepek: Eli siis vdcs:llä lukea lambdaa(kö)? Itselläni ei ole vdcssää eikä muutakaan ohjelmaa jolla vois tsuumailla vikakoodeja jne.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuo oikean kannen takana oleva anturi on juurikin se, joka antaa lämpötilatiedon mittaristolle ja ECU:lle. Sanoit aiemmin, ettei lambda oo antanu merkkejä hyytymisestä, mutta eikös vikamuistissa ollut jo selvä vikamuistimerkintä?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oikean kannen, kuskin vai apukuskin? Otetaan nyt varmistus tähän vielä. Sekun riippuu mistä päin sitä konetta katsoo...

                                              Kun ootte noita lämpötila-antureita vaihelleet niin ootteko hakeneet marmorilta vai meniskö mallia motonet? Toi F76 jonka laitoin on mallia motonet kuiteski.

                                              Niin, yleismittarilla mittailujen perusteella anto samanlaisia arvoja kuin toinenki lambda, tosin 100% varmaksi en sano etteikö sekin paskana oole.Huhtikuussa laitettu Boschin lambda, maanantai kappale?
                                              Viimeksi muokannut 4 vetävää; 4.11.2013, 21:30.

                                              Comment


                                                #24
                                                Vasen ja oikea aina kuljettajan paikalta eteenpäin katsottuna. Kuten vasen kylki, oikea kylki, vasen ajovalo, oikea ajovalo.
                                                Kyllä tuo vikakoodi viittaa siihen, ettei lambda toimi. Tuleeko se uudestaan nollauksen jälkeen? Vai onko vaan peruja edellisestä anturista?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eli anturi oli oikea jonka vaihdoin.

                                                  Tulee. Aiemmin on valittanut katkonaista signaalia ja nyt ilmoitti "ei aktiivinen". Perkale, menneeköhän varaosa takuuseen kuittia näyttämällä. Saattaa olla kyllä nihkeä vastaus...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tuossa sinun linkittämässä kuvassa on virhe tai sitten ei ole ACK moottoria vastaava. Tuo oikean kannen takana oleva anturi on juurikin G62 ACK-moottorissa.

                                                    http://ww2.justanswer.com/uploads/br..._192549_ll.gif

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oli miten oli, oikean kannen takana oleva anturi ohjaa ECUa joka on nyt uusi. Vanha OEM- anturi joka oli kiinni oli väriltään sininen, uusi (by motonet) on vihreä. Ulkomuodollisesti täydellinen kopio, ei mahda olla merkitystä tolla värillä?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Menihän se läpi päästöistäkin, tosin piti sitä polettaa kun ei tahtonu katit kuumentua. Karstasethan ne tietenki oli, kun kattelin niitä putken paikkauksen yhteyessä.
                                                        Olikohan tuo sitten siinä lambdassa vika, joka antoi koodia jo pitemmän aikaa. Sitä ku ei vaan halunnu uskoa, vaikka sitä täällä neuvoittakin :) Noh tulipaha vaihettua muutakin palikkaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Päästöt kierroksilla: CO% 3,00 CO2 12,50 HC ppm 100 O2 0,20 Lambda 0,880

                                                          Päästöt tyhjäkäynnillä: CO%2,00 CO2 12,5 HC ppm 73 O2 2,90

                                                          Autona 98VM A3 1.8t AGU. Huomasin moottorin termostaatin olevan hajalla kun lämmöt nousee vaan 70:een asteeseen. Voiko olla että päästöt menis noin sekasin pelkästään termostaatin takia?
                                                          Viimeksi muokannut jta; 7.12.2014, 12:16. Perustelu: Tervehdykset ja allekirjoitukset turhia foorumilla

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ehjän lambdan sen pitäs pystyä korjaamaan, mutta päästöt on korkeammat kun moottori ei käy normaali lämpöisenä.
                                                            Lambda taitaa olla sulla mykkänä, onko vikakoodeja?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X