Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.8/2.4 V6 bensakone vuotaa öljyä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Alkuperäinen kirjoittaja protoni Näytä viesti
    En tiedä miten tuossa voimalinjassa mikäkin letku kiertää, mutta itselläkin alkoi tällä viikolla merkkailemaan kuskin puolta. Syylliseksi paljastui ohjaustehostimen ja -vaihteen välinen letku, jolle oli tullut tunnit täyteen.
    Mielestäni ei ole tehostimen öljyä oikein hävittänyt.

    Comment


      #92
      Ketjunkiristin: Taitaa irrotuttaa nokat. Omasta pitää jokatapauksessa vaihtaa pakonokat ja tehdä hihnanvaihto niin että..

      Comment


      • #93
        Noniin selvisi, että huohotinletkut kampikammiolta ja venttiilikopista ovat ok, ja huohotinventtiilikin näyttää toimivan. Huohotinletkusydeemi venttiileineen tulee tässä kaaviossa: http://www.realoem.me/Audi/RDW/A6Q/1...R/1/133/133080 imuilman putken (nro 8) pään kulmaan kiinni. Sieltä on tullut X määrä öljyä ja muuta paskaa, joka oli levinnyt imuilman putken mutkan pohjaan ja kaasuläpän pohjalle.

        Kaasuläpän ja imuilman putken tiiviste (nro 7 kuvassa) vuotaa. Laitoin kuvan liitteenä ehjästä, tuossa "huuli" joka tulee suoraan kaasuläpän putkenpäähän kiinni oli kärsinyt. Tiiviste oli molemmin puolin öljyssä, ja valuttanut välistä öljyä kampikammiolta tulevan huohotinputken päälle (ja varmaan pikkuhiljaa maahankin asti, en nyt keksi mistä muualta öljyä voisi tulla). Speedillä tarvikkeena tiiviste olis 11€.

        Vaihdoin samalla osan 48 eli suction jet pumpin, sivuhaara joka tulee huohotinventtiililtä oli tukossa, vaikka ilman pitäisi kulkea molempiin suuntiin. Uudesta ainakin kulki :) Vaihdoin myös takaiskuventtiilin nro 24. Ehkä sen vihreän venan nro 56 olisi voinut kanssa vaihtaa, mutta en tajunnut sellaista hankkia.

        Lähinnä mietityttää, että onko normaalia että öljyä tulee noin paljon huohotinputkistosta ulos? Voisiko johtua esim. siitä, jos koneeseen on mennyt lisätessä liikaa öljyä? Vai onko öljyä vain ajan kanssa (300tkm) tullut tuon verran huohotushöyryjen mukana..
        Attached Files
        Viimeksi muokannut Ihmemies; 9.6.2018, 20:00.

        Comment


        • #94
          Itse itselleni vastaten: taitaa olla vanha kone vaan sen verran väljä, että ohivuoto kampikammioon jne lisääntyy ja sitä myötä huohotus. Öljyä ei mitenkään älyttömästi vaihtovälillä mene, ehkä litra? En ole jsksanut tarkkaan edes seurata.. niin mennään tällä, kunnes jotain oikeasti hajoaa. Vanhaa moottoria ei aleta kunnostamaan.

          Comment


          • #95
            Moro,

            Auttakaa taas miestä metsässä. MInulla on otsikon mukainen kulkine BDV -moottorilla ja öljyä joutuu lisäämään vähän turhan tiuhaan tahtiin. Olen paikantanut, että alla ympäröimästä paikasta lähtevät letkut (ja tästä alaspäin) on aina tuoreessa öljyssä.



            Eikö kyseessä ole kuitenkin termostaatin kotelo? Jos näin ja kun öljyt ja jäähdytysnesteet eivät ole sekaisin, joten vuoto ei voi olla tästä? Onko ehdotuksia mistä vuoto voisi olla, toivottavasti ei kannen välistä tai nokka-akselin tiiviste? En ole vielä purkanut hihnan ja moottorin välistä hihnankoteloa saadakseni parempaa näkymää asiaan.

            Kiitos taas etukäteen vastauksistanne!

            Comment


              #96
              Venttiilikopan tiivisteet ja nokka-akselin stefat yleisimmät paikat.Löytyy paljonkin juttua foorumilta.Ei kannata stressata jos vuoto ei ole ihan niin iso että lammikko jää alle.V6 koneet vuotaa öljyä vanhemmiten aina jostain ja öljy maittaa.Alle 4l/10tkm matkalla on vielä ihan siedettävä öljynkulutus.Huohotinjärjestelmä kannattaa puhdistaa niin saattaa auttaa tuohon vuotoon osittain.Jos se on tukossa niin kone hengittää sieltä mistä helpoiten pääsee ja yleensä se on venttiilikopan tiivisteet.

              Comment


                #97
                Venakopan tiivisteet varmaan kuten edellä ehdotettiin. Valuttavat myös tulppakaivot kantta myöteen täyteen öljyä joka jossain vaiheessa alkaa näkymään jo käynnissä kun kipinä vuotaa suoraan kanteen. Nokkien stefat on aika kyiset vaihtaa mutta venakopan tiivisteet saa ihan perustyökaluilla vaihdettua helposti alle tuntiin molemmin puolin.

                Comment


                • #98
                  Tulen kanssa esittämään murheeni, jos vaikka joku osais antaa kultaakin kalliimman neuvon millä tämä vuoto ongelma ratkeaisi. On jo siis venakoppien tiivisteet uusittu, tukossa olleet huohottimien putket samassa putsailtu, mutta edelleen vuoto ja käry jatkuu, eli jostain sitä öljyä edelleen pakosarjalle päätyy. Kuva mukana havainnollistamaan kohtaa mistä käry nousee.Click image for larger version

Name:	IMG_20190821_170825__01__01.jpg
Views:	1570
Size:	211,2 Kt
ID:	1860414

                  Comment


                    #99
                    Rintapellin puolella konetta on nokka-akselin stefa joka monesti vuotaa suoraan pakosarjan/putken päälle.Se näkyy kyllä kun ottaa suojamuovin pois.

                    Comment


                      Eihän siinä päässä stefa ole pakosarjan yläpuolella, tuskin se siitä pääsee pakosarjan päälle. Stefa on imunokalla. Itsellä se vuoti joskus, ja tippui kyllä turbon päälle/viereen (biturbossa). Pakosarjan päällä kannen takana on tulppa joka saattaa vuotaa, se kannattaa tarkistaa. Tai sitten se tulee edelleen venakopan tiivisteestä?

                      Comment


                      • No yhden korjaamon ja oman hyvin pienen (resurssien puute) tutkiskelun perusteella uskottiin, että edelleen olis tuo venakopan tiiviste joka vuotaa. No se sitten laitettiin uusiks tiivistemassan/liiman kanssa tossa viime keskiviikkona. Nyt vieläkin käry nousee (ei enään niin voimakkaan ja tuorean öljyn hajuista kyllä), mutta ei enään samasta kohdasta tunnu ainakaan niin kostealta, kun aikasemman postauksen aikaan. Toki pikkusen vieläkin jäi kosteaa käteen, mutta huomattavasti vähemmän.
                        ​​​​​​ Kysymys kuuluukin,että voiko sitä öljyä olla vielä jäänyt tonne johonkin uumeniin niin reilusti, että vieläkin käryäis sieltä..? Lisään vielä muutaman kuvan havainnollistamaan paremmin.
                        Kuva1. Tommosta öljyllä paksuuntunutta soraa löyty yllinkyllin tuolta mihin nuoli näyttää, voikohan se kärytä sieltä, ei kumminkaan ihan kauheen kaukana ole lämpöä tuottavista osista..?
                        Kuva2. Tuolta reunasta mihin nuoli osoittaa oli kylki kokonaan märkä, nyt huomattavasti vähemmän.Click image for larger version  Name:	IMG_20190901_171545__01.jpg Views:	0 Size:	160,2 Kt ID:	1861637

                        Nyt just taas kyllä tuolta tuli pisara just tuoretta öljyä käteen, ku puolen minuuttia autoa käytin pihassa siirtämiseen, jonka jälkeen kokeilin kostuuko toi reuna tuolta.

                        Click image for larger version  Name:	IMG_20190901_165035__01.jpg Views:	0 Size:	93,6 Kt ID:	1861636

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                          Eihän siinä päässä stefa ole pakosarjan yläpuolella, tuskin se siitä pääsee pakosarjan päälle. Stefa on imunokalla. Itsellä se vuoti joskus, ja tippui kyllä turbon päälle/viereen (biturbossa). Pakosarjan päällä kannen takana on tulppa joka saattaa vuotaa, se kannattaa tarkistaa. Tai sitten se tulee edelleen venakopan tiivisteestä?
                          Aivan, niinpäs onkin. Tuossa kuvassa : https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6.../1/103-103065/
                          osanumero 13 tai 14, en muista enää niin tarkasti. Jompikumpi niistä vuotaa ja vuoto päätyy pakosarjan päälle. Pystyyköhän noi irrottamaan helposti ja tiivistämään uudelleen ? Siellä ei viissiin ole erillistä tiivistettä jos siihen kylkeen tarjotaan : silicon sealant adhesives and sealing compound ?

                          Comment


                            Se on numero 14, en tiedä mikä tuo 13 on kun ei siellä mitään toista tulppaa ole. Se irtoaa aika helposti jos venakoppa on irti, avaa nokkapukkia vähän niin se lähtee pois. Sitten vaan silikonia väliin ja takaisin kiinni. Ei ole erillistä tiivistettä. Tuo ETKAn tarjoama tiivistesilikoni on tarkoitettu venakopan tiivisteen nurkkiin, mutta samaa voi pyöräyttää tuon tulpan ympärille.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti

                              Aivan, niinpäs onkin. Tuossa kuvassa : https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6.../1/103-103065/
                              osanumero 13 tai 14, en muista enää niin tarkasti. Jompikumpi niistä vuotaa ja vuoto päätyy pakosarjan päälle. Pystyyköhän noi irrottamaan helposti ja tiivistämään uudelleen ? Siellä ei viissiin ole erillistä tiivistettä jos siihen kylkeen tarjotaan : silicon sealant adhesives and sealing compound ?
                              Kiitos, tuo kuva selvensi enemmän kuin tuhat sanaa, tuota tulppaa otan seuraavaksi ihmettelyn aiheeksi.

                              Comment


                                Kokeilisin kyllä ensiksi puhdistaa bräkleenillä tuon tulpan tiivistekohdan ja lutrata jotain tahmasta tiivisteainetta ihan siihen päälle lisää.Vuorokauden antas kuivaa ja kokeilla pysyykö.Mönkkärissä onnistu vastaavan tulpan tiivistys tuollain ja on pysynyt vuoto kurissa.

                                Comment


                                • Eli hei tällänen ongelma ostin tossa "uuden "audin ja törmäsin tälläseehen että puskee ilmastoinnin mukana ja ilman vaihdosta hajun selkeesti konehuoneesta sisään autoon. Mutta vaan paikoillaan ollessa risteykset/parkissa. Haju vähenee kun ei ole vaihteella neutraali tai parkki. Pientä savua pukkas koneen oikealta puolelta. Huohotin on huollettu huoltokirjan mukaan viime vuonna. Onko ideoita mistä johtuisi.

                                  Oma ajatus ja toteutus idea on että ventiilikopan tiiviste, ja suuttimien tiivisteet(kupari prikat) onko joku tapa jolla saan tarkistettua huohotimen toiminnan ja mahdollisesti tilattua uuden?

                                  Kiitos vastauksista etukäteen
                                  ​​​

                                  Comment


                                    Venttilikopat varmaankin vuotaa öljyä pakosarjojen päälle. Bensanhaju saattaisi tulla vuotavista suuttimien tiivisteistä, siellä on kumiset O-renkaat.

                                    Huohotinputkisto pitäisi ottaa irti ja puhaltaa sieltä moskat ulos. Mahdollisesti joutuu liuottelemaan.

                                    Comment


                                      Lainaan tätä threadia vaikka kyseessä on "sisäinen öljyvuoto" eli suuri ölynkulutus huohotusjärjestelmän kautta. En löytänyt aiheesta näihin 30V-moottoreihin liittyvää tuoretta threadia.

                                      Minulla on A6, jossa on ARJ moottori. Siihen on joutunut lisäilemään öljyä säännöllisesti. Reviiriään se ei merkkaile öljyllä vaan pakkasnesteellä. Vuotokohdan paikallistin imusarjan alle. Sain kaverilta vinkin, että sinne kun menee ronkkimaan, niin samalla kannattaa vaihtaa uudempi huohottimen alumiinikoppa 078103773F ja sen alla oleva tiiviste 078103547F (=Elring 627.330). Uudessa kopassa on väliseinä, jota vanhassa ei ollut. Uusi tiiviste on peltilätkä, jonka nurkassa on valumareikä, kun vanha oli pelkkä pahvirinkula. Lisäksi ostin imusarjan tiivisteet 078129717J (=Elring 413.900) ja varmuuden vuoksi pari huohottimen letkua (Topran 111 301 ja 111 303), vaikka nuo olin (juuri) 4 vuotta sitten uusinut. Huom: Nämä mainitsemani letkut eivät sovi kaikkiin 30-valve V6 moottoreihin. Esim BDV-moottoriin on eri letkut.

                                      Tässä pari räjäytyskuvaa. Ensimmäisestä huohotusjärjestelmän osat 14 ja 15 vaihdettiin. Toisesta löytyy imusarja:
                                      http://www.oemepc.com/audi/part_sing.../lang/e#sec_14
                                      http://www.oemepc.com/audi/part_sing...0/lang/e#sec_5

                                      Nyt jään mielenkiinnolla odottamaan onko tällä vaikutusta öljynkulutukseen. Voisin kuvitella, ettei Audilla ole turhaan lisätty tuonne reitille sokkeloita, jotta kampikammion kaasuista saataisiin öljysumu pysymään moottorin sisäpuolella. Ja siis ne vesipuolen O-rinkulatkin tuli uusittua.

                                      Tuosta huohotin ongelmasta on huoltotiedotekin. Näitä on ilmeisesti vaihdettu aikoinaan tehtaan piikkiin. Tämän auton osalle ei sellainen huolto ollut osunut. Toisen Audini vm 2004 BDV-moottorissa tätä ongelmaa ei enää ole.
                                      Problembeschreibung

                                      Ölverbrauch zu hoch
                                      alle V6 5V-Motor

                                      Ursache
                                      Über die Kurbelgehäuseentlüftung wird zuviel Öl angesaugt und im Motor verbrannt.

                                      Serien-Lösung
                                      Geänderte Kurbelgehäuseentlüftung ab 11.00,
                                      Fahrgestellnummer: 4B1N 079000, 4D1N 006900, 8D1A 099000

                                      KD-Lösung
                                      Für V6 2,4 l und alle V6 2,8 l

                                      Ölverbrauchsmessung mit V.A.S 5051 durchführen. Weicht das Ergebnis nur geringfügig von dem in der Betriebsanleitung angegebenen zulässigen Verbrauch (0,5 l /1000 km) ab, bringt eine zusätzliche Abdeckung im Innen-V vom Zylinderkurbelgehäuse Verbesserung.

                                      Folgende Teile werden benötigt:
                                      1x Abdeckblech - ET.-Nr.: 078 103 547 F
                                      1x V-Raumdeckel - ET-Nr.: 078 103 773 F
                                      Aika paljon joutuu purkamaan edestä pois:
                                      Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2020-11-03 at 17.17.58.jpeg Views:	0 Size:	238,1 Kt ID:	1903198
                                      Viimeksi muokannut pta; 22.11.2020, 16:50.

                                      Comment


                                      • Tollanen 2.4 litranen v6 bensakone vuotaa jostakin öljyä.
                                        Autoon tulee haju sisälle aina kun pysähtyy, mutta ajaessa ei haise.
                                        avasin konepellin kun auto oli käynnissä, niin kuskin puolelta jostain moottorin alta nousee pieni "savu".
                                        Kun sammutin moottorin kuului vähän aikaa pieniä sihahduksia niinkuin vettä tiputtaisi johonkin kuumaan ja edelleen nousi "savua" hetken aikaa.
                                        Siirsin autoa ja moottorin kohdalle oli tullut pieni öljylätäkkö.
                                        Missä öljyvuoto voisi olla?

                                        Comment


                                          Yleisin paikka on venttiilikopan tiivisteet. Monesti myös huohotinletkut on tukossa niin työntää sit öljyä pihalle sieltä mistä helpoiten pystyy.Foorumilla on paljon juttua aiheesta..

                                          Comment


                                            Miulla kans 2.4 V6 haiskahtaa öljylle kun pysähtyy. Venttiilikopan tiivisteet vaihdoin mut ongelma ei poistunu

                                            Comment


                                              Muistelen, että 12v-koneissa toisen tai kummankin kannen takaosassa olisi plugi, joka usein vuotaa öljyä. Näiden lisäksi huohotusputket, venttiilikopan tiivisteet sekä kannentiivisteet ovat sellaisia, joista öljy voi valua pakosarjoille, kateille jne ja haiskahtaa. Öljypohjien tiivisteet voivat myös falskata mutta en ole saletti voiko niistä valua kateille niin, että haisisi. Huohotinputket ovat muovista kurkkuputkea ja voivat ihan murentua/haljeta vanhuuttaan. Minulla hajosi eka jo ennen sataatonnia.

                                              Itselläni AAH-koneessa käytännössä kaikki em. kohdat ovat vuotaneet ja on uusittu vähintään kerran. Lopullisesti sitä vuotelua ei saa korjattua mutta vähennettyä kyllä.

                                              Comment


                                              • Venttiilikopan tiivisteet vaihdettu. Vuotaa edelleen solkenaan

                                                Comment


                                                  Mistä välistä vuotaa, edelleen venttiilikopan välistä vai kannen ja lohkon välistä?
                                                  Voihan ne venakopat olla jo kierot, mutta 4.2 V8seissa on vuotanut kannentiivisteen välistäkin. Ainakin vastaavaa öljyvuotoon esim. Mersun vanhemmissa bensakoneissa on riittänyt kannenpulttien kiriminen.

                                                  Comment


                                                    Tarkistaisin sen huohotinjärjestelmän ensin. Mulla oli ne molemmat venttiilikopan metalliset lähdöt täynnä mustaa möhnää joka oli tukkinut koko putkiston. Meisselillä sai tehdä reiään siihen putkilähtöön joka oli tukkeessa. Se on ihan sama mitä tiivisteitä vaihtaa jos huohotinjärjestelmä on tukossa. Se huohottaa sit aina sit sieltä mistä helpoiten pystyy jos normaalireitti on tukossa.Jos tiivistät yhden paikan niin löytyy toinen paikka niin kauan kun tuo huohotinjärjestelmä on tukossa.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X