Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.3 NG- seos ja päästöt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.3 NG- seos ja päästöt

    Elikkäs, pieniä "katkoja" koneen käynnissä noin 2500rpm paikkeilla. Pyörijä, jakajankansi ja tulpat vaihdeltu sekä tulpanjohtojen vastukset mitattu, ovat arvoissansa. Päästömittauksessa lambda arvo 1,150 (viittaa laihaan seokseen, miten saa rikkaammalle ke-jetronicissa ?) ja HC 198 johtuen tuosta pätkimisestä. Tyhjäkäyntiä käy hyvin, tosin HC-arvo silloinki 120 kohilla. Ajossa ei nyi eikä pätki, mutta paikallaan kun kierrättää niin katkoo.
    Ajotuslampulla katsoin kipinää, mutta ihan samalla tavalla välkkyy joka pytyn kohdalla
    Mittasin myös puristukset jos olisi niin matalat ettei sytyttäisi seosta kunnolla, mutta olivat siinä 9,5-10 tuntumassa.
    Maanantaina 10.10 pitäisi saada auto leimalle..

    Ehdotuksia ?

    #2
    Mulla oli tossa työn alla samanlainen vehje tismalleen samoilla ongelmilla. Pätkiminen johtui pikkusen pielessä olevasta perusennakosta. Katso jako kohdilleen ja sitten sytytys. Vanhemmissa NG:issä bensapumpun releen viereen sulake kiinni ja lampulla säätämään. Uudemmissa missä tuota sulakkeen paikkaa ei ole, niin vauhtipyörän 0-merkki kohdalleen ja sitten jakajaa kääntämällä pyörijä jakajassa olevan viivan kodalle(auto sammuksissa). Tuo seos on kyllä todella laiha, suosittelisin lambdan vaihtoa ja polttoaine suodattimen vaihtoa näin alkuun. Puristukset hieman matalahkot, itse mittasin 13bar lukemia joka pytystä, bilteman mittarilla tosin.

    Comment


    • #3
      Niin tuo vuosimalli tosiaan unohtui -90 siis.. Kiitoksia vinkeistä, pitää alkaa noita katselemaan huomenna

      Comment


        #4
        Sit vaan kone lämpimäks ja sulake releen kylkeen. Perusennakko on muistaakseni 15 astetta.

        Comment


        • #5
          Nyt olis vaiheltu lambda ja katottu sytytyksen perusennakko (heittihän se muutaman asteen), sai sentään sen pätkimisen pois, mutta eipä tuo hc mene vieläkään läpi.. Siinä 130 kohilla pyörii nyt. Alkaa vaikuttaa että 1,2,3 ja 5 pytyn imuventtiilit vuotaa ohi, kun näissä puristukset 9,5bar ja 4 pytyssä vähän reilu 11bar. Öljyä kone ei syö ylimäärästä, että ei taia huijata männänrenkailta. Ohivuotomittausta en ole kyllä vielä tehny.
          Bensapaineetkin kokeilin, oli 6,2bar, autodata näyttää 6,0-6,5bar.

          Elikkäs varmaanki ens viikonloppuna kantta pois, vai tuleeko jollekulle vielä jotain mieleen ??

          Comment


            #6
            Kattiin kannattaa vilkasta varmuuden vuoksi. Ja tuotahan joutuu huudattamaan jonkin aikaa, ennen kun HC asettuu kohdilleen, johtuen katin kaukaisesta sijainnista.

            Comment


            • #7
              Eikös tuossa ole mittausputki konehuoneessa, joka tulee pakosarjalta?
              Siitä saisi mitattua pakokaasuarvot ennen katalysaattoria. Niille on varmasti olemassa ohjearvot. Lambda-arvoon tuolle ei ole kyllä vaikutusta, mutta ymmärsin, että se olisi jo kohdillaan.

              Comment


                #8
                Mitäs ne muut arvot näyttää ? Niin vähästä kiinni, että "katsastusbensalla" luulis menevän läpi ?

                Comment


                • #9
                  Noniin, saihan siihen leiman =) laitoin oktaanikorottajaa tankkiin, ja sytytysennakkoa pari astetta aikasemmalle. HC 2600rpm 48 ja 850rpm 65.
                  Kaikki muutkin arvot "reilusti" alle sallitun. Noh, tulipahan uusittua kipinävehkeet ja lambda, ei pitäs olla näitten kanssa ongelmia hetkeen.
                  Kiitoksia vielä kaikille neuvoneille !

                  Comment


                    #10
                    Nostetaanpas vanhaa lankaa, kun haasteet saman suuntaiset. Cabi sai leimalta tylyt terveiset ympäristöhaitan muodossa, liitteenä.

                    Palamatonta poskettomia määriä ja tietty häkää. Auto käy sekä tyhjällä että kevyillä kierroksilla pätkien / vajaalla. Kierroksia ottaa tyhjänä hyvin, mutta ajossa lysti loppuu n. 5000 rpm. kulmilla reippaasti nykien. Kylmänä moottorin toiminta jollain tapaa normaali, mutta lämpimänä alkaa oireilla. Satunnaisesti tyhjäkäynti nousee korkealle (1400 - 2000) ja saattaa myös hommata, ei aina. Lambdan tai ISV:n töpselin irroitus ei vaikuta millään lailla kun vika päällä.

                    Tehdyt toimenpiteet:

                    - jako tarkistettu
                    - ennakko tarkistettu (15 ast.) ja koitettu myös siitä naapurista, huonommaksi muuttui
                    - puristuspaineet mitattu (kaikki 12,4 -13)
                    - tulpat uusittu
                    - sytytysjohdot mitattu (kaikki 5,9 - 6,3)
                    - puolalta jakajaan tuleva johto uusittu (vanha 2,03 k.ohm. Ohjearvo 1k.ohm.)
                    - puola mitattu (7,6 molemmat navat)
                    - sytytyksenvahvistin mitattu (0,7 k.ohm.)
                    - jakaja + pyörijä uusittu (beru)
                    - katti + lambda uusittu (walker/bosch)

                    Alkaa loppumaan usko sekä korjausaika. Viisaammat auttakaa!
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Purappa kaasuläpän ja ilmamäärämittarin välinen putki pois ja tarkista eheys.

                      Vaihda myös lämpöanturi ja tulpanjohdot.

                      Comment


                        #12
                        Päästölapusta päätellen, ylimääräistä ilmaa ei ole ihan älyttömästi. Lambda on ujosti rikkaan puolella ja jäännöshappi on järjellisissä rajoissa. Voisiko olla bensapuolen juttuja, esim vuotava tai huonosti sumuttava suutin?

                        Comment


                          #13
                          Molemmat ylävesiletkuun tulevat anturit ja vajaa repullinen muita myös uusittu. Just purkasin kaasuläpän ja vessanpöntön välisen haitariletkun sekä samalla tarkistelin alipaineletkut siitä ympäristöstä. Ehjää oli, sihti puhdas ja ilmansuodatin myös. Operaatiolla ei vaikutusta käytöksen.

                          Nyt panin redlinen supermyrkyn tankkiin..

                          Comment


                            #14
                            VilleP: tulpanjohdot näyttää suht tuoreilta ja mittaustulokset on jollain tapaa kohdallaan. Onko kokemusta että mittaamalla ehjäksi todetut on rikki?

                            Comment


                              #15
                              Päivän saldo: ei korjaantunut.
                              Yllä mainittujen kuperkeikkojen lisäksi kokeiltu toisella puola-sytyksenvahvistin kombinaatiolla. Ei vaikutusta.

                              Täytyy varmaan marssia sytytysjohto kaupoille seuraavaks..

                              Comment


                                #16
                                Oletko imuvuodot tarkistanut ? Sytkä hämminkiä voisi pois sulkea vedättämällä 4 tai 5 vaihteella ihan tyhjäkäynninpinnasta.

                                Comment


                                  #17
                                  Juuri tänä keväänä taistelin 4cyl 16v KE-Motronicin kanssa ja yritin saada käymään kunnolla. No en onnistunut ja luovutin, helpompi vaihtaa joku uudempi tekniikka. Jotain oppia jäi kuitenkin päähän K-jetistä.

                                  Sä olet Marko tarkistanut monta "perinteistä juttua", mutta K-jetissä on useita eri vikakohteita joiden tarkastaminen liittyy juuri itse ruiskuun ja sen toimintaan. Netistä löytyy aika paljonkin keskusteluja aiheesta, mutta niistä pitää osata suodattaa oleelliset asiat koska näitä k-jettejä on tehty miljoonaan eri automerkkiin ja toteutukset vaihtelevat. Paras olisi jos löytäisit NG k-jet huolto-opuksen tai vaihtoehtoisesti jos netistä löytyy juuri NG:lle tehty tarkistuslista.

                                  Tässä kuitenkin muutama juttu joita jäi mieleen tuosta 4cyl:n rassaamisesta:
                                  - Määränjakajassa on mäntä joka voi vanhemmiten tai pidemmän seisotuksen jälkeen jumittaa. Googlesta k-jet stuck plunger. Mäntä näkyy tässä kuvassa määränjakajan keskellä: https://s19539.pcdn.co/wp-content/up...E-JETRONIC.jpg
                                  - Ebaysta voisi löytyä muutamalla satasella remontoitu määränjakaja, ainakin 4cyl koneeseen löytyi
                                  - K-jet on tarkka bensanpaineista. K-jetissä on erikseen järjestelmäpaine (system pressure) ja ohjauspaine (control pressure). Jos nämä on pielessä, on myös ruiskun toiminta pielessä. Mittaaminen vaatii painemittarin ja letkun jossa on hana. En tiedä miten mittaus suoritetaan NG:ssä.
                                  - Suuttimet kannattaa tarkastaa niin että nostaa suuttimet juomapulloihin, laittaa polttoainepumpun päälle hyppyjohdolla ja nostaa kädellä määränjakajan lautasta. Silmämääräinen tarkastus että sumu ok ja bensan määrä kaikissa sama. 4cyl suuttimia näkyi löytyvän uutena 50e/kpl.
                                  - Määränjakajan kyljestä löytyy differential pressure regulator jonka toimintaa voi mitata yleismittarin virtamittauksella. Googlesta löytyy ohjeet.
                                  - Vastaavanlaisia testattavia asioita löytynee virallisesta korjausmanuskasta vielä iso liuta.

                                  Jos rupesi ahdistamaan niin voin sanoa että niin minuakin kun asiaa selvitin :)

                                  Lopuksi linkki k-jetistä eroonpääsyyn: https://kjetkillers.pl/en_US/c/EFI-E...ection-Kits/40
                                  Viimeksi muokannut peiponen; 9.6.2021, 20:21.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kiitoksia vinkeistä. Täytyy ensin kokeilla tulpanjohdot, mutta en jaksa oikein niiden puolesta kamalasti liputtaa.

                                    Tuo K-jetin purkaminen ei kyllä hirveästi houkuttele, mutta tuo mainittu männän jumiminen vois näin äkkiseltään osua aika lähelle auton käyttäytymisestä päätellen. Lautanen vaikutti olevan järjissään, kun haitariputkea tarkistelin. Suuttimet täytyy varmasti ensin pullotsekata. Sekään ei toki mene helpoimman kautta, kun imusarja täytyy puolittaa. Hymiö.

                                    Comment


                                    • #19
                                      K(E)-Jetronic on laadukkaasti tehty ruiskutusjärjestelmä ja se on hyvin huoleton. Myöskin se on toiminnaltaan ihan eri tasolla kuin uudemmat ruiskutusjärjestelmät. Pitkälti tämän hienon ruiskutusjärjestelmän ansiota noissa vanhemmissa koneissa on niin hyvät käyttöominaisuudet.
                                      Viat on pääsääntöisesti jonkun asentajan tekemiä, tai huonolaatuisista tarvikeosista johtuvia. Määränjakajan purkaminen kannattaa tehdä vasta sitten, kun on uusi määränjakaja hankittu, koska määränjakaja on yleensä entinen sen purkamisen jälkeen.

                                      K(E)-Jetronicin vianhaku/painemittausohje löytyy varmasti Googlella. KE-ssä on myös vikavalo, jonka avulla voi mahdollisia vikakoodeja lukea. Kannattaa ihan K(E)-Jetin mittausohjeen mukaan mennä, koska mekaanisessa ruiskussa mekaaninen mittaus vastaa monessa kohtaa sähköisen ruiskun komponenttien mittaamista yleismittarilla.

                                      Comment


                                        #20
                                        Laajakaistaseosmittari on myös erittäin hyödyllinen mekaanista ruiskua tulkitessa, vaikka näkeehän sieltä seosten perustilannetta jo jännitteitä mittaamalla. Suomalainen pumppubensa on ollut pitkään todella hyvälaatuista ja puhdasta verrattuna siihen roskaan mitä maailmalla myydään, että en lähtisi ihan ensimmäisenä jettiä purkamaan ameriikan ohjeilla.

                                        Mulla oli ACE:ssa suuttimien kanssa ongelmaa ja ainakaan yhdellä isoa pisaraa kusevalla suuttimella ei saanut aikaan kuin ontuvaa tyhjäkäyntiä ja hieman koholla olevat HC ja CO. Ja vaikka kaikki suuttimet vuotaisi läpi isoa pisaraa, mekaanisen ruiskun pitäisi silti toimia ok täydellä kaasulla tai toimia puhtaasti viimeistään täydellä kaasulla. Jos meno katkeaa jo kesken kierrosalueen, niin vika tuskin on suuttimissa.

                                        Vinkkinä siihen suuttimien irroitukseen, suuttimet lähteet irti hyvin pienellä voimalla koloistaan kun moottori on vähintään 50°C lämmöissä. Kylmänä vanhat tiivisteet osaa pistää tosissaan hanttiin.

                                        Nakuanturit sopivasti vikaantuessaan osaa myös sotkea jettivehkeet aika huolella. Helottaako pakosarja punaisena kun tuolla yrittää ajaa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Lisään vielä, että jos moottori käy vajaalla, niin ensimmäiseksi pitäisi etsiä se huonosti käyvä sylinteri. Ja sitten selvittää, että onko vika sytytys- vai polttoainepuolelle, jos kerran puristuspaineet oli ok. Jos sytytyslaitteet oli pitkälti uusittu, niin sitten se suutin?

                                          Tiputtelisin pyttyjä yksi kerrallaan pelistä pois ja katsoisin mikä ei vaikuta käyntiin. ISV korjaa käyntiä, niin se pitää huomioida tai ottaa pistoke irti.

                                          Ja ne vanhat turhaan vaihdetut osat kannattaa pitää tallessa, koska uudet osat on heikoin lenkki tuossa.

                                          Comment


                                            #22
                                            No niin. Hetken tuli jo voittaja fiilis, kun tulpanjohtojen vaihdon jälkeen auto kävi paremmin kuin koskaan ennen. Heti alku startista käynti hyvää sekä vedot kunnossa, hymyilytti. Pidemmän testilenkin jälkeen palattiin kuitenkin vanhojen oireiden äärelle. Voikohan käsiin saadut Topran -merkkiset laatujohdot olla noin kuraa vai pelkkää sattumaa..

                                            Sytytysjohtoja kun irrottelee, niin yhtälailla kaikista käynti menee huonommaksi. Eli sitä huonoa sylinteriä ei oikein löydy.
                                            ISV pitää käyttää vielä irti ja puhdistaa uudelleen, kun tietyt oireet tossa osuu myös siihen.

                                            Miten muuten sytkän osalta on parempi päästöjä ajatellen, ennakko 15 vai 18 astetta? Huomiselle ajattelin pelata upporikasta ja rutiköyhää: jos pelaa kylmänä, pikku lenkki ja konttorille. Huomaa kyllä selvästi käynnistä että onko kunnossa vai ei. Voikohan puola lämmetessään tehdä nuo oireet?
                                            Viimeksi muokannut //MTT; 10.6.2021, 19:39.

                                            Comment


                                              #23
                                              Topranit heitä mäkeen. Boschia ainoastaan sytkän osissa.15 asetetta ennakoksi(ecu säätömoodissa), ei meinannut oma mennä 18 ennakolla päästöistä, kävi hieman epätasaisesti myös.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sellainen tuli mieleen, jos veto puutuu 5000rpm jälkeen, niin eihän katista ole kalut irti ja putki tukossa? Aiheuttaa yleensä kaikenlaista erikoista käytöstä muutenkin.
                                                Btw. minkä merkkiset tulpat käytössä?
                                                Itsellä osunut pari sarjaa uusia NGK tulppia jotka ei kestä kastumista/reilua bensaa.Tämä ongelma ilmennyt toki vain kaasarikoneiden kanssa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Täytyy panna Boschin johdot tilaukseen. Noi Topranit oli eilen vaan ainoat mitä sain..

                                                  Katti+lambda vaihdettu 100 km sisään juurikin vaurioitumisen johdosta. Vika ei siis vielä ole siellä. Tolla koneen käytöksellä ei varmaan kauaa tarvi ajella, niin taas on katti tsökö. Tulpat Bosch.

                                                  Autohan on siis ollu mulla vasta vuoden ja nyt ensimmäistä leimaa. Edellinen omistaja leimas kauppojen yhteydessä ja silloin kans ei menny päästöistä ekalla. Näin tarkemmin asiaan nyt paneutuneena niin varmasti on kepulikonstilla viime päästölappu otettu ja saatu auto vaan käsistä eteenpäin..

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onko ilmamäärämittarin säätöruuvissa sinetti vielä paikallaan?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Täytyy tarkistaa tuo sinetti. Tänään vielä tarkotus tsekkailla jos jotain vikaa tulis esille. Kaasuläpän leporuuvi ja määräjakajan potikka olis ainakin tarkotus tarkistaa / säätää.

                                                      Edit:
                                                      Eipä ollu sinettiä.. ISV koitettu myös toisesta autosta, ei vaikutusta. Seosruuvia löysytin hitusen. Ennen ruiskun säätöön vientiä marssin vielä öljynvaihtoon löpöliotuksen kera. Eliminoidaan vielä yks mahdollinen vika tuolla pois, eli nostajat. Jos imuventtiileissä olis pientä kantoa, niin ainakin teoriassa vois sotkea aika hyvin imusarjan paineet ja näin myös virtauslautasen toiminnan.
                                                      Viimeksi muokannut //MTT; 11.6.2021, 14:36.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Läpi meni!

                                                        Auto käy nyt siististi ja "vedot" kohtuu kohdallaan. Ainoastaan 4500 rpm. kohdalla pitää vähän nostaa kaasua, muuten veto puutuu.

                                                        Tein koneelle löpöhuuhtelun ja vaihdoin uudet öljyt. Tällä toimenpiteellä mielestäni hävis se kierrosten humppaaminen tyhjäkäynnillä. Lisäksi säätelin seoksen omaan korvaan sopivaksi kun joku sitä ennen minua on selvästikin peukaloinut. Näytti kelpaavan.

                                                        Vielä vaivaa ihan kuumalla koneella satunnainen tyhjäkäyntikierrosten nousu n. 1100 - 1200 nurkille. Tämän kun vielä sais kuntoon, ni olis laite tältä osin kunnossa.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eli hyvistä puristuksista huolimatta nostajat on jumitelleet? Ettei vaan se erikoinen tyhjäkäynti olisi ajoittaista oireilua vieläkin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Saattaahan se olla noin. Nää tän ikäiset moottorit ei aina uppoa mun ohueen järjenjuoksuun. Pääasia kuitenkin että nyt jollain lailla on toiminta kunnossa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X