Kuulutus

Collapse

Foorumi päivitetty uuteen versioon

Audifinns -keskustelufoorumi on päivitetty uuteen versioon 26.5.2019. Seuraa keskustelua ja raportoi mahdollisia bugeja täällä. Kiitos! Tapatalk on toistaiseksi huoltokatkolla 30.5.2019 alkaen ja toiveessa palauttaa mahd. pian.
Juho Komulainen / Webmaster
Näytä lisää
See less

Passat 3BG 2.0 satunnainen käynnistysvika

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Passat 3BG 2.0 satunnainen käynnistysvika

    Vanhempien 2.0 8V 85kW Passat 3BG on alkanut viime aikoina kenkkuilla käynnistyksessä. Välillä lähtee käyntiin ja välillä vain sahaa ja sahaa. Sen verran ollaan saatu selville, että bensapumppu toimii. Pumppu surahtaa startatessa kuten pitääkin, mutta auto ei silti aina herää. Ajonestosta mielestäni ei ole kyse, koska valo ei jää vilkkumaan eikä auto lähde lainkaan käymään.

    VCDS:llä logittaessa moottori näyttää jostain syystä startatessa 0rpm. silloin kun auto ei lähde käyntiin, mutta vikakoodeja ei ole. Voisiko vika silti olla moottorin pyörimisnopeusanturissa? Onko näissä ollut muita vastaavia vikoja? Väkisinkin tulee tietysti mieleen ECU-vika, mutta kokeillaan nyt muita vaihtoehtoja ensin.

    Akku ja päävirtarele on uusittu viime talvena.

    #2
    Ei mitään ideoita? Voiko pyörimisnopeusanturi olla viallinen ilman vikakoodia? Auto jätti tänään isän työpaikan pihalle, mutta lähti sitten 30min myöhemmin täysin ongelmitta käyntiin.

    Comment


    • #3
      Niin tuohan on ABK-koneella?
      Pyörintänopeusanturi = hall-anturi virranjakajassa = mahdollinen (todennäköinen?) vian aiheuttaja.
      Jumittava ISV-venttiili voi tuota myös tehdä (saattaa "aueta" itsekseen, kun starttailee?)
      Puolan / etuvastuksen katkokset? ym. ym.

      Comment


        #4
        Täytyy sunnuntaina tarkistaa tuo venttiili.

        Comment


          #5
          Tuon pasuunan moottori on tyypiltään AZM, siemensin ruiskulla ja sähkökaasulla. Isältä löytyy samanlainen passatti (270tkm ajettu), olen huomannut että starttaukset ovat vähän pidentyneet, vaikka ei mistään sahauksesta voikkaan puhua. Maffi tuli vaihdettua kun oli vedot kateissa ja antoi vikakoodia, myös polttoainehöyryjen kierrätysventtiili antoi useaan otteeseen koodia, mutta se hävisi puhdistamalla ja jännitelähteellä naksuttelemalla.

          Comment


            #6
            Viaksi paljastui bensapumppu. Uusi osa marmorilta reilu 300EUR, ihanan edullista.

            Comment


              #7
              Eipä ollutkaan vika bensapumpussa. Äiti soitti tänään, että rottelo ei taas käynnisty.

              Täytyy käydä lukemassa koodit, mutta taitaa mennä anturijumpaksi. Tietääkö kukaan Passatin AZM-koneen pyörimisnopeusanturin (ilmeisesti 06A 906 433 C) ja nokan asentoanturin (ilmeisesti 06A 905 161 B) osanumeroita?

              Comment


                #8
                Tänään auto sitten lähti taas käyntiin. Vaihdoin pyörimisnopeusanturin, kävin kaupoilla ja tulin takaisin tallille vaihtamaan vetoniveltä. Tämän jälkeen auto piti viedä takaisin vanhemmille vaan eihän se taas starttaa! Taaskaan ei vikakoodeja. VCDS näyttää pyörimisnopeutta startatessa.

                Comment


                  #9
                  Kaverin 2.8 passatista (260000km) katsottiin nuo koodit ja antoi juuri muistaakseni asentoanturin koodia. Koodit poistettiin ja kas kummaa auto ei lähde tulille. Starttaa kyllä mutta ei lupaa... 15min ihmettelyn jälkeen matka taas jatkui. Tätä ennen ei ollut koskaan temppuillut mutta tapahtuman jälkeen rupesi tekemään sitä jatkuvasti. Eikä antanut vikakoodia enää uudestaan.

                  Comment


                  • #10
                    minkä ikäinen auto? Missä anturi sijaitsee?
                    ei o ollu millään muotoa ihan tavatonta että b4 korin passateissa ainakin tarvike-anturit on ollu susipaskoja. Ja alkuperäisistä häviää eristeet/kuoret johdoista. Nouseeko rundari startatessa pidempään, vcds? Kipinää, bensaa?

                    Comment


                      #11
                      Nyt äkkiseltään kyllä vaikuttaisi, että vika on jossain muualla kuin anturissa, koska kaikki anturit tuntuvat antavan suht' järkeviä lukemia. Lämpöantureita en muistanut logitella, mutta ainakaan mittaristo ei huuda lämpövaroituksia, tms. Onkohan tässä AZM-koneessakin kaksi lämpöanturia? Nämä nyt ei ainakaan olisi kalliit vaihtaa vaikka sitten kokeilumielessä.

                      Ei saa kipinää eikä bensaa, eli ainakin oma seuraava veikkaus suuntautuisi releiden suuntaan.

                      Comment


                      • #12
                        Tervehdys kaikille, olen uusi forumilla, ja tulin hakemaan vähän kokeneempien volkkaristien apua. Auto volkswagen passat 2,0 variant cl -95

                        Turbokiisseli, minulla on tossa -95:ssa farmaripassatissa hyvin samantyylinen ongelma, viestiketju loppui hieman kesken, tai syy ei tullut siinä selville. Osaatko kertoa, mikä oman ongelmasi lopullinen syy oli, vai löytyikö sitä?

                        Minun ongelma on hyvin samankaltainen. Passatti pelaa esimerkiksi 3pv ihan hyvin, sitten vaan sammuu. Sammumisen jälkeen pelkkää sahaamista, välillä mittaristoon ei sammumisen jälkeen tule edes öljynpaine- , latauksen tai muutakaan varoitusvaloja. Välillä tulee mutta silti ei käynnisty.

                        Hetken kun odottelee, saattaa lähteä oikein hyvin käymään, tai sitten vain sahaa. Aina kuitenkin jos käynnistyy, lähtee selkeästi käymään. Saattaa pelata 100m tai 100km, mikä avuksi? Virtapuolelta vaikuttaa?

                        Kierroslukumittari tippuu sammuessa suoraan nollaan, vaikka kone menisi vielä moottorijarrutuksella.

                        Polttoainepumppu, virtalukon pohja, hall-anturi, puola?

                        Onko kenelläkään mitään ideoita, suuri kiitos jo valmiiksi vastanneille!

                        Comment


                          #13
                          Tuo vanhempien auton sammuilu johtui lopulta yhdestä releestä. En muista numeroa, olisikohan ollut 243. 33BG:ssä kuskin jalkatilassa.

                          Comment


                            #14
                            Tuo 35i passatti on melko eri vekotin kuin 3BG. Virtalukon pohjasta voisi olla hyvä lähteä liikkeelle. Varsinkin jos on painava avainnippu. Polttoaine pumpun oireilun ei varmaan pitäisi vaikuttaa kuin auton käyntiin. FFP:n puolelta saattaa löytyä myös apua ongelmaan.

                            Comment


                            • #15
                              Virtalukon pohja vaihdettu, pelasi taas jonkun 10km ihan hyvin, sitten sama juttu. Tarkastelin hetken tilannetta tarkemmin tienposkessa, 5min ja taas menee virrat päälle ja auto lähtee ongelmitta, 2km, taas sama juttu, sammuu, 2min odottelu, virrat päälle, käyntiin ja kotiin..

                              Mittaristoon ei tule siis valoja ollenkaan, tarkoitan akkuvaraus,öljynpaine jne. Edes vilkut eivät kytkeydy, eli virta ei selkeästi jää päälle. Mikä sen siis katkaisee, ainakaan se ei virtalukon pohja ole?? Naksuminen kuuluu jostakin releestä, kun kääntelee virta-avainta, mutta virrat ei silti mene päälle.

                              Onko tuolla jokin rele mikä säätelisi noita ominaisuuksia.

                              Apuja apuja, tuleeko kenellekkään mitään mieleen???

                              Comment


                                #16
                                X-rele/load reduction relay.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitos vastauksesta!

                                  Löytyykö kuskin jalkatilasta tuollainen relekö? Pystytkö kertomaan mitään lisää moisesta, mitä se ohjaa, onko kallis?

                                  Comment


                                    #18
                                    Paikasta 4 jalkatilasta löytyy ja maksaa noin 20€. Poistaa ylimääräiset sähkölaitteet käytöstä startin ajaksi.

                                    Parissa Passatissa tullut vastaan semmoista, että väljistynyt liitin lukonpohjassa saa "hitsaamisellaan" uuden pohjan menemään vaihtokuntoon hyvinkin nopeasti.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Voiko autoa koittaa peluuttaa, ottamalla releen pois.

                                      Meinaan kokeilumielellä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nojoo, tuossa omassanihan oli se vanha virtalukonpohja tiukattu kiinni kahdella nippusiteella, ja kun laukaisin nippusiteet, ja otin vanhan pois niin sehän liukui kuin itsestään sieltä hahlosta... Meinaatko että uusi virtalukonpohja olisi sökö jo nyt?

                                        Kannattaisiko minun vaihtaa koko virtalukko tuosta pihallani majailevasta toimivasta samanlaisesta varaosapassatista, vai kuinka?

                                        Comment


                                          #21
                                          Hyppyjohdolla voi kokeilla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tarkoititko hyppyjohdolla tuota relekokeilua? Olisiko parempi ostaa se rele ja kokeilla tuolla toisella virtalukolla kokonaan?

                                            Comment


                                              #23
                                              Jos liittimet on niin löysät. että pääsee hitsailemaan, niin ei kestä pitkään pohja. Pystyyhän niitä liitimiä jollain piikillä tiukkailemaan.

                                              Hyppyjohdolla tarkoitin releen testaamista.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Juu, ok.

                                                Kokeilen huomenna tuosta toisesta passatista sitä relettä, käyn ajelemassa ja todennäköisesti sammumassa tienposkeen, niin kuin tähänkin asti. Kokeilen ehkä myös tuolla toisen auton virtalukolla kokonaan, jossa ainakin on toimiva virtalukko sekä pohja.

                                                Kerron huomenna edistymisen tänne jatkoksi. Kaikki ideat ovat muiltakin tervetulleita. Kiitos sleepy2:lle tähänastisista.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mitkä kaikki sähkölaitteet menee mykäksi kun hyytyy ?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tuotatuota, muistaakseni kaikki sellaiset laitteet, jotka vaativat virrat päällä - tilan, sillä kuitenkin ainakin radio, sekä puhallin toimi. Kaikki mitkä saa päälle ilman "virrat päällä - tilaa" , paitsi että ajovalot taisivat olla päällä, juu, vaikka virtoja ei ollut kojetaulussa, jep, ne muodostaa ainakin poikkeuksen.

                                                    (Passatissahan ei saa ajovaloja päälle kuin auton ollessa käynnissä, tai virrat päällä - tilassa, muutoin palaa parkit)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Puhallin, pyyhkijät ja takalasinlämmitys ym. muut ei tärkeät katkaistaan tuollal releellä. Ei pitäisi vaikuttaa vilkkuihin ja mittaristoon.

                                                      Eli kannattanee keskittyä sinne pohjan suunnille.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Juu, tänään vaihdoin x-releen, hyvin pelasi taas kilometrejä, kunnes kaupungilla, ihanasti ja yllättäen risteyksessä täysin sama juttu. Tarkistin, että puhaltimet on päällä, ajovalot on päällä (poikkeus) mutta virta ei tule mittaristoon.. Hohhoijjaa, usko alkaa pettää!

                                                        On muuten erinomaisessa kunnossa oleva passatti, mutta nyt tällainen mystinen äääri-inhottava vika päällä... Mitähän seuraavaksi?

                                                        Voiko näyttää tällaisessa ongelmassa vikakoodia, tai jos näyttää, niin näyttääkö vain silloin kun vika on olemassa, vai jääkö se muistiin?

                                                        Kannattaisikohan se koko virtalukko vaihtaa? Mites tuo virranjakajan puoli, ja johdotus, voisiko vika olla niillä suunnilla? Voisin periaatteessa vaihtaa tuosta toisesta autosta koko jakajan johtoineen, mahdollišesti järkeä?

                                                        Mites nämä autosähköliikkeet, saakohan nekään mokomat tällaista vikaa kuriin, luulis että niillä on kuitenki tarvittava ammattitaito ja laitteet.

                                                        Tosi on vittumainen vika tää, kun ei jää selkeästi päälle!

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Onkos 2E vai ADY koneella ? Puolapakettihan näissä on 99% tapauksissa tielle jättämisen syy.
                                                          Myös ECU:n virtarele vikoja on ollut. Paikasta 3 löytyy se. Vaihda sekin varmuudeksi.

                                                          Irto tulppa mukaan ja tarkasta kipinä, kun hyytyy. Hallin voi tarkastaa vaikka viertakynällä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Harmi kun nämä volkkarit on itselle niin vieraita, etten minä edes tuota tiedä, mutta malli on tarkalleen 5D passat variant 2.0 cl-351-c/263, saksasta joskus tuotu ilmeisesti. Tämä on ymmärtääkseni se nelipisteruisku-malli.

                                                            Iskutilavuus 1980cm3, 85kw, Autowikissa ainaki ilmoittavat, että 2e olisi -94 vuodesta muuttunut ady:n.

                                                            Juu, puolahan meni minulla tuossa edellisessä, ison lätäkön jälkeen hyytyi täysin. Vaihdoin puolan niin avot. Niinkutsuttu miellyttävä vika, toisin kuin tämä. Pitäisiköhän vaihtaa varmuudella sekin?

                                                            Juu, vaihdan kolmosreleen ja ajelen taas, katsotaan hyytyykö, jos, niin tsekkaan kipinän.

                                                            Heh, kun osais vielä virtakynällä sen tarkistaa, niin hyvä, mutta kokeillaan ensin noita ensimmäisiä tarjoamiasi vaihtoehtoja.

                                                            Inhottavaa, kun se ei tee sitä hyytymistä tietenkään tuossa pihalla koskaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X