Kuulutus

Collapse

Foorumi päivitetty uuteen versioon

Audifinns -keskustelufoorumi on päivitetty uuteen versioon 26.5.2019. Seuraa keskustelua ja raportoi mahdollisia bugeja täällä. Kiitos! Tapatalk on toistaiseksi huoltokatkolla 30.5.2019 alkaen ja toiveessa palauttaa mahd. pian.
Juho Komulainen / Webmaster
Näytä lisää
See less

A8 4.2l ei käynnisty --> Vika löytyi.

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 4.2l ei käynnisty --> Vika löytyi.

    Lueskelin kyllä palstoja ennen tätä postausta.
    Auto käynnistyi edellisen kerran vasta 10minuutin sahauksen jälkeen ja pääsin kotiovelle. Enää ei edes lupaa, startti pyörittää kyllä iloisesti. Tätä ennen hienoista viivettä muutaman kerran käynnistyksessä.

    Vaihdoin tulpat ja kuuntelin takaluukusta että jotain surinaa ja ääntä pumpusta mahdollisesti kuuluu. Vikakoodeissa ei ollut jäänyt kuin vanha immobilizer-ilmoitus(ajonestosta) taannoisen liian hätäisen käynnistysyrityksen tuloksena.

    Miten voisin pumppua todistella rikkonaiseksi? Vinkkejä kiitos. Riittääkö jos avaan moottoritilan kuomut, irroitan bensaletkut, niitä näytti olevan kaksi kappaletta ja haistelen josko saisin päivän käyntiin?

    Bensasuodin vaihdettu viime keväänä. Pumppua tuskin koskaan ja kiesillä ajettu se 207tkm.

    Oliko muita vinkkejä? Antaako Hall-anturi vikakoodia jos epäkunnossa? Mitkä muut asiat tulisi tsekata, ottaa huomioon, korvan taakse ja sydämelle?

    Ennenkuin tilaan pumppuosan jostain ja kiroilen vaihtaessa, odottelen mieluusti kommentteja.
    Viimeksi muokannut kallio53; 27.3.2011, 20:43.

    #2
    Juuri A8:n bensansaanti ongelmia seuranneena sivusta muutama vinkki.
    Bensapumpun liittimeen pääse käsiksi peräluukusta. Akkukin on aivan vieressä, joten sieltä voi ottaa hyppysähköä ja pyörittää pumppua.
    Moottorin päältä voi ottaa tulo- tai paluu letkun irti ja pistää pumpun pyörimään. Näkee nostaako se bensaa vai ei.
    Jos ei nosta niin pumppu vaihtoon.
    Kokeile myös tankata tankkiin lisää bensaa. Ensimmäisellä kerralla kun auto jätti tielle tankattiin 10l bensaa ja pumppu lähti nostaan tavaraa. Toisella kerralla tankissa oli reilusti yli puoli tankkia ja pumppu ei nostanut silti. Uudella(käytetyllä) pumpulla homma korjaantui.

    Comment


    • #3
      Voit myös tarkistaa onko oikealla edessä tuulilasin alla olevassa sähköboxissa vettä. Joskus ohjainlaitteet uivat vedessä ja vesi ja sähkö eivät tunnetusti sovi yhteen.

      Comment


      • #4
        Kiitokset vastauksista, tsekkailen noi tällä viikolla ja raportoin. Tero, mitä sähköboksia tarkoitat ja tarkalleen missä se sijaitsee?
        Olenko ymmärtänyt oikein, että pumppua varten on rele vielä jossain? Sulakeboksissahan bensapumpulle taitaa olla 15a-sulake sinisessä rivissä, se mulla oli ehjä.

        Laitoin kuitenkin jo tilaukseen uuden moottorin pumppua varten -> VDO/Siemens alkuperäinen ja törkyhintaisen tiivistesarjan. Uskon että 200tk ajetussa rassissa pumpun moottorin vaihto on enemmän kuin järkevä veto.

        Itse en kuitenkaan viitsi keskustan kadulla alkaa ropaamaan, raijaan Liede-huoltoon. Samalla tilailin taakse Vallilan Takomosta uudet vakiokorkuiset jouset, jäykempinä foorumin vinkkejen mukaan.

        Comment


        • #5
          Konehuoneen puolella tuulilasin "alla" vesikaukalossa, boksi sisältää moottorin-, vaihteiston- ja vakionopeussäätimen ohjaimet, muutaman sulakkeen ja releen.

          Comment


          • #6
            Noniin, tein kartoitusta.

            Bensapumppu toimii, sylki niin perusteellisesti kun avasin tulo- ja paluuletkut konehuoneesta.

            Irroitin puolan (laitoin johdon kiinni) ja asetin sytytystulpan sen sisään ja starttailtiin autoa niin että tulpan kärki osui moottorin runkoon ja välillä metallityökaluihin, pidin myös pienen matkan päässä rungosta, muttei välissä näkynyt mitään. Kipinää ei siis tule.

            Eikö tulpan pitäisi kuitenkin antaa kipinää tossa kohtaa? vai olenko hakoteillä?

            Vaihtoehtoja tälle sähkövialle kuulostelen mielelläni.

            Aijoo, sähköboksin vasemmalla puolella kaukalossa oli tosiaan vettä, ei siis boksin sisällä kun sen avasin. Pari johtoa siinä vedessä ui. Mitä johtoja ne voisi olla? Kuoret niissä oli kumminkin.
            Viimeksi muokannut kallio53; 24.3.2011, 17:56.

            Comment


            • #7
              Onko vikakoodi lista edelleen puhdas?
              Kuulostaa vialliselta ecu:lta, ota ecu:n numero ylös ja laita tänne niin katson jos minulla olisi yhteensopiva, voisi testata onko vika siinä.

              Comment


              • #8
                Käyn vielä tsekkaamassa vag 311.2 ja halpisjohdolla mitä kertoo.
                Kohta takaisin.

                Comment


                • #9
                  http://252five.com/A8/kuva.jpg

                  Onks toi ECU, nappasin päivällä tostakin kuvan kun purin sähköboksia.

                  Comment


                  • #10
                    Control Module Part Number: 4D0 907 557 E
                    Component and/or Version: 4,2L V8/4V MOTR AT D02
                    Software Coding: 04263
                    Work Shop Code: WSC 00000
                    1 Fault Found:
                    16706 - Engine Speed Sensor (G28): No Signal
                    P0322 - 35-00 - -


                    Tollanen löyty nyt.

                    Eli varmaankin ton takia auto ei käynnisty.
                    Joko sensori paskana tai johto/liitin.
                    Vielä kun tietäisi missä toi on abz-moottorissa.
                    Ihme että näkyi vasta nyt vikakoodeissa.

                    Täältä löysin vastaavan tapauksen:
                    http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=1751534

                    Testaan eka tsekata kytkennän. Raportoin.
                    Viimeksi muokannut kallio53; 24.3.2011, 19:26.

                    Comment


                    • #11
                      Huomattavan hapettunut toi boksi, yleensä enteilee samaa sisäpuolelta.
                      Tarkasta boksille tuleva liitin, joskus hapettuu pinnejä poikki kun on noinkin kosteana ollut. Boksin voit avata ja kuivatella jos on kostea sisältä, saattaa herätä vielä henkiin(tuskin kuitenkaan).

                      Comment


                      • #12
                        Boksiin sai yhteyden ilmeisesti, mutta boksi ei saanut yhteyttä tuohon sensoriin.
                        Tutkailen huomenna johtoja kohti sensoria.
                        Mullahan oli ABS-yksikönkin pinnit aivan hapettunut atomeiksi - foorumilta onneksi löytyi apua siihenkin hommaan.

                        Comment


                        • #13
                          mulla ois muuten yks ylmääräinen tommosen koneen johtosarja ja eku
                          lähtis sopuhintaan.

                          Comment


                            #14
                            Tsekkasitko kipinän molemmilta puolilta? Siellä on kaksi kipinävahvaria, yksi molemmille puolille.
                            Ota toi koodi veke ja kokeile starttailla uudestaan. Koodien tarkistus uudelleen.

                            Eikös tuo G28 koodi tule aina kun katsoo koodit moottorilta ja se ei käy? Pitäisi kadota moottori pyörii tosin itsestään.
                            Samaten pitäs kiekkamittari toimia, jos G28 toimii.
                            Viimeksi muokannut Puuhapete; 25.3.2011, 08:54.

                            Comment


                            • #15
                              En ole aikaisemmin g28-koodia nähnyt koneestani. Aiheesta on aika niukasti netissä, niissä tapauksissa johdot on sulaneet pakosarjan yläpuolella yhteen tai sensori muuten vaan paskana. Tsekkasin kipininä ajosuuntaan katsottuna vasemmalta puolelta kauimmaisesta puolasta.

                              Jos ECU ei saa yhteyttä tuohon sensoriin, tarkoittaako se sitä että sytytys on ohjattu automaattisesti pois pelistä?
                              Irrotin ECU:n ja tältä näyttää.
                              Kännykkäkamera lauloi jokaisessa, pahoillani siitä.
                              Selkeästi hapettumista liittimissä ja kosteutta päässyt yhteen komponenttiin.
                              Kuitenkin aika vähän ottanut hittiä sisältä verrattuna ulkokuoreen.
                              Tosin riittäähän se yksikin kontakti tai komponentti toimimattomuuteen.

                              http://252five.com/A8/1.jpg
                              http://252five.com/A8/2.jpg
                              http://252five.com/A8/3.jpg
                              http://252five.com/A8/4.jpg (special)
                              Viimeksi muokannut kallio53; 25.3.2011, 14:34.

                              Comment


                              • #16
                                Omassani oli paljon siistimpi kun sanoi sopimuksensa irti. VAG-com sai kyllä yhteyden mutta kipinä ja suuttimien ohjaukset oli hukassa. ECU:n vaihto auttoi.

                                Comment


                                • #17
                                  Tsekkasin uudestaan vikakoodit, edellisellä kerralla clearattu G28-koodi ilmaantui uudestaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Noniin, ähelsin päivällä G28-anturin kimpussa.

                                    Kiroilun määrä oli taas vakio. Aivan perkeleen ahdasta oli, mutta sain kuin sainkin G28-anturin irti noin tunnin päämääräisen ropauksen jälkeen.

                                    Jouduin purkamaan sensorin edestä johtosarjan kiinnikkeitä ja tukiläpyttimiä, joiden funktio oli autoni kohdalla olla vain ja ainoastaan anturin edessä. Tietenkin kiinnikkeet ja läpyttimet ovat suunniteltu kannattelemaan putkia ja johtoja sulassa sovussa, kohdallani yksikään johto tai putki ei ollut kannatettuna niiden avulla.

                                    Teoriani:
                                    Jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvin kohdalta (lämmin kiitos itselleni ja nippariviritykselleni) on 6kk aikana valunut suhteellisen paljon kamaa suoraan alla olevan G28-anturin päälle. Anturissa ei ole tiivistettä (hiljainen kiitos insinööreille), joka estäisi nesteiden pääsyn anturikoloon. Anturi näytti olevan kauttaaltaan mustaksi sekoittuneen jäähdytysnesteen ja muun arvelluttavan mönjän/ektoplasman peitossa. Harmittaa etten adrenaliinihöyrypäissäni tajunnut ottaa kuvaa paskaisesta anturista, puhdistetusta kylläkin. Näyttää siltä että jossain vaiheessa on ottanut myös kipeätä reunaan.

                                    --> www.252five.com/A8/g28.jpg
                                    www.252five.com/A8/g28_1.jpg

                                    Asentelen huomenna puhdistetun ja toivon parasta.
                                    Tilailin netistä anturin, mutta saapuu vasta viikolla.

                                    Viikonloppuja kaikille.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Noniin. G28 anturihan se. Riitti puhdistus ja paikoilleen asennus.
                                      Nyt taas käy ja kukkuu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hyvä että selvisit noinkin halvalla!

                                        Comment


                                          #21
                                          Jatketaan tähän kun kovasti ekan postauksen oireet sattui omaankin V8:iin. Eli muuten on käynnistynyt auto aina loistavasti, mutta eilen töistä lähtiessä joutui yllättävän pitkään starttaamaan. Lähti kyllä käyntiin, mutta vajaalla ja kevyen savutuksen kera. Hyvin kyllä muuten toimi kunhan sai vain käyntiin... Näin teki muutaman kerran, kunnes äsken pyöritti vain nätisti ilman lupaustakaan käynnistymisestä.

                                          Vikakoodeja ei pysty katsomaan, mutta mitkä anturit tossa olisi nyt mitä voisi tutkiskella? Hall-anturi ainakin taitaa tämänkaltaisia oireita tehdä kuten myöskin tuo G28 (mikäli ABH:ssa sitä on)? Hyviä linkkejä mistä nuo ABH:sta voisi löytyä?

                                          Comment


                                            #22
                                            Hal-anturi löytyy repsikan puolen jakajasta. RPM- ja asentoanturit on siinä kuskin puolella kytkinkopan ja lohkon liityntäkohdassa n. "kello yhdeksässä".

                                            Vika voi kyllä olla jossain muualla, kun kerran savutuksen kera lähti tulille. Vikakoodit sen todellisen aiheuttajan voisi kertoa suoraan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Otetaas tätä vähän uudestaan esille.

                                              Omassa 4.2 -96 kasissa ilmeisesti tuo G28 vika päällä.
                                              Maanantai aamuna ei lähteny käyntiin. Startti pyörittää kyllä nätisti, mutta ei edes yrittäny lähteä käyntiin. Iltapävällä ei myöskään lähteny sen paremmin.

                                              Vikakoodit meinasin lukea, mutta mun testerin liitin on melko tiukka, lähti sitten auton liitin irti kiinnitysmuovistaan ja meni sinne kojelaudan uumeniin.
                                              Nyt sitten pitää purkaa vähän keskikonsolia että sais sen piuhan esiin sieltä.

                                              Tässähän on tietysti pakkastakin ihan mukavasti, joten ei pahemmin kiinnostaisi pihalla ruveta roplaamaan tuota, muttei kevättäkään viitsisi odotella.

                                              Kestääkö tuo A8:n laatikko yhtään hinaamista?
                                              Lämmin talli olisi kolmen kilsan päässä.

                                              Netistä pikaisesti vilkaisemalla ainakin mersun automaatit kestää ilmeisesti lyhyen matkan hinaamisen pienellä nopeudella, mutta entäs audi ja vielä quattro?

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä MUISTAAKSENI ainakin audin ohjekirjan mukaan automaatti+torsen yhdistelmää saa hinata

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Lyhyen matkan pienellä nopeudella.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Nostetaas taas tämä. Onkelmana on a8 -94 4.2l. Kipinä on lähteny kävelemään eikä suostu tulemaan takaisin. Yhenäkin hyyty, vaihoin kipinäyksiköt jonka jälkeen neljä pyttyä löyty. Siinä aikani pyörittelin ja ihmettelin, rupesi savua työntämään jostain kattien tietämiltä ja sammui eikä enää käynnisty. Kipinää ei ole enää missään pytyssä. Cat valo vaan vilkkuu startatessa ja vika koodeja on vain idle valve sensor ja vaihelaatikossa jo pitempään vaivannut engine speed missing. Oma villi veikkaus olisi ecu?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      G28 engine speed sensor todennäköisesti viallinen..

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mutta katkaseeko se kipinän? Vai toimiiko cat hässäkkä siten että katkasee kipinän? Vielä omituisena vikana on jottei anna vikakoodia jos nokan asentoanturin irrottaa niin ei testeri keksi sitä. Pitää tsekata se g28 kun ei tunnu vaikealla paikallakaan olevan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Juu ei käynnisty jos viallinen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei löytynyt g28:sistakaan vikaa, vastus vaihtelee nätisti kun pyörittelee metallin edessä. Nyt kun käynnistää niin startilla pyörittäessä käy noin parin sekunnin välein, hassua.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X