Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic humppaa...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sama vikakoodi oli omassa edellisessä 2003 4.2 bensa A8'ssa
    Kilsoja 170tkm, tein viron vaihteistoammatilaisella öljynvaihdon ja vika katos.
    Ilmene vika näin, että käänty esimerkiks 50kmh vauhtista rullamalla hitastaen pihatielle ja kevyesti kiihtytäen, veto ei tullu heti taakse.
    Öljynvaihto poisti sen vian, mutta lievä humppaus n. 50kmh vauhtissa kevyella kuormalla ja kylmänä jäi.
    Lämmetyä aski toimi kuin unelma.

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
      Valitettavasti voi käydä niin, että joudut osan maksamaan. Se riippuu täysin siitä, mitä korjataan ja miten.
      Jos vaihdetaan uusi laatikko, niin auto tulee ajokilometreihin nähden parempaan kuntoon, joten on oikeutettua että maksat siitä osa.
      Mutta kaikkihan on liikkeestä kiinni, mitä sitten haluavat maksattaa sinulla. Vai ottavatko koko potin itselleen.
      Joo sen ymmärrän että jos koko laatikko uusitaan niin sitten sen auton arvo/kunto voi olla ajiokilometreihin nähden arvokkaampi. Mutta niin kuin mainitsin aiemmin niin autolla on yhteensä ajettu 99tkm ja meidän aikana 5tkm ja ollut 4kk. niin kyllä laatikon pitäisi toimia pidempään. Katsotaan minkälaista taistelua tarvitsee käydä harrastamaan. Toivotaan että kaikki menee putkeen. Laatikko on tällä hetkellä Recrolla ja katsotaan mitä sieltä paljastuu.

      Comment


        Autona A5 3.0 tdi koneella. Vaihteisto ei missään vaiheessa humppaa mutta joskus viivästyttää vaihtoa ihmeen pitkään ja kierrokset nousevat normaalia korkeammalle. Ja risteykseen tullessa heittää jopa ykköstä pesään vaikka auto ei edes pysähdy. Viimeksi kun tämän huomasin niin parkkiin ajaessa flekti huusi konehuoneessa ja olin huomaavinani outoa hajua jostain. Periaatteessa voisi luulla että joku jumittaa ja täten vaikuttaa laatikon toimintaankin, auto ei kyllä tuntunut normaalia "raskaammalta". Vikakoodeja ei laatikosta tule ja ulkolämpötilalla ei vaikutusta. Öljyjä tuohon laatikkoon ei ole koskaan vaihdettu, kannattaisiko sitä kokeilla jossain vaiheessa? Autolla nyt ajettu vähän reilu 200tkm.

        Comment


          Kyllä ne öljyt kannattaa vaihtaa.

          Ja yritetään pysyä aiheessa, täällä "humpataan".

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja Nenola Näytä viesti
            Autona A5 3.0 tdi koneella. Vaihteisto ei missään vaiheessa humppaa mutta joskus viivästyttää vaihtoa ihmeen pitkään ja kierrokset nousevat normaalia korkeammalle. Ja risteykseen tullessa heittää jopa ykköstä pesään vaikka auto ei edes pysähdy. Viimeksi kun tämän huomasin niin parkkiin ajaessa flekti huusi konehuoneessa ja olin huomaavinani outoa hajua jostain. Periaatteessa voisi luulla että joku jumittaa ja täten vaikuttaa laatikon toimintaankin, auto ei kyllä tuntunut normaalia "raskaammalta". Vikakoodeja ei laatikosta tule ja ulkolämpötilalla ei vaikutusta. Öljyjä tuohon laatikkoon ei ole koskaan vaihdettu, kannattaisiko sitä kokeilla jossain vaiheessa? Autolla nyt ajettu vähän reilu 200tkm.
            Sen verran tuohon hajuun ja pitkään vedätykseen: Veikkaan että kyseessä on DPF:n poltto joka on kesken. Silloin ohjainlaite pyrkii pitämään kierroksia ylhäällä ja aiheuttaa laatikkoon "ouotoja" tapahtumia.

            Jatketaan humpalla...

            Comment


            • Onkos se nyt sitten MAF ja anturit mistä kannattaa lähteä ensimmäisenä purkamaan persuksissa tuntuvaa humppausta? Jos kerta ei turbiinista johdu tuo kylmällä moottorilla esiintyvä humppaaminen, jonka kyllä tuntee ahterissa.

              Comment


              • Maf vaihto ei ainakaan tässä meidän tapauksessa vaikuttanut mitään.

                Comment


                • Alkuperäinen kirjoittaja Rodney Näytä viesti
                  Näyttäisi siltä että laatikko lähtee Recrolle. Tämmöistä viesti tuli korjaajalta joka hoitaa autoliikkeen korjauksia mistä kyseinen Audimmekin on ostettu. Ihmetyttää että alle 100tkm ajetusta autosta menee laatikko rikki.. Ei lähtenyt romanssi tämän auton kanssa hirveän luottamuksellisesti liikkeelle.. Kyllä ottaa pannuun.
                  Laatikko menikin sitten loppujen lopuksi Autogearille ja tänään on kulunut tasan 4viikkoa ja auto on edelleen ilman laatikkoa korjaamolla.. Kyllä menee ohimoon ja syvälle. Ei tietoa mikä siinä on loppujen lopuksi vikana ja edes milloin mahdollisesti tulossa takaisin asentavaan korjaamoon. Että tällasta kevättä täällä rinnoissa!

                  Comment


                  • Samantapaista ongelmaa laatikon kanssa minullakin, mutta "pienellä" lisämausteella.

                    Minulla on Audi A4 B8 3.0tdi tiptronicilla pidemmän ajon aikana moottorijarrutuksella kierrokset notkahtavat ja jäävät seilaamaan n. 200 rpm ja tämä tuntuu hanurissa asti nykivänä nopeutena. Lisämausteena pidemmän aikaa tasaisesti ajaneena pysähdyksiin jarruttaessa kuuluu ääni ja nykäisy ilmeisesti vaihdelaatikosta, tuntuu siis siltä, auton menohalut eivät lopu jarrulla ja jos tuosta laittaa P asennon päälle nykii auto jarrua vasten. Onko kellään muulla löytynyt tuollaista ihanuutta?

                    Kaupunkipyörittelyssä tuntuu pelaavan kutakuinkin järkevästi, mutta pidempien reissujen aikana ja jälkeen ongelmia esiintyy jonkinaika.

                    Comment


                    • Alkuperäinen kirjoittaja Rodney Näytä viesti
                      Laatikko menikin sitten loppujen lopuksi Autogearille ja tänään on kulunut tasan 4viikkoa ja auto on edelleen ilman laatikkoa korjaamolla.. Kyllä menee ohimoon ja syvälle. Ei tietoa mikä siinä on loppujen lopuksi vikana ja edes milloin mahdollisesti tulossa takaisin asentavaan korjaamoon. Että tällasta kevättä täällä rinnoissa!
                      5 viikkoa ja 5 päivää meni tässä keississä..Ei paljon mitään.. Tietoa ei vielä ole mikä oli vikana ja mitä sille tehtiin. Raportin saa myöhemmin jos haluaa. Nyt kuitenkin tuntuu toimivan normaalisti. Katsellaan..

                      Comment


                      • -Mechatronic adapter seal
                        -Spacer plate
                        -Turbiini
                        -6hp liitin
                        -6hp19f Suodatin
                        -ZF6-ge1-z Zip kit

                        Tollaset osat olivat vaihteistoon vaihdettu.. Ei humppaa enää.

                        Comment


                          Minkä verran tuo maksoi?

                          Comment


                          • Tuon rempan kustannus kiinnostaisi itseäkin...

                            Omassa nyt alkanut 3 ja 4 vaihteelle vaihdettaessa luistaa. Uskoisin että on ko. vaihteiden kytkinpinnat jotka luistavat. Lisäksi moottorijarrulle päästettäessä kierrokset notkahtavat lähes tyhjäkäynnille ennenkuin moottorijarrutus alkaa. Mitä isommat kierrokset koneessa sitä pienempää tämä notkahdus on. Mistä voisi tulkita käykö näissä tilanteissa turbiinilukko täysin auki vai vaihde vapaalla? VCDS mukaan ei käy N:llä, mutta onko tämä totuus vai vain "pyydetty arvo"?

                            Omasta mielestä haiskahtaa siltä että mekatroniikan ohjauksista puuttuu paineet. Mekatroniikassa tai sen tiivisteissä vuotoja? Solenoidit huonot?

                            Mitään vikakoodeja ei ole ja tämä ongelma alkoi aika yllättäen samoihin aikoihin kun vaihdoin suuttimet koneeseen. Öljyt laatikkoon vaihdettu eikä ollut mitään vaikutusta. Mekatroniikkayksikön vaihto olisi aika helppo homma tehdä omalla pihalla, mutta taitaa kunnostetut yksiköt olla aika hyvissä hinnoissa?
                            Kukakohan mekatroniikoita kunnostaisi Suomessa? Uskaltaako/kannattaako alkaa purkaa mekatroniikkayksikköä itse? Vai voisko vika kuitenkin olla jossain muualla? Turbiininvaihtokaan ei varmasti olisi pahitteeksi, mutta homma paisuu aika rajusti kun täytyy laatikko irroittaa ja samalla olisi hyvä koneenkin ketjut sitten tarkistella/vaihdella...

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                              Minkä verran tuo maksoi?
                              Karvaa vaille 2k€ alennuksineen ja vaivaiset 5 viikkoa ja 5 päivää auto olis nosturilla..

                              Comment


                                Juuei, jos oma auto on nosturilla, niin se on omalla nosturilla :) Mitä pelkät osat maksoi?

                                Comment


                                • 1.2k€ ilman alennuksia oli pelkät osat tässä operaatiossa.
                                  Viimeksi muokannut okkim; 24.3.2017, 13:11. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                  Comment


                                  • Onko jollain tietoa tässä ketjussa aijemmin mainitusta s-tronicin ohjelmisto päivityksestä joka poistaisi humppaamisen?
                                    2009 A4 humppaa sen 200kier./min tasakaasulla ajaessa alle 2000 kierroksilla, lisääntyy vakkarilla ajettaessa. Marmorilla kerran kyselemässä käyneenä vastaus oli mekatroniikka tai kytkin tai ehkä molemmat. Viikon päästä menossa pajalle.

                                    Comment


                                    • Taitaa olla tuo tiptronicin 5-vaihteisen laatikon nykiminen/pomputus tuota humppaa. Onko millainen vika korjata?

                                      Audissani on nyt tuo 5-vaihteinen laatikko ja vaihtaa myöhään. Vaihto tapahtuu korkeilla kierroksilla eli vetää kick-downilla rajoittimelle asti. Tähän saattaa vaikuttaa myös pakoputken vuoto, mutta en ole varma.

                                      Laatikko myös humppaa eli pomputtaa moottoritie nopeuksilla, vaikka laatikossa on isoin vaihde silloin.

                                      Millainen vika siis kyseessä?

                                      Comment


                                        Kickdown-käytöksen voi VCDS:llä muuttaa sellaiseksi, että laatikko vaihtaa isommalle aikaisemmin. Kuvaileppa vähän millaista pomputusta auto pitää. Aaltoileeko kierrokset vai mitä se tekee?

                                        Comment


                                        • Kierrokset ei aaltoile. Kiihdyttäessä nykii ja tehoja ei tunnu löytyvän. Moottoritiellä pompottaa ylämäissä, vaikka olisi mikä vaihde tahansa. Laatikko vaihtaa myös myöhään. Pomputus tuntuu ohjaamossa ja vaihto 2-vaihteelta kolmoselle menee välillä isolla pompautuksella. Pomputus on nykivää.

                                          Comment


                                            Jos automaattivaihteistoon ei ole vielä öljyjä vaihdettu, niin siitä voisi aloittaa. Öljynvaihto huuhtelumenetelmällä saattaa vielä vaihteiston toiminnan palauttaa liki normaaliksi.

                                            Comment


                                            • Mulla joskus tiptronic humppas aina kun vastusta tuli hiukankin enemmän, silloin meni momentinmuunnin vaihtoon.

                                              Comment


                                              • Kiitos vastauksista. Laatikon vaihdon jälkeen ei ole vaihdettu öljyjä, joten aloitetaan siitä. Mitä öljyä näihin tiptronic-vaihteistoihin on hyvä laittaa?

                                                Comment


                                                  Varmin tapa on katsoa laatikon tyyppikilvestä Audin laatikon tyyppi, ja sen jälkeen RealOem:sta hakea ko. laatikko ja katsoa mitä varaosanumeroa Audi öljylle tarjoaa. Sen jälkeen vain etsimään öljyä kaupasta

                                                  Comment


                                                  • Humppaamis ketjusta lainattu omaa viestiä. Eli nämä vaihdettiin humppaamis ongelmaan ja sen jälkeen on tullut lisää ongelmia.

                                                    -Mechatronic adapter seal
                                                    -Spacer plate
                                                    -Turbiini
                                                    -6hp liitin
                                                    -6hp19f Suodatin
                                                    -ZF6-ge1-z Zip kit

                                                    Tollaset osat olivat vaihteistoon vaihdettu.. Ei humppaa enää mutta heti auton takaisin saamisen jälkeen huomasin, että 4-5 vaihto jysähtää voimakkaasti eikä tehnyt ennen remppaa tuota. Nyt on ilmennyt sellaista, että ei väliä millä vaihteella ajaa niin loota tekee sellaista nopeaa nykimistä, nypytystä kuin olisi vaihde päällä ja pois, päällä, pois ja parkkipaikalle kun ajaa niin meinaa sammua kun on vaihde päällä ja antaa lirua eteenpäin ni tärisee ja nykykii ja vaihde pois niin kierrokset ja käynti palaa normaaliksi. Eli nämä kaikki tulleet "korjauksen" jälkeen. Onko tietoa/mutua mikäköhän nyt on ongelmana? Kiitoksia.
                                                    Viimeksi muokannut Rodney; 21.5.2017, 18:33.

                                                    Comment


                                                    • Omassa Audissani on tuo humppa jatkunut vielä. Kävin ajattamassa Audia Powermatic:lla ja Autohuolto T:Ahokas korjaamoissa, jotka siis toimivat samassa tilassa Vantaalla. Kaksi korjaajaa koeajoivat Audin ja huomasivat Audin tehojen olevan jossain muualla. Korjaajat ajoivat lenkin ja huomasivat laatikon toimivan normaalisti. Syynä humppaan on siis ilmeisesti konepuolella sytytys-osissa. Toinen korjaaja epäili viaksi tulppia ja kipinän iskeytymistä kanteen tai muualle. Onko muilla ilmennyt tälläistä vikaa?

                                                      Ajaessa humppaa on ja jotenkin tuo sytytyspuolen vika kuulostaisi järkevältä. T:ahokas korjaamo tarjosi huoltoa ja aloittaisi tulpista, mutta 80e/tunti hinta työstä on aika kova. Ja vikaa on vain arvioitu.


                                                      Powermatic:ssa Tiptronicin huolto hinta on 450e, sisältää öljyt,suodattimen,painehuuhtelun ja työn. Ihan ok hinta, tosin ei halpa.

                                                      Comment


                                                        Huuhteluvaihdosta 450€ ei ole kallis, mutta ei halpakaan. Työhön kuluva aika lienee aika sama kaikilla, ero tulee tuntihinnassa ja öljyjen hinnassa. Oman 5HP19-laatikon öljynvaihdossa meni 18 litraa öljyä kaikkiaan, siinä 5€ ero litrahinnassa alkaa jo näkymään loppulaskussakin.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja krstr Näytä viesti
                                                          Ajaessa humppaa on ja jotenkin tuo sytytyspuolen vika kuulostaisi järkevältä. T:ahokas korjaamo tarjosi huoltoa ja aloittaisi tulpista, mutta 80e/tunti hinta työstä on aika kova. Ja vikaa on vain arvioitu.

                                                          Kas kun ei sytytys myöhässä. :D Tuo sytytystulppien epäileminen ensimmäisenä ei kuulosta kovin ammattimaiselta. Vai onko ne sitten vaihtotarpeessa oikeasti? Turhaan niitä on vaihtaa "huvikseen" Ja eiköhän se sitten luonnistu itseltäkin?
                                                          Tietysti muutenkin auton perushuolto kannattaa olla kunnossa, tai tehtävä, jos unohtunut.
                                                          Ei sitten pälkähtänyt "korjaamolla" kenelläkään päähän vikakoodien luku?
                                                          Sinuna suuntaisin johonkin oikeaan ja pätevään autokorjaamoon.

                                                          Comment


                                                          • Saiko tuota 6hp19 lootaa perussäätötilaan ollenkaan. Tallensin 0 siihen adaptionin olikohan 0 vai 1 osoitteeseen vaan ei tuntuisi menneen perussäätötilaan. Huuhdeltiin yhden meidän c6 loota ja pitäisi saada opitut arvot nollattua.

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja ADHWAU Näytä viesti
                                                              Kas kun ei sytytys myöhässä. :D Tuo sytytystulppien epäileminen ensimmäisenä ei kuulosta kovin ammattimaiselta. Vai onko ne sitten vaihtotarpeessa oikeasti? Turhaan niitä on vaihtaa "huvikseen" Ja eiköhän se sitten luonnistu itseltäkin?
                                                              Tietysti muutenkin auton perushuolto kannattaa olla kunnossa, tai tehtävä, jos unohtunut.
                                                              Ei sitten pälkähtänyt "korjaamolla" kenelläkään päähän vikakoodien luku?
                                                              Sinuna suuntaisin johonkin oikeaan ja pätevään autokorjaamoon.
                                                              Aijaa :D Joo ostan ensi viikolla uudet tulpat ja vaihdan ne itse, niin säästyy rahaa tuossa hommassa. Tulpista ei ole huoltokirjassa merkintää ja minun omistusaikana niitä ei ole vielä vaihdettu, joten ne saattavat olla alkuperäiset. Pystyykö ajoitusta muuttamaan itse vai vaatiiko se korjaamo-laitteet?

                                                              Vikakoodeista oli puhetta korjaamolla, mutta toinen korjaaja sanoi että hänen mielestään ei tarvitse vielä lukea koodeja, koska vika on konepuolella :S Tuosta hommasta powermatic olisi ottanut 20e, mutta eivät sitten lukeneet niitä. Ainoa vikakoodi mittaristossa on OEL-koodi, joka siis on öljynvaihtovalo.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X