Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic humppaa...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • VAS-PC:ssä on ohjattu toiminto, jonka avulla adaptaatiot voi tehdä joka kytkinpakalle erikseen. Ja koeajon onnistumisesta/epäonnistumisesta tulee samantien palaute näyttöön. Ei tarvi mistään papereista yrittää tulkita, että meneekö varmasti oikein.

    Comment


    • Eli käytännössä auto pitää/kannattaa viedä marmorille adaptaatioon isomman lootajumpan jälkeen...?

      Comment


      • Se on kiinni siitä, että viitsikö hommata VAS 5054 kloonia, warettaa softaa ja tehdä itse. Minä viitsin koska köyhä.

        Huom. Muistaakseni ohjattu adaptaatio löytyy 6HP askeihin vain vm. 2006 lähtien. Tätä vanhempiin 6HP laatikoihin tarvii softa-flashin ensin. Joka sekin onnistuu VAS-PC:llä.
        Viimeksi muokannut Wesku79; 28.2.2019, 14:38.

        Comment


        • Mutta vaatiiko loota adaptaatioo jos ohjausyksikkö on entinen. Tätä ei ole vaihdettu.

          Comment


          • Kyllä. Se nollaa solenoidien säädöt. Tai paremminkin opettaa niille uudet kytkeytymisajat puhtaalta pöydältä.

            Comment


              Mikä softa 6HP lootassa pitää olla että sen voi adaptoida? Minulle on päivitetty joku, mutta en nyt muista että mikä.

              Comment


              • Tässä lista, joiden softaversioilla varmasti toimii:
                https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...63871-7690.pdf


                Tästä näkyy paremmin eri moottori/laatikko yhdistelmien softaversiot.
                https://www.audiworld.com/forums/att...b-37-06-13.pdf

                e: Nyt kun lukaisin nuo uudelleen, niin ohjattu adaptaatio ei välttämättä riipukaan softaversiosta, vaan pelkästään laatikon iästä!?

                No, joka tapauksessa 2005 vuoden JFN laatikolle softaversiolla 0050 homma onnistui.
                Viimeksi muokannut Wesku79; 1.3.2019, 07:28.

                Comment


                • Mikähän vois olla A8 D3 6HP26 laatikossa kun kylmänä kierrokset seilaa (liekö sama kun humppaus).

                  Eli 50-70 vauhdissa nopeus pysyy vakiona mutta kierrokset nousee ja laskee melko tasaisesti ~200rpm välillä. Mitään erikoisia ääniä laatikko ei pidä, lämmettyään n. 5km/10min toimii normaalisti tai jos vauhti on 100km/h niin seilausta ei esiinny kylmänäkään. Kylmänä kytkee kuitenkin ihan normaalisti pakille ja D.lle

                  Kylmänä jos laittaa pienemmän vaihteen sisään juuri tuossa 50-70 nopeudessa niin että kierrokset ovat korkeammalla, 2000 ja yli, seilaamista ei esiinny.

                  Voiko vajaa öljy määrä aiheuttaa tällaista vai mistä kannattaisi aloittaa? Laatikkoöljyjä ei koskaan ole vaihdettu ja autolla ajettu 200tkm. Mielestäni seilaus on pahentunut pikkuhiljaa viimeisten 15tkm aikana.

                  Comment


                  • Täällä on paljon pohdittu tuota asiaa ja kukaan ei ole esittänyt yhtä tiettyä osaa jonka vaihtamalla tuo korjautuisi. Joillain on esiintynyt tuota jo 80tkm ajetuissa autoissa, joten onkohan pelkästään vaihteistosta johtuvaa (oudolta tuntuu).

                    Comment


                    • Mulla korjaantui humpaaminen zip-kitillä, solenoidien ja öljyjen vaihdolla (vihreät) + tuolla aiemmin mainitulla softaflashilla. Vielä saattaa puolikylmänä viisari tehdä muutaman edestakaisen liikkeen, mutta tasoittuu samantien.

                      Ei tuo alunperin kyllä ihan 200rpm välillä hyppinyt, vaan 100 tai vähän yli.

                      Comment


                      • Mulla tekee kans oma -07 a4 quattro tippilootalla samaa. Eli kylmällä koneella seilaa n.100-200rpm kaupunkinopeudessa tasakaasulla ajettaessa. Kaasua kun painaa tai tulee ylämäki missä kone saa vähän kuormaa niin ei humpaa. Lämpimällä koneella ei tapahdu humpaamista. Eikä myöskään kesäisin ole pahemmin humpannut kylmälläkään koneella. Talvisin tämä aina nostelee päätään. Laatikko kyllä muuten pelaa aivan moitteetta. Öljyjä ei ole huoltokirjan mukaan vaihdettu kertaakaan jos oikein tulkitsin.

                        Comment


                        • S8:n 5HP24A tekee (fbg lootan koodi) tekee myös samaa. Kun lähtee kotoa rantatunneliin, kierrokset sahaavat 60km/h vauhdissa hieman edes takaisin, ehkä +-100rpm? Tunnelin ylämäessä ei sitten seilaa. En ole muualla kuin kylmänä tuossa tunnelissa efektiä huomannut. Ajattelin ajaa niin pitkään kunnes laatikko hajoaa. Ehkä tuo liittyy öljyjen lämmittämiseen? Onhan tossakin 11L? öljytilavuus. Öljyt vaihdettu huuhtelemalla 220tkm kohdalla, muusta ei tietoa.
                          Viimeksi muokannut Ihmemies; 15.7.2019, 06:09.

                          Comment


                            Tuo humppaaminenhan on seurausta väljistyneestä turbiinista ja mekatroniikan venttiileistä. Kun tulee vääntöä (esim. ylämäki), niin humppaus häviää, koska turbiinin vaste ja virtaukset muuttuvat. Riippuvainen öljyjen lämpötilasta, koska viskositeetti muuttuu.

                            Dr. Trannyn Shudder Fix todettu hyväksi, kun oireet pahenee ja ei halua lähteä remonttiin.

                            Comment


                              Kokeile pistää kepistä 4 tai 3:nen D:n sijasta kun humppaa. Mulla lopettaa sen tuolla kikalla. Tosin mun laatikko tekee tuota lähinnä lämpösenä.
                              En tiedä tarkalleen mikä muuttuu vai onko se 5:s vaihteen ongelma vain.

                              Comment


                              • Ei se nyt sillei hämää, jos oire ei tosta selvästi pahene. Humppaus häviää heti, kun öljyt ovat lämpimät. Varmaan jossain vaiheessa sitten tulee hetki, kun loota rupeaa normaalissa ajossakin humppaamaan. Kauanko tähän sitten on matkaa, sitä en osaa sanoa.

                                Nopeuttaako tuo humppaus lootan hajoamista? Vaihteet ainakin vaihtuvat pehmeästi. C5:n 5HP19 vaihtaa joissain tilanteissa kunnolla täräyttäen vaihteita, esim. vakkarilla ajellessa ylämäessä, eivätkä vaihdot muutenkaan ole yhtä pehmeitä kuin S8:n 5HP24:lla.

                                Comment


                                  Humppaaminen voi johtua joko turbiinilukkoa ohjaavasta propoventtiilistä tai itse turbiinista. Voi olla, että esim. huonolaatuiset öljyt saa nuo mainitut osat toimimaan miten sattuu.

                                  Comment


                                    Miulla on nyt koko 4 vuoden omistuksen aikana 4F 3.0 TDI 2009 tehnyt sitä, että kylmänä humppaa kaupunkinopeudessa jonkin aikaa. Lämmetessään häviää täysin ja maantienopeudessa ei tee kylmänäkään. Viime syksynä tehdyn huuhteluöljynvaihdon jälkeen meni aavistuksen huonompaan suuntaan, eli vaatii pidempään kylmänä ajoa. Tai sille ainakin tuntuu.

                                    Olikos tuo Dr. Tranny edelleen sellaista, jota voisi testata?

                                    Comment


                                      Mulla on 3kk nyt ollut -09 A6 3.0TDI (cdya) ja tekee ihan samaa: kylmänä humppaa kaupunkinopeudessa jonkin aikaa. Lämmetessään häviää täysin.

                                      Autolla takana 490tkm, huoltokirjassa ei merkintöjä laatikon öljyn vaihdosta. Jostain olin lukevinani että se humppaaminen on ominaisuus ja tarkoituksella että öljy lämpenisi nopeammin. Vähän kuulostaa kyllä epäpätevän huoltosedän selitykseltä...

                                      Comment


                                        Täysin sama laite täälläkin, 325 tkm mittarissa. Kyllä se sen verran selkeästi tuntuu, että mielenkiintoinen ominaisuus olisi.

                                        Comment


                                          Tällä viikolla ajellut n.500km vm.2011 Volvon Xc60:llä, jossa ilmeisesti Aisinin valmistama autom.vaihteisto (geartronic), kilsoja takana n.245tkm. Ei siis suoraan vertailukelpoinen audin zf-tipin kanssa, mutta selkeää humppailua tuokin harrastaa ensimmäiset n.10km kylmänä lähtiessä. Öljyt laatikkoon vaihdettu n.20tkm sitten. Itse ymmärtäisin, että ns. lämmitysmoodissa turbiinia luistatetaan enemmän jolloin öljyt lämpenee nopeammin. Ehkä tuo lämmitysmoodi ei toimi kunnolla jos alkaa olemaan jo kytkinpakat hivenen kuluneet tai laatikon sisällä venttiileissä vuotoja/tukoksia ja tästä seuraa ettei osaa pitää tasaista luistoa vaan alkaa humppailemaan.
                                          Jos syynä olisi erilaatuinen öljy vrt. oem-öljyyn niin onko vastaavia humppakokemuksia autoissa, jotka käytetty laatikonöljynvaihdossa merkkiliikkeessä tai täytetty vaihdossa oem-laatikkoöljyä?
                                          Viimeksi muokannut vV8m5; 17.4.2020, 20:46.

                                          Comment


                                            Kyllä se humppaaminen taitaa aina johtua väljistyneistä mekatroniikan venttiileistä. Sen ei kuuluisi humpata ja humppaaminenhan oikeastaan vain kiihdyttää kulumista, kun turbiinin kytkinpakat kuluu aina vain enemmän.

                                            Dr. Trannyä kannataa kokeilla. Se miksi voi paheta uusilla öljyillä, saataa johtua siitä, että se vanha palanut ja likainen öljy on paksumpaa kuin mitä kuuluisi ts. ei vuoda ihan niin pahasti läpi.

                                            6HP-sarjalaisiinhan saa Sonnaxin Zip-kittiä, jolla voi itse ainakin koittaa elvyttää mekatroniikan väljyyden. Tosin en tiedä kuinka vaikea se on asentaa. Itse mekatoniikan irrotus ja purku nyt ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Irti se lähtee aika helpostikin.

                                            Comment


                                            • Ei se humpaaminen välttämättä kytkintä kuluta normaalia enempää, koska se ei ylipäätään ole juuri koskaan 100% lukossa. Ärsyttävä ominaisuus kyllä. Itse epäilen, että laatikon ohjelmoinnillakin voi olla tuossa osansa (PID overshoot)

                                              Zip kitin asennus ei mitään rakettitiedettä ole, asennusohjeita noudattaen onnistuu. Ei kuitenkaan sovellu ihan ummikolle mekaanikolle. Samalla kertaa vaihtaa sitten solenoiditkin. Ja tiivistevälilevy pitää vaihtaa myös.

                                              Comment


                                              • Mikä mahtaa olla kun hetken ajon jälkeen auto alkaa kiertämään enemmän eikä vaihda vaihdetta samaan malliin, tiputtaa myös pienemälle ikään kun manuaalilla moottorijarruttaisi. Auto toimii hienosti kylmänä pientä nykimistä 2-vaihteella lukuun ottamatta. Kun tämä tapahtuu ei ole mitään merkitystä mikä ajoasetus on päällä auto käyttäytyy kuten dynamicilla. Laatikkoöljynvaihto ei auttanut asiaa ja on tasasin välein koitettu resetoida vaihteisto tuloksetta, mitä neuvoksi?

                                                Kyseessä C7 A6 Bitdi

                                                Comment


                                                • C7 taitaa olla s-tronic laatikolla. Tiptronic ei ole vaihteiston tyyppi vaan ominaisuus.
                                                  Lämpötila anturin antama virhetieto voisi olla aiheuttaja. Vikakoodit ensimmäisenä ulos.

                                                  Comment


                                                  • Tässä mallissa on tiptronic, eli tuo ZF8HP-vaihteisto. Mitään vikakoodia ei ole vielä antanut.

                                                    Comment


                                                      Onko päästöpäivitetty?

                                                      Se aiheuttaa laatikon "sekoilua" verrattuna siihen mitä se oli ennen päivitystä.

                                                      Comment


                                                      • Avaatko vähän, mitä se tarkoittaa käytännössä?

                                                        Comment


                                                          Niin kumpi?

                                                          Päästöpäivitys on esim. tässä: https://www.audi.fi/fi/web/fi/ajanko...moottorit.html

                                                          Laatikon sekoilu tarkoittaa että se muuttui päivityksen jälkeen levottomaksi ja vaihtaa vaihteita turhaan edes takas. Varsinkin vakkarilla toiminta on mitä sattuu. Tuon kuvauksesi perusteella vaikutti oireet samoilta mutta voi olla tietty joku muukin vika.
                                                          Viimeksi muokannut välkky; 7.10.2021, 14:28.

                                                          Comment


                                                            _ghs keskustelua päästöhuijauksista tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...eseleiss%C3%A4

                                                            Comment


                                                              Lämpötila anturin antama virhetieto voisi olla aiheuttaja.
                                                              8HP-sarjalaiset (ja vissiin myös ainakin loppupään 6HP:t) vaihtavat ylilämpötilaan kolmessa vaiheessa, jos lämmöt karkaavat - tai anturi näyttää niin. Ensimmäinen vaihe (>124°C) on juurikin nostaa vaihtaminen korkeammille kierroksille ja lukita momentinmuunnin aikaisemmin.

                                                              Ekasta vaiheesta ei tule vikakoodia vielä, joten pitää katsoa laatikon ilmoittamaa lämpötilaa. Siellä on itseasiassa kaksi anturia: öljyn lämpötila, sekä elektroniikan sisäinen. Jälkimmäisen arvoa voi verrata ongelmatapauksissa ensimmäiseen. Pitäisi olla lähellä samaa.
                                                              Viimeksi muokannut jasso; 11.10.2021, 14:08.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X