Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronikin vaihteisto-ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Multitronikin vaihteisto-ongelma

    Vaihdelaatikko toimii ihan hyvin, ehkä pikkasen nykäsee ykköseltä kakkosele vaihdettaessa, mutta mistä johtuu ettei ne + ja - toimi?
    Siis kun kampeaa vaihdevivun oikeelle?
    Joku mainitsi piirikortti viasta. Mistä sellasen vois saada ja mihin hintaan?
    Auto on Audi A6 1,8 turbo vm-98

    #2
    Multitronicissa ei ole vaihteita. Jos vaihteisto nykäisee ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa, on kysymyksessä normaali automaattivaihteisto ja tässä tapauksessa tiptronic -toiminnolla, joka ei ilmeisesti toimi. Vaihdekepin allaolevassa kulississa on piirikortti, josta löytyy tiptronicin kytkimet, joko hall- tai mikrokytkimet. Merkkiliikkeestä löytyy ja hinta selviää soittamalla. Toki purkaamoiltakin voi löytyä. Ihan ensimmäisenä ennen kuin mitään lähdet ostelemaan, koita saada vikakoodit luetettua jollakin, se kertoo paljon enemmän siitä, missä vika voisi olla.

    Comment


    • #3
      Tuota noin, just kysyin tota multicronikin ja tiptronikin eroa Pörhöltä(Audin huoltokorjaamo), kun en sitä tiennyt, sanoivat yhteen ääneen että jos auto on neliveto, niiin siinä on tiptronic, mutta jos se on etuveto se on multironic.
      Eli jos auto on Quatro, niin siinä on tiptronic vaihteisto.
      Vikakodeja en ole vielä ajanut, kun tolla ei nyt ole niin merkitystä toimiiko vai ei.

      Comment


        #4
        No toki kannattaa uskoa aina kyseenalaistamatta merkkihuoltoa..., mutta kun multitronic on esitelty Audilla vasta 1999 loppuvuodesta.

        Comment


          #5
          niin, Saksan esitteistä multia löytää vasta 2001 lapuista :D, -98 mallisessa ei tosiaan ole ikinä ollutkaan edes optiona multitronic... saman merkkihuollon mielestä S4 on valmistettu vasta vuodesta -97 eteenpäin, itselläni on kyllä 1992 valmistettu yksilö tuolla mallimerkinnällä ;)

          Comment


            #6
            C5 -korimallin A6:a on tehty tiptronicilla, sekä etuvetoisia että nelivetoisia. Sen sijaan multitronicia löytyy ainoastaan etuvetoisista. Multitronic on esitelty A6:ssa loppuvuodesta 1999.

            Comment


              #7
              Eli mallivuodesta 2000 eteenpäin noita löytyy siis, 1998 ei voi mitenkään olla oikeasti multitronic.

              Siellä on siis perinteinen automaati, ZF valmistetta todennäköisesti.

              Tuon ikäinen kun tökkii vaihdoissa voi joko ajaa laatikon romuksi asti, tai riskillä vaihdatta öljyä tihennetyllä tahdilla (eli joku maks 30tkm/vaihto) sen kolmesta viiteen vaihtoa ja toivoa, että kestää.

              Comment


                #8
                Eli mallivuodesta 2000 eteenpäin noita löytyy siis, 1998 ei voi mitenkään olla oikeasti multitronic.
                Eipä voi olla ei.

                Comment


                • #9
                  Heh, tämähän meni mielenkiintoiseksi, on toki mahdollista että Ww/audi-huolto (Pörhö Kla) ei kaikkea tiedä, mutta tossa oli neljä eri henkilöä kertomassa asiasta :)
                  yksi niistä oli asentaja, korjaamopällikkö, varaosapäällikkö ja varaosamyyjä :)
                  Toihan on saksantuonti malli, tuotu joskus 2006 viron kautta suomeen, kun historiaa tutkein.
                  Tota mäkin ihmettelin, kun tuntuu selvästi että moottorin kierrokset laskee aina kun vaihde vaihtuu :)
                  Eipä voi noihin jamppoihin oikeen luottaa tuolla ww/audi-huollossa.

                  Comment


                  • #10
                    Äidilläni on käytössä pari vuotta sitten ostettu Audi A4 1.8T -04 Multitronic-vaihteistolla. Autolla on ajettu vajaa 150 000 km. Vaihteiston kanssa on ollut ongelmia. Ensin korjautettiin "anturtikortti" vai mikä nyt olikaan. Sen jälkeen alkoi reilu puoli vuotta sitten ongelmat vaihteenkytkennässä. Aluksi auto meinasi sammua kytkettäessä D-alueelle. Auto kävi paikallisella autokorjaamolla vaihteistoöljynvaihdossa ja sekaan laitettiin jotain lisäainetta. Alkoi toimimaan hieman paremmin, mutta lopulta vietiin kuorma-auton kyydissä pajalle.

                    Paikallinen korjaaja selvitti asiaa useilta tahoilta ja vaihteistossa oli jotain vikaa sen verran, että vaihtoehdot olivat seuraavat: toteuttaa baltiassa noin 2000-3000 €:n korjaus, vaihtaa uusi vaihteisto tai käytetty vaihteisto. Autovahinkokeskukselta sattui löytymään "kohtuu" hintaan reilu 70 tkm ajettu laatikko ja se päätettiin vaihtaa. En henkilökohtaisesti tiennyt tarkasti, mikä vaihteistoa vaivasi, mutta muistaakseni oli jotain sähköistä probleemaa.

                    Nyt auto on alkanut taas tekemään samaa hommaa. Kytkettäessä D-alueella moottorin kierrokset käyvät mielestäni liian alhaalla ja sama käy jos hiljentää pienessä vauhdissa hieman reippaammin. Auto ei sammu, mutta ei tuo mielestäni normaaliakaan ole. R-alueelle vaihtaessa ei ole samaa ongelmaa. En ole vielä soittanut korjaajalle taas vaan ajattelin kysyä, missä vika voisi olla tällä kertaa? Tutkin vähän foorumeja, että tämä voisi liittyä muuhunkin kuin vaihteistoon?

                    Comment


                      #11
                      Jos vika ei ole vaihteistossa, niin sitten se on moottorissa. Viallinen lambda ja MAF esimerkiksi aiheuttavat multitornikin epänormalia toimintaa, yhdessä ja erikseenkin.

                      Comment


                      • #12
                        Samoin huohotinletkut kannattaisi tarkistaa/vaihtaa jos ei ole ikinä vaihdettu. Alkaa usein olemaan aika rapsakkaa tavaraa tuon ikäisissä jo.

                        Comment


                          #13
                          Teemu puhuu asiaa. Huohotusjärjestelmän vuodot myös on syytä ensin tutkia ja korjata. Vuodot löytää helpoiten painetestillä, josta löytyy tältä foorumilta paljonkin juttua ja Google auttaa vielä lisää.

                          Comment


                          • #14
                            Hei! Meneekö 2.0 Tdi b7 multitronics 1.9 Tdi b6 laatikoksi?

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä menee, pienin muutoksin.

                              Comment


                              • #16
                                Hei! Vaihdettiin purkaamolta hankittu laatikko rikkinäisen tilalle, R meni aluksi jysäytyksen kans päälle ja autokin välillä sammui tuossa tilanteessa. Eteenpäin mentäessä vaihtoi hyvin ja myös käsipuoli toimi. Vaihteistossa kävi vikatila muutaman kerran päällä peruuttaessa mutta poistui itsestään aluksi ja sitten vikatila tuli pysyvästi mutta laatikko toimi normaalisti. Seuraavana aamuna ei antanut enään käynnistää autoa ja eikait ohjainboxi vika yhtäkkiä tule vaihdon jälkeen kun aluksi toimi ja pakkikin alkoi menemään päälle ja pitääkö aski sopeuttaa jotenkin vcds kautta asennuksen jälkeen?

                                Comment


                                  #17
                                  Tuleeko vikakoodeja?

                                  Comment


                                  • #18
                                    P1724 ja P0706

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nopeasti tulkittuna vaikuttaisi että vaihteiston johtosarja on saanut kolhuja remontin yhteydessä.
                                      VCDS:llä tarkemmat selosteet auttaisi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Meneeköhän omasta multin ongelmat enään öljynvaihdolla, kun yhtä autoa hinattiin ko.autolla ja sen jälkeen alkoi alle 1800rmp nykimään. Epäilys oli että poltti lootaöljyt tms.savua tuli molemmista etukaarista ja loota ei vaihtanut ollenkaan vaihdetta ja käsipuolella, kun vaihtoi puutui heti kakkosellakin koko kampe..hetken jäähdyttyä toimi ok. Nytten tosiaan nykyttää alle 1800rmp, mutta käsipuolella, kun ajeleenpykälää pienemmillä vaihteilla niin toimii ok..epäilys siis eträ johtuu lootasta, joku lootan koodikin oli mitä en kuollakseni muista..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Lainataanpas tätä ketjua omaan "ominaisuuteen"

                                          Tällä hetkellä vaihde päällä pitää dronemaista huminaa vaihde kytkettynä eli D ja R. Varsinkin kylmänä ääni on huomattava. Autoon tehty remonttia jossain vaiheessa vaihteistoon, mutta remontin tehnyt firma ei löytänyt mitään epäilyttävää vaan sanoi että on ominaista, että multitronic pitää ääntä. Myös hieman ärhäkkäitä liikkeelle lähtöjä tulee, jos painaa vähänkin liikaa kaasua. Audi ei varmasti ole tarkoittanut tälläistä ääntä pidettäväksi, kun tehtaalta auton lähetti matkaan. En ole siis omistanut autoa ennen remonttia, joten vertailukohdetta tästä yksilöstä. Onko muilla samaa "ominaisuutta" vai eivätkö vain halua myöntää mahdollista työtapaturmaa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Se multitronic mikä minulla oli, ei kyllä pitänyt mitään ääntä. 2-massavauhtipyörä oli ainoa mikä alkoi ääntämään kun sen kilometrit alkoi tulla täyteen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Audi A4 B6 multitronic. Vaihdoin akun kun entinen sippas täysin ja nyt ilmeni sellanen vika että vilkuttaa mittaristossa vaihteiston vikatilaa jotka sain testerillä pois ja vikatila hävis. Auto seisoi vuorokauden ja taas oli vikatila päällä.. mikä neuvoksi?
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 21.2.2022, 14:01. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Se vikakoodi ois hyvä tietää.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alijännite kyllä aiheuttaa vaika mitä ongelmia, mutta yleensä ne poistuu kun VCDS:llä ensin skannaa ja sitten nollaa vikakoodit.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vikakoodit sain kaikki poistettua kiinan scannerilla jopa ja vikatila hävis mittaristosta mutta ei siltikkään anna startata. Aamulla kun menin autolle nii vikatilaa vilkutti taas mittaristossa. Vikakoodit oli alijännitteeseen viittaavaa, ei tullu otettua niitä ylös. Pitää laittaa vanha akku takasin ja kokeilla pelaako jos vaikka boosterilla virtaa antaa. Webasto vähän kiukutteli aluksi mutta alkoi pelaamaan sekin. Akkuhan tuli ostettua puuilosta elikkä ei mikään merkki akku. Vaihteiston ohjainboxi on kertaalleen jo korjattu. Jännä vaan että tuo vika ilmeni heti akunvaihdon jälkeen

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tarviis lukea koodit vcds:llä, nuo kiinan lukijat ei saa kaikkea ulos.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jep. Huomenna sen kuulee. Vanha akku oli agm tyyppiä ja tämä nyt normaali/erinkokoinen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Moro, osaisiko kukaan sanoa mikä mahtaisi olla automaatissa vikana (multitronic 7pykälää), pakki ei toimi (välillä menee päälle) muuten kaikki toimii..

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Lue vikakoodit.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X