Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 2.0 TDI (2008) - Multitronic jumittaa ja nykii

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 2.0 TDI (2008) - Multitronic jumittaa ja nykii

    Olisikohan jollain korjausehdotusta tai vinkkiä mistä aloittaa, kun ilmeisimminkin Multitronic -vaihteiston (265 tkm) vian johdosta auton moottorin kierrokset jäävät usein noin 1400-1600 rpm paikkeille ja vasta jarrua enemmän painaessa tai vapaalle (N) vaihtamalla palautuvat normaalille 900 rpm tasolle?

    Ongelma esiintyy usein kosteammilla keleillä, jolloin myös tyhjäkäynti on käynnistäessä korkea (~1200 rpm) sekä hieman pidemmän tasaisen moottoritieajon jälkeen. Ongelman ollessa päällä vaihteisto tuntuu myös jotenkin nykivän/nypyttävän, jota se ei normaalisti tee ja lisäksi ahtopainetta tuntuu olevan liikaa, koska päästää sitä pihalle. Vaihteiden vaihto on myös laatikossa laiskaa ja tuntuu, että yleensä mennään liian suurilla vaihteilla, eikä vaihteisto tahdo helpolla vaihtaa pienemmälle. Lisäksi autoa lämpimänä käynnistäessä myös kuulostaa siltä, että startti jäisi hetkeksi päälle eli olisiko tämäkin joku vaihteiston vikaantumiseen liittyvä asia, kylmäkäynnistyksessä kun ei ole mitään ongelmia.

    Auton ja vaihteiston vikakoodit on luettu useampaan otteeseen VCDS:llä, eikä vaihteistosta ole koskaan tullut mitään vikakoodeja.
    Viimeksi muokannut Killeri; 28.5.2023, 21:33. Perustelu: Allekirjoitus poistettu.

  • #2
    Auto Audi A6 C6 2.0 Tdi BRE 140hv 2008

    Terve Jussi, selvisikö tämä vika ikinä? Minulla ollut täysin vastaava vika omassa vuoden verran. Minulle tullessa autolla oli ajettu 250tkm vaihtamatta vaihteistoöljyjä kertaakaan huoltokirjan mukaan. Silloin oli mittarissa 365tkm. Vaihdoin välittömästi kaksi kertaa (200km välissä) normaalilla tavalla valuttamalla kun ei huuhtelukonetta ollut sillä hetkellä saatavilla. Öljy oli molemmilla kerroilla todella likaista. Ongelmat eivät poistuneet. Välillä ollut viikkoja kun ongelmaa ei ole ollut.

    Nyt 40tkm eteenpäin alkoi tekemään rajummin kierrosten heittelyä ja nykimistä. Suoritettiin heti huuhtelu vaihteistoon jossa tehdään myös pesu sisuskaluille. Lähdin huuhtelusta suoraan reissuun ja ensimmäisellä kilometrin matkalla ajotietokone ilmoitti "particle filter see owner's manual". Tätä ei aiemmin ole tullut ja ilmoitus poistuikin heti itsestään. Lähdin ajamaan ja 150km kohdalla auto alkoi nykiä 100km'h vauhdista ja tien reunaan ajaessa sammui saman tien. Uudelleen käynnistäessä sammui heti. Laitoin vikakoodinlukijan kiinni joka ilmoitti koodia "P0405 EGR flow sensor A circuit low input". Kaikki viat samana päivänä, eikä oikein mitään yhteyttä toisiinsa. Pääsin matkaan kun otin kaasuläpän piuhan irti, limp mode päällä kylläkin, mutta 80km'h oli oikein sopiva vauhti. ?

    Kävin seuraavana aamuna optimointi firmassa tulppaamassa ja poistamassa egr käytöstä. Alkoi toimia heti normaalisti. Katsottiin samalla arvot hiukkassuodattimesta vaikutti olevan arvojen puolesta aika tukossa. Nollattiin tuhka-arvo ja päätettiin, että katsotaan paine-ero uudestaan jonkun ajan kuluttua, joka oli nyt 35,7.

    Optimoinnista lähdettyä alkoi laatikko tehdä taas tätä samaa mystistä vikaa jossa kierrokset pysyvät korkealla esim risteykseen tullessa ja auto hyökkää kaasua painettaessa. Myös ahtopaineet tuntuvat olevan silloin korkealla kun sakkaa kovasti päästäessä kaasun.

    Mietinkin nyt voiko tämä "laatikkovika" johtuakin tukossa olevasta dpf: stä.

    Comment


    • #3
      Jatkoa jumittavaan ja nykivään Multitronic-vaihteistoon eli yritin lukea täältä foorumilta aiheesta, mutta näihin oireisiin en löytänyt ihan selvää oletettavaa syytä, mutta ehkä kulunut variaattorin ketju ja kuluneet variaattorin lautaset kuulostaisivat itselle loogisimmilta?

      Oireet:
      • vaihteisto tuntuu laiskalta ja tuntuu käyttävän liian suuria välityksiä, jolloin vääntö loppuu esim. kuormattuna suuremmissa ylämäissä (alkuoire 2019 ->)
      • moottorin kierrokset jäävät usein noin 1400-1600 rpm paikkeille mm. moottoritieltä poistuessa ja vasta jarrua enemmän painaessa tai vapaalle (N) vaihtamalla palautuvat normaalille 900 rpm tasolle (alkuoire 2019 ->)
      • moottorin kierrokset jäävät 3000 rpm -tasolle, jos kaasua on painanut enemmän (uusia oireita)
      • vaihteisto alkaa nykimään moottoritiellä 120 km/h -nopeuksissa vakionopeussäätimellä ajettaessa, mutta nykiminen loppuu, jos kaasun painaa pohjaan (uusia oireita)
      • vaihteiston pientä nykimistä rauhallisessa kaupunkiajossa, kun kierrokset >2000 rpm -> (uusia oireita)
      • vaihteisto antanut koko aikana vain yhden vikakoodin (006168 - Pressure Control Valve 2 / P1818 - 006 - Electrical Malfunction – Intermittent)

      Suoritetut korjaukset/huollot:
      • vaihteistoöljyn vaihto ja vaihteiston adaptointi
      • kaksoismassavauhtipyörä uusittu (korjasi "jumiutuneen startin" ongelman)
      • DPF puhdistettu
      • kaasuläppä uusittu
      • EGR uusittu
      • MAF-anturi vaihdettu
      • MAP-anturi puhdistettu

      Mahdolliset syyt:
      • variaattorin ketju kulunut
      • variaattorin lautaset kuluneet
      • kytkinpakka
      • ohjauslaite epäkunnossa
      • vetoakselit kuluneet
      • muuta?

      Olisiko jollain ehdotusta, mistä kannattaisi aloittaa ja löytyyköhän aihetta tuntevia henkilöitä/yrityksiä pääkaupunkiseudulta?

      Viimeksi muokannut Killeri; 28.5.2023, 21:33. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

      Comment


      • #4
        Ja sattuisiko jollain olemaan tietoa, mitä Multitronic-vaihdelaatikon ohjainlaitteen mittauksen kanavia ja mittausarvoja VCDS:llä kannattaisi livenä seurata, jotta selviäisi suuntaa, onko vaihdelaatikon nykiminen ja jumittaminen mekaaninen vai ohjainlaitteen ongelma?

        Comment

        Working...
        X