Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Marmori katkaisi etujarrun ilmausruuvin, ehdottavat 870€ satulanvaihtoa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Marmori katkaisi etujarrun ilmausruuvin, ehdottavat 870€ satulanvaihtoa

    Onkohan tämä nyt ihan normaalia, että jarrunesteiden vaihdon yhteydessä katkennut ilmausruuvi menee asiakkaan piikkiin? Ja että ainoa mitä sille voidaan tehdä, on vaihtaa uusi satula, jolloin kustannukseksi tulee tuo 870€? Potilaana A6 C5 2.7T.

    Olisiko kenelläkään ehdottaa hieman halvempaa ratkaisua, esim käytettyä jarrusatulaa + vaihtoa järkevästi tässä pk-seudulla tms. Jotenkin ahdistaa laittaa toista munuaista noin vanhaan autoon... Saa tarjota: 050 566 6802

  • #2
    kyllä minun mielestäni vastuu on korjaamolla.. Että ei muutaku kättä taskuun vaa..
    saa sen porattua sieltä pois ja uusi nippa tilalle..

    Comment


    • #3
      Niin, siis tarkoitatko että minun olisi oikeutettua vaatia korjaamoa maksamaan korjaus tai vähintään osallistumaan kustannuksiin, mikäli auton arvo nousisi uusien osien myötä?

      Comment


      • #4
        Tarjosivat 300€ fiksuksen tarvikkeilla töineen päivineen. Kannattaako vängätä? Tekisikö joku poraus + kierretappi + uusi ilmausruuvi -patentin halvemmalla?

        Comment


        • #5
          Esim Aeromotorsilla uusi jarrusatula 30-50 euroa, joku nyrkkipaja ei varmaan ottaisi montaa kymppiä asennuksesta.

          Comment


          • #6
            Olisiko tarjota linkkiä, en itse tiedä mikä satula tuonne kuuluisi?

            Comment


            • #7
              Katsot auton vararenkaan kotelosta valmistetarrasta auton jarrukoodin, esim 1LB tai 1LT (kertoo minkä kokoisilla jarruilla auto on). Sitten vaan menee verkkokauppaan ja katsoo että tulee etuakselille ja oikean puoleiselle pyörälle sekä oikealle jarrukoodille, ei sen ihmeempää.

              Comment


              • #8
                Vaikuttaa, että marmorin hintoihin lisätään aina tietty prosentti lisää per vuosi. 20 vuotta niin alun perin 10€ pissapojan pumppu on 280€ jne. Noin vanhaan autoon kantsii ehkä ennemmin TRW:n tms. tarvikkeita katsella. Kovin vanhat satulat kantsis ehkä jo pareittain vaihtaa.

                Comment


                  #9
                  Kyllähän tuon ikäisessä autossa jarrunippa voi hyvinkin olla niin jumissa ettei sitä saa auki. Se ei minusta ole marmorin vika. Varaosan hinta onkin sitten toinen juttu.

                  Comment


                    #10
                    Komppaa Okkimia. Jos tuolla mentaliteeilla mennään, niin sehän kannattaa viedä aina korjaamolle vanha auto missä kaikki pultit jumissa ja maksattaa korjaamolla korjaukset....
                    Ihan ei Aeromotors myy kympeillä satulaa 2.7T malliin. Tuo Fixuksen satula on ihan asiallinen vaihtoehto. Kannattaa kyllä varautua että toinenkin menee vaihtoon kohta.

                    Comment


                    • #11
                      Satulan vaihtaminen on aika simppeli homma, johon menee puoli tuntia korjaamolla. Eli 40-50 euroa. Vanhan nipan saanee pois nätisti vastakierretapilla, kunnollisella sellaisella. Kummallista, että merkkiliike ei yritä edes sitä. Tarvikesatulan saa alta satasella.

                      Comment


                      • #12
                        Miksi merkkiliike edes yrittäisi, jos uuden satulan voi vaihtaa tilalle asiakkaan piikkiin. Kuka tahansa tsi-mies toki poraisi vanhan nipan pois ja tekisi uudet kierteet.

                        Comment


                          #13
                          Alumiinisatulan kanssa lämmittäminenkin varmaan helpottaisi merkittävästi vanhan nysän pois saantia.
                          Niin tai näin, Veisin muualle laitettavaksi, jos itse ei tee. Edellä mainittu hinta on kyllä nätisti sanottuna kilpailu kyvytön.

                          Comment


                            #14
                            Muodostuu aika mielenkiintoiseksi tuo keissi. Jos asiakas nyt haluaa viedä autonsa pois ja toiseen paikkaan niin onko autossa toimivat jarrut kun niitä ei ole saatu ilmattua? Voiko/saako korjaamo ylipäätään päästää tuommoisena lähtemään ja entä jos ensimmäisessä risteyksessä ajaa jonkun perään kun auto ei pysähdykään niin kuin on tottunut ja kuka sen sitten korvaa?

                            Comment


                            • #15
                              Ei jarrunesteiden vaihdon yhteydessä järjestelmää tarvitse ilmata, ei sitä kuitenkaan niin täydellisesti tehdä että tyhjennetään ensin järjestelmä ja sitten täytetään.

                              Comment


                                #16
                                No tottahan tuo onkin noin. Eihän sieltä ole nesteet tulleet pihalle jos kerran ilmausnippa on avatessa katkennut. Menköön tän kuumuudeen piikkiin.

                                Comment


                                  #17
                                  Ei sitä järjestelmää sinänsä tarvitse ilmata, mutta aikoinaan kun Caddyn jarrunesteet vaihdatin merkkihuollossa niin kyllä ne joka satulalta imi linjoihin uudet aineet ilmausnipan kautta. Samoin tekee paikallinen korjaamo, kun Sharaniin vaihdettiin nesteet viimeksi.
                                  Ensin säiliö melkein tyhjäksi ja uudet aineet, sitten imeskellään satuloilta uudet aineet ja lisäillään säiliöön uutta ettei pääse pinta liian alas. Kyllähän se siinä samalla ilmattua tulee eikös?
                                  Sehän nyt olisi yhtä tyhjän kanssa vaan säiliöön vaihdella muutenkin.

                                  Toisaalta ainakin mun käyttämät nyrkkipajat kyllä vaihtaa uuden nipan katkenneen tilalle, se vain lisää laskutettavaa aikaa tietysti. Varanippojakin saattavat pitää ihan tuon takia.

                                  Sitten on se kolikon toinen puoli, ehkä jotkut korjaamot ei halua ottaa riskejä korjailemalla niitä katkenneita nippoja.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä, noinhan se tehdään. Mutta ilmaaminen mielestäni vaatii sen että järjestelmässä olisi ilmaa, nyt siellä ei sellaista ole kun tehdään kuten kirjoitit. Jotain menee pieleen jos nesteenvaihto muuttuu ilmaamiseksi.
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 25.6.2020, 14:35. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Valmet Näytä viesti
                                      Satulan vaihtaminen on aika simppeli homma, johon menee puoli tuntia korjaamolla. Eli 40-50 euroa. Vanhan nipan saanee pois nätisti vastakierretapilla, kunnollisella sellaisella. Kummallista, että merkkiliike ei yritä edes sitä. Tarvikesatulan saa alta satasella.
                                      Korjaamo ei tilaa netistä mitään markan satuloita. Suomesta et saa alle satasella 2.7T jarrusatulaa. Merkkiliikken tuntiveloitus on luokkaa 120-140€, siitä voit laskea. Ja jarrujen ilmaus päälle. Ja jarruneste.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ajatus olikin, että auto menee toiselle korjaamolle (ei merkkiliike) ja itse tilataan osa.
                                        Viimeksi muokannut Killeri; 25.6.2020, 16:35. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                        Comment


                                          #21
                                          B5 S4 jarruremppa tehdessä katkesi ilmanippa alumiinisesta etujarrusatulasta. Otin satulan irti ja kiikutin kaverille, joka sitten pajalla hitsasi pultin nipan jämään ja avasi sitten tuon. Tiukassa kuulemma oli kiinni.

                                          Kierre säilyi täysin ehjänä, joten riitti vaan sen kierteen putsaus satulasta ja uusi nippa paikoilleen.
                                          Korjaamot ei välttämättä tuota rupea tekemään, mutta harrastajana voi kaikkea kokeilla.

                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #22
                                            Komppaan okkimia ja pullaa siinä, että tuon ikäisessä laitteessa erittäin todennäköisesti nipat on täysin jumissa ja helposti katkeavat koitettaessa avata. Mitään tunarointia ei siis varmaan ole tapahtunut. Sitä paitsi voi hyvin olla, että tapin irrotus ja vaihto vaatisi uudet kaikki tiivisteet ja mäntäkin monesti voi paljastua vaihtokuntoiseksi. Eli satulanvaihtokin varsin perusteltua.

                                            Se, että varsinkin merkkiliike ei lähde vanhaa satulaa korjaamaan, on ihan järkevää. Siihen kun turhautuu helposti useampi tunti ja silti on epävarmuus olemassa, että vanha satula paljastuu korjauskelvottomaksi. Asiakas repii pelihousunsa ja uhkaa kuluttajalautakunnalla, jos käteen lyödään useamman sadan lasku eikä mikään tullut vielä kuntoon. Kokonaisuutena siis huonoa bisnestä kaikin puolin.

                                            Yli 600€ satulasta puolestaan on varmasti orkkisosan käypä hinta Suomen välikäsien kautta, eikä se huolto siitä isointa katetta nappaa. Mitään järkeä siinä hinnassa ei toki ole siltikään.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos viet vanhan auton korjaamolle, jossa pultit on ruostuneet kiinni ja pultti katkeaa huoltotyötä tehdessä, syytät siitä korjaamoa..? Asiakkaan lukuun menee, ei ole korjaamon vika.

                                              Comment


                                                #24
                                                Harvoin ne nipat ylijumissa ovat, jos muutaman vuoden välein on nesteet vaihdettu. 20 vuotta tietysti muuttaa asiaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jumissa ne nipat kyllä yleensä ovat. Ja mitä itse on tullut touhuiltua vielä huomattavasti vanhempien autojen kanssa, niin tämä on mielestäni yksi sellainen asia johon kannattaa uhrata aikaa vaikka puoli tuntia per nippa/jarruputkiliitos. Poikki kun vetää niin sitten ollaan huomattavasti isomman homman edessä.
                                                  Ensiksi skeidat pois messinkiteräsharjalla ja sitten lämpöä ja ruosteenirroitusöljyä vuoron perään ennen kuin edes yrittää avata nippaa. Kyllä sen pian huomaa että lähteekö se ns. järkevällä voimalla aukeamaaan. Poikki sen saa kyllä helposti väännettyä.
                                                  Mielestäni autokorjaamolla on kyllä jonkinlainen vastuu kun tuskin ovat ensimmäistä kertaa jumittuneiden ilmausnippojen kanssa tekemisissä. Ihmettelen myös että miksei ole edes yritetty vastakierretapilla ottaa pois? Vastakierteellä olevalla poranterälläkin noita on vielä pelastettu.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Voisin veikata, että siksi eivät ole yrittäneet vastakierretapeilla tms. koska merkkiliikeet eivät ole autokorjaamoita vaan auto-osavaihtamoita.
                                                    Yhtään pätevä korjaamo olisi tuon hoitanut kuntoon keinoilla, joita tässä jo mainittu ja korkeintaan veloittanut hieman lisätyöstä..

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kokemusta tai ei niin kun se nippa katkeaa niin se ei varottele. Saattaa aluksi tuntua siltä, että se lähti aukeamaan, ja sitten onkin tynkä kädessä.
                                                      Voihan ne nipat olla jumissa, jos ne siellä on esim 10v ollut avaamatta kertaakaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Omalla kohdallani merkkiliike oli kirjoittanut huoltolistaan, että yhteen nurkkaan ei saatu nesteitä vaihdettua, kun nippa oli tukossa ja lähimmät uudet nipat oli ruotsissa :) Kotitallissa jos tuon olisi ongelmaksi laskenut, niin se olisi korjaantunut 10 sekunnissa vanhan nipan auki puhaltamisella.

                                                        Onko kukaan kuullut koskaan onnistuneesta katkenneen pultin irroituksesta vastakierretapilla? Väittäsin että jos ilmaruuvi on katkennut avatessa, niin sitä ei saa vastakierretapilla muuta kuin entistä tiukemmin jumiin. Koneistamoon olen vienyt hankalimmat tapaukset ja aina ovat saaneet nysät pois. Ilmaruuvi ei ole kovin hankala pois porattavakaan, kun siinä on keskitysreikä jo valmiina.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mulla on tämä sarja ja kaikki on tähän mennessä auenneet: https://www.onninen.fi/ridgid-vastak...35585/p/AFA589
                                                          Silti tuollainen ohutseinämäinen pehmeä nippa voi olla vaikea.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X