Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

DSG DQ250 vaihtoi vapaalle nopeassa D->S vaihdossa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • DSG DQ250 vaihtoi vapaalle nopeassa D->S vaihdossa?

    Ajelin Turusta kymppitietä kotiopäin männäpäivänä ja teki TT:n (3.2 VR6-BUB 2007) S-Tronic/DSG (6 vaihteinen DQ250 märkäkytkimillä) hieman oudon "liikkeen" yhdessä ohitustilanteessa. Saavutin 100 alueella 80 tahtia köröttelevän hieman ennen mutkaa, mutkan jälkeen suoranpätkällä ajattelin rivakasti ohittaa hitaamman, vilkku vasemmalle, D->S vaihto ja kaasu pohjaan kickdownille asti kuten monesti ennenkin ohittaessa olen tehnyt. Tällä kertaa ei vaan tapahtunutkaan muuta kuin että kierrokset heilahtivat rajoittimen tuntumaan, minkäänlaista vetoa ei välittynyt - ei siis sellaista manuaalivaihteisen kytkin-luistaa kierrokset tappiin vaan enemmänkin oltiin täysin vapaalla . Pikainen vilkaisu että vaihdoinko nyt varmasti oikein, kyllä valitsin oli asennossa S, takaisin D:lle ja kaasu uudestaan pohjaan - normaali kickdown käytös ja ohituksesta suoriuduttiin normaalisti. Pari kilometriä myöhemmin kokeilin tuota uudestaan tyhjällä kohtaa kun jäi vaivaamaan ja teki saman uudestaan. D päällä kun painoi kaasun pohjaan niin kaikki toimi totutusti. Jätin sitten S päälle ja ajelin muutaman kymmenen kilometriä sillä ja normaaliajossa huomannut mitään outouksia. Kokeilin myöhemmin vielä sellaisella kaavalla että annoin auton "miettiä" hetken D->S pudotuksen jälkeen ennen kaasun painamista lattiaan ja toimi normaalisti.

    D->S pudottaminenhan pykältää yleensä vähintään pykälän verran pienemmän vaihteen silmään joten periaatteessa nopea kaasunpainaminen kickdown asti voisi ehkä ainakin teoriassa sekoittaa jotain - mutta, kun sitä on parin vuoden omistuksen aikana tullut kokeiltua monesti ohituksissa ja tilanteissa joissa on "vain tarvinnut liueta nopeasti alta pois" niin tässä tilanteessa herätti hieman huolta.

    Tänään katsoin VCDS:llä vikakoodit eikä ollut tuttuun tapaan missään moduulissa mitään hämminkiä, tutkailin myös measuring blocksin kautta mitä laatikko kertoo vaihteidenvaihdoista (paikallaan ollessa). Nopeinkaan D->S vaihto ei ruudulla näkynyt kuin tosiaan D->S vaihtona. Myös kickdown ja kaasun asento tunnistettiin oikein. Taidan huomenna härkkiä askia uudestaan, tänään oli ajot niin vähäisiä etten päässyt edes kunnolla käyntilämpöihin niin en raaskinut rummuttaa.

    Onhan tuolla ajettu se 270tkm jo, joista viimeiset 70tkm minulla. Ennen minun omistajuuttani lootaa huollettu 45-60tkm välein, itse olen vaihdellut 20-30tkm välein laatikkoöljyt ja suodattimen (joka toisen moottoriöljynvaihdon yhteydessä). Jokaisen huollon jälkeen nollannut laatikon adaptaatiot "laajasti" sopeutusajot mukaanlukien VCDS avustuksella. Toiminut kuitenkin kaikinpuolin virheettömästi tähän asti. Huomiset testiajot kertonevat lisää mutta jos se tuota tekee niin joku vikahan siellä on oltava kun ei käytös tälläistä ennen ollut ja kuntoonhan se on laitettava. Remontithan teen itse kun on taidot, työkalut ja paikka.
Working...
X