Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköinen termari rikki/jumissa? Q7, 4.2 BAR

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sähköinen termari rikki/jumissa? Q7, 4.2 BAR

    Potilas -07 Q7 4.2 BAR-koneella. Teki eilen Oulun reissulla siten että nosti lämpötilan mittaristossa siihen "3/4" kohtaan, eli viivaan joka on 90 ja 130 asteen välissä. Ajoin motarilla reilua satasta vakkari päällä. Sitten alkoi tietyöt ja nopeus sahasi 60-80-100 välillä ja näyttämä tippui normaaliin 90 astetta. Ei oireillut enempää, puhaltimet vaan huusi melkoisen isoon ääneen kun sitten pysähdyttiin. Puhaltimien takaa tuli pelkääjän puolelta nurkasta hieman lämmintä ylävesiletkun tienoolta, muuten viileätä ja alavesiletku viileä ja kova. Ei sytyttänyt kuitenkaan mitään varoitusvaloja tms.
    Takaisin tullessa nosti näyttämän taas aika pian sinne "3/4" kohtaan, ja möllötti siellä. Otin tässä kohdin myös ilmastoinnin pois käytöstä, ei vaikutusta. Edelleen puhaltimet huusi kun pysähdyttiin kertaalleen välillä ihmettelemään. Ajoin kuitenkin kotiin ja näyttämä tipahti 90 asteeseen pikkuteillä.

    Tänään sitten VCDS:n kanssa kattomaan vikakoodit, niitä ei ollut. Laitoin measureblokit 001, 130, 132 seurantaan ja lähdettiin ajamaan. Noista näkyy G62, G83 (radiator temp) ja termarin duty cycle. Lämmöt nousee noin 108-113 asteeseen G62, termarin duty cycle lähtee nousemaan jossain vaiheessa kun G62 on lähellä 90 astetta ja on lopulta 99%. Radiator temp ei nouse missään vaiheessa kuin ulkolämpötila + muutaman asteen lukemaan. Tänään oli viileämpää kuin eilen, ei nostanut mittaristossa lämpöjä mihinkään 90 asteen viivalta tuolla parinkymmenen kilsan lenkillä. Eikä vieläkään vikakoodeja lenkin jälkeen.
    Pihalla on "onneksi" toinen samanlainen, tehtiin sillä sama kokeilu. Sillä termarin duty cycle asettuu johonkin 20-25% väliin, G62 vähän alta sata ja radiator temp on myöskin samat ulkolämpö + muutama aste. Tällä kun tehtiin 0-100 kiihdytys moottorin kuormittamiseksi, niin G62 lähtee tiputtamaan itseään noin 90 asteeseen, termarin duty cycle nousee n. 50% ja radiator temp kävi mutkan n. 50 asteessa. Tilanne palautuu sitten aika nopeasti "normaaliin" kun jatketaan tasaista satasta eteenpäin ja G62 hilaa itsensä siihen lähelle sataa.

    Mitä tästä voisi vielä kokeilla/testata/varmistaa? Vai termari suoraan tilaukseen? Pystyykö output testeillä tekemään tämän hyväksi mitään? SSP 222 (Electronically Mapped Cooling System) sanoi, että yli satasen vauhdissa puhaltimia ei edes kytketä päälle, olisiko tuossa sitten syy että eilen pienemmillä nopeuksilla mittaristo näytti välillä normaalia 90 asteen viivaa.

    #2
    Termari sieltä oli rikki. Tilasin termarin ja auto nosturille ja purkamaan, niin termarin sähköliitin olikin sinistä möhnää täynnä. Liittimen ja pinnien tilaamisen jälkeen sitten uusinta yritys, uusin ensin liittimen ja kokeilemaan että tarviiko termaria sitten vaihtaakaan, mutta ei auttanut pelkkä liittimen uusiminen. Molemmat termarit näytti kylmänä n. 15ohm resistanssiksi lämmitysvastukselle, mutta autossa paikallaan ollut oli kuitenkin vaan toimimaton.
    Itse vaihtotyö oli kohtuullisen v-mäinen ahtaasta paikasta johtuen, yhden puristusklemmarin jouduin vaihtamaan normaaliksi ruuvikiristeiseksi, kun ei sitä saanut millään enään puristettua paikoilleen uuteen termariin. Pistin kyllä tulevaisuutta varten kiinalaisen kopion VAS 6340 klemmarityökalusta tilaukseen.

    Comment

    Working...
    X