Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vaparin lastutus - todellista hyötyä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Tuolla edellämainitulla Hra 48:n esittämällä logiikalla taidan uhrata tieteen nimissä tuon 500e ja lastuttaa oman 2.4 V6 motin. Konella tulee rullattua se ~35tkm vuoteen, joten katsotaan. Jos toimii tuossa BDW myllyssä samalla tavalla pudottaen keskikulutusta sen ~2 litraa, niin sitten vaihdan kantani. Mielenkiinnolla rupean etsimään sopivaa ehdokasta :)

    Comment


      #92
      Nuo Hra 48:n kulutuslukemat ovat kyllä aika lähelle samoja kun mulla tuossa isommassa A6:ssa. Matka (n.80km/h) menee aikalailla samalla, mutta kaupungissa vie enemmän. Tosin jos tuosta omasta saisi paremmin vääntöä käyttöalueelle ja vähän kulutusta alas niin alkaahan tuo kiinnostamaan itseänikin.

      Milläs ohjelmalla (ja välineillä) voisi itse säätää mk3 golfissa (vr6) olevaa motronicia? Jos joku tietää ja tuntuu, että ei halua tätä ketjua täyttää sillä sepustuksella niin olisin enemmän kuin kiitollinen yv:stä.

      Comment


      • #93
        Jos sen vaparin lastutusrahan käyttäisi vaikka uusiin tulppiin, ilman ja polttoainesuodattimeen, uusiin lambdoihin ja ilmamassamittariin. Hyöty luultavasti isompi.

        Comment


        • #94
          Mihinkä nämä vapareiden lastut edes perustuu? Sitä olen joskus funtsinut.
          Kun esim omissa autoissani on ollut jo tehtaalta noi ECU:t sellaisia että täyskaasulla seokset menee sinne 12:1 paikkeille (täyskaasurikastus), samoin sytkänohjaus menee "tehomoodiin" täyskaasulla. Eli ajetaan ennakot nakutusrajoille, nakutustunnistimen avulla. Eikö nämä jo ole sellaiset säädöt että koneesta irtoaa kaikki mitä siitä voi saada? Millä hiton taikavoimilla ne lastut sitten vielä repii moottorista enempi tehoa?
          Toki onhan noita tehtaan ECU:ta vaikka minkäsorttisia, ehkä kaikki niistä ei edes yritä saada kaikkea tehoreserviä irti koneesta edes tarvittaessa. Näissä voisi ehkä jotain marginaalista hyötyä teholastuista olla.

          Toinen mitä voisin ajatella lastulla saatavan olisi moottorin pirteämpi käyttäytyminen osakaasulla. Eli siten että seokset olisi aavistuksen rikkaammalla jo puolikaasulla ja sytytyksen ajoitus sellainen että moottori vastaa herkemmin kaasuun. Nämähän tietty lisää sitten miinuspuolena polttoaineenkulutusta normaaliajossakin.

          Enpä laittaisi senttejäni moisiin lastuihin vaparikoneen ollessa kyseessä. Korkeintaan JOISSAKIN tapauksissa ohjelmoitava ruisku voisi olla ok, esimerkkinä jotkut vanhat bosch L/LE-jetilliset jolloin päästään "ahdistavasta" ilmamäärämittarista eroon ja tätäkautta ehkä virtauksia parannettua.

          Kokonaisuudessaan turhaa rahojen haaskausta noi virilastut vapariin sanon minä.

          Comment


          • #95
            Taitaa kyllä vakiona olla noissa 1.8 20 venasissa aika löysä tuo täyskaasurikastus ja tehomoodista ei kyllä voi puhua aurinkoisena päivänäkään :)

            Vakiokartat (ohjelmat) on yleensä hyvin konservatiivisia ja yleensä tällä on varmistettu se että auto toimii huonommallakin polttoaineella nakuttamatta tai että se menee joissain maissa tiettyyn päästöluokkaan verotuksen takia (tai näin ainakin olen kuullut).
            Esimerkiksi tehdasvakionahan noita 1,8 ADR koneita on 92 kw ja 95 kw variaatioina (jälkimmäisiä muistaakseni Australiassa?).

            Omassa on ainakin "kikkailtu" mm. polttoainekartoilla, sytkäennakolla ja lambda säädöllä.

            Rahan haaskaustahan se kaikki viritys on, samoin kun autoilu suomessa yleensä - mutta silti sitä tehdään mistä tykätään :)

            Comment


            • #96
              Alkuperäinen kirjoittaja Tonsku79 Näytä viesti
              Mihinkä nämä vapareiden lastut edes perustuu? Sitä olen joskus funtsinut.
              Kokonaisuudessaan turhaa rahojen haaskausta noi virilastut vapariin sanon minä.
              En tuosta 1.8:sta tiedä, mutta joissakin koneissa/malleissa pyydetään vain 95%:a täydellä kaasulla, joten nosto 100%:iin ja lisäksi vaikkapa rajoittimen nosto 6500:sta 7000:een auttaa saamaan ne ilmoitetut lisähepat. E85:lle softaamallahan saa alavääntöä hyvin lisää vapariinkin, joten se kyllä kannatta.

              Comment


              • #97
                Suutinmuutossarjaa miettinyt tuohon omaan 7A moottooriin tuolta, nii silmiin osui tuollaisia.

                http://store.034motorsport.com/chip-...v-stage-1.html

                Saiskohan tuolla edes vähän eloa tuon moottorin hengettömään alarekisteriin ? Kovasti ainakin lupailevat.


                http://store.034motorsport.com/chip-...v-big-maf.html

                Vähä on tyyris

                Comment


                • #98
                  Tällä setillä saa eloa vähän sinne sun tänne.

                  Tuolla lastulla saa tehoa muutama 100 kierrosta alemmas lupauksien mukaan, tuskin huomaa eroa.

                  Comment


                  • #99
                    Ei oikein onnistu tuohon mun vähäpäästöiseen.

                    Comment


                      Neljä ja puoli tuntia siinä näköjään tällä kertaa meni :)

                      Comment


                      • Eläs nyt Mikko, faktahan se vaan on. :) Kyllä se onnistuu siihenkin, vähän hankalempaa vain.

                        Comment


                          Mites sitten kun koneeseen tehdään mekaanisia muutoksia, esim pakosarja, pakoputki, nokat ja imusarja läppärungoilla. Mitä muutoksia moottorinohjaukseen loppupeleissä tehdään mitä ECU ei osaa jo valmiiksi tehdä jos se jo hakee optimiennakkoa nakutusrajaa vasten, lisäarikastusta täyskaasulla? Kuitenkin väitetään että täysi hyöty mekaanisista muutoksista saadaan vasta uudella ohjelmalla...

                          Comment


                            No jos tehdään oikein pakosarja(t), pakoputki, nokat ja läppärungot pitää kyllä softaan kajota, koska muuten tosiaan voi toimia, hyvin, huonosti tai hyvin huonosti vakio-ohjelmalla. Oikein kuin hifistellään tehdään nuo kaikki dynossa, ja silloin rahan menoa ei voi estää kun testaillaan ensin pari päivää muutoksia pakosarjaan, sitten sovitellaan pakoputkea, ajoitellaan nokkaa jne ;)

                            Tämähän sitten riippuu siittä millä strategialla alkuperäinen moottorinohjaus tekee päätöksiään jne.

                            Comment


                              Löytyykö tästä maasta osaavaa tai edes halukasta 2000luvun alun pikkukoneisen vag:n magneti marelli-ecun muokkaajaa eli ohjelmoijaa? Moottorinvaihdon jälkeen pitäis auton oma ecu saada toimimaan isompien suuttimien (=vaihtokoneen suuttimet) kanssa. Muutamasta paikasta jo kysyin eivätkä oikein noihin halua koskea.

                              E. Tarkennetaan sen verran että kone toimii vanhan koneen suuttimilla, kaasuläpällä ja sytkäosilla, mutta n. 250tkm räkineet suuttimet lienee tiensä päässä kun vuotavat sammutuksen jälkeen sylintereihin. Myös kylmäkäynnistys pitkähkö johtuen sylinteriin valuneesta bensasta sekä raaka bensa haisee. Vaihtokoneen ehjillä suuttimilla kone lähti hyvin käyntiin ja kävi nätimmin mutta käy kovin kovin rikkaalla n. 50% suurempi tuottoisten suutinten takia. Vaihtoehtoina on joko ostaa uudet 'vanhan' koneen suuttimet tai lyödä ehjät isommat suuttimet sekä isompi kaasuläppä paikoilleen ja saada ecusta bensakartat muokattua.
                              Viimeksi muokannut vV8m5; 20.10.2021, 21:55. Perustelu: Tarkennus

                              Comment


                              • Audi a6 c5 2.4 V6 sytytysennakon säätö?

                                Itsellä ei ole mitään tietoa kyseisestä toimenpiteestä niin kyselisin että onko toimenpiteessä järkeä kyseiselle autolle? Mitä lueskellut netistä niin porukka on puhunut tästä hommasta kyseiseen autoon..

                                Itse ohjelmoimisella ei taida mitään järkeä olla
                                kun saisi vain jonkun 20hp ja 20nm lisää?

                                Onko tietoa sytytysennakon säädön hinnoista ja tekeekö kukaan tältä foorumilta ketä voisi suositella? :)
                                Viimeksi muokannut Killeri; 28.6.2023, 13:51. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                Comment


                                  Itse ohjelmoimisella ei taida mitään järkeä olla
                                  kun saisi vain jonkun 20hp ja 20nm lisää?
                                  Ohjelmointi = sytyttysennakon yms säätöä.

                                  20hp on varmaan hyvin optimistinen arvio.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X