Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ratkaisu:etupyörän laakeri oli menossa paskaks

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ratkaisu:etupyörän laakeri oli menossa paskaks

    Edit:otsikkoa vähän muokkasin sillä vika alkaa selvitä...tai sitten ei..

    Elikkä etuveto-2.5TDI vm.95 Audi pitää sellaista meteliä ihan kuin vetonivel naputtaisi tai jarruissa kantti. Pahimmilaan ääni kuuluu 60-70km/h. Suoraan ajettaessa naputtaa, mutta enemmän kun kaartaa oikealle. Kuitenkin parkkipaikkarinki ääriasennossa ei tuottanut mitään ääntä nivelistä, kumpaankaan suuntaan. Tämän takia ei uutta niveltä kehtaisi ostaa, 100eur hintainen. Auto otettiin pukeille ja pyöritettiin renkaita ilmassa, ei laakerit ääntänyt tai tuntunut käsissä ja toiselle puolelle olikin vaihdettu (en muista kummalle) laakeri vuosi sitten..oikean puolen jarru laahaa pikkuisen, mutta auto liikkuu kuitenkin herkästi. Tämänkään ei pitäs aiheuttaa ääntä. Jarrukilvetkin on irti levyistä ja mikään ei ota kiinni vetoakseliin tai mihinkään pyörivää osaan. Renkaatkin on vaihdettu kokeeksi, kun ovat aika kuluneet, ei vaikutusta.

    Siis mistä ihmeestä tuo ääni kuuluu joka on tyypillinen nivelnaputus-ääni? Autoa käytetään kuitenkin joka päivä lähes 300km verran joten ei tee mieli jäädä tien poskeen saati seisottaa huollossa montaa päivää/viikkoa.

  • #2
    Vahva veikkaus vetarin sisänivelen puolesta.

    Comment


    • #3
      Oikean vai vasemmanpuoleinen? Motonetista ei ko. osaa löytynyt joten onko Audi-tiski ainut vaihtoehto? Nivelen saa varmaan helpommin irti kuin ulomman, riittää kuin avaan torx/kuusiokolot ja auto pukeilla. Vetoakseli tipahtaa itsestään alas, vai? Ja kokonaan pois, kun ottaa napapultin irti. Sitten pöydällä nivel irti spoorista hakkaamalla? Kyselen nyt ettei tarvitse sitten olla vaseliininen sormi suussa...

      Comment


      • #4
        Homma etenee juurikin noin, paitsi niveltä ei tarvitse hakata vetoakselista irti. Napapultin pitäisi ylettyä akselin päähän, kun vaan tarpeeksi kiertää. Sillä se muljahtaa paikoiltaan nätisti.

        Comment


        • #5
          Noniin, pitkällisen vetarin hommaamis ruljanssin jälkeen sain oikean mittaisen (AVK:lta) vetarin, maksoin 110eur ja lykkäsin kiinni, helppo homma. Ja eikun ajoon!
          MUTTA NAPUTTAA EDELLEEN! Nyt alko ohtajorma nousemaan..siis vasen vetari vaihdettu kokonaisuudessaan kaikkine nivelineen.
          Näytin rikottua sisäniveltä ihmiselle joka on pelannut koneiden kanssa ja hän sanoi ettei voinut olla rikki. Kulumaa oli toki laakerin ja kolmipuolaisen osan välissä, mutta ei tuntunut sormissa. Ainoastaan kiilsi voimakkaasti. Eli taisin turhaan rikkoa sisänivelen.

          Yksi asia tuli mieleen että lääkeruiskulla öljyntapaista niveleen ja kuulostelemaan. Voisiko olla OIKEAnpuoleinen sisänivel???

          Onko muita ehdotuksia vai vienkö Audi-huoltoon Tampereelle?

          Comment


          • #6
            Täh? reilu kuussattoo ukkoo ja akkaa enemmän ja vähemmän teeseitse porukkaa on kahtonna topikkia eikä näköjään tälläistä vikkoo uo olluna? Teillä on sitten topannut ulkonivelen naputukseen vissiin...

            Comment


            • #7
              Vaikuttaako jarrun painaminen naputukseen mitenkään?

              Comment


              • #8
                Joskus oli passatissa sisempi nivel rikki, se naputti samalla tavalla ku viallinen ulompi nivel tiukassa käänteessä. Ääni esiintyi satunniasesti ja muistaakseni ratin asennolla ei juurikaan ollut merkitystä.
                Joskus on vaikea paikallistaa kolinoita/runtinoita, mut eikai sulla paljoa ole enää vaihtoehtoja kun laakerit, jarrut, yms on tsekattu ja toinen vetari on jo vaihettu ;)

                Comment


                • #9
                  Jarrun painaminen ei vaikuta naputukseen mitenkään, parhaiten tuntee kun pitää jalkaa kaasupolkimella ja ratista (siis tunnen paremmin kuin kuulen, oikeasti). Vaihekepin kautta ei tule naputusta...oisko se sitten toinen sisänivel, prkl.
                  Mitä muuten ootte mieltä öljyn ruikkaamisesta suojakumin läpi, onko järkeä? Tai jos ottas vanhat vaseliinit ja tyrkkäis uutta tilalle?

                  Vähän kaukaa vainoharhaiesesti haettu mutta vaihdelaatikon tasauspyörästö??

                  Comment


                  • #10
                    Noniin, toinenkin vetari on vaihettu eikä naputus lopu. Vaihdetut vetarit ovat tosin käytettyjä joten mistäpä sen tietää onko nekin jo valmiiksi rikki..eipä enää ole kuin toinen pyöränlaakeri mutta eihän sellainen naputa vaan jyrisee kaartaessa..hhmm. Lisää vinkkejä??

                    Comment


                    • #11
                      Taitaa olla sittenkin vasemmanpuoleinen laakeri..naputtava ääni, mutta kun testasin toisella tavalla varmaankin oikealla tavalla laakerin eli:
                      Nostetaan auto pukeille, pyöritetään rengasta JA pidetään samaan aikaan jousesta kiinni. Ääni tuntuu selvästi käsille. Naputtava ääni johtunee sitten kun auton paino tulee lisäksi, on näköjään monenlaista variaatiota laakeriäänille ;)
                      käytin varmuudeksi vielä pikahuollossa ja sama diagnoosi tuli. Nyt kysynkin voiko laakerin vaihtaa kotikonstein?? Viimeksi teetin sen, mutta voisi kokeilla itsekin, kun on takapyörän laakereita vaihdettu useampikin. Prässiä ei ole.
                      SKF/VAG laakeri maksaa motonetissä reilu 50Eur (Audilla 78Eur + työt 200eur).

                      Comment


                      • #12
                        Nyt kysynkin voiko laakerin vaihtaa kotikonstein??
                        Voi vaihtaa, mutta vanha laakeri saattaa istua hyvinkin tiukasti laakeripesässä. Eipä siinä juuri muuta ongelmaa ole, kuin vanhan laakerimurikan irroitus. Myös pyörän napapultti saattaa olla tiukassa. Takapyörän laakerin (jos etuvetoinen) vaihto on aika paljon helpompi operaatio mitä etulaakeriremppa.

                        Comment


                        • #13
                          Laakerin ulkokehä pitää saada prässättyä navasta irti. (Samoin sisäkehä akselilta, jos jää akselille).

                          Ulkokehän saa pois ilma prässiä: sopiva holkki, johon kehä mahtuu ja sen saa tuettua napaan. Sopiva aluslevy, jolla saa vetoa ulkokehään. Mahdollisimman hyvälaatuinen pitkä ruuvi ja mutteri (+ öljyä kierteeseen) + sopivia aluslevyjä.

                          Sisäkehän irrotukseen paras on hommata oikea työkalu, näitä saa halppisversioina melkein mistä vaan (mm. Biltema) ja kyllä sellaisellakin parit kehät irrottelee.

                          Asennus samalla ruuvisydeemillä, kuitenkin huomattava mihin asennusvoiman kohdistaa, siis vain ulkokehään

                          Comment


                          • #14
                            Kiitos vinkeistä eli aika samalla tavalla lähtee kuin takapyörän laakeri. Tolppa vaan pitää saaha paremmin hollille eli alapallonivel auki ja sorkkaraudan avulla painaa alas niin että tolppa vierähtää sivulle, sitten iskarin yläpää irti ja tolppa tippuu, vai?
                            Laakerista, pitääkö kumistefa hylsyjä ja sisäkehää kasassa samalla tapaa kuin takapyörän laakerissa? Silloin luulisi sisäkehän lähtevän itsestään..ulkokehän on taas tolpannapaan prässätty ja sekin varmaan lähtee naputtelemalla irti suht helposti ja tätä vanhaa ulkokehää voisi käyttää myös uuden kehän prässäämiseen alkuvaiheessa. Mitä se haittaa tuleeko napaan naarmuja naputtelusta, kunhan vain kehä on pohjassa vai haittaako?

                            Comment


                            • #15
                              Naputtelut minimiin, niin ei tule ongelmia. Sisäkehä jää siihen napaosaan jossa on pulttien kierteet, siitä se täytyy poistaa sillä työkalulla. Ei vasaralla ja taltalla!

                              Vanhaa ulkokehää voi hyvin käyttää sisäänpainamiseen. Siitä on kuitenkin parasta hioa smirkelillä hiukan ulkopinnasta pois ettei jumitu laakeripesään.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos vinkeistä eli aika samalla tavalla lähtee kuin takapyörän laakeri. Tolppa vaan pitää saaha paremmin hollille eli alapallonivel auki ja sorkkaraudan avulla painaa alas niin että tolppa vierähtää sivulle, sitten iskarin yläpää irti ja tolppa tippuu, vai?
                                Profiilistasi ei käy ilmi mistä Audista on kyse, mutta jos se C4-koppainen A6, niin jotakuinkin noin se tolpan irroitus menee paitsi raidentanko pitää myös irroittaa, joko tolpasta tai ohjausvaihteesta.

                                Varaudu kuitenkin siihen, että se laakeri saattaa olla niin juntturassa, ettei irtoa pulttisysteemeillä -> lämpöä & hienosäätölekaa tai pajalle, jossa hydrauliprässi.

                                Comment


                                • #17
                                  Jep, C4 A6 on kyseessä..juu, toki raidetankokin pitää ottaa irti, sen unohdin mainita ja jarrusysteemit myös. kävin VAG-CATista tsekkaamassa (kumma kun en aiemmin) ja selkis laakerin syvin olemus tolpan ja navan välissä. Ensin en meinannut tajuta miten sisäkehä voi olla kiinni niin tiukassa, mutta pitäähän sen olla siellä hölskymätä :)
                                  Irrotan tolpan ja ostan Motonetista laakerin ja vien pajalle prässättäväksi, se taitaa olla helpoin tässä tapauksessa. Eivät voi ottaa kovin paljoa, kun kaikki purettu valmiiksi käsille ja vain irrotus/prässäys työnä. Niillä on sentäs pelit ja vehkeet.
                                  Kiitti vinkeistä vielä! :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Noniin, sai paja prässättyä ja kuulemma oli TIUKASSA. Saivat roikkua prässin kahvassa ja toholla lämmitellä, sitten vasta lähti. Onneksi en itse yrittänyt vaikka tuota tee-se-itse meininkiä on.. naputus sitten hävisi! Eli voipi laakerista lähteä tuollaistakin ääntä ja 3-4kk sitä kestikin, huh.

                                    Kiitos teille vinkeistä ja neuvoista! Tämä oli sitten työvoitto tee-se-itse alalla ;) onneksi on sellaisia paikkoja josta saa osan "lainaksi" että voi kokeilla onko vika siinä. Muuten tulisi liian kalliiksi 11-v vanhan romun korjaus..

                                    Comment


                                    • #19
                                      laakeri

                                      laakerin ulkokehä lähtee helposti kun rikkoo vanhan laakerin silleen että vain ulkokehä jää paikoilleen niin sitten hitsaa kehän sisäpuolelle hitsisauman aika järeen ympäriinsä ja antaa jäähtyä rauhassa,sen jälkeen riittää pieni napautus niin irti on,hitsisauma "kutistaa" laakeri kehän tuolla menetelmällä olen irroittanut kymmeniä laakereita jä vähän isompia kuin pyörän laakerit!

                                      Comment

                                      Working...
                                      X