Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Led lisävalot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TeroPee
    vastasi
    Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailman numerossa 21/15 on led-lisävalot vertailussa. En ole lukenut juttua: http://tekniikanmaailma.fi/normipaiv...a-yohon-video/

    Leave a comment:


  • -03 tq
    vastasi
    Juttelin erään Laatukatsastuksen inssin kanssa tänään säädöksistä. 4 saa palaa yhtäaikaa, 100ref, katolla saa nykyisin olla etuakselin takapuolella, ledirampit ok jos hyväksytty tieliikenteeseen. Pariton määrä ei ok, ei osannut hänkään syytä sanoa sille, koska laki.

    Leave a comment:


  • tuomo.
    vastasi
    Tänään vaihdoin lähivaloihin D2S Osram +70 Night Breakarit ja parani perusvalot ihan kivasti. Pitkissä P.I.A.A halogenit (65/130). Näkee ihan kivasti, Jussinmäen/Erikoistekniikan sivuilla kuitenkin hulluuteen asti houkuttelevia lisävaloja. Onko kellään vielä kokemusta LEDien tukkeutumisesta lumipyryssä tai jäätävässä sateessa? Sulaako pyryn jälkeen ilman rapaamista?

    Leave a comment:


  • Mkurtti
    vastasi
    Juu ei mene läpi. 2 minuutissa lähtee valaisin katsastuksen ajaksi pois tai sitten upotan puskurin ritilän taakse ja katsastukseen viimasuoja eteen.

    Leave a comment:


  • jounii
    vastasi
    Ei taida Markon valo mennä katsastuksessa pitkinä lisävaloina läpi? Tuohan taitaa olla vain työvalo nimityksellä kun merkinnät puuttuu?

    Leave a comment:


  • Mkurtti
    vastasi
    Tässä pari kuvaa. Omasta mielestä lähtee kohtuullisesti valoa. Mittasin virran kulutuksen niin 105w olisi teho mitä tuo ottaa.
    10 metrin päästä löytyy tuon verran. Kuhan kerkiää niin pitää oikealla mittarilla mitata missä menee 1 luxin raja.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Mkurtti; 3.11.2015, 12:28.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Lähteekö siitä kunnolla valoa, niinkuin lumen-määrästä voisi kuvitella?

    Leave a comment:


  • Mkurtti
    vastasi
    http://pages.ebay.com/motors/link/?n...201397&alt=web
    Itsellä on tämmöinen ollut pari viikkoa käytössä. Muuten ihan hyvä, mutta pikkasen liian korkea valokuvio.

    Leave a comment:


  • hiloran
    vastasi
    Kunhan pääsen sinne asti niin meinaan toteuttaa valojen kiinnityksen linkin tavalla. Vaikuttaa tukevalta. Reiät puskuriin kilven taakse mistä nuo kiinnikeet törröttävät. Kiinnikkeisiin tavallinen kahden- tai kolmen lisävalon teline ruuveilla kiinni.
    http://hem.bredband.net/bruckesida/allroad25.jpg
    http://hem.bredband.net/bruckesida/allroad26.jpg

    Leave a comment:


  • Nigthbreaker
    vastasi
    Toinen talvi lähtee pelkillä ruuveilla ja aika painavat lisävalot telineessä. Hyvin pysyy ja ei tärrää. 4f

    Leave a comment:


  • maketsu83
    vastasi
    Laitoin rouvan q7 tuon 370 strikerin. Muuten hyvä mutta pistemäinen valokuvio. Tarvii vielä hajottavaa kaveriksi!

    Leave a comment:


  • Pehri
    vastasi
    Tuollainen kilpiteline pitää varmaan ruuvata runkopalkkiin kiinni, koska tuskin ruuveilla pysyy muovissa kiinni. Vinkkejä kaivataan...

    Leave a comment:


  • MrMicke
    vastasi
    Toimii varmaan hyvinkin kunnes siihen on roiskunut rapaa niin paljon, että se pitäisi pestä...

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...li/3050120043/

    Mitenkähän tuollainen "leditanko" toimisi maskin takana? Ja saako noita muuten olla vain yksi?

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Hae "kilpiteline" tai "lisävaloteline", muistaakseni sama kauppa myy niitä jollain 10 tai 15€ hinnalla.

    Leave a comment:


  • Pehri
    vastasi
    Onko foorumilaisista kukaan istuttanu audin (esim. A6 4F) keulalle näitä led-lightbareja eli:

    http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...3v/3010130025/
    http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...70/3010130085/

    Asennuspaikka mietityttää että miten saisi rekkarin ala- tai yläpuolelle fiksuiten kiinni ja minkälaisella telineellä.

    Leave a comment:


  • Janikuula
    vastasi
    Lisävalot on halpa henkivakuutus. Järkeä niiden käyttöön niin ei ole väliä kuinka monta ja paljonko tehoa kenenki auton keulalla on.

    Leave a comment:


  • mafra
    vastasi
    Kyllä valoa pitää olla niin paljon ku laturissa remmi kestää. Jämpti on näin.
    Itellä ei kyllä häiritse pätkääkään jos vastaan tulijalla on ämpäreitä keula täynnä. Ne saa katos pois päältä ja tähän asti ovat ottaneet.
    Tuo on kans iän ikuinen jupina toi lyhyiden ja pitkien ero ja ku silmä ei totu. No jos ei totu niin ajelee sitte paskoilla valolla.
    Se mikä minua ärsyttää on noi jälki asennus zenonit omiin halogeeni umpioihin, ne tahtoo vähän häikäistä vastaan tullessa...

    Leave a comment:


  • -Eemeli-
    vastasi
    Joo ei tuo pistevalo ainakaan mulla kilometriä näyttäny. Suunnattuna sai juuri optimaalisen valon n.300m. Paikkasi hyvin sitä puuttuvaa kohtaa jota nuo kaksi levittävällä kuviolla olevaa ei valaissut. Täällä kun tiet ovat leveitä ja valottomia on hyvin tärkeä saada valoa reunoille. Sieltähän se este aina tielle tulee, jos tulee.

    Harvemmin näillä leveyspiireillä tulee näihin vuodenaikoihin moottoripyöriä vastaan. Ja onhan raskaassakalustossakin valoja aina enemmän kuin 3kpl. Mutta ilmeisesti vieroksut heitäkin.

    Kyllä jokaisen pitäisi tajuta järjenkäyttö, jos tiedostaa, että ajelee normaalia voimakkaamilla valoilla.

    Leave a comment:


  • -03 tq
    vastasi
    No eipä siitä valopilkusta pimeydessä oikeaa ja vasenta erota kuitenkaan. Mutta samaa mieltä siitä, että valoa pitää olla oikeaan paikkaan sopiva määrä ja siitä, että kaukovalot ja lähivalot on syytä olla "balanssissa" tehon ja kantaman suhteen. Jopa valon värin. Silloin tuo silmän soputuminen valoon lyhenee. Itse laitoin 4x halogen hella 3003 (ref 17.5 ja 37.5) transporteriin viime talvena ja lyhyille siirtyessä tuli alkuperäisillä h4 umpioilla pimeys! Vaihdoin alkuperäiseen umpioon mini d2s 3.0 bixenon projektorit ja lyhyille siirtymisestä tuli "saumaton". http://www.garaget.org/?car=314516&image=3499556 Näillä talvinopeuksilla "kilometrin pistevalot" on mielstäni turhat. Valokeila tulisi olla omaan makuun n300-400mm kantavat ja leveät kuvioltaan, jotta metsään ja pientareelle näkee kauas. Jokainen varmaan itse lisävaloja valikoidessa tulisi miettiä mille alueelle sitä valoa lisää tarvitsee alkuperäisten valojen rinnalle.
    Mitä kohtaamiseen ja vaihtohetkeen tulee niin olen huomannut, että pohjoisessa losotetaan surutta ihan "iholle" pitkät päällä, kun etelässä vaihdetaan jo aivan liian aikaisin. Mutta vastaantulijan autossahan voi olla ihan erimaata valot jonka perusteella kuljetaja lyhyille vaihtaa.

    Leave a comment:


  • elexter
    vastasi
    Parittomien valojen kiellon ideanan taisi alunperin olla se, että erotetaan vastaantuleva moottoripyörä autoista.

    Eihän minua se mitenkään liikuta jos joku yksin keskellä metsää polttelee niitä "laittoman tehokkaita" lisäpitkiään, mutta siinä vaiheessa kun sellaiset tulee pimeällä tiellä vastaan niin alkaa jo haitata. Se että auton keulilla on kylän isoimmat kannut 100W++ Xenoneilla ei välttämättä paranna kriittisten kohteiden havainnointikykyä ollengaan.

    Ihmisen silmä on siitä jännä sensori, että valoisaan totutaan nopeasti, kun taas hämärään melko hitaasti. Normaalin näkökyvyn omaava ihminen pystyy näkemään melko hämärissäkin olosuhteissa hyvin, kunhan silmien annetaan tottua vallitsevaan valaisuolosuhteeseen. Pimeäsä metsässä pystyy ihan hyvin kulkemaan pelkkien tähtien valolla, kunhan silmän annetaan tottua tuohon valon määrään. Autossa tämä tarkoitta, että ylimääräisen valon määrää kannattaisi rajoitta mahdollisuuksien mukaan ja mahdollisimman suuri osa valosta kohdistetaan ajamisen kannalta kriittisille alueille. (Toki liian voimakas pistemäinenkään valo ei ole paras vaihtoehto.)

    Itse pidin 4F valon määrää ihan kelvollisena pimeällä ajamista varten, mutta valokuvio ei oikein itseäni miellyttänyt. Itse en tässä tapauksesa pidä hyvänä ratkaisuna lisäpitkien käyttöä, koska puutteita oli erityisesti lyhyissä valoissa. Oma ratkaisu oli projektoreiden vaihot EvoX-R:iin, joilla samoista polttimoista sai huomattavasti paremman tien valaisun aikaiseksi. Pitkät näyttävät mielestäni ihan riittävän pitkälle, jotta normaaleissa ajonopeuksissa ehtii reagoimaan valokuvin alueella tapahtuviin tilanteisiin.

    Mielestäni kriittisin hetki pimeällä ajettassa on kohtaamistilanne. Tässä tilanteessa "normaalit valot" pitäisi toimia siten, että kun autojen pitkät valot tavoittavat vastaantulevan auton ylettyvät autojen lyhyet valot vielä täyttämään tuon välialueen. Jos lisäpitkillä pidennetään huomattavasti tuota pitkien valojen kantamaa, vähennetään merkittävästi näkyvyyttä tuossa kohtaamistilanteessa, koska pitkiltä pois vaihdettaessa autojen väliin jää hämärä alue, josta kirkkaaseen valoon totunut silmä ei kykene havaitsemaan juuri mitään.

    Turvallisuusasia se on jos haitata muiden tienkäyttäjien havainnointikykyä...

    PS. En siis yritä kampanjoida liäpitkiä vastaan. Leditekniikalla pystytään valoa kohdistamaan melko tarkasti juuri sinne mihin sitä halutaan. Lähinnä vieroksun tätä keula täyteen kannuja ja 100W Xenonit asennetta. Tieliikenteessä tuollaiselle valonmäärälle ei ole oikeasti tarvetta, kunhan valo osoitetaan oikeaan paikkaan.
    Viimeksi muokannut elexter; 19.10.2015, 09:52.

    Leave a comment:


  • -03 tq
    vastasi
    Mikähän järki tuossakin on, kun referenssirajoitus laissa kuitenkin on. Ja ketä sekin liikuttaa, kun yksin tuolla pimeässä taipaleella painat pitkät päällä, että onko niitä lisävaloja 2 vai 7kpl. Turvallisuusasia, se että pakotetaan lailla ajamaan paskoillakin valoilla on niin tätä maata vrt. ruotsi. Tässäkin asiassa toki voi soveltaa vanhaa forumiviisautta: ajomiehet ajaa ja jännittäjät jännittää :)
    Attached Files
    Viimeksi muokannut -03 tq; 25.10.2015, 11:04.

    Leave a comment:


  • sakarivo
    vastasi
    Mulla oli portterissa kolme lisäpitkää, Satakunnan polliisi pysäytti ja merkkasi rek. otteeseen että poistettava yksi kpl.

    Leave a comment:


  • JTuhkanen
    vastasi
    Niissä kolmen satseissa se keskimmäinen on kuitenkin käytännössä aina pistevalo joka on ihan itsessään kielletty. Kantama on ihan eri luokkaa ja napapiiriä etelämpänä ajellessa joku löytyy aina häikästäväksi. ;)

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Näkee niitä kolmen valon pattereita ihan etelää myöten koko ajan. Ihan samaa olen ihmetellyt että onko ne nykyään laillisia vaikkei se muuten minulta pois olekaan vaikka olisi jollakulla pariton määrä lamppuja nokalla.

    Leave a comment:


  • elexter
    vastasi
    Onkos lisävalomääräykset muutuneet vai mennäänkö Pohjois-Suomessa nykyään Ruotsin lakien mukaan?

    Ainakin vielä 2013 voimaantulleissa Trafin valaisinvaatimuksissa mainitaan, että henkilöautossa kaukovaloja saa olla 2 tai 4 kappaletta. Itse en ainakaan löytänyt uudempaa ohjeistusta, jossa tuo olisi kumottu.

    Viime talvena tuli huomattua, että tuo parittomia määriä lisävaloja on alkanut pohjoisessa näkyä yhä useammin myös suomalaisilla kilvillä varustetuista autoista. Ruotsalaisillahan nuo kolmen patterit ovat sallittuja, ja pohjoisessa rajan sillä puolella se tuntuu olevan lähes jokaisessa autossa.

    PS. Toivottavasti ruotsalaisilta ei aleta matkia myös sitä tapaa, että auton omat valot (lyhyet) ovat kynttilän veroiset halogeenit hiekkapuhallettujen lasien takan ja pitkiksi on valjastettu puolet auringon voimsta. Kirjaimellisesti ero pitkien ja lyhyiden välillä on kuin yöllä ja päivällä.
    Viimeksi muokannut elexter; 18.10.2015, 09:45.

    Leave a comment:


  • -Eemeli-
    vastasi
    Voin myös suositella tuota NBBtä. Edellisessä B7 oli 3kpl keulilla. 2 hajottavaa ja 1 pistevalo. 110w xenon sarjoilla. Tuskin parempaa valotehoa samaan hintaan saa.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut -Eemeli-; 17.10.2015, 21:22. Perustelu: Kuva

    Leave a comment:


  • -03 tq
    vastasi
    http://www.jussinmaki.net/blogi/lisavalovertailu-2015/ nbb:t lähtis mukaan tuon testin perusteella.

    Leave a comment:


  • maketsu83
    vastasi
    Kiitoksia mafralle tiedosta joka helpotti kovasti asiaa!

    Leave a comment:


  • mafra
    vastasi
    Valko/musta johdin (vasen umpio) ja valko/punainen (oikea umpio) on pitkien solenoidille.
    Eli siitä heräte pitkille.
    Viimeksi muokannut mafra; 14.10.2015, 12:21. Perustelu: tarkennusta

    Leave a comment:

Working...
X