Jarrut tehottomat levyjen ja palojen vaihdon jälkeen
Tuntuu, että jaruuteho hävisi huomattavasti verrattuna vanhaan settiin. Kuinka kauan menee, että jarrut palautuvat "normaaleiksi"? Vai palautuvatko ollenkaan?
Paloissakin on eroja. Plussaan vaihdoin viime kesänä hätäpäissään ja köyhänä jotkut markettipalat eikä ne olleet mistään kotoisin ja nyt jo ovatkin vaihtokunnossa, yksi mureni Alastarolle.
Onhan niissä toki paljonkin eroja, mutta kyllä ns. markettipalat ja -levyt saa ihan hyvin toimimaan, kun muistaa ajella ne "sisään". Hiljaa hyvää tulee;)
Jos ei jarrut kestä http://www.stoptech.com/tech_info/wp...contents.shtml sisäänajoa, niin en niihin edes siviililiikenteessä luottaisi... Toki tämä nyt on vain nörtin mielipide, joka ostaa yellowstuffia ja modaa ne sopimaan omiin satuloihinsa ;)
Kymmenen jarrutusta riittä helposti peruspalallekin, omat jarrut ovat vaatineet toistoa jäähdytyksien kanssa, mutta nyt ei tosiaankaan puhuta vakiojarruista.
Ei ainakaan vielä ole teho palannut vaikka olen jarrutellut. Tarkoittaako tuo sisäänajo nyt sitten tyyliin 140 lasiin ja täys jarrutus ja tämä toistetaan x-kertaa?
Tuossa gedun linkissähän on tuo sisäänajo selostettuna melkoisen tarkasti.
Eli 100->20km/h jarrutuksia n.10kpl nopeasti peräkkäin. Tämän jälkeen jäähdyttelyä ja tarvittaessa useampi kymmenen jarrutuksen sarja, omilla peruspaloilla tein kaksi settiä. Ei ihan lukkojarrutuksia, eli absit ei sais rutista, mutta kuitenkin kovaa.
Sieltä noin 100 kmh vauhdista tehokkaasti melkein pysähdyksiin ja uusi kiihdytys - jarrutus. En itse pelkäisi ABSejakaan, se lukkiutuminen on niin nopea, etten usko sen vielä vaiukuttavan. Kymmenellä toistolla pitäisi alkaa olla kaikki ok. Jarrunesteiden on lie myös syytä olla kunnossa.
Itse ajoin YellowStuffit Alastarossa sisään. Hämärä fiilis, kun edellisellä ratareissulla sai ajaa kaksi kierrosta ja jarrut alkoivat puutua. Nyt sai vetää kaksi kierrosta, että alkoi olla pitoja. En ole onnistunut hukkaamaan jarruja sittemmin. Nesteinä Motulin RTF:t. Seuraavaksi menee ATEn Super Blue, kun ei Motulia ollut paikallisella varaosaputkalla hyllyssä.
Onko muuten ihan normaalia, että kun painaa poljinta, niin tuntuu että aluksi ei oikein tapahdu mitään? Vasta kun poljin on n. puolessa välissä liikerataa, alkaa jarrut tuntua. Kokeilin noita 100 -> 20 jarrutuksia useamman (12kpl) peräkanaa, jarruosat ja vanne oli kyllä tosi kuumana tuon session jälkeen, mutta en ainakaan mitään dramaattista parannusta jarrutehoon huomannut.
En tiedä poistettiinko rasva, mutta luulisi, että olisi jo kärynnyt pois jarrutuksissa.
Onko palat asennettu ok, kyseessä siis kuskin puolen eturengas: kuva1 kuva2
Mulla vähän samaa ilmiötä tosin vahoilla paloilla ja levyillä. Painelin etusatuloiden sylinterit sisään kun etupäässä tein muuta hommaa ja sen jälkeen on jarrut ollu aikasempaa tehottommat. Ja brakecleaneria on käytetty.
Epäilys itellä on satulan temppuilussa. Ja noi levyt on päässy kuumaksi ja en nyt tiedä voiko levy "kovettua" mutta kovin on liukkaan oloinen se pinta niissä. Ihan kiillottuneen näkösetkin.
Tehottomuutta toki voi aiheutta temppuilevat takajarrutkin :)
On ollut jokaisessa audissani tuo jarrujen löysyys ominaisuutena, eli puoleen matkaan saa poljinta painaa ennen kun tapahtuu mitään, ja muutenkin tuntuma pehmeä. Ilmattu on moneen kertaan ties missä, mut eipä oo sen kummosemmaks tullu. Mikä lie...
Mä taas oon ajanu vuosien saatossa a4, a6, a8 ja kaikki on pysähtyny kuin seinään kun vähän poljinta hipasee... Nuo muut on toki ollu kohtuu nuoria, kun tämä ongelmainen on 13 vuotias...
Meneehän kaikki osat aikanaan rikki, huoltamatta jättämisellä vielä nopeammin.
Omalla ikää 19v ja kaikissa palikoissa tuntuu olevan joko '91 tai '92 leima.
Uusia kumiosia kaipaisi satuloihin, muuten ei ole kyllä moitteen sanaa, tietty sen jälkeen kun sai ilmattua kunnolla :)
Jos oot hakenut motonetistä ne halvimmat palat, asb tai jotain sinnepäin, niin voisin syyttää niitä jarru tuntumasta. Niissä on "hieman" laatu eroja....
Vaihdoin juuri eteen uudet palat, levyt on edelleen vanhat. Lieneekö tuo aiemmin mainittu sisäänajo-ohje sopiva ihan tarvikekaupasta ostetuille paloille. "Sisäänajon" tuloksena autossa ei juurikaan ole enää jarruja. Poljin painuu pehmeänä pohjaan saakka, edes pumppaamalla ei saa poljinta jäämään ylemmäs. Aiemminhan poljinta ei saanut pohjaan saakka vaikka olisi seissyt polkimen päällä ja pelkkä varpaalla hipaisu sai auton pysähtymään kuin seinään.
Comment