Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 ja ulina etupäästä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Onpa todella raivostuttava tämä ulina... kolmen viikon sisään heittänyt jo neljä JKL-HKI reissua ja aina vaan tuo ulina jossain vaiheessa moottoritieosuutta liittyy matkaseuraksi. Tuntuu todella erikoiselta, että loppujen lopuksi mitenkään ei ole saanut rajattua ulinaa tiettyyn tilanteeseen tai olosuhteeseen. Saattaa olla, että päästää moottoritietä 40km jatkuvassa ulinassa, joka toisinaan kuuluu kovemmallakin olevan musiikin yli ja yhtäkkiä ääni loistaa poissaolollaan pidemmänkin pätkä. Eikä esim. tien pinta ole muuttunut mihinkään. Ainoa mihin ulina selvästi liittyy on nopeus ja sitä pitää olla yli 120km/h... voihan ulina kuulua pienemmissäkin vauhdeissa, mutta sen voimakkuus jää niin pieneksi, että peittyy muun ajomelun alle. Että korpee tommonen! Noh, talvi tulossa taas ja motarillakin saa sitten ajaa vain sataa.

    Comment


    • #62
      Siis mun TT ääntelee oudosti kuskin puolelta edestä, juuri vaihdettu etulaakeri, oli pari päivää ilman oireita mutta nyt on taas palannut!! Ei vaikuta ratin vääntö ääneen, välillä ääni häipyy kokonaan ja tulee uudelleen takas. Tosi outo ääni en tiedä mikä mahtaa olla???

      Comment


      • #63
        Poskilaakeri korjattiin. Laakerissa itsessään ei ollut silminnähden mitään vikaa, mutta koko laakeri ulkokehineen oli pyörinyt vaihelaatikon tumpissa ja syönyt n. sentin verran ympäriltään kuorta. Tuntuu vähän kummalliselta että näin pääsee tapahtumaan.

        Ilmeisesti en ole ainoa jolla on kyseinen päässyt käymään, koska
        tähän oli tehtaalta tullut ohjeet korjaukseen jossa säätölevyillä laakeri puristetaan laatikon ja laipan väliin.

        Comment


        • #64
          Alkuperäinen kirjoittaja HeNkka2010 Näytä viesti
          Poskilaakeri korjattiin. Laakerissa itsessään ei ollut silminnähden mitään vikaa, mutta koko laakeri ulkokehineen oli pyörinyt vaihelaatikon tumpissa ja syönyt n. sentin verran ympäriltään kuorta. Tuntuu vähän kummalliselta että näin pääsee tapahtumaan.

          Ilmeisesti en ole ainoa jolla on kyseinen päässyt käymään, koska
          tähän oli tehtaalta tullut ohjeet korjaukseen jossa säätölevyillä laakeri puristetaan laatikon ja laipan väliin.
          Onko ulina nyt hävinnyt? Paljonko sait kärsiä laakerin vaihtotyöstä? Mulla tuntuu omassa olevan jo jotain sanomista kytkimessäkin (kylmänä tärisyttää liikkeelle lähdössä), että eiköhän sen poskilaakerin saa sitten vaihdettua samassa rempassa ku kytkimenkin uusii...?

          Comment


          • #65
            Lainataas ketjua vaikka alla onkin B7.

            Vaihdatin uudet kesärenkaat alle ja renkaiden vaihdon jälkeen alkoi välittömästi kuulumaan ulinaa (tai ehkä ennemminki jonkin sortin surinaa. Kuullostaa vähän samalta, kuin lentokone tms. menis kaukana) +40km/h nopeuksissa. Ääni on voimakkaimmillaan 80km/h nopeudessa. Sitten kun vauhtia on yli satasen, niin ääni hieman vaimenee.

            Ensimmäisenä tuli tietenkin mieleen laakerit, mutta voimakkaallakaan ratin vatkauksella kovassa vauhdsissa ei ole oikeastaan mitään merkistystä ääneen. Myöskään kaasuttamisella/vapaalla ei ole merkitystä. Jarrujen polkeminenkaan ei lopeta/kasvata ääntä. Maantieurissa ajaminen ei myöskään muuta ääntä (vain oikea rengasmelu vähenee, mutta se kuuluu tämän ulinan taustalla vaimeana). Eli ainoastaan nopeudella on merkitys äänen voimakkuuteen.

            Tämä ääni ilmestyi siis heti renkaan vaihdon jälkeen, enkä ole sitä koskaan aiemmin kuullut. Mitään muuta muutosta ei vaihdon yhteydessä tapahtunut kuin se, että renagaskoko muuttui 225/45/17 --> 225/50/17.

            Ideoita mistä voisi johtua? Hulluksi tuon kanssa tulee.

            Comment


              #66
              Tämä ääni ilmestyi siis heti renkaan vaihdon jälkeen
              Villejä veikkauksia mitä lähden syyttämään..?

              Comment


              • #67
                Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                Villejä veikkauksia mitä lähden syyttämään..?
                Tokihan se renkaiden ääni oli itselläkin ensimmäisenä mielessä, mutta mikäli ne renkaat tuon äänen tekisivät, niin kyllähän sen äänen tulisi muutta tien pinnan mukaan myös. Ei ole merkitystä tuohon ääneen vaikka uudella asfaltilla ajelin. Ainoastaan "oikea" rengaskohina katosi, niin kuin pitääkin.

                Soittelin tuossa rengasliikkeeseen ja sieltä tuli kyllä ihan hyvä veikkaus. Tuumasi, että josko laakeri on ollut menossa, niin vanhan renkaan kanssa se ei ole vain tullut esiin, kun on ns. asettunut ja tottunut siihen kohtaan. Nyt, kun renkaat vaihdettiin ja korkeuskin nousi reilusti, niin kulma muuttuu ja tuo mahdollinen laakerivika tulee selvästi esille, koska hankaa pahemmin.

                Pitänee paneutua tuohon mahdolliseen laakerivikaan tänään tarkemmin. Hommata kaveria kyytiin/kuskiksi, että saisi selville tarkkaan mistä tuo ulina tulee.

                Comment


                  #68
                  Minullakin tämän kesän kuulunut ärsyttävä vollotus vasemmasta etukulmasta, eikä syyllistä meinaa löytyä. Seuraavat havainnot tehty:

                  - Ääni kovimmillaan noin 50km/h nopeudessa
                  - Tässä nopeudessa äänen taajuuden mukainen värinä tuntuu erittäin selvästi ratissa ja polkimissa
                  - Jarrutus ei auta
                  - Kaartaminen ei auta
                  - Äänen taajuus pysyy samana nopeudesta, kierrosluvusta tai vaihteesta riippumatta.
                  - Kuuluu myös uudella tienpinnalla, tosin hieman vaimeampana. Myöskin soralla.

                  Korjaavia ja turhia toimenpiteitä tehty:

                  - Pyöränlaakerit
                  - Eri rengasta sovitettu
                  - Tukivarret
                  - Jarrulevyt, paloja en älynnyt kokeilla, tosin jarrutus ei ääneen vaikuta...

                  Kokeilen vielä huomenna kolmatta regas-sarjaa.

                  Tuliko edellisiin ongelmiin ratkaisua? Hermo menee...

                  Comment


                  • #69
                    VilleP. Jos löydät syyn. kerro. Mulla täsmälleen saman oloinen vaiva S6 farmari 2007. 40km/h - 80km/h kuuluu. Sitten ikäänkuin häviää (tai muut rengasäänet ylittävät sen).

                    Uusi asfaltti vaimentaa äänen selvästi.

                    Lisäksi esim. paakkuntuneessa lumessa hiljaa ajellessa kuuluu hiukan metallisesti "kumahtelevia" kohtuu vaimeita mutta selvästi erottuvia ääniä jotka kuulostavat taajuudeeltaan hyvin samoilta kuin tuo maantiellä kuuluva tasainen "ulina" tai "kumina"... Ikäänkuin jostain rakenteista johtuisi renkaiden ääniä koriin. Jokin kovettunut pusla?

                    Erikoista tässä on se, että ääni on alkanut kuulua vasta viimeisen vuoden aikana, ei sitä aiemmin, joten ei kai se pelkästään renkaista voi olla. Ja talvirenkailla / kesärenkailla ei isoa eroa.

                    P.S Mitkä renkaat sulla? Itsellä kyllä pitäisi olla ihan hyvät gumit, conti sport contact II. Joskin jo muutaman vuoden vanhat, pintaa hyvin...
                    Viimeksi muokannut Tjoki; 19.8.2015, 14:09.

                    Comment


                      #70
                      Joo ei ole löytynyt. Ehkä sen on tässä lämpimillä keleillä vaimeampi kuin kylmillä. Renkaat on Hankook Ventus Evo2 19 tuumasena. Kokeilin vastaavia 18 tuumasena, olivat pikkasen hiljasemmat, mutta sama perus ulina kuulu niistäkin. En tiedä... Pikkuveljellä kans B7 korinen ja alla Nokian 18" kumit, ja ne pitää vielä karmeempaa ulinaa. Mielestäni mullakaan ei viime kesänä kuulunut mitään.

                      Comment


                      • #71
                        Mulla oikein kuumilla keleillä kans hiukan hiljasempi, mutta sitten on yksi outo juttu. Jos auto on seissyt yön pakkasessa, ulina alkaa kuulua vasta noin 15 min ajon jälkeen, kun "paikat lämpiää"...

                        Comment


                        • #72
                          Samanlainen ongelma kuin Tuukalla ja Villellä, ollut myös mulla (A6 -05 3.0tdiq, mittarissa ~210tkm) tämän vuoden tammi/helmikuun seudulta asti. Joulukuun lopussa autoon tehtiin täydellinen jarruremppa (levyt/palat) ja tammi/helmikuussa perän laippastefat vaihdettu kun vuotivat. Äänet alkoivat noihin aikoihin, ensin luulin että kyseessä oli talvirenkaista johtuva ääni kun lumet väheni teiltä, mutta äänet jatkuivat myös kesärenkailla. Ääni katoaa uudelle asfalttipätkälle tultaessa, mutta palaa heti vanhalle asfaltille tultaessa. Talviaikaan huomasin myös vastaavan tilanteen, että ulina saattoi alkaa kuulumaan vasta 10-15min ajon jälkeen. Osa matkustajista ei edes kuule ulinaa, ei myöskään audicenterin huolto sitä kuullut kun kolmeen kertaan siellä käynyt määräaikaisissa jne huolloissa ja joka kerta maininnut asiasta että kuunnelkaa. Lopulta audicenterin huollosta "kuulivat" vian ja vaihdettiin eteen oikealle laakeri, ei vaikutusta ääneen (tämä tosin korjasi toisen ongelman, joka ilmeni vonkaisevana äänenä kun kääntyy vasemmalle, kaltevalle pihatielle jossa korotus). Talvikumeina 16" nokian hakka 7 (kaksi talvea käytetyt) ja kesäisin 17" hankook ventus prime2 (ostettu viime kesän loppupuolella). Kummatkaan kumit eivät aluksi ääntäneet ja ääni alkoi kesken talvikauden, ilmeisesti sattumalta jarru+laippastefa remonttien jälkeen.

                          Ajattelin syksyn tullen viedä toiselle pajalle jos löytyisi enemmän osaamista ja halua tutkia asiaa.

                          Comment


                            #73
                            Mulla oli edellisessä rautajousisessa A6:ssa samaa ongelmaa. Teräsjousi resonoi tietyllä taajuudella. Se syntyi ihan pienestä, korjasimme laakerit ja aurauskulmat ja ääni vaimeni, paitsi karkealla suomalaisöljysoralla.

                            Joku viikari oli omaansa leikannut paksun letkun halki ja kiertänyt jousen ympärille. Kuulemma auttoi resonaatioon. Samalla tuli mukana parempi pohjaanlyöntikumi. Tiedä sitten onko tuosta apua oikeasti.

                            Comment


                              #74
                              Jousia itsekkin epäilly. Olen pitkin vuotta vaihtanut puslia eteen. Ja ääni tuntuisi koventuneen samaa tahtia. No uudet jouset odottaa asennusta...

                              Comment


                                #75
                                Jouset vaihdettu, ulina ei hävinnyt, ehkä hieman vaimeni kylläkin. Erään skodan ja volvon kyydissä olleena, voin todeta että sama ulina kuului niistäkin, eli meniskö tien pinnan piikkiin?

                                Comment


                                  #76
                                  Nostellaas taas ylös tätä, kun omaa B6:sta vaivaa etupäässä ulina. Ulina kuuluu selviten apukuskin paikalta. Oikea pyöränlaakeri tuli jo vaihdettua vaikkei mitään vikaa ollut vanhassakaan havaittavissa. Renkaat koitin vaihtaa ristiin ilman vaikutusta ääneen. Tiellä mutkittelemalla ääni muuttuu, mutta ei lopu missään vaiheessa ja mutkittelun perusteella vikaa lähdin alunperin paikantamaan tuosta oikeasta laakerista.
                                  Videolla noin 0.45 kohdalla ääni alkaa pikkuhiljaa kuulua ja vaihtia pitää olla aikalailla tuo 50kmh että ääni kuuluu. https://www.youtube.com/watch?v=uSGKnGjhys8

                                  Comment


                                    #77
                                    Tämä on nyt edenny siihen pisteeseen, että tilasin speed-autoteilestä nuo poskilaakerit ja koitetaan vaihtaa ne. Onpahan sitten ainakin kokemusta rikkaampi jos ei muuta. Toivoa sopii että hiljenisi. Voikohan tuonne laittaa öljyksi esimerkiksi mobil 1SHC? Näyttäisi olevan vielä "vanhempaa" 01E sarjaa jossa keskiosa valurautainen, kun uudemmissa käsittääkseni alumiiniä.

                                    Comment


                                      #78
                                      Poskilaakerit ja stefat vaihdettu, mutta ääni on ja pysyy. Ääni muuttuu selvästi kurvaillessa ja tässä alkaa olla senverran vainoharhainen että takaa koitettiin vielä pyöränlaakeria pyöritellä vetoakseli irrotettuna ja sieltä saattaisi kuulua pientä ääntelyä. Varmaksi ei pysty sanomaan kun on niin pieni ääni vaikka ajossa ääni on kyllä todella selvä. Huomattavasti paremmin oikea takapyörä kuitenkin pyörii verrattuna vasempaan, eli ehkä sielä jotain alkavaa on. Pitää huomenna käydä tilaamassa laakeri ja vaihdetaan sekin sitten tiistaina. Saisi kyllä pikkuhiljaa alkaa vika löytymään...

                                      Comment


                                        #79
                                        Jatketaan yksinpuhelua. Tuli vaihdettua tuo takapyöränlaakeri, eikä mitään vaikutusta ääneen. Seuraavaksi kunnostettiin etujarrut uusilla tiivisteillä ja männillä, kun vanhat oli jo hieman ruostuneet ja toinen vähän jo jumittikin, ei vaikutusta. Vetoakseleihin eteen vaihdettiin sisemmät suojakumit ja laitettiin uudet vaseliinit, lisäksi ulommat nivelet tarkistettiin ja vaseliiniä oli eikä kulumaa havaittavissa, ei vaikutusta. Takapäästä lämpösuojapeltien päällä olevat lisäeristeet poistettiin, kun olivat vanhuuttaan irronneet osaksi alumiinistä hinkkasivat vetoniveliin, ei vaikutusta. Kartaani on jo jossain vaiheessa kunnostettu, kun on uudelleen painotettu. Kartaanin kannatinlaakeri kuullostaisi ehjältä, eli on äänetön pyöritellessä eikä ylimääräsitä välystä tunnu laakerissa, ristikossa eikä nivelissä. Kartaania tarkistaessa huomasin että vaihteiston kannakkeen pultit on löysällä, mutta lähempi tarkastelu paljasti että kannake on paloina.
                                        Nyt kuitenkin auto piti saada ajoon, niin pultit vain kiristeltiin ja tänään pitäisi käydä hitsaamassa kannake nippuun että saadaan auto perjantaiksi ajoon. Jo pelkkä pulttien kiristys muutti ääntä selvästi, eli nyt ääni on hyvin vaimea moottorijarrulla ja tasakaasulla, mutta kiihdyttäessä hyvin voimakas.

                                        Kysymys siis kuuluu, että voiko kartaani pitää noin kovaa elämää jos linjaus on vähän pielessä? Vaihdelaatikko oli noin sentin liian matalalla, kun nuo kannakkeen pultit oli löysällä.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #80
                                          Vika löytyi lopulta kartaanin kannatinlaakerista. Laakeri on mallia 6006RS, 30x55x13mm. Alkuperäisen laakeria sisäkooli on 15mm ja ulkona 13mm, mutta hyvin tuo 6006rs paikalleen meni. Kädessä pyöritellessä ei vanhassa laakerissa ollut vikaa havaittavissa, mutta vaihtamalla korjaantui. Rahaa meni noin 450e kaikkiin osiin, ja lopulta vika löytyi 5e laakerista...

                                          Comment


                                            #81
                                            Omassa ysikympissä kaksi tarvikekannatinta osoittautui äänekkääksi. Molemmat pitivät eri tavalla ääntä. Kolmannen kerran hain laakerikaupasta kunnon laakerin.

                                            Comment


                                              #82
                                              Onko ulinoita havaittu tai korjattu sitten viime kesän? Laitoin uudet kesäkumit alle ja ovat muuten hiljaiset, mutta helvetinmoinen vollotus kuuluu. Kuului toki talvirenkaillakin, mutta ei näin kovaa. Uutta asfalttia ei ole, niin ei ole voinut todeta sen hiljaisuutta. Alkaa tosiaan jo taajama vauhdissa kuulumaan ja jatkuu ihan moottoritie nopeuteen muuttumattomana.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Miten tämän ketjun julinat jakselee? Itsellä auto (Audi B8 facelift) alkaa pitää omituista ulinaa jo 30 km/h ylöspäin. Pahimmillaan siinä 40 - 70km/h. Tienpinnalla on merkitystä äänen sävyyn eli jos ajaa aivan uudella asfaltilla tai jos uria on paikattu, niin auto on lähes äänetön rengasäänien suhteen. Itse olen tottunut siihen, että renkaat pitävät ääntä, mutta se on enempi sellasta jyrinää joka välittyy renkaista ja alustastä. Tämä oma ääni on enempi sellaista, joka syntyy resonanssista. Eli aivan kuin alusta tai jokin kannatin/liitin tms. olisi väljä. Tai ääni jostain syystä kantautuu alustaan ja ujeltaa pitkin pohjaa.

                                                Uskokaa tai älkää, mutta kesällä kun sattui oikein lämpöset säät ja ajelin Kehä 3:lla eikä kuulunut yhtään mitään ujellusta mistään, niin siltä pitäisi auton kuulostaa. Vain rengasäänet ilman mitään ylimääräisiä ulinoita.

                                                On tarkistettu alusta, laakerit, jouset ja kaikki mahdollinen silmällä nähtävä ja kädellä koplattava. Aiemmin ollut 2 B8 mallia eikä kummassakaan ollut vastaavaa. Rengaskoko tällä hetkellä on 225/55/16.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Ei ole mitään selvää syytä löytynyt. Sen olen huomannut että mitä pohjoisemmaksi ajelee, niin sitä hiljaisempaa on. Ja jostain syystä matalammalla renkaalla ääni heikkenee myös. Jokin alkaa resonoimaan korkealla taajuudella kun on karkea tie. Syy on jäänyt vielä arvoitukseksi. Tuntuu olevan tosiaan myös lämpötila riippuvainen.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Onko löytynyt syitä jurinoille. ?

                                                    Vastaan itselle...

                                                    Tälle jurinalle löytyi selitys. Ääni oli suurinpiirtein samanlainen kuin Jarpaleen TT:ssä https://www.youtube.com/watch?v=inj3...hannel=jarpale
                                                    mutta ei noin voimakas. Hävisi hetkeksi oikealle käännettäessä kun pujotteli tiellä. Jurina alue tuo 50 - 80 km/h
                                                    Oikea etupyörän laakeri ja kun laakeri paketin aukaisin niin sisempi laakeri jossa oli yksi halkaisijaltaan n. 4 mm kuoppa ja kuopanpohjassa säröjä.
                                                    Oli lämpötilariippuvainen eli pikkupakkasella selvisi muutaman kilsan työmatkan ilman jurinaa. +10 asteen läpötilassa jurisi heti kun nopeus nousi yli 50 km/h.
                                                    Viimeksi muokannut stenhar; 16.12.2020, 23:27.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X