Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI (esim. BKN / B7) - Intake Manifold Runner

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • zadah
    vastasi
    Väitän imusarjojen läppiä humpuukiksi, koska ensinnäkin jo 10 000 kilometria ajetun auton tehdassileä imusarja on muuttunut rosoiseksi ja halkaisijaltaan pienemmäksi egr moskan takia. Tämä moska itsessään luo jo sen verran pyörteilyä, että mitään lisäläppiä ei tarvitse. Lisäksi imusarjan läppien turhuudesta kielii ecun suhtautuminen niiden "jumittamiseen" eli mitään muuta ei tapahdu kuin vikavalo syttyy, ei mitään eroa suorituskyvyssä. Kolmanneksi olen itse todennut, että moottori on pirteämpi ilman noita läppiä, eli imurjan läpät + kaasuläppä on poistettu. Tyhjäkäynti on tasainen ja moottori vastaa välittömästi kaasuun. Kulutus ei ole lisääntynyt mihinkään, eikä mustaa savua tuprua pakoputkesta.

    Niin, oman autoni imusarjat on tehdassileät ja pyörteilyä on ilmeisesti tarpeeksi kun suostuu lähtemään käyntiin ;)

    Leave a comment:


  • Hatemii
    vastasi
    Olen ehken hiukan erimieltä. Tasan saletisti se commari kone käy yhtälailla öljyllä kuin vaikkapa vanhempi jakajapumpullinenkin. Aavistuksen matalampi puristussuhde ei asiaa muuta. Mekaniikka ja moottorin toimintaperiaate on edelleen sama.

    Myös imusarjan läppien aikaansaama swirli ei katoa mihinkään EGR mönjän johdosta. Tuo läppä määrittää sen että kulkeeko ilma koneeseen päin yhtä vai kahta kanavaa pitkin. Hyvin likelle sama ilmamäärä puolet pienemmästä reiästä. Virtausnopeus kasvaa ja samalla kasvaa sylinterin sisäinen pyörteily eli swirli. Suoraruiskuissa tuo swirli on erittäin tärkeää polttoaineen ja ilman kunnollisen sekoittumisen aikaansaamiseksi.

    Siitä olen toki samaa mieltä että nuo läpät ovat näissä vanhoissa romuissa jo ihan turhia. Saa nämä pikkasen savutakkin. Omasta nuo katoavat ahtimen vaihdon yhteydessä. Tulee muuten ahdasta noiden servojen kanssa.

    Leave a comment:


  • Vieras
    Guest replied
    Onko tälle humpuuki väitteelle olemassa jotain faktista materiaalia, jota voisi jakaa foorumin kesken?

    Leave a comment:


  • zadah
    vastasi
    Onnea ja menestystä jos kone päättää oksentaa turbosta öljyt imupuolelle. Se kaasuläppä on ainoa millä sen edes teoriassa saa sammutettua.
    Nykyiset korkeapaineruisku dieselit eivät käy moottoriöljyllä vaikka kuinka yrittäisi annostella oikein. Eli yllä olevasta ei ole enää huolta vaikka kuinka yrittäisi.

    Kaasuläpän pääasiallinen tehtävä (diesel autoissa) on voimistaa imusarjan paskoittimen eli EGR:n virtausta. (Minun tapauksessa sekin on softattu pois, joten ei sen väliä)

    Noista Imusarjan läpistä vielä sen verran, että ne on suunniteltu toimivan vain tuoreessa pakasta vedetyssä moottorissa (mittauksia varten). 100 000 km ajetussa autossa läpät alkaa olemaan niin väljät ja imusarjat EGR kuraa täynnä, että tuollaisesta hienosta alakierros "swirlistä" on turha puhua.... Eli täyttä humpuukia tosielämässä.

    Leave a comment:


  • an13
    vastasi
    Ei mikään estäisi silti tehdasta tekemästä jatkuvasti liikkuvia hammaspyöriä tai akselitappeja ja palloniveliä metallista tai komposiitista että ne kestäisivät pidempään tai tehdä huonoista muoviosista edes varaosakoodilliset että niitä voisi ostaa 5 eurolla. Mutta kun ei tehdä ja otetaan satoja euroja varaosasta niin onhan se vähän semmoista, jälkimarkkinoinnin pitää pyöriä.

    Leave a comment:


  • Vieras
    Guest replied
    No joo, SSP puhuu hyvästä täytöksestä eri kierrosalueilla. Vaikuttaa siis molempiin.

    Leave a comment:


  • Hatemii
    vastasi
    Päästöjen takia ne siellä on. Pienillä kierroksilla saadaan kovempi virtausnopeus ja enemmän swirliä sylinteriin.

    Ennen imusarjaa oleva kaasuläppä on siellä egr toimintaa tehostamassa ja estämässä koneen ylikierrokset.

    Leave a comment:


  • Vieras
    Guest replied
    Puhutaan imusarjojen läpistä. Tuskin ne ihan turhat on, tehdas kun ei kulujen takia mitään turhaa laita mutta persdyno ei kerro merkittävää eroa vaikka ei toimisikaan. Ideana niillä on ohjata ilmaa kahta eri reittiä riippuen tarvitaanko vääntö vai huipputehoa.

    Leave a comment:


  • pkh
    vastasi
    Taitaa toinen nyt puhua aidasta ja toinen aidan seipäistä ;)

    Leave a comment:


  • Hatemii
    vastasi
    Onnea ja menestystä jos kone päättää oksentaa turbosta öljyt imupuolelle. Se kaasuläppä on ainoa millä sen edes teoriassa saa sammutettua.

    Leave a comment:


  • zadah
    vastasi
    Kerro toki lisää noista virtuaalisista läppämoottoreista. Kuvakin olisi kiva.
    Kuva löytyy tuolta myynti -palstalta. Elikkäs tuo palikka simuloi täysin noita Audin omia härpäkkeitä. Olen tosiaan poistanut Omasta A6:sta moottorit ja läpät molemmilta puolilta, lisäksi kehitin sähköisen palikan, joka jäljittelee kaasuläppää (Joka on täysin turha Diesel -autoissa).

    Eli olen käytännössä poistanut kaikki tietoisesti heikoiksi valmistetut "rahastus osat" muuten hyvästä moottorista. Huolettomia kilometrejä....

    Leave a comment:


  • Vieras
    Guest replied
    Kerro toki lisää noista virtuaalisista läppämoottoreista. Kuvakin olisi kiva.

    Leave a comment:


  • zadah
    vastasi
    Korvasin oman audini (2.7 TDI) imusarjojen läppämoottorit sähköisillä vastineilla "Virtuaalisilla läppämoottoreilla" ja hyvin pelittää... Imusarjat olen tyhjännyt läpistä kokonaan ja läppämoottorin akselin tulpannut epoksilla. VCDS ei anna enää ikinä koodia kyseisistä verkonpainoista..

    Minulta löytyy tilauksesta ko palikoita hintaan 50€ / kpl, kiinni saa yksityisviestillä.

    Leave a comment:


  • TDIq
    vastasi
    Mulla on ylimääräisenä uusi kuljetusvaurioinen imusarja josta saisi ainakin moottorin hyötykäyttöön.

    Leave a comment:


  • Vieras
    Guest replied
    Viimeinen koodi viittaa läppämoottori vikaan, ei niinkään itse imusarjan mekaaniseen vikaa. Tarkasta liikkuuko moottorit toimilaitetestillä. Läppämoottoreita saa varaosaliikkeestä, hintaluokka 200€.
    Toistaiseksi ei ole tullut imusarjoista valituksia, olen niitä asentanut kymmeniä, niim vanhaan kuin uudempaan V6 koneeseen. On niiden rakenne kohtuu luottamusta herättävä verrattuna alkuperäisiin.

    Leave a comment:


  • Nenye
    vastasi
    Onko ollut kenelläkään mitään ongelmia, noissa ebaystä tilatuissa imusarjoissa? Varmaan joutuu ite hommaamaan uudet imusarjat, kun ei auttanut vaikka korjaussarjan laittoi. Onko mitä haittaa/hyötyä jos läpät ottaisi kokonaan pois?
    Vikakoodit mitä antaa on:

    Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
    Part No SW: 8E0 910 401 E HW: 8E0 907 401 AJ
    Component: 3.0L V6TDI G000AG 0010
    Revision: --H01--- Serial number:
    Coding: 0011171
    Shop #: WSC 00011 888 81093
    VCID: 2171D899F8611D16B49-8074

    7 Faults Found:
    012696 - Control Circuit for Intake Manifold Runner (Bank1)
    P3198 - 002 - Implausible Signal
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01100010
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 5
    Reset counter: 255
    Mileage: 269996 km
    Time Indication: 0
    Date: 2064.00.00
    Time: 00:00:00

    Freeze Frame:
    RPM: 756 /min
    Torque: 66.3 Nm
    Speed: 0.0 km/h
    Voltage: 13.53 V
    Duty Cycle: 0.4 %
    Duty Cycle: 0.4 %
    Duty Cycle: 80.9 %

    012697 - Control Circuit for Intake Manifold Runner (Bank2)
    P3199 - 002 - Implausible Signal
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01100010
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 2
    Reset counter: 255
    Mileage: 269996 km
    Time Indication: 0
    Date: 2064.00.00
    Time: 00:00:00

    Freeze Frame:
    RPM: 756 /min
    Torque: 66.3 Nm
    Speed: 0.0 km/h
    Voltage: 13.53 V
    Duty Cycle: 0.4 %
    Duty Cycle: 0.4 %
    Duty Cycle: 80.9 %

    008209 - Intake Manifold Flap; Bank 2
    P2011 - 001 - Electrical Malfunction - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00100001
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 13
    Reset counter: 255
    Mileage: 269996 km
    Time Indication: 0
    Date: 2064.00.00
    Time: 00:00:00

    Freeze Frame:
    RPM: 1260 /min
    Torque: 62.4 Nm
    Speed: 60.5 km/h
    Voltage: 13.60 V
    Duty Cycle: 0.4 %
    Duty Cycle: 0.4 %
    Duty Cycle: 80.9 %

    Leave a comment:


  • VilleP
    vastasi
    Hinta tulee per kpl edullisemmaksi, kun ostaa molemmat. Soita JT-carfixin Jerelle, häneltä saa tilattua edullisesti.

    Leave a comment:


  • jippe83
    vastasi
    jep jep... ei auttanu "purkka patentit"
    Menee vaihtoon koko imusarja. Kertokaas mulle onko suotavaa vaihtaa molemmat imusarjat sit samalla?

    Leave a comment:


  • VilleP
    vastasi
    Oisko servomoottori lopussa, jos kerran ei tahdo liikkua?

    Leave a comment:


  • jippe83
    vastasi
    Moro Clubilaiset!
    Voisko joku ystävällisesti auttaa? Itselläni A4 avant 3.0 tdi V6 jossa tuo kyseinen läppävika... Täältä foorumilta oppeja lukeneena lähdin tekemään tuota lämmitys/puristus kikkaa tohon yhdystankoon, kaikki ei mennyt putkeen... kiristin tuota yläpäätä hieman liikaa ja laittaessani sitä paikalleen se katkesi... No nyt on kuitenkin Puolasta saatu uus osa, laitettu paikalleen ja käyty pajalla nollaamassa vikakoodi... koodi tuli n. 5min päästä takasin...
    Kuinka noitten yhdystankojen kuuluu liikkua esim. kaasua poljettaessa? Itselläni tuo vänkärin puoleinen tanko tekee sen testiliikkeen kaksi kertaa suht rivakasti ja kuskin puoleinen samat noin puolet hitaammin...

    Olen uusi täällä enkä tiedä autoista juuri mitään... toivon kuitenkin löytäväni täältä apuja jotta saisin autoni leimasta läpi ja mielelläni säästyisin kalliilta imusarjan vaihdolta...

    Leave a comment:


  • korbimotors
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja dr_ink Näytä viesti
    012597 - Intake Manifold Runner Control
    P3135 - 001 - Lower Stop not Reached
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01100001
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 6
    Mileage: 179187 km
    Time Indication: 0

    Freeze Frame:
    RPM: 882 /min
    Torque: 62.4 Nm
    Speed: 0.0 km/h
    Voltage: 14.52 V
    Duty Cycle: 88.8 %
    Duty Cycle: 80.9 %
    Duty Cycle: 80.9 %
    Mulla oli itsellä täysin sama koodi kun katsoin vag-com:lla. Välillä sytyttää moottorinvikavaloakin. Ei kuitenkaan koko ajan sytytä. Tuosta koodista ei selviä itselleni ainakaan että onko kyseessä bank 1 vai 2?
    Joskus aiemmin sytytti kans moottorinvikavaloa niin katsoin vikakoodit silloinkin ja sillon se ilmoitti bank2 olevan vikaa. Vaihdoin sillon vasemmalle puolelle(kuskinpuolelle) tuon uuden tangon ja vika poistui. Tarkoitatko Dr. ink tuolla oikealla puolella hanttaripuolen tankoa joka oli alapäästä päässyt irtoamaan?
    Se näyttikin olevan astetta haasteellisempi vaihtaa tuo hanttarinpuolen tanko.. Kuskinpuolen sai vaihdettua suht helposti irroittamatta oikeastaan mitään muutakuin vanhan tangon ja laittoi uuden tilalle.

    EDIT. Käytin hanttarin puoleisen tangon irti ja annoin lämpöä ja puristin niitä reikiä pienemmäksi ja laitoin takasin niin nyt ei tule enään vikakoodia. Ennen tuota operaatiota antoi samantien vikakoodin kun nollas koodin pois. Pitää tilata uus tanko tuollekkin puolelle. Kuskinpuoleisen tangon olen jo uusinut. Helppohan tuo oli käyttää irti tuolta hanttarin puoleltakin kyseinen tanko.
    Viimeksi muokannut okkim; 20.1.2016, 14:59. Perustelu: Poistettu osa lainauksesta.

    Leave a comment:


  • Vieras
    Guest replied
    Myyjältä löytyy moottorilla ja ilman noita sarjoja. Myös ebay.de puolelta, myy molemmissa. Kannattaa katsoa kumpi on halvempi.

    Leave a comment:


  • barro
    vastasi
    Tältä kauppiaaltako olette noita vahvistettuja/kunnostettuja tilanneet?

    http://www.ebay.co.uk/itm/3209999044...84.m1423.l2649

    Eikös se pelkkä imusarja ilman läppämoottoria riitä vai tuleeko tuon setissä aina sekin mukana?

    Leave a comment:


  • Vieras
    Guest replied
    Napakasti ne on napsahtanut paikoileen. Kohtuu voimalla ovat menneet.

    Leave a comment:


  • Nikke_
    vastasi
    Onko ne menny ihan helpolla paikoilleen? Vanhat osat meni ihan nätisti takasin.

    Leave a comment:


  • Vieras
    Guest replied
    Aika monet olen laittanut, en ole moiseen törmännyt.

    Leave a comment:


  • Nikke_
    vastasi
    Ei kumpikaan. Imusarjat oli pöydällä eivätkä menny riittivän syvälle vaikka kuinka yritti. En kehannu murjoo väkisin.

    Leave a comment:


  • jhir
    vastasi
    oliko vänkärin puoli joka ei mennyt?

    Leave a comment:


  • Nikke_
    vastasi
    Onkos joku törmänny siihen että marmorilta haettu tankojen korjaussarja ei käy paikoilleen? Se läppäakselille tuleva mutikka ei menny riittävän syvälle vaikka mitä yritti. Piti sitten lämmittää ja tiukentaa välitankoja kun olivat aika väljät...

    Leave a comment:


  • cumminssix
    vastasi
    BMK moottorin vikatila

    Hei
    Asiaa haun perusteella sivuutettu aikaisemminkin, muttei sattunut ratkaisua silmiin.
    Hieman pohjatietoa, minulla on tollainen -05 vuoden bmk koneella oleva a6 ajettu n.250tkm, jossa palaa tuo moottorin vikatilavalo mittaristossa. Ongelmat alkoivat ennen vuodenvaihdetta.
    Ilman kummempia ennakkovaroituksia kesken ajon syttyi tuo merkkivalo, mutten tuolloin ehtinyt asiaan paneutua joten pari viikkoa vierähti ja vein auton tavanomaiseen huoltoon, jossa pyysin myös selvittämään mistä tuo valo johtui.
    Selvitettiin etttä oikealla puolella imusarjan läpissä vikaa. Tuolloin asia jäi sikseen kun tarvitsin autoa jo seuraavana päivänä.

    Seuraavalla käyntikerralla sitten selvisi, että toisen puolen moottori saa puolet vähemmän jännitettä, eikä läpät toimi kunnolla. Moottorit on keskenään vaihdettu puolelta toiselle, eikä auttanut, vaihdettu myös moottoreiden käyttämät tangot ja sormivaraisesti läpät untuisi toimivan normaalisti. Löytyisikö joltakulta mielipidettä tai ratkaisua asiaan?

    Leave a comment:

Working...
X