Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2.0 TDI ja S-tronic, alkava vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 2.0 TDI ja S-tronic, alkava vika?

    Vm 2013 quattron käynti on välillä jotenkin raskasta. Normaalisti moottorin ääni on kabiinissa todella alhainen ja vaihteet vaihtuu huomaamattomasti. Silloin tällöin ääni muuttuu hieman ja meno on kuin olisi pykälä liian iso vaihde päällä, vaikka vaihteet ja kierrokset ovat täysin samat kuin normaalisti. Vaihtaessa tuntuu luistavan enemmän kuin yleensä, ja Start/Stop toiminto ei myöskään toimi kun tämä tila on päällä.
    Saattaa tulla päälle kesken ajon ja loppua myös muutaman kilometrin sisään, yleensä kuitenkin esim matkalla töihin toimii normaalisti ja matkalla kotiin vika ilmestyy. Seuraavana päivänä voi olla poissa ja toimia normaalisti useita päiviä, viikkoja jopa.
    Viimeisin havainto on että kun vika on havaittavissa niin flekti käy kun auton sammuttaa, vaikka on vain ajanut pari kilometriä pakkasessa eikä kone todellakaan ole lämmennyt?

    Kuullostaako tutulta?
    Auto on noin 127tkm ajettu.

  • #2
    Eiköhän tuossa ole kyseessä vain hiukkassuodattimen poltto, jonka auto tekee väliajoin. Jos jää kesken kun sammuttaa auton, flekti pyörii ja suorittaa polton loppuun.
    Näin ainakin itse olen ymmärtänyt tuon samanikäisen kikottimen kanssa. Start/stop ei varmaankaan toimi myöskään sen aikana.

    Comment


      #3
      Kertomasi perusteella, vahva veikkaus että kyseessä on dpf suodattimen regenerointi. Mm. moottorin käyntiääni, ja kaasuvaste yms. saattavat muuttua kun regerointi käynnissä. Jos tapahtuma jää kesken, flekti voi tällöin jäädä pyörimään kun auto on sammutettu. DPF tyhjennyspoltot kannattaisi pyrkiä aina ajamaan loppuun, tämän jälkeen vasta auto parkkiin. Eli todennäköisesti kyseessä ei ole vika vaan ajoittainen tarve polttaa noki (dpf) suodattimesta.

      Comment


      • #4
        Kiitos vastauksista. Suhteellisen tuore auto itselle, niin kaikki normaalista poikkeava, etenkin äänet, saa vähän hermostumaan..

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Subio Näytä viesti
          Jos jää kesken kun sammuttaa auton, flekti pyörii ja suorittaa polton loppuun.
          Tähän pitää sen verran korjata ettei suorita polttoa loppuun kun auto sammutettu. Poltto jää kesken ja flekti pyörii sen aikaa että paikat jäähtyy riittävästi.

          Comment


          • #6
            Kiitos tiedosta ja tarkennuksesta välkky.

            Comment


              #7
              Itse ajelen ylensä seuraavan lenkin vähän pitemmän kautta, että saa polton tehtyä kunnolla. Meillä siihen piisaa 10 kilsan anoppilareissu, kun sen on maatieajoa. Paikat lämpee tarpeeksi, että saa pakkasillakin sen tehtyä onnistuneesti. Auto muutenkin menee raskaammin tietysti polton ollesa päälle, keskikulutus on selkeesti korkeampaa kun polttoaineella se tapahtuu.

              Comment


              • #8
                Tämä DPF poltto on hiljattain alkanut olla päivittäistä, nyt ei voi olla enää normaalia. Ajan töihin noin 25km, poltto alkaa yleensä muutaman kilometrin ennen kuin pääsee perille niin ei polta loppuun. Päivällä kun lähtee jonnekin, esim lounaalle niin poltto alkaa taas mutta en ehdi kruisailla ympäri tarpeeksi kauan. Kotimatkalla sitten vasta ehtii poltto loppuun. Eli päivän aikana 3-4 yritystä kunnes onnistuu. Joka päivä, vaikka kilometrejä yhteensä noin 50.
                Poltto on pitkään ollut tiheämpää kuin ehkä kuuluisi olla, mutta vasta sen jälkeen kun auto kävi merkkiliikkeessä vuosihuollossa alkoi olla päivittäistä. Silloin laitettiin Shellin öljyt, aikaisemmin olen ajellut Castrolin öljyllä. Öljynkulutus on myös aika kova. Vaihtelevasti menee vähän yli ja alle 0,5l/1000km. Liittyykö DPF:ään vai ei, kuitenkin CLGC kone kyseessä niin voi olla ihan oma juttunsa...

                Comment


                • #9
                  Voisi lukea testerillä dpf:än täytösasteen ja pakottaa poltto tarvittaessa. Tutkia paine-eroanturin toiminta ja lopuksi pestä dpf ellei muualta löydy vikaa.
                  Toisin sanoen poltto käynnistyy kun paine-ero ylittää raja-arvon. tämä voi johtua ihan oikeasta tarpeesta tai vikaantuneesta anturista.

                  Comment


                  • #10
                    Auto kävi huollossa, ei vikakoodeja ja täyttöaste oli 21,6 grammaa. Tehtiin pakkopoltto jonka jälkeen 4,7 grammaa. En ehtinyt montaa kilometriä ajaa kun poltto alkoi taas. Vaihdoin uuden anturin varmuuden vuoksi mutta ei vaikuttanut mihinkään. Eli anturissa tuskin vikaa.
                    Nyt poltto on jo mielestäni jatkuvaa, lyhyttä tai pitkää matkaa niin koko ajan päällä. Ei ole vikavaloja kuitenkaan vielä syttynyt. Mitä sitä seuraavaksi keksisi?

                    Comment


                    • #11
                      Paljonko autossa kilsoja? DPF voi tarvita pesun että tuhka saadaan sieltä sisuksista pois.

                      Comment


                      • #12
                        Noin 160tkm ajettu, en tiedä onko se pontölle jo paljon?

                        Comment


                        • #13
                          Ei ole paljon, pitäisi mennä melkein tuplat ilman pesua. Mutta jos auto on polttanut paljon moottoriöljyä niin tilanne on toinen, ja sekin riippuu vielä öljyn tuhkapitoisuudesta.

                          Comment


                            #14
                            https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-yleisesti-bre

                            Tuolta juttua aiheesta.

                            Comment


                            • #15
                              Ja niinhän siinä sitten kävi kuten viisaammat jo arvasivat.. DPF pestiin jonka jälkeen auto kyllä toimi taas normaalisti, mutta öljynkulutus lähti aivan lapasesta.
                              Takaisin tarkastettavaksi, ja diagnoosin jälkeen vaihtoehdot uusi kone tai täysi koneremontti.
                              Tekniikka nyt irti ja remontti aloitettu.

                              Comment

                              Working...
                              X