Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vr6T B5 avant

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Juurikin sitä että se kutistuu mistä hitsataan niin ennakkoa vaan vähä niihin ottaa, että vetelyn jälkeen olis suunnilleen suorassa. Pakosarjan oon aina hitsauksen jälkeen lämmittäny punahehkuun niin ei vetele sitte enää käytössä ja ekan irrottamisen jälkeen välttyy oikasulta. Rst vetelee enempi ku musta ja alu ilmeisesti vielä enemmän, siitä ei oo juurikaan kokemusta.
    Mutta töissä noita vetelyjä joutuu aina miettiä niin ennen hitsausta kappale sellaseen solmuun että hitsaus vetää suoraks niin välttyy turhilta oikomisilta.

    Leave a comment:


  • JM
    vastasi
    Kaipa se on se täytelanka, joka tuon tekee. Mustaa ja RST:tä hitsatessa sen jo huomaa, että mitä enemmän sitä käyttää, sitä varmemmin tulee kieroa. Alsallahan sitä joutuu noihin verrattuna laittamaan oikein roimasti siihen saumaan. Lämpöä tulee kappaleeseen vaan paljon ja pitkän aikaa. Hitsatessa sulana oleva alue on selkeästi laajempi ja lämmön suuntaanhan se tuppaa menemään käppyräksi. Raudan kanssa voi vielä kikkailla rauhallisella työtahdilla, mutta tommosta alumiinilaippaa hitsatessa sen kappaleen tarttis olla vielä oikean lämpöinen. Ei oo ihan helppoo ja kyllä nostan hattua niille, joilta se sujuu. Raision jäähdyttimen ukko toisaalta kovlas porscheen imusarjan, jossa oli järjettömästi saumaa ja silti se pysyi suorana. Sillä on varmaan yli 20v kokemus noista hommista, mutta sanoisin että ei se mahdotontakaan pitäis olla. Tietäis vaan miten... :D

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Pitää ottaa vaan ennakkoa noihin hitsauksiin sopivasti. Pakosarja mustasta niin oon vetäny palkkiin kiinni niin että keskelle n.15cm leveälle 4mm latat väliin ja sitte laippa päistä puristettu kiinni, viimeks jäi niin että hitsauksen ja hehkuttamisen jälkeen oli liki suora.
    Alu vaatii varmaan vielä reilummin ennakkoa, eli rohkeasti vaan laippa kaarelle ennen hitsausta.

    Leave a comment:


  • AnLe
    vastasi
    toi alumiinien kieroon meneminen on kyllä metka, mulla tossa yhdessä projektissa 4 oksaa 10mm alsalaipassa, ja pultattuna 20mm teräslevyyn jossa 12mm teräslevy keskellä pystyssä, elikäänkuin I palkki. Ni silti on laippa kiero. Jigi ei ole. Pitää ens kerralla lämmittää laippa vielä kuumemmaksi.

    Leave a comment:


  • Ugemi
    vastasi
    Kokeile nyt tätä edes käyttää radalla. Sitten jos ei voima riitä, niin siirryt eka v8 ja sitten v10 ahtamisen jaloon taitoon :)
    Itsellä on s3 rivinelosella ja naapurilla 3.2 koneinen a3, aina kun se lähtee, niin harmittaa ne äänet. Tai siis se, ettei itsellä ole moisia :(

    Leave a comment:


  • Hammu
    vastasi
    Rupesin itekkin tota kuvaa kattomaan että näyttääpä kyllä kummalliselta miten noi runnerit sojottaa miten sattuu. Toi koko käkkylä oli 10mm paksussa alumiinilevyssä kiinni ja sekin oli vääntyny lämmöstä himpun kieroon, eli tarvii laittaa tiukempaan tuotteeseen kiinni kun jatkaa kolvausta. Laitoin hitsuun jälkeen laipan kiinni kanteen ja lämmitin vielä hiukan sitä että hakisi muotonsa, mikä ei tainnu auttaa kamalasti. Tosiaan kyllä ne runnerit pitäis millin sisään olla toisistaa lähtökohtaisesti, lämmöstähä ne tuskin venyy tai kutistuu mutta suuntahan niissä voi vähän elää.

    Sovitin bensakiskoa ja suuttimia paikalleen, niin tosta kuvasta näkyy kahen ensimmäisen ja viimesen runnerin kohdalla se että laippa taitaa olla vielä himpun vääntyny kun se on keskeltä kiinni ja irvistää reunasta.



    Tähän tuotteeseen muuten kaikki laserleikkeet on Terhon piirtämiä loppujaan. Öljypohjan laippa tehtiin niin että Revision Techin Mikko Ahola skannas 3D laserilla tai mikälie hieno ja kallis aparaatti onkaan, alkuperäisen öljypohjan. Terhon loppukäsittelyn kautta tuupattiin tarjouspyynnöt Reifer Oy:lle mikkeliin, jossa toveri Lipponen niitä työntää työjonoon.

    Mukavaahan se että täällä kerrankin joku kommentoi jotai, eikä mee vaan meikäläisen yksinään jupinaksi. Varsinkin kun en mä näistä mitään itekkään tajua, mut se pitää vaan osata naamioida.

    Jaa millon liikenteessä? No toivottavasti ens kesänä. Vai pitäskö vaihtaa taas moottoria :D
    Viimeksi muokannut Hammu; 16.9.2018, 12:18.

    Leave a comment:


  • Ugemi
    vastasi
    Propsit todella asiallisesta vastauksesta Hammulle. Terhon vastausta itsekin ihmettelin eilen. Jos joku ihan vakavissaan, eikä mielestäni edes provosoivasti, kysyy miksi näin, niin pelkkä haistattelu perusteella "Kyllä tekijä tietää" ei ole oikea tapa. Ehkä tekijä tietää mitä tekee(ja Hammun, Terhon, Porkkiksen ja Thupun ollessa kyseessä, pienenä esimerkkinä mainittuna, näin useinmiten onkin), mutta silti on ihan asiallista kertoa miksi näin. Siinä saattaa olla aito kiinnostus ja epätietoisuus takana.
    Itsekin ihmettelin kun nuo runnerit näyttää olevan vähän kaikki eri mittaisia kuvan perusteella. Vasemmalta katsottuna näytti(ihan otin viivottimen näytölle), että ensimmäinen, viides ja kuudes ovat himpun pidempiä, mutta oletan, että hitsaus on vähän vedellyt metallia, koska eiköhän nuo ole saman mittaisina tehty :)

    Kivastihan tuo on virrannut ja tämmöisiä projekteja on aina ilo lueskella. Joko ensi kesänä tämä näkyy liiikenteessä?

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    No niin, tämä selventi jo paljon.
    Eli lopputulos pitäis olla kokonaisuutena parempi näin, sillonhan se on järkevä ratkaisu.
    Ja kuten sanoinkin niin en kyllä usko mitään ongelmia tulevan tämän takia mutta vaikutusta sillä on ja sylinterien välillä voi seos vähä muuttua kun sattuu imusarja eri kierroksilla optimi mittaan.

    Varmastikkaan kaikki ei oo asiassa ihan kärryllä, kuten en kyllä itsekkään. On vähä muistinvaraista mutta olikohan näin että sylinterin täytös voi olla vaparissa parhaimmillaan n.120% ja tämä ylimääräinen tavara sinne sylinteriin saadaan kanavassa/runnerissa liikkeessä olevan ilmamassan liike-energialla siinä vaiheessa kun mäntä lähtee akk:sta ylös. tähän toki vaikuttaa moni muukin asia mutta se mihin kierroksille ja kuinka voimakkaana tämä sattuu on pitkälti kiinni myös kanavan pituudesta.
    Että vaikutusta on, ottaen vielä huomioon että silloin kun pituus ei ole kohdallaan niin pahimmillaan massan liike-energia ei riitä ja sylinteriin tulee aluksi ylitäyttöä mutta imuventtiilin pysyessä auki vielä ja männän tullessa ylös käykin niin että massa pysähtyy ja yskäsee takasi imusarjaan päin, toisten sylinterien ollessa samalla hetkellä parhaalla alueella.
    Lisänä vielä se että ahdetussa massa on raskaampaa ja virtausnopeudet pysyy suunnilleen samana paineesta riippumatta.

    Leave a comment:


  • Hammu
    vastasi
    Älkää ny tapelko, tuli vähän hutiloitu vastaus aikasemmin.

    Eli tässä kun plenumia pökellettiin niin ongelmana oli ainoa mahdollinen suunta mistä tuloputkesta ilma saadaan sisään. Jos olis ollu lyhyemmät + pidemmät runnerit, niin lyhyemmät olis melkein väkisin vetäny ilmaa suoraan sisään ja kolmelle pidemmälle virtaus olis kerennyt plenumissa pyörteillä.

    Sen verran tuli pelattua googlea monta pitkää yötä niin 98% aftermarket imusatseista + orkkiksia myöten ne on tasapitkiä ja tehopelitkin näkyy pysyvän nipussa. Voihan tää olla ihan paskakin, sen näkee sitte jos patti sulaa. Lupaan työntää imarin siinä kohtaa sirkkeliin sormia myöten :D Buustilla pitäs kuitenkin olla kokoajan täyttöä siellä venttiilin takana, niin mä en usko että se muutaman sentin pituusero siellä kannessa on niin katastrofi. Varsinkin kun sitä pituuseroa kannen sisällä on mun mielestä koitettu kompensoida kanavien tilavuudella kun ne 3+3 on ihan eri muotoiset.

    Pitää tarkkailla pakolämpöjä jos tää joskus vaikka valmistuu. Käytin muuten imusatsin virtausmittauksessa. 396hp yhteistulos alle 2% erolla virtauksessa kanavien välillä.


    Terho kun ajaa ADR b5 niin kai sillä ny jo 200hp tuntuu että olis kamalasti lyöntiä. (Hymiö)

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Anteeks että sotken topicia, mutta joku tällä foorumilla on pielessä ja pahasti, ongelma vaan ilmenee kuin jonain uskollisina lahkoina eri porukoiden välillä..

    Olipa kerrassaan hyvä ja tutun oloinen vastaus herralta.
    Jos joku tekis tavan vitoseen 10cm erimittaset runnerit johan siellä oltas huutelemassa nii että paska lentäs joka puolelle.. mutta nyt ei oo ongelmaa?

    Jos tähä on tulossa jerkkua nyt niin vitusti nii eikö sitä suuremmalla syyllä kannattais laittaa perus jutut kuntoo. Jos tää oiski joku mieto niin enpä olis asiaan jaksanu edes ottaa kantaa. Paljonko se muute on se "sen verran lyöntiä"? Mietin vaa että ajetaanko oikee isommillaki paineilla että millasta massaa siellä kanavassa liikkuu.

    Leave a comment:


  • Mr.Crossfire
    vastasi
    Voisin ite perustella silleen, että lyöntiä tulee tähänki vehkeeseen varmaan siihen malliin, että ajaessa voi olla muutakin ohjelmaa ku miettiä runnerien pituuksia.

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Voitko perustella, tai voiko kansisetin jamppa kertoa miksi boostilla ei ole merkitystä runnerin pituudella? Voisin väittää että on ja paljon suurempi kuin vaparina. Kilon ahdoilla ilma on tuplasti painavampaa, virtausnopeuden pysyessä suunnilleen samana. Mitäs liike-energialle tapahtuu massan tuplaantuessa?

    Edit. Ite kyllä tekisin runnerit sellasiin mittoihin että kanavan pituus pysyis suunnilleen samana.
    En nyt sano että mitään ongelmaa välttämättä tulis mutta kyllä varmasti eri kierroksilla muuttuu täytös kolmen sylinterin välillä..
    Viimeksi muokannut jesse47; 14.9.2018, 05:59.

    Leave a comment:


  • Hammu
    vastasi
    Jos rakentais vaikeastihengittävää, niin sit olisin ruvennu huolehtimaan niistä tötteröiden pituuksista kanava huomioiden. Speksattiin kyllä jonkunverran tätä aihetta kansisetin jampan kanssa.

    Buustilla kuitenkaa sillä ei oo niinkään vaikutusta, tärkeempi on plenumin tasainen virtaus.

    Leave a comment:


  • marre
    vastasi
    Eikös tuossa niin olekin?

    Leave a comment:


  • OTOr
    vastasi
    Eikös näissä kuuluisi olla joka toinen imutötsä lyhyempi kannen kanavien pituuseron takia?

    https://www.motorgeek.com/phpBB2/gal...nerIntake3.jpg

    Leave a comment:


  • Hammu
    vastasi
    Tänään kolvailin plenumin tötteröitä kasaan, huomenna jos sais noi loppuun asti.

    Tajusin kans et bensakisko puuttuu niin semmonen lähti tilaukseen.

    Leave a comment:


  • Hammu
    vastasi
    Polttoainepuolta vähän saatiin kasaanpäin. Läpiviennillisiin kiekkoihin hitsataan 39mm sisähalkaisijalla olevat alumiiniputket joihin pumput kiinnittyy. Pumppuina 450lph walbrot esisuodattimilla.
    Tankista ulos 10mm-AN6 läpiviennit, aeroflow y-haara jonka jälkeen AEMin iso suodatin.

    https://walbrofuelpumps.com/walbro-f...-fuel-pump-e85
    http://www.finjector.com/verkkokaupp...n-p-531453-23/

    Pienempään kiekkoon tulee tankkausputki joka vedetään tankinluukulle eli ei tartte pyllistellä takakontissa kun tankkaa.




    Leave a comment:


  • Hammu
    vastasi
    Eilen paistoin öljypohjan ulkopuolelta ensin umpeen ja kokeiltiin tilavuutta. Kuvassa on nyt 6l fairyvettä ja vuotoja ei havaittu. Vähän 50/60 tekiskö vielä lisätilaa öljylle kun loiskelevyt ja öljypumppu kuitenkin vie tilaa.

    Pohja enikeis piti vedet sisällään, niin kolvasin saumat sisäpuoleltakin ja todettiin tuote toimivaksi.

    Leave a comment:


  • Hammu
    vastasi
    Tyhjennysproppu on alimmassa kohdassa nyt. Tökkäsin tommosen an6 kokoa olevan hitsipalikan siihen.



    Leave a comment:


  • porkkis
    vastasi
    Omaani tein (AEB-)öljypohjan reunoilta suht läheltä lohkorajaa suorat levyt reiluun alavinkkeliin. Öljy jää mutkassa ja jarrutuksessa ko. levyjen alle ja sitä on aina vähintään levyn alareunan tasolle asti loisketilanteen alkaessa. On toiminut hyvin.
    Tähän on tulossa varmaan sen verran puhkua, että paikallaan olisi myös takareunasta jostain tuolta triggerilevyn läheltä yksi levy imuputkihässäkän keskivaiheille tms.

    Mihin tuossa tulee tyhjennysproppu niin, että se olisi mieluusti lähtökohtaisesti aina alimpana vaikka auto ei olisi aivan vaaterissa?

    Leave a comment:


  • Hammu
    vastasi
    Tehtiin nyt silleen että nostettiin syvän osan takareunasta sentillä ja edestä kolmella. Imukaula kun on tommonen vinkkeli, niin reuna on pari milliä pohjasta ja toinen reuna vajaa sentin. Tähän tulee kuitenkin 8mm paksu korsettilevy niin saa sit olla niinku on.

    Öljytilavuus pohjassa nyt siinä 6.5l tienoolla, mutta voishan tuota sivusuunnassa levittää vielä hiukan.

    Loiskelevyasiaa tarttis seuraavaks alkaa suunnitella, tarttee varmaan tutkailla miten muissa on toteutettu.




    Leave a comment:


  • mulk
    vastasi
    Jos käytät Touaregin imujalka, se on pidempi, tai sitten seulan välin adapteri/jatkokorokke.

    Leave a comment:


  • Mr.Crossfire
    vastasi
    On siinä mulla autonrakentajat. :) Öljypohjasta siivu pois -> kilo painoo pois etuakselin etupuolelta öljyn muodossa. Niitä voi vaihtaa sit vaikka useemmin jos tuntuu siltä.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Lyö öljypohja lommolle imuputken kohdalta ;)

    Leave a comment:


  • gedu
    vastasi
    Kuvasta näkee, että imuputken jatkaminen ei ole ihan yksinkertainen temppu.

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Jatka ennemmi imuputkea. Paljon kans pärjää. :)

    Leave a comment:


  • Hammu
    vastasi
    No mä laskin äkkiseltään et ilman öljypumpun viemää tilaa se on ny likimain 7,5l jos on tappitäys. Pohjaa ku nostaa pari senttii niin ollaan 6.5l tienoolla. Phaetonissa öljymäärä on 6l vr6 kanssa, niin koitan tähtää et täs ois samalla sektorilla.

    Leave a comment:


  • Mr.Crossfire
    vastasi
    Ei taida olla ihan pikkuosumasta moksiskaan tuo pohja. :) Pitäiskö 3g-mallintaa vähä sitä tilavuuttakin?

    Leave a comment:


  • Hammu
    vastasi
    Tänään neppailtiin öljypohjaan vähän mallia muutama tunti iltapuhteina.

    Jotain loiskelevyn tapaista varmaan tarvii suunnitella ja pohjaa pitää vielä vähän nostaa kun imu jäi hiukan kauas. 3cm varmaan on vähän turhan iso väli pohjasta imuun.





    Leave a comment:


  • Hammu
    vastasi
    Kyllähän se kevyempi on, AK sivuilla lukee näin: 8,5 kg, it is 7.5 kg (16lbs) saving over OEM subframe.

    Leave a comment:

Working...
X