Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C5 2.7Biturbo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A6 C5 2.7Biturbo

    Tehdäänpäs tästä nyt pieni esittely näyteikkunan puolelle kun on tekniikan saanut jo senverran nippuun. Eli auto haettiin viitisen vuotta sitten Saksasta. Pienen pohdinnan jälkeen päädyin tulokseen että tällä kuningasmoottorilla pitää auton olla ja yhden B5:sen omistaneena jo, piti koppaakin päivittää parempaan suuntaan joten ei jäänyt muita vaihtoehtoja kuin tämä :) Manuaalin löytäminen tahtoi olla silloin vaikeaa mutta tulihan semmoinenkin eteen kun tarpeeksi jaksoi odotella. Tuollainen -99 vuotinen sitä sitten tarttui mukaan. Ostaessa aivan vakiokuntoinen, mutta pienillä muutoksilla saanut omaa silmää miellyttävän ja ihan mukavankin ajaa.

    Aluksi oli tarkoitus ajella ihan vaan softatulla autolla, mutta sitten eräs kaunis ilta kotipihasta startatessa päätti toisesta ahtimesta lähteä senverran veikeä vihellys että turboremppahan siinä tuli eteen. Ja kun kerran sen moottorin joutuu irti repimään niin siinähän on monta paikkaa mitä kannattaa samalla käydä läpi.. Tässä kutakuinkin tämänhetkinen tilanne.

    Kuvia lisäilen muualtakinpäin autoa sitten kun työreissulta taas kotiudun. Tehoista päivittelen tänne myöskin sitten kun säädöt ollaan saatu suoritettua loppuun sekä penkissä käytyä.


    Moottori:

    -AGB lohko
    -Männät JE 82.5mm, 9,5:1
    -H-profiilin veivit
    -Integrated engineering laakerit
    -RS6 -pohjaiset ahtimet
    -2.4 portatut kannet, +1mm venttiilit, jäykemmät jouset
    -2.8 imunokat
    -RS4 imusarja + kaasuläppä
    -IE bensakiskot, 1/2" linjat, Mallory 4305M säädin
    -Bosch EV14 1300cc suuttimet
    -2x 044 keräyssäiliöllä
    -RS4 imu- ja ahtoputket
    -FMIC
    -DevilsOwn DVC-30 Vesiruisku
    -BMC suodatin lämpösuojalla
    -RS4 SRE kytkin kiinteällä vauhtiksella
    -TFSI puolat
    -3" DP:t + 2*2,5" kattien jälkeen
    -Porkkiksen softa
    -640HV/780NM @AMW

    Alusta & voimansiirto

    -Eibach pro street s -alusta
    -RS4 B5 etujarrut, Phaetonin jarrukilvet ilmanohjaimin
    -Takana 330mm levyt + B5 S4 satulat
    -Teräspunosletkut, Yellowstuff palat
    -RS6 takavakaaja
    -Torseni modattu
    -19" RS6 vanteet
    -JHM shortshifter

    Ulkonäkö & sisätilat

    -RS6 tyyliset puskurit
    -S6 ovilistat
    -RS6 maski
    -Lippa kontin päällä
    -Kromit teipattu/ dipattu
    -Lasit tummennettu 35%/20%/5%
    -Faceliftin konepelti, peilit ja ajovalot
    -Valot tummennettu
    -Recaron nahka/alcantara sisusta
    -Alcantara sporttiratti
    -Alcantara vaihdekepin pussi & nuppi
    -STE PPD
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Jehku; 7.4.2017, 22:03.

    #2
    Hyvältä näyttää. Viimeksi nähdessä ei olisi arvannut, miltä tulee näyttämään :)

    Comment


      #3
      On se hieno :) Ja moottorin speksitkin on kunnossa, mielenkiinnolla odotan että mitä siitä irtoaa kun son "valmis".

      Comment


        #4
        On hieno. :)

        Comment


          #5
          Kiitosta. Ei tuohon ulkonäköön hirveitä ole jaksanut panostaa vielä, perusjuttuja. Odotellaan ensin kun saa oman tallin valmiiksi joskus missä olisi tilaa jotain tehdäkkin eikä tarvitse erikseen lähteä ajelemaan aina muualle. Leveämmät kaaret muunmuassa odottelisi jos joskus eksyisi tähän autoon. Lisäilin tuohon aloitusviestiin nyt pari kuvaa konttorinkin puolelta.

          Ensiviikolla olisi tarkoitus ajella Lappeenrantaan josko saisi viimein tuon setupin valmiiksi. Penkkiin tietty siinä samalla sitten niin näkee missä liikutaan.

          Comment


          • #6
            Miellyttävän näköinen :) Itse en tekisi ulkonäölle mitään enää.

            Comment


              #7
              Okkimin kone ja porkkiksen softa, joten varmasti toimii. Eipä sitä autoa penkissä ajeta, vaan kadulla :)

              Comment


                #8
                Noniin, eilen siis koitti päivä kun nokka suuntasi kohti lappeenrantaa säätöpuuhien loppuunsaattamiseen. Nastolaan asti pääsin josta sitten kuvan mukaisissa tunnelmissa takaisin tallille. Syystä että kontissa oleva polttoaineen keräyssäiliö päätti ratketa hitsaussaumataan. Johan se varmaan kuukauden olikin käytössä.

                Samoilla vauhdeilla kävin sitten hakemassa AN8-6 yhdysnipat joilla sain tuon pumppu/keräyssäiliö setin ohitettua ja ajettua pelkällä tankkipumpulla, niin pystyy autolla edes ajamaan. Noi nipat kun olisi tajunnut varata mukaan aikaisemmin niin olisi korjuksen voinut tehdä samantien tienpäällä. Säätöhommat nyt kuitenkin jäi tällä erää, uudella kertaa sitten..

                Kuvassa näkyy tämänhetkinen talvirengas-setuppikin.
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Perhana kun tuo trailerikuva säikäytti, ennenkuin ehdin lukea tekstin :) Paljonkohan siellä kerääjäsäiliössä on painetta?

                  Comment


                    #10
                    En tiedä, mutta mun käsittääkseni ei sinne pitäisi pahemmin painetta päästä kertymään. Näyttäisi kuitenkin hiukan palloksi menneen toi pönttö. 3mm taitaa olla seinämävahvuus. AN8 kokoa tuossa on meno ja paluu tukeilta, tankilta tulee AN6 ja samankokoinen ylivuoto sinne.

                    Tässä tuli nyt hetki pohdiskeltua, niin ei taida tuo ylivuoto riitää kun on tuo tankkipumppu senverran tehokas. Vaihtoehtoina vaihtaa tehottomampi pumppu tai suurentaa tankille paluun kokoa, tai molemmat. Helpoin olisi varmaan tuon pumpun vaihto. vakiohan sinne menisi helpoiten paikalleen ja sekin varmaan kestää tuota viinaa? Ei tuolla nyt mitään mahdotonta painetta ole ollut kun bensanpaineethan karkailisi jos tuossa säiliössä olisi liikaa painetta (bp-säätimen paluupuolella), ja ne on pysynyt hyvin kurissa.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Jehku; 4.12.2015, 17:55.

                    Comment


                      #11
                      Kerääjäsäiliöhän pitäisi nimenomaan olla paineeton.

                      Comment


                        #12
                        Miten tässä on tuo bensalinjasto pumppuineen ja kerääjäsäiliöineen tehty?

                        Comment


                          #13
                          Kuvan mukainen setti kontissa. Pumpuilta linja bensatukeille AN8, säätimen kautta paluu säiliöön AN8. Tankilta tulee säiliöön AN6 ja säiliöltä ylivuoto tankille AN6. Olisikohan järkevintä jos vain ottaisi tankkipumpun pois ja lisäisi tuohon tarkoitetun siirtopumpun vaikka konttiin imemään tankilta? Nehän ei tee ymmärtääkseni painetta kuin maks ~0,5bar. Suosituksia siirtopumpuksi?
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Jotenkin tuo tankkiin paluu varmaan ahdistaa, kokeilitko puhaltamalla ylivuotoletkuun meneekö ilma vapaasti orkkistankkiin?

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Jehku Näytä viesti

                              Kuvassa näkyy tämänhetkinen talvirengas-setuppikin.
                              Millaiset nakit on alla, kun en itse saa selvää?

                              Comment


                                #16
                                En itseasiassa vielä kokeillut, pitää huomenissa puhallella. Nyt kyllä yhdistin vaan nuo letkut tuolla kontissa ja ajelinkin vähäsen että kyllä sielä tavaraa ainakin liikkuu.

                                235/40-18" Nokian kitkat siellä pyörii alla. Pitäis varmaan nuokin vanteet maalauttaa mustiksi kun näyttää vähän hölmölle omasta mielestä noin kun pari vuotta katsellut autoa mustilla vanteilla.

                                Comment


                                  #17
                                  Kait sulla eri renkaat on penkkiin, sillä nuo kitkat taipuu liian aikaisin sinun tehojen alla, joten jää heposia puuttumaan...

                                  Comment


                                    #18
                                    Joo oli mulla kesärenkaat mukana mitkä oli tarkoitus vaihtaa alle.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tekniikan osalistaus on ihan vakuuttava, kerro jotain tarkempaa speksiä noista ahtimista, ne taitaa määrittää minne asti potkua tulee. Ilmeisesti etanolille on tarkoitus säätää?

                                      Comment


                                        #20
                                        Fin-turbon billet 2283 eli 47/59 kompurasiivet, pakosiivet leikattu. Taitaa olla suht samoilla spekseillä ahtimet kuin Loban LO700. Viinalla tämä käy nyttenkin jo. Pari kertaa on itseasiassa käyty jo säätämässä, mutta aina on kaikenlaista pientä vikaa löytynyt joten on joutunut jättämään leikin kesken.

                                        Comment


                                          #21
                                          Noniin, tämä käväisi talviunilla erinäisten käyntimurheiden saattelemana. Luonnollisesti ilmestyi edellisenä päivänä kun säätöön oli tarkoitus mennä, joten se lykkääntyi taas.

                                          Eilen sitten herättelin auton henkiin ja tänään kävin Lappeenrannassa katselemassa kun porkkis teki taikojaan. Yllätykseksi kaikki pelasi hienosti ja kottero olis nyt iskussa. Kaikki on nyt irti mitä ahtimista lähtee, ja maffikin pohjaa joten kai sielä potkuakin löytyy. Oikein raikkaasti vetää :) Tehot jatkaa nousujohteisesti rajoittajalle asti, joka nostettiin 7800rpm.

                                          Mutta kuitenkin reissussa jotain miinustakin. Säädön loppuvaiheilla huomattiin että oikeassa eturenkaassa tuntuu ylimääräinen nypytys. Kävin äsken vielä tallilla nostamassa etukulman ylös ja pyörittelemässä rengasta, niin kyllähän siinä ihan silmillä havaittava pystyheitto on yhdessä kohtaa. Pintaa tuosakin kumissa on vielä ~5mm ja tasaisesti kulunut joten tiedä sitten mistä syntynyt. Noh onneksi tuli jo aikaisemmin hommailtua toisetkin vanteet ja niille sain sopivasti tänään aamupäivästä renkaat päälle, joten pitää ruveta sovittelemaan miten ne istahtaa alle. Niistä kuvia ja speksejä myöhemmin.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kulkee kyllä sangen vihaisesti tämä vehje nyt, vaikka ite sanonkin. Tosin minähän vain viimeistelen muuten hyvin tehdyn kokonaisuuden. Mukava on säädellä, kun ei ole yhtään pullonkaulaa.

                                            Kiina on ihmeellinen maa, rengastuottajanakin :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Jehku Näytä viesti
                                              Oikein raikkaasti vetää :) Tehot jatkaa nousujohteisesti rajoittajalle asti, joka nostettiin 7800rpm.
                                              Kuinka hurjia paineita löytyy? Näköjään on palikat kunnossa, kun noin korkealle menee :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Siinä 1.6bar kieppeillä on ahdot.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Hyvä hyvä! :) Pitää joskus tulla kokeilemaan, tai sinun tänne. Ja seuraavaksi isommat turbot? ;)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Sieläpäin käynnit on ottanut aina lompakon päälle, joten voi olla parempi että sä lähdet etelänmatkalle :) Isompia turboja huutais kyllä, mutta sitten pitäisi kyllä keksiä jotain muutakin kivaa jotta sais alaskin jotain eloa lisää :)

                                                    Onko porukalla muuten kokemuksia kuinka pitkälle näitä vehkeitä uskaltaa kierrättää vielä turvallisesti noiden jäykempien venajousien kanssa?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei pidä käydä baareissa täällä ;)

                                                      Minkälaiset ennakot tuli?

                                                      Kyllä nuo jenkit tietääkseni on johonkin 8300 kieppeille kierrättäneet.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kyllä reilu 8000rpm uskaltaa mutta sanoisin, että turhaa huudatusta. Parasta kiihtyvyyttä jos haluaa niin noilla ahtimilla ennen 7000rpm on vaihdettava isompaa pykälään vääntöä kun ei ole enää kuin nimeksi. Kävikö tämä rullilla todentamassa tehokäyrää?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ne baarireissut oli vielä halpoja keikkoja sielä ;)

                                                          Porkkis osannee vastata paremmin noihin ennakoihin. Ensiviikolla tarkoitus käydä penkissä, niin voisi tietty kokeilla kuinka pitkälle tuo jaksaa laulaa. Tietenkään ei hulluttelemaan pidä ruveta joten siksi olisi kiva tietää jotain rajoja sen suhteen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mitä ylemmäs kärsii kierrättää, niin voi huoletta kiihdytyksessä alempanakin vaihtaa :) Jos tuntuu, että jäi ahtimet liian pieneksi, niin saataisi niille ostaja läheltäkin löytyä ;)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X