Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3q 8V -> A3q 8Vfl -> A6 C8 50TFSI e quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Hyvin OEM-henkiset on nuo BBS:t. Tykkään.

    Comment


      #32
      Erittäin nätti vannestus ja autokin. Huomasitko ajomelussa mitään eroja kun olet noinkin reippaasti tukkinut noita ns. vuoto kohtia sisälokareissa ja takapuskurissa ?

      Comment


        #33
        Ajomeluun ei hirveästi ollut vaikutusta, edestä huomasi hiukan rengasäänien tippuneen.
        Mutta hiekkatiellä vaikutti erityisesti kivien rapinaan, tässä ei kivet rapise sen enempää kun vanhassa 4f A6:ssa.

        Comment


          #34
          Muutama kuva vähän puhtaammalla autolla.
          Attached Files

          Comment


            #35
            Pienen BMW sekoilun jälkeen palattu taas Audiin ja melkein samanlaiseen, kuin vanha. ;)

            Uusi pirssi on A3 sedan pro business sport 40 TFSI quattro s-tronic. (2.0tfsi 140kw)
            Värinä Florett silver, neljäs hopeinen Audi minulla ja aina vaan tuosta väristä tykkään enemmän.

            Varusteet miltei samat, kuin vanhassa.
            • Vakiovarusteet + Pro Business sport varustelut

            Lisävarusteet:
            • S-line ulkonäköpaketti plus, sis kromiset ikkunalistat
            • Sisävalopaketti
            • Trend nahkaverhoilu
            • 3-puolainen nahkainen, tasapohjainen monitoimi-ohjauspyörä vaihteenvalitsimilla
            • Sähköisesti sisääntaittuvat ulkopeilit ja kuljettajan peili himmenevä
            • Automaattisesti himmentyvä taustapeili
            • Bang & Olufsen Sound System
            • Kaukovaloassistentti
            • A3 assist varustepaketti sis:
              • Audi adaptive cruise control -adaptiivinen vakionopeussäädin sis. Stop&Go -toiminnon (vain S tronic)
              • Audi pre sense -järjestelmä eteen
              • Audi hold assist -paikallaanpitoavustin
              • Advanced key system, älykäs avain -järjestelmä.
            • Kommunikaatio-paketti
              • Audi Smartphone Interface
              • Navigointivalmius
              • Audi Sound System
              • Audi Music Interface
              • 2 x SD-muistikortinlukija

            Vanteet:
            • Kesä: BBS SX 8,5x19"
            • Talvi: Audi 7,5x17"


            Päivitykset
            • Kiveniskuteipit helmoihin
            • Roiskeläpät (itse tehdyt)
            • Alustan suojausta parannettu ja massattu
            • Letkulämmitin + sisätilanhaara (myöhemmin)
            • Start-stop poistettu käytöstä
            Click image for larger version

Name:	IMG_20190526_113114.jpg
Views:	2664
Size:	381,3 Kt
ID:	1851349Click image for larger version

Name:	IMG_20190526_113048.jpg
Views:	2652
Size:	349,3 Kt
ID:	1851346Click image for larger version

Name:	IMG_20190526_113210.jpg
Views:	2593
Size:	399,1 Kt
ID:	1851347Click image for larger version

Name:	IMG_20190526_113149.jpg
Views:	2573
Size:	322,1 Kt
ID:	1851344Click image for larger version

Name:	IMG_20190524_171440.jpg
Views:	2980
Size:	349,8 Kt
ID:	1851342Click image for larger version

Name:	IMG_20190526_112841.jpg
Views:	2686
Size:	216,2 Kt
ID:	1851345Click image for larger version

Name:	IMG_20190526_112921.jpg
Views:	2678
Size:	234,2 Kt
ID:	1851348Click image for larger version

Name:	IMG_20190524_141300.jpg
Views:	2740
Size:	80,7 Kt
ID:	1851343

            Comment


              #36
              Autoon tehtiin heti vastaavat muutokset, kuin aiempaan. Tarkemmat tiedot voi katsoa viestistä 12, mutta tässä parit kuvat tähän uuteen tehdyistä.
              Hyvin huomaamattomat nämä ovat päälle päin, kuten näkyy jo esittelykuvista. Kaikissa muissa paitsi alkuperäisvanteilla olevassa kuvassa jo paikoillaan.

              Click image for larger version  Name:	IMG_20190525_211724.jpg Views:	0 Size:	70,8 Kt ID:	1851354Click image for larger version  Name:	IMG_20190525_211708.jpg Views:	0 Size:	56,8 Kt ID:	1851353Click image for larger version  Name:	IMG_20190525_211659.jpg Views:	0 Size:	60,5 Kt ID:	1851351Click image for larger version  Name:	IMG_20190525_211618.jpg Views:	0 Size:	247,6 Kt ID:	1851352

              Comment


                #37
                Ilmeisesti pyöräkoteloiden vaimennus vaikutti, kun uuteenkin tuli samanlainen?

                Comment


                  #38
                  Kivien ropinaan vaikuttaa eniten, rengasmeluun ei mainittavaa eroa tule.

                  Edit:
                  Ei mennyt tämäkään BBS SX+Falken Azenis FK510 kombo, kuin strömssössä. Tärrää niin perkeleesti 110kmh nopeudessa, ainakin kaksi eri rengasta.
                  Täytyy huomenna mennä Euromasterille tutkimaan onko vika tasapainotuksessa vai onko pystyheittoa kumeissa tms..
                  Viimeksi muokannut Cid; 26.5.2019, 22:43.

                  Comment


                    #39
                    Itse jättäisin tuon letkulämppärin asentamatta. Muutamalle kaverille nuo asennettiin ja eivät tykänneet yhtään. Auton moottori ei ollut yhtään sen lämpöisempi kuin olisi startannut ilman parin tunnin tolpassa olemista. Sisälle rupesi pukkaamaan lämpöä samalla tavalla kuin ilman tolppaa. Kiitos lämmitys vastusten. Näinpä olen jättänyt oman s3 8v ja kaverin seuraavan nelikko cupran rauhaan defojen suhteen. Osatkin kun ovat jo sen 500e mikä on jo puolet polttoainekäyttöisestä lämmittimestä mikä taas on auttanut huomattavasti toisella jolla nelikko cupra leon. Ja kyllä mulla on näitä uudempia 2.0tsi moottoreita useita kaveri piirissä jonka ansiosta päässyt testailemaan mikä toimii ja mikä ei :D
                    Elikkä ennemmin säästää rahat webastoon tai eberiin näissä uudemmissa :)

                    Comment


                      #40
                      Ok, hyvä tietää. TDI:ssä kieltämättä vähän samankaltaisia kokemuksia itsellä, täytyy harkita siis polttoaine tai sitten pelkkä sisätilanlämmitin, kuten oli 420i bemarissa itsellä.

                      Renkaiden tärinä saatiin kuriin tasapainotuksella, 25g&20g heitot löytyi.

                      Comment


                        #41
                        Pienen BMW sekoilun jälkeen palattu taas Audiin ja melkein samanlaiseen, kuin vanha. ;)
                        Kerrohan sitten 'puolueettomia' kokemuksia suuntaan ja toiseen; eli bmw vs. audi plussat ja miinukset.

                        Comment


                          #42
                          Oli siis välissä 420iA xdrive Gran Coupe.

                          Negatiivista:
                          -No ensimmäisenä se pahin, eli mukautuva sport ohjaustehostus BMW:ssä. Tuon valitsemalla pilaa auton ohjaustunnon totaalisesti, keskialueella täysin tunnoton. Perusohjaus taas ihan hyvä, oli virhe valita tuo varuste.
                          -Jos loskaa/lunta paljon tiellä, niin BMW lieruaa huomattavasti Audia enemmän.(sekä A3, että A4 enemmän, nelivetoihin verratessa)
                          -Muutoinkin autoa saa ohjata A3:sta enemmän, eli ratista ei kannata käsiä irroittaa Suomen teillä. Ilman tätä ominaisuutta olisi kyllä melko loistava pitkänmatkan kulkine.
                          -Auto oli yllättävän kankea kääntymään parkkipaikoilla, samaa luokkaa A6 4F:n kanssa sanoisin. Johtuneeko nelivedosta, en tiedä, kun en takavetoista edes kokeillut.
                          -Sisustan osien istuvuus ja materiaalit pykälää Audia huonompia
                          -Jos peltipintoja vertaa, niin hiekkatiellä ajavalle etulokareissa kunnon kurakaapparipokkaukset(V-muotoinen pokkaus avoinna), jotka varmasti alkavat ruostua ilman säännöllistä putsauta(tai tekee kuten minä ja alustamasalla käsittelee ne heti uutena, BMW ei ollut käyttänyt mitään kiveniskumassaa noissa peltipinnoissa).
                          -BMW:n adaptiivinen vakkari ei sietänyt mitään häiriötä kelissä aina vilkkui varoitukset ja järjestelmä kytketyi pois päältä. Parempaa, kuin Audissa tosin oli, että sai kytkettyä perusvakkariksi nappulasta tarvittaessa.
                          -Blackpanel näyttömittaristo täyttä roskaa, ei näe mitään aurinkoisella kelillä. Ei enää koskaan minulle muuta, kuin perinteisiä mittaristoja. (voi olla kyllä toiveunta, kun katsoo uusia Audejakin)
                          -BMW hifi, harman kardon, kaikki alle perus Audi Sound systemin, ei mitään B&O veroista saatavilla ilman omia lisäyksiä.Tosin plug&play ratkaisuja tarjolla runsaasti, jolla saadaan helposti yli B&O.
                          -Next song/station/jne. nappulat kojelaudassa apukuskin puolella, ratista ei mahdollista vaihtaa shufflella seuraavaa biisiä, aina täytyi kurotella, ärsytti.

                          Positiivista:
                          -Jopa 19" rengastuksella auto oli melko hiljainen ja mökkyläiselläkin tiellä meni, kuin sukkasiltaan, jos vertaa A3 tai jopa A4. Huomattavasti mukavuuspainotteisempi, isän B8 A4 17" rengastuksella epämukavampi ja pintakovempi, kuin tuo 4-sarjalainen 19".
                          -ZF:n 8-vaihteinen automaatti voittaa S-tronicin 3-0, uskomattoman paljon sivistyneempi käytökseltään.
                          -Ainakin tuolla erikoisvärillä varustetussa yksilössä kaikki näkymättömätkin pinnat oli maalattu pintamaalilla ja lakattu. Audissahan nuo on mattaa.
                          -Leikkimiseen x-drive oiva
                          -Lämpeni talvellakin uskomattoman nopeasti, ilman moottorinlämmitintä

                          ~1,5v omistuksen aikana takaluukun lukko petti, blackpanel mittaristo sekosi ja ohjauksessa ärsyttävä pykälä kääntäessä vasemmalle 90 asteen kohdalla.
                          Muotoilultaan tuntui auto olevan myös sellainen, että kiveniskuja keräsi vuodessa kylkiin arviolta 3-5x enemmän, kuin esimerkiksi vanha A3 3 vuoden aikana.
                          Ilman teippauksia olisi olleet molemmat kyljet maalauskunnossa alle vuodessa.
                          Viimeksi muokannut Cid; 27.5.2019, 20:29.

                          Comment


                          • #43
                            Minkälaiset kokemukset noista Falkeneista on, nyt kun ovat tasapainossakin?
                            Sen takia kyselen kun sellaiset alkuviikosta laitoin tilakseen.

                            Comment


                              #44
                              Alkuperäinen kirjoittaja Cid Näytä viesti
                              Oli siis välissä 420iA xdrive Gran Coupe.
                              Kiitos kattavasta vertailuraportista :)
                              Voisi siis suoraan päätellä, että molemmilla merkeillä on kaarien, helmojen ja alustanosien suojaus mennyt reippaasti heikompaan päin viimeisen n.10v aikana. Varsinkin bemarilla, koska e9x ja e6x-malleissa kiveniskusuojaus ja maalipinnan kestävyys oli huomattavasti parempi verrattuna saman aikakauden b7/b8 ja 4f tuotoksiin.

                              Comment


                                #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja makelja Näytä viesti
                                Minkälaiset kokemukset noista Falkeneista on, nyt kun ovat tasapainossakin?
                                Sen takia kyselen kun sellaiset alkuviikosta laitoin tilakseen.
                                Samat Falkenit oli myös bemussa ja ei ole kyllä, kuin positiivista sanottavaa noista. Hyvät renkaat säässä kun säässä. Melutasoltaan hyvää perustasoa ja mikä parasta ei melu ei muuttunut merkittävästi kuluessa.(ainakaan bemussa, mutta siinä toisaalta rengasäänet oli aika paljon vaimeammat muutenkin)
                                Esim muutamissa Kumhoissa ollut se kokemus, että uutena melko hiljaiset, mutta kuluneena todella kovaääniset.

                                Comment


                                • #46
                                  Samanmalliset Falkenit 235/45-17 koossa CC:ssä 2018 loppukesästä alkaen. Tyytyväinen olen ollu, mutta kuvio nostaa jostakin syystä soratiestä kiviä paljon. Luulin Vw: äänieristyksrn ongelmaksi A4:sen jälkeen, mutta ei ole koko totuus. Aamuisin 0-8mm mursketta tulee konepellille asti. Nyt alla vielä vanhat kitkat eikä ropise samaan tapaan.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Kiitoksia.
                                    Hyvät olen siis tilannut. Ovathan ne pärjänneet testeissäkin. TMn, AutoBildin nyt ainakin.
                                    Viimeksi muokannut makelja; 2.6.2019, 17:32.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Mitä massaa käytit kaarissa? Ajattelin että tuonhan voisi tehdä omaankin paremman ajomukavuuden toivossa. Ja toki laittaisi samalla vaimennusmattoa takakaarien ja ovien sisäpintoihin.

                                      Comment


                                        #49
                                        Edessä sisälokareiden takaosaan(takapuolelle) Dynamat superliteä. Massana kaarissa ja pohjassa ihan perus Dinitrol ruiskumassaa ja siveltävää purkkimassaa, mutta noilla ei kyllä mitään vaikutusta melutasoon, suojana vain kiveniskuilta.
                                        Tuo Dynamat sisälokareissa auttaa kivien ropinaan, mutta rengasääniin jne. en ole huomannut huomattavaa vaikutusta. Ei liene vaivan arvoista, jos ei aja hiekkatietä.

                                        Comment


                                          #50
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Cid Näytä viesti

                                          Renkaiden tärinä saatiin kuriin tasapainotuksella, 25g&20g heitot löytyi.
                                          No ei tätä ihan 100% saatu kuriin vieläkään. Aiemmin kun täristi hieman jopa 80 nopeudessa, niin vieläkin on hentoista tärinää 100-130 välillä. Juuri sen verran, että häiritsee kun 3/4 ajostani sattuu olemaan motaria.

                                          Nyt on renkaat 3x tasapainotettu, tarkastettu vanteiden ja renkaiden pystyheitot. Vanteet istuu napoihin napakasti ja tasapaino+pystyheitto tarkastettu kahdessa eri liikkeessä. Kaksi rengasta/vannetta silti vaan täristää noilla nopeuksilla.
                                          Mikä noissa voi olla vikana? Rengasliike epäili runkovikaa renkaissa, esim kankaita liikaa yhdellä kyljellä, että sen takia olisi "kova" kohta renkaassa. Huono vaan, että saksasta ostin, niin takuut saa unohtaa.
                                          Viimeksi muokannut Cid; 10.6.2019, 12:40.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Mulla meni Falkenit tasapainoon pienillä painoilla. Yhteen 0g ja 30g muut kolme 10g ja 25g.
                                            Muutaman päivän ajeluiden jälkeen voin todeta että hyvä ostos.
                                            Viimeksi muokannut makelja; 20.7.2019, 09:41. Perustelu: Typo

                                            Comment


                                              #52
                                              Joo itse nuo vaihtelin takapyöriksi, niin eipä noista suurempaa haittaa ole, jos on vanha karkea asfaltti niin tuota ei pysty edes huomaamaan. Vain uudella tasaisella pinnalla pystyy sanomaan, että ihan jotain pientä tärinää on.
                                              En viitsinyt ruveta saksaan lähettelemään takaisin, ajelen tämän kesän ja ostaa seuraavana uudet.

                                              Täytyy sanoa, että tyytyväinen olen autoon ollut toistaiseksi. Huomattavasti bemaria ripeämpi(no kevyempi) ja samasta syystä kulutuskin n.1l vähemmän. Bemulla 8-8.5l, tällä n.7l/100km.
                                              Tulipa tuo tuossa pari viikkoa sitten vahattuakin taas kunnolla.

                                              Click image for larger version

Name:	vahattu.jpg
Views:	1437
Size:	347,8 Kt
ID:	1857863
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #53
                                                Click image for larger version  Name:	audi.jpg Views:	73 Size:	311,9 Kt ID:	1954019 Click image for larger version  Name:	WhatsApp-Kuva 2023-03-12 klo 21.25.25.jpg Views:	0 Size:	124,4 Kt ID:	1954037 Click image for larger version  Name:	sisältä.jpg Views:	0 Size:	221,2 Kt ID:	1954040

                                                A3:n vaihtui eilen tämmöiseen 2020 A6 50TFSI e quattroon, ajettu 68tkm. Väri kyllä säilyi samana, viides hopeinen Audi nyt, typ89 coupeq, A4 B6, A6 C6, A3 8V ja tämä. ;)
                                                Varustelistaus (tärkeimmät):

                                                Ulkopuoli/vanteet:
                                                • Floret-hopea, metalliväri
                                                • Business Sport etu- ja takapuskurit
                                                • Kiiltolistat sivuikkunoiden ympärillä
                                                • Alumiinivanteet, 5-puolainen design, 8x18", talvi (alkuperäisvanteet)
                                                • GMP Italia Rebel Antrasiitti 9x20", kesä (itse hankittu)


                                                Sisätilat:
                                                • Istuinpäällysteet: Musta-Musta, Rhytmus-kangaverhoilu
                                                • Urheiluetuistuimet
                                                • Sähkösäätöiset ristiseläntuet etuistuimissa
                                                • Kojelauta: Musta-Musta
                                                • Matto: Musta
                                                • Sisäkatto: Kuunhopea
                                                • Fragment alumiini -somistelistat
                                                • Alumiiniset ovien kynnyslistat
                                                Muut:
                                                • Online-palvelut
                                                • Audi connect Infotainment -palvelut
                                                • Audi Smartphone Interface
                                                • Audi connect Safety & Service
                                                • MMI Navigointi plus -järjestelmä
                                                • Audi music interface
                                                • Navigointi moduuli
                                                • Audi virtuaalinen mittaristo
                                                • Audi Sound System
                                                • 360° -kameratoiminto akustiseen ja optiseen pysäköintijärjestelmään
                                                • Akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana 360°-näytöllä
                                                • Seisontailmastointi
                                                • Automaatti-ilmastointi, 4-alueinen
                                                • Automaattisesti himmentyvä taustapeili
                                                • Sähköisesti sisääpäintaittuvat ulkopeilit
                                                • Vetokoukku, manuaalisesti esiinkääntyvä
                                                • 3-puolainen nahalla päällystetty monitoimi-urheiluohjauspyörä, vaihteenvalitsimilla
                                                • Kamera ja / tai etäisyyssensori (kuljettajaa avustava järjestelmä)
                                                • Kaistaltapoistumisvaroitin
                                                • Audi pre sense eteen -järjestelmä
                                                • Audi pre sense basic
                                                • Vakionopeussäädin nopeudenrajoittimella
                                                • Audi drive select -järjestelmä
                                                • Dynaaminen vakioalusta
                                                • Turvavyömuistutus matkustajien tunnistuksella takana
                                                • Levyjarrut 17", takana
                                                • Jarrulevyt, edessä (18")
                                                • Vahvistettu alustasuoja
                                                • Matrix LED -ajovalot
                                                • LED-takavalot dynaamisella vilkulla


                                                Ainut suurempi puute itselle oli adaptiivisen vakkarin puuttuminen, mutta huomasin kun näitä katselin, että melko suuressa osassa tuo puutteena.

                                                Ajelukokemuksena näin 1,5pv aikana voin kertoa seuraavaa nyt. Pelkällä bensalla ajoin tuonne Juupajoelle Tampereelta eilen(kuormana vaimon ja itseni lisäksi kesärenkaat), niin kulutusta näytti 80km matkalla 7,2l/100km. Tämä kyllä vaikuttaa melko uskomattomalta itselleni, koska aiempi 2019 A3 2.0tfsiq vei kutakuinkin saman tuolla matkalla(6.8l/100km) ja tässä kyseessä lähes 600kg painavampi auto.
                                                Latasin Juupajoella akun täyteen ja lähdin kylmällä autolla n.-6c säässä takaisin Tampereelle. Pääsin sähköllä 35km, sisälti n.24km asfalttitietä 90-100kmh nopeudella, sekä 11km erittäin mäkistä/mutkaista pikkutietä.
                                                Tällä perusteella pystynen kyllä ajelemaan ajoni pitkälti sähköllä jatkossa.
                                                Myös täytyy sanoa, että ensimmäinen auto jossa start-stop ei oikeasti häiritse. Polttomoottorin ja sähkön rajaa ei kyllä normi ajolla huomaa muusta, kuin käyntiäänestä ja kierroslukumittarista.

                                                Seuraavaksi täytyy käydä Audicenterissä, jotta saadaan appi toimimaan ja auto rekisteröityä itselle. Oli hukattu tästä tuo 10-numeroinen koodi, jolla voisi tehdä tuon.

                                                Vanteita tuli myös heti aloitettua katselemaan, kesäpyörät samanlaisilla 18" vanteilla(ja lähes sakkorenkailla), kuin kuvan talvipyörät. 20":lla ajattelin tämän kyydit pilata. :)
                                                GMP Italia Rebel Antrasiitti(Replica jostain Audin?) vanteita ajattelin tähän törkätä alle. 9x20" ET38.
                                                Alla screenshottia millaiset kyseessä. Saa nähdä joutuuko myös madaltamaan jossain vaiheessa...
                                                Click image for larger version  Name:	GMP italia Rebel Antrasiitti, timantti, matta.png Views:	0 Size:	217,4 Kt ID:	1954039
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut Cid; 21.3.2023, 22:08.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Ei kauaa kestänyt, että tuli väsymys ASS:n äänenlaatuun. Erityisesti diskanttit ärsyttää, joko suhisee liikaa omaan korvaan ja kun vääntää tasoa alas, niin ääni menee todella tunkkaiseksi.
                                                  Powersediltä tuli tilattua korvaavaa materiaalia, jolla äänentoisto pitäisi saada taas kuntoon.
                                                  - Match UP 8DSP + PP-VAG 2.6 plug&play johtosarja
                                                  - DLS RC28 diskantit
                                                  - DLS RC6Q midit etuoviin
                                                  - Rainbow Hurricane V10 subi konttiin, tämä löytyi omasta varastosta jo valmiina

                                                  Tarkoituksena muuttaa etupää aktiiviseksi 4x65W, tarkoittaa että diskanteille täytyy vetää uudet johdot kojelautaan.
                                                  Takakaiuttimille 2-kanavaa, muutoin säilyvät vakiona. 2x65W.
                                                  Lopuksi subille 2x160W 2ohmiin.

                                                  Sitten kysymys, jos jollain tietoutta.
                                                  Keskikanava oli tarkoitus tässä hylätä sekoittamasta stereokuvaa, mutta tarvitseeko auto mihinkään tiedotuksiin tms. tuota pelkkää keskikanavaa?
                                                  Vaihtoehtona olisi myös hankkia erillinen vahvistin subille konttiin, mikäli tätä ei voi hyvällä tuntoa hukata autosta.

                                                  Toisena kysymyksenä, en ole konttia vielä purkanut, niin oliko verhoilujen takana sattumalta mitään valmista virtapistettä, josta voisi ottaa sähköt vahvistimelle/vahvistimille? Ja tuskin tuo hybridijärjestelmä aiheuttaa mitään ongelmia tässä, normaali 12V järjestelmä ja akku tästäkin löytyy tietääkseni.
                                                  Viimeksi muokannut Cid; 21.3.2023, 21:08.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Tuli yllämainitut autoon asennettua.
                                                    Tein asennuksen virrallisena lopulta, kun VCDS löytyy, niin vikakoodit mitä tuli sai nollattua pois asennusten jälkeen.
                                                    Vahvistinta ja subikoteloa lukuunottamatta kaikki näyttää siltä, kuin alunperinkin päällepäin.

                                                    Aikani pähkältyä purettua vänkärin puolen, en kumminkaan löytänyt vahvistimelle järkevää asennuspaikkaa hanskalokeron takaa tai yläpuolelta. Hanskalokeron sisällekin mietin, mutta 700w(vaikkakin D-luokan) tehoa suljetussa hanskalokerossa ei tunnu hyvältä ajatukselta. Joten lopulta päädyin asentamaan vähän kuin sisätilan lämppärin, hanskalokeron pohjaan. Ei tuo nyt kovin pahalta näytä ja kuskin puolelle ei näy käytännössä ollenkaan, pääseepähän helposti käsiksi koneella jos haluaa säätöjä muuttaa. Ainut mitä vaikeuttaa on sisäilmasuodattimen vaihto, mutta sekin onnistuu yhä johtoja irroittamatta kunhan tietää mitä tekee.
                                                    Alkuperäinen soitin/vahvistin löytyy hanskalokeron yläpuolelta ja paikka johdoille oli todella tiukka. Mutta sain kumminkin adapterikaapelin ängettyä sen taakse, kunhan ensin tiputti koko yksikön kannakkeineen alas.
                                                    VAG 2.6 adapterikaapelissa oli vähän turhan paljon mittaa, 2m, mutta sain tungettua vänkärin maton alle ylimääräisen kaapelin. Huomiona jos joku haluaa tuota adapteria käyttää, siinä on valmiina ryöstökaapelit virroille alkuperäiseltä soittimelta. Ei kovin hyvä idea yrittää 50A ryöstää sieltä, eli nämä johdot poistin pinnejä myöten johtosarjasta ja vedin uuden 10mm2 virtakaapelin suoraan akulta kontista(50A sulake akun viereen luonnollisesti) ja maadoitukselle löytyi käyttämätön maadoituspiste kick-paneelin takaa oikeasta reunasta.
                                                    Click image for larger version

Name:	Vahvistin 1.jpg
Views:	725
Size:	127,3 Kt
ID:	1954984 Click image for larger version

Name:	Vahvistin 2.jpg
Views:	720
Size:	130,4 Kt
ID:	1954985

                                                    Muutin samassa etupään aktiiviseksi, eli vedin diskanteille uudet johdot kojelautaan. DLS:n diskantti istui alkuperäisen diskantin runkoon 30min leikkomisen ja vinguttamisen jälkeen, kiinnitin kuumaliimalla. Alkuperäisestä liittimestä poistin vielä johtimet ja tökkäsin vanhan kaiutinjohdon tyhjään liittimeen, niin ei rämise kojelaudan sisällä.
                                                    Click image for larger version

Name:	Diskantti.jpg
Views:	738
Size:	203,9 Kt
ID:	1954983

                                                    Oviin asennus meni suhteellise mutkattomaksi, vaimensin samalla käyttäen Dynamat Superliteä + SPT splen + Biplast Wawe. En mitään älyttömia ruvennut vaimennuksesta tekemään, 3 kerrosta dynamatia avoimille pinnoille ovipeltiin + pehmytmattoja päälle. Ovipahviin en nähnyt tarpeelliseksi koskea, tehtaanjäljilta aika hyvä jo.
                                                    Kaiuttimille adapteriksi tuli ACV 271320-24 ja lisänä vielä Stinger RoadKill 6, jotta basso ohjautuu oikeaan suuntaan eikä ovipahvin väliin. Adateri istui aika kivasti alkuperäisen tilalle, muutaman uuden reiän joutui poraamaan siihen. Liimasin/tiivistin adapterin myös alkuperäiseen muoviin sikamassalla.

                                                    Click image for larger version

Name:	Ovi 1.jpg
Views:	717
Size:	195,4 Kt
ID:	1954989 Click image for larger version

Name:	Ovi 2.jpg
Views:	723
Size:	251,4 Kt
ID:	1954988 Click image for larger version

Name:	Ovi 3.jpg
Views:	719
Size:	234,5 Kt
ID:	1954987 Click image for larger version

Name:	Ovi 4.jpg
Views:	726
Size:	276,9 Kt
ID:	1954990 Click image for larger version

Name:	Alkuperäinen vs uusi.jpg
Views:	716
Size:	194,9 Kt
ID:	1954992

                                                    Liitokset tein juottamalla(kaiuttimen terminaalit) / puristusholkkeja käyttäen(kaikki muu) + liimallinen kutisukka.
                                                    Lisäksi teippasin erkkaria käyttäen kaikki metalli/muoviklipsit räminöiden vähentämiseksi.
                                                    Click image for larger version

Name:	Liitos.jpg
Views:	717
Size:	74,1 Kt
ID:	1954986 Click image for larger version

Name:	Klipsien teippaus.jpg
Views:	716
Size:	120,6 Kt
ID:	1954991


                                                    Subista en tullut vielä räpänneeksi kuvaa, siihen varaus tässä.



                                                    Lopputulos kyllä melkoisesti parempi jo ns. sinnepäin säädöillä, kun vertaa alkuperäiseen soundsystemiin. Basso on löydetty ja diskatit ei enää suhtele korvaan, lisäksi keskialuetta vaivannut muovipurkkimaisuus kadonnut.
                                                    Mutta kyllä tuossa vielä säätämistäkin riittää.


                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Ei tyydyttänyt edellisen äänenlaatu ja siitä syystä tuli hommattua myös MiniDSP UMIK1 mittamikrofoni, jotta saa kaiken irti DSP-vahvistimen taajuskorjaimesta. Lisätietoja kiinnostuneilla vahvistimen ominaisuuksista löytyy: https://www.audiotec-fischer.de/en/m...ifiers/up-8dsp

                                                      Mutta edes tämän avulla en päässyt itseä tyydyttävään lopputulokseen, asennuspaikoista johtuen 500-1000hz välille jää kuoppaa jopa 10db, jota joutuu kompensoimaan vähän turhan paljon taajuskorjaimella. Tuolla keskialueella vaan joutuu tekemään liikaa kompromisseja huonosta midin asennuspaikasta johtuen, yli 300hz tuuttaaminen lahkeeseen oven alareunassa ei vaan toimi. Lisänä kun menin deletoimaan järjestelmästä keskikanavan, niin nyt puhelut tulevat kuin maan alta ja ovat äärimmäisen epäselviä. Auton oma järjestelmä hyödyntää keskikanavaa puheluissa selkeästi muita kanavia enemmän, edes volyymin nosto ei auta vaan tuntuu kuin osa taajuuksista jäisi puuttumaan kokonaan. Helpointa olisi ehkä unohtaa tuo kaiutitasoinen kytkentä ja integroida järjestelmä suoraan MOST-väylään NAV-TV ZEN-V avulla, mutta toistaseksi en halunnut noin suureen lisäsijoitukseen vielä lähteä. https://www.fanaticaudio.com/shop/va...-nav-tv-zen-v/

                                                      Tästä sitten sain idean, että kojelaudalla diskanteilla on melkoisen isot asennusaukot. Tuonnehan mahtuu helposti alkuperäisen ritilän alle 2,5" laajakaista. Josta sitten lähdetään toteuttamaan seuraavaa.


                                                      Click image for larger version  Name:	järjestelmäkuva.png Views:	0 Size:	776,1 Kt ID:	1955606
                                                      Muutosta aiempaan siis keskikanava takaisin käyttöön, keskiääneksi tulee 3" Hertz MP70.3 ja diskantiksi DLS RC28. Diskantille täytyy vetää uusi kaiutinjohto lisäksi, koska ASS tasoisessa järjestelmässä tuossa keskellä ei ole muuta kuin keskiääni, diskantti tulee käsittääkseni B&O:n mukana. Alkuperäinen keskiääni on halkaisijaltaan 4", mutta asennuspaikka on sellainen että kovin moni 4" kaiutin ei tuonne mene suosiolla, tästä syystä valinta 3".
                                                      Lisäksi diskantit kojelaudan kulmista vaihtuvat ESB 3.65 2,5" laajakaistoihin. Alunperin tilasin Style N' Soundista Hybrid Audion Unity U2 2,7" laajakaistat, mutta saldovirheen vuoksi antoivat nuo muutaman kympin kalliimmat ESB:t samaan hintaan.
                                                      Ovien midbassoille menee myös jatkossa hiukan lisätehoa, kun ne kytketään vahvistimen "subikanavien" perään.
                                                      Takakaiuttimet tulevat toimimaan rear-fill ominaisuudessa 250-3500hz.
                                                      Lisäksi subille tulee oma vahvistimensa.


                                                      Pääsiäisenä lähdin tätä ideaa valmistelemaan/toteuttamaan.
                                                      Ensimmäisenä purin "vanhan" järjestelmän ja vedin uuden piuhan diskanttia varten kojelaudalle, sekä siistin(lyhensin) tuota adapterijohtosarjaa. Lopputulos alla kuvassa.
                                                      Samassa kytkin keskiäänen takaisin toimintaan ja tein johtomuutokset, että midit saavat subikanavilta 90W 4ohmiin. Samassa tuli myös iloisena yllätyksenä, että Helixin RealCenter algoritmi toimii, vaikka L+R summaus tapahtuukin jo Audin omassa vahvistimessa. Tämän avulla keskiäänen saa integroitua etukaiuttimiin aivan eritavalla, kun tuo algoritmi eliminoi signaalista kaikki paitsi monoäänet, jolloin stereokuva säilyy.

                                                      Click image for larger version  Name:	Johtosarja.jpg Views:	0 Size:	165,0 Kt ID:	1955607

                                                      Sitten nyt edellisenä viikonloppuna sain aikaiseksi asentaa subille Helixin M One 600W vahvistimen konttiin.
                                                      Vahvistimelle löytyi hyvä paikka, kun poisti alkuperäisen subin akkukaukalosta kontista. Asennuslevyn tein 12mm vanerista ja parista alumiinipellin palasta, ei kaunis mutta ajaa asiansa ja kiinnittyy tukevasti alkuperäisen subin kiinnityspisteisiin.
                                                      Sulakekotelolle tein kiinnityslevyn akun päälle, tämä on kiinni kaksipuoleisella teipillä(pitää paikoillaan ettei värise) ja kiinnittyy lisäksi akun kiinnityspultin alle alareunasta.
                                                      Click image for larger version  Name:	Sovittelua.jpg Views:	0 Size:	154,5 Kt ID:	1955608 Click image for larger version  Name:	Vahvistimen kiinnityslevy.jpg Views:	0 Size:	156,5 Kt ID:	1955609 Click image for larger version  Name:	Vahvistimen kiinnityslevy verhoiltu.jpg Views:	0 Size:	278,1 Kt ID:	1955610 Click image for larger version  Name:	Vahvistin paikoillaan.jpg Views:	0 Size:	189,5 Kt ID:	1955611

                                                      Subi on ollut itsellä jo 2013 vuodesta alkaen, viimeiset 5V käyttämättömänä. Kotelo mahtui juuri ja juuri tuonne matalaan konttiin, periaatteessa ei vaadi edes kiinnitysliinoja. On meinaan yllättävän tiukasti takapenkkiä ja hattuhyllyn alareunaa vasten takaosasta, lisäksi kumikaukalo lisää kitkaa liikuttamiseen vielä. Koteloon modasin Deutsch DT06-4P liittimen tuon terminaalin tilalle, jotta irroittaminen on mahdollisimman helppoa. Auton puolella sitten Deutsch DT06-4S.

                                                      Click image for larger version  Name:	Rainbow hurricane V10.jpg Views:	0 Size:	237,8 Kt ID:	1955612

                                                      Lisäksi tänään saapui Hertzit ja ESB:n laajakaistat, jos vaan aikaa niin viikonlopulla pääsee käpistelemään paikoilleen. Ideana oli tehdä 3 tai 4mm muovi/akryylilevystä näille sovitteet alkuperäisille paikoille kojelaudalle.
                                                      Click image for larger version  Name:	kojelaudalle.jpg Views:	0 Size:	182,8 Kt ID:	1955613
                                                      Viimeksi muokannut Cid; 19.4.2023, 19:37.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Vähän tännekin kirjoitella asiasta. Hifit saatu asennettua paikoilleen ja vähän sisäänajettuakin jo, on muuten melkoisen suuri ero laajakaistat kojelaudalla vs. diskantit. Joskin apukuskinpuoleinen ei toista juurikaan 10khz korkeammalle(kuskinpaikalta mitattuna), kun kuskinpuoli menee hienosti 300-16+khz. Tämä johtuu alkuperäisestä ahdistavasta ritilästä, jossa on oikeasti vain diskantin kokoinen reikä. Koska laajakaista ei osu täysin keskelle tuota ja toisto tapahtuu heijastuksena lasin kautta, niin apukuskin puolelta tämä ei toimi yhtä hyvin. Tähän voisi olla ratkaisu leikata ritilät auki ja verhoilla kankaalla, mutta sitten taas mennään näkyviin muutoksiin kojelaudalla, jota pyrin välttelemään.
                                                        Todennäköisesti tyydyn tähän, tälläkin tasolla ylittää kaikki tehdasjärjestelmät mitä Audi/BMW/Mercedes tarjoaa mihinkään.

                                                        Laajakaistoille tuli tehtyä adapterit 4mm pleksistä. Käytin alkuperäistä diskanttien asennusalustaa joka on kiinni kojelaudassa kahdella klipsillä+ruuvilla. Leikkasin tämän aukon tarpeeksi suureksi laajakaistalle ja asensin tuon muovilevyn käyttäen 5 ruuvia + korokkeena/tiivisteenä dynamattia + vähän liimaa välissä. Kaiuttimen kiinnitin muovilevyyn 3mm uppokantaruuveilla ja nyloceilla. Kuten aiemmasta selviää, istuu alkuperäisen ritilän alle eikä näytä millään tavalla muokatulta ulkoapäin. Käytännössä sovitus oli tosi tiukka ja alkuperäisen ritilän alle ei yhtään suurempaa pysty istuttamaan järkevästi.
                                                        Mutta jos haluaa hylätä alkuperäisen ritilän ja tekee muokkaa lasikuidusta asennuspaikan tuohon asennuslevyyn, niin tuonne kulmiin saa asennettua ongelmitta ja "pienellä" vaivalla jopa 3,5-4":n
                                                        Click image for larger version  Name:	Adapteri laajakaistalle.jpg Views:	0 Size:	86,4 Kt ID:	1956491 Click image for larger version  Name:	Adapterissa laajakaista.jpg Views:	0 Size:	95,2 Kt ID:	1956492 Click image for larger version  Name:	adapteri paikoillaan.jpg Views:	0 Size:	207,6 Kt ID:	1956493

                                                        Keskikanavaa varten täytyi vetää uusi kaiutinpiuha diskantille, keskiääni tuli kiinni alkuperäiseen johtoon.
                                                        Diskanttina käytin tosiaan aiempaa DLS RC28:a ja se istui lähestulkoon täydellisesti tuohon alkuperäiseen diskantin asennuspaikkaan, varmistin kiinnityksen parilla tipalla kuumaliimaa.
                                                        Keskiäänelle tein sovitteen jälleen 4mm pleksistä, muutoin kiinnitys jälleen 3mm uppokannoilla + nyloceilla, adapteri istuu suoraan alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Teoriassa paikkaan voisi mennä 3,5"-3,75" kautin, mutta käytännössä asennus olisi varmaan mahdotonta, sen verran ilkeään väliin täytyy kaiutin pujottaa. Kaiuttimessa ei voinut käyttää abikoita, sillä niiden kanssa kaiutinta ei pystynyt edes pujottamaan paikoilleen, joten juotin johdot terminaaleihin suoraan. Leikkasin sitten alkuperäisestä kaiuttimesta terminaalin irti ja kiinnitin kauttimeen 15cm johtoon helpottamaan asennusta.

                                                        Click image for larger version  Name:	keskiääni uusi vs vanha.jpg Views:	0 Size:	149,9 Kt ID:	1956497 Click image for larger version  Name:	keskiääni valmiina asennukseen.jpg Views:	0 Size:	179,7 Kt ID:	1956495 Click image for larger version  Name:	keskiääni + diskantti paikoillaan.jpg Views:	0 Size:	163,4 Kt ID:	1956498


                                                        Myös kesäpyörät tuli pyöräytettyä alle viikonloppuna. Sekä subitason kaukkari vielä asennettua kuskinpuoleiseen minihanskalokeroon.

                                                        Click image for larger version  Name:	20230506_095253.jpg Views:	0 Size:	449,9 Kt ID:	1956500
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut Cid; 9.5.2023, 23:28.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X