Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aquarellgrün Cabriolet

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Päivitellään hieman tätä kun on saanut viettää luksusaikaa tallissa viime aikoina.

    Vanteet purin. Sopivia hylsyjä sai metsästää noihin OZ:n pultteihin ja ebaystä ne oli loppupelissä sitten tilattava. Lakat meinasi olla hieman tiukassa, mutta liottelun ja nailonharjan jälkeen lähtivät. Sitten vesihionta 400, 600, 1000, 1500, 2000. Sitten laikan kanssa kolmella eri puikolla kiillotus. Ei ihan pelit tulleet mutta kelpaa nuokin ensikertaiselle. Vanhat pultit olivat hyvässä kunnossa niin kasasin niillä softlockin kanssa ja pultit 25Nm momenttiin.

    Lisäjarruvalon kontista vaihdoin uuteen. Osanumero 8G0945122A. Vanhassa oli jo ajanpatinaa ja kun kaikki muut valot ovat uusia / uudenveroisia niin pisti vähän silmään. Konttiin tuli lisää tilaa kun heivasin vararenkaan pois ja laitoin vahvistimen pohjalevyn alle etusyvennykseen. Uusi pohjalevy vanerista ja subi siihen kiinni. Pohjan vuorasin vaimennusmatolla ja kaiutinvillaa kaveriksi. Kuskin ovi hieman roikkui, pientä säätöä ja aika hyvin sattui kohdalleen.

    Aloin suorittamaan sitten huoltotoimenpiteitä ja aloitin moottorin öljynvaihdosta. Huomasin pienen öljyvuodon alaosassa konetta, ilmeisesti öljypohjan tiiviste valskannut. Sen johdosta otin öljypohjan pois ja hyvä niin, sehän oli ottanut joskus osumaa ja ratkennut muutamasta kohdasta. Olen vähän metsästänyt uutta vastaavaa, osanumero 078103604T, mutta tuntuu olevan kiven alla. Muutama käytetty tullut vastaan, mutta eivät näytä kovin hyviltä. Moni paikka tarjoaa korvaavaa uutta osanumerolla 078103604. Tuossa on erilailla loiskelevyt, niin tuli mieleen että vaikuttaako miten öljyn virtauksiin tms? Uskaltaako tuota erilaista ostaa vai pitäisikö pelata varman päälle ja etsiä ajan kanssa täysin vastaava? Kuvissa erot, korvaava tuote viimeinen kuva.

    Talven päälle olisi ajatuksissa saada myös sisustapuoli kuntoon. Penkkien verhoilua kyselin tuossa, mutta tuntuu olevan sen verran arvokasta hommaa että voisi olla järkevää etsiä kokonaan eri penkit. Jos bolt-on mustia nahkajakkaroita jollakin on ylimääräisenä niin saa tarjota. Ratti vaihtuu myös priimakuntoiseen vastaavaan.
    Attached Files

    Comment


      #92
      https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2523947

      Noita olen ite pari kertaa katellut mutta on sen verran hyväkuntoiset nuo oman Cabin sohvat etten oo vielä raskinut. Enkä tiedä onko Coupen takapenkki sopiva, etuset on varmaan ihan samat kuin Cabriossa.

      Omaa lehmää ojassa taluttaen, jääkö tuo 3-puolainen ratti jossain vaiheessa ylimääräiseksi? Sille olisi heti ottaja tiedossa ;)

      Comment


        #93
        Unohdin mainita että pelkät etupenkit on katselussa, takapenkki on kuin uusi. Noissa vanhemmissa penkeissä on mielestäni niskatuki hienompi, mutta noissakin on kuskin penkissä vähän sanomista. Ratissa on kyllä jo kulumaa, mutta kyllähän siitä sitten voi luopua. Tosin voi olla että vaihdan pelkän kehän jos sellainen löytyy.

        Comment


          #94
          Öljypohja näyttää äkkiseltään, että olisi joskus hitsattu. Hitsatahan sen voi toki uudestaankin. Auton väri on kyllä niin nannaa, niin nannaa :)

          Comment


            #95
            Ratille on tosiaan sijoituspaikka valmiina, vinkkaat sitten vaan. Pienet kulumat ei haittaa, on varmasti silti n+1 potenssiin parempi kuin tuo 4-puolainen oksennus.

            Comment


              #96
              Päivitellään tätäkin kun hieman on taas asiassa päästy eteenpäin. Edellisestä jatkaen vaihdoin uuden öljypohjan korvaavalla osanumerolla. Uudet öljyt moottoriin ja vaihdelaatikkoon. Putsailuja sieltä täältä ja suodattimet vaihtelin uusiin. Huoltohommat alkaa olla siis paketissa.

              Ratin kehän löysin Saksasta. Uudelleen päällystetty tuote kyseessä ja oma vanha lähtikin myyjälle. Laatu on kyllä hyvä eikä hintakaan ollut kamala. Penkkejä olen haeskellut kissojen ja koirien kanssa Suomesta sekä ulkomailta. Juuri sopivat löytyikin sitten Oulusta Tomilta (tomikar). Osaksi sähkösäätöiset Recaron tekeleet. En ole varma mistä nämä alunperin ovat, ei tietoa onko esim. cabiä saanut näillä penkeillä tehtaalta. Ero on huima vanhoihin, olo on kuin istuisi sen kuuluisan herran kukkarossa. Sähköt täytyy vielä vetää, hoitoaineet hieroa ja sivumuovit laittaa paikalleen.

              Tarkoitus siis oli ostaa pelkät penkit. Mukaan lähtikin sitten myös vanteet. Kyseessä RH ZW1 9x17 + 9.5x17 uusilla ulkokehillä. Korkeus täytyy hieroa sitten näille sopivaksi myöhemmin, istuvuus muuten on erittäin hyvä.
              Attached Files
              Viimeksi muokannut oopee; 12.2.2018, 19:24.

              Comment


              • #97
                Vanteet on kyllä just eikä melkein, erittäin hyvä valinta.

                Comment


                  #98
                  Aquarellgrün Cabriolet

                  Näihin on hieman haastavaa etsiskellä vanteita pulttijaon takia, valikoimaa ei siis juuri ole. RH:tkin ovat 4x100, mutta valmistajan jaonmuutos spacereilla saa sopivaksi. Tykkään erittäin paljon myös noista Ozeista, voikin olla ettei niistä raski luopua. Katsotaan nyt. Kiven alla oli myös tuuliverhon suojapussi järkevään hintaan. Yhden käytetyn bongasin eBaysta ja taivuttelun jälkeen myyjä suostui lähettämään sen Suomeen kun parit viestit saksaksi vaihdettiin. Kuva ohessa. Uudet lattiamatot on vielä tulossa, eiköhän sitten ole kesäksi jo tarpeeksi tehty. Ehkä. [emoji4]
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut oopee; 29.1.2018, 19:06.

                  Comment


                    #99
                    Aquarellgrün Cabriolet

                    Sain sellaisen puunausvimman että vaimokin olisi varmaan mielissään jos se kohdistuisi talon seinien sisäpuolelle autotallin seinien sijasta. Katselin ettei Mikakaan ole laittanut kuvaa konepellin alta niin laitetaanpa sellainenkin. Moottorissa ei mitään ihmeellistä, normi ABC siellä pötköttää. Auton ostoreissullakin jo silmään pisti että konehuone on esimerkillisessä kunnossa. 20-vuotiaaksi näyttää ihan kivalta, paisuntasäiliön ajattelin uuteen vaihtaa. Innostuin sitten putsailemaan vähän muutakin, sisälokarit jynssäsin maalipinnalle myös, mukava touhuta auton kanssa jolla ei tarvitse talvella ajaa.

                    Tuolla aiemmin Mikakin oli mukitelinettä miettinyt. Jenkkimalliin on saanut alkuperäisiä "mukilistoja" keskikonsolin syvennykseen, eurovehkeisiin ei minkäänlaisia, joten niiden saatavuus on vähän heikkoa. Päädyin testaamaan B5 OEM mukitelinettä. Koloon se istahti kivasti, mennään tällä nyt toistaiseksi. Mukava se kahvikuppi (kaljatölkki) on johonkin saada. Sivusilmällä kyllä alkuperäistä ratkaisua vielä katsellessa ebaystä. [emoji4]
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut oopee; 17.2.2018, 21:33.

                    Comment


                      On se hienossa kunnossa! Ei voi muuta sanoa.

                      Comment


                      • Aivan älyttömän upeassa kunnossa, arvo säilyy :)

                        Comment


                          Innostuin vaihtelemaan ruosteisia alkuperäisiä klemmareita vesiletkuista uusiin. Sain katkaistua öljypohjan etupuolella olevan metallisen putken jossa jäähdytysneste kulkee. Hyvä että meni nyt poikki, aika rapsakassa kunnossa oli. Audicenteriltä tilasin uuden. Parit letkut vaihtelin myös uusiin, niiden saatavuus jopa marmorilta on heikkoa. Paisuntasäiliö vaihtui samalla ja moottoritila näyttää yhtä kellastunutta törppöä paremmalta. Uudet nesteet sisään, auto käyntiin ja tutkimaan ettei vuotoja ole ja neste alkaa kiertämään.

                          Yksi vika saatiin kuitenkin hommalla eteen: Lämmöt kun mittarin mukaan 80 astetta, alkaa punainen lämpötilan merkkivalo vilkkumaan. Vilkkuminen lakkaa kun paisuntasäiliön pohjassa olevan anturin irrottaa. Onko tuo anturi mennyt rikki kaikessa työn touhussa vai mikähän nyt mättää? Flektitkään ei lähde vielä pyörimään joten en usko että moottori liikaa on kerennyt kuumentua. Olen vähän huono näissä niin jospa jollakin olisi paremmin tietoa. :)
                          Attached Files

                          Comment


                            Paisuntasäiliön tasokoho jäänyt pohjaan ? Sen kyllä pitäisi varoittaa lämpötilasta riippumatta.

                            Mittaa yleismittarilla paisuntasäiliön anturi.

                            Comment


                            • Omakohtaisen kokemuksen mukaan koho jää helposti pohjaan kun on säiliö ollut tyhjänä, koitappa kopauttaa säiliön kylkeen.

                              Hyvin sopii Rh ZW1 -vanteet tähän koriin, itselläkin oli omaan avoon aikoinaan zw1 hakusessa, mutta tulikin Oz futurat alle. Mulla on nippu 4x108 -> 4x100 adaptereja, löytyy 25mm, 20mm ja 15mm paksuja. Täysin tarpeettomana, joten jos tarvetta on niin vaihtavat sopivaan hintaan omistajaa :)

                              Edit: Tää on kyllä hienossa kunnossa, niinkuin auton pitääkin olla. Ei rähjäisellä vanhalla autolla edes kehtaisi kruisailla :)
                              Viimeksi muokannut diudi; 31.3.2018, 10:17.

                              Comment


                                Oikeassa olitte. Koho oli jumissa paisuntasäiliössä. Eipä hoksannut tarkistaa että liikkuu kun asentelin paikalleen. Ei kopsuttamalla irronnut, piti tyhjentää nesteet pois, irrottaa säiliö ja antaa vähän kovempaa iskua. Noh ompahan saanut läträtä nyt jäähdytysnesteen kanssa ihan huolella. :) Kiitokset vastauksista!

                                Loistavasti sopii myös Futurat tähän koppaan. Kyllähän tässä lumien sulamista odottelee, että näkis vähän kokonaisuuttakin tästä autosta eikä vain autotallissa nurkka kerrallaan. :)
                                Laitanpa Elias noista adaptereista privaviestiä, onhan niitä hyvä olla pahan päivän varalle.
                                Viimeksi muokannut oopee; 18.3.2018, 17:16.

                                Comment


                                  Tänään oli talven tallipölyjen pesupäivä ja pääsi näkemään autoa vähän kauempaakin auringonpaisteessa. Kyllähän tässä alkaisi jo jalka vähän vippasta päästä ajelemaan, mutta vielä pitää malttaa. :)
                                  Kokeilin peittää ruuvinreiät puskurista kuvankäsittelyohjelmalla ja kyllähän ne oikeastikin pitäisi saada näkymättömiin. Hirvittää vain valmiiksi koko puskurin maalaus (yläosan), jos siitä ei tulekaan saman sävyistä. Jos olisi kiveniskuja niin päätös maalaukseen olisi helppo. Olisikohan tuohon jotain muuta konstia.. isot kilventaustat on poissuljettu vaihtoehto.
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut oopee; 30.3.2018, 21:03.

                                  Comment


                                    Tiet alkaa olemaan sulana joten käytin tänään tätä konttorilla. Leimahan sieltä napsahti, oli kyllä odotettavissakin kun uutta/uudehkoa osaa alkaa kriittiset pisteet olemaan kaikki. Ekaa kertaa pääsin itsekin katselemaan autoa kunnolla altapäin ja ensi talven touhuamisia ainakin on uusi putkisto. Pitääkin alkaa tutkimaan minkälaisia vaihtoehtoja tähän löytyy, vai tekeekö ns. kappaletavarasta .

                                    Etupenkit pisti vähän silmään kun niissä oli enemmän kiiltoa kuin takapenkeissä. Katselin netistä putsausvinkkejä ja kävin hakemassa "kissasaippuaa" ja Furniture Clinicin hoitoaineen. Kuvassa vänkärin penkki saippualla putsattuna. Alkoi muistuttamaan takapenkin sävyä.

                                    Auton korkeutta vielä haetaan. Nyt korokkeiden yms. pääsee hyvin yli varovasti suoraan ajamalla. Mieli tekisi vielä sentti pari napsauttaa lähemmäs maata. Tätäkin asiaa mietin jo ensi talven touhuja ajatellen ja vähän olen pussihommia katsellut. Uusi vaihdekepinnuppi ja lattiamatot saapui myös, pitää matot vaihdella kun alkaa pihat kuivumaan paremmin eikä rapaa kantaudu autoon enää.
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut oopee; 21.4.2018, 11:10.

                                    Comment


                                      Osuu tuo renkaan säde niin hyvin kaarien kanssa, että tuosta jos laskee vielä niin meneekö ihan ryhdittömän näköiseksi. Mutta makuja on monia. :) Siisti amme joka tapauksessa!

                                      Comment


                                        Samaa mieltä edellisen kanssa joka sanasta :)

                                        Comment


                                          Toukokuu on ajeltu tällä kovastikkin ja naatiskeltu avokeleistä, säiden puolesta erinomainen kesän aloitus myös näillä korkeuksilla. Auto toimii loistavasti eikä murheita ole ollut. Katon pesin ja käsittelin uudelleen Autoglymin setillä ja Fussoa maalipinnoille. Viime lauantaina tuli pyörähdettyä omassa lähtökylässä Kajaanissa BWC18 -tapahtumassa. Iltasella matkalla Ouluun pysähdyin napsimaan pari kuvan tapaista Oulujärven rannalle.
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut oopee; 24.5.2018, 22:06.

                                          Comment


                                            Kummempia juttuja ei ole tehty, ajettu vaan ja se on tällä kyllä kivaa joka kerta. Sain Japelta pari kuvaa Kajaanista niin pitäähän ne laittaa muistoksi tännekin.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              Kesä ohi ja auto talviunilla niin päivitelläänpä hieman. Pelkäsin viime syksynä tätä vehjettä hankkiessa, että tulevasta kesästä tulee kylmä ja sateinen ja katto kiinni lämmöt päällä joutuu ajamaan. Mitä vielä, oli kuumin ja aurinkoisin kesä miesmuistiin ja cabriolla päästiin nautiskelemaan paljon! Ajettuja kilometrejä en tarkkaan laskenut, mutta ehkä jotain 5000km mentiin. Tekniikka kyllä tuntuu luotettavalta eikä mitään murheita ollut. Sen puolesta vuosihuolto ja kohti ensi kesää.

                                              Cabriolla käytiin kesän mittaan muutama tapahtumakin, mm. syyskuun alussa Oulussa Hötsissä. Sitä ennen pieni meikkaus Kempeleessä Autopesu Maxissa, jossa kunnon pesut, kevyt kiillotus ja pintaan Korrek Pro 4k. Samalla mittailtiin maalinpaksuutta ja selvisi että autoa on joskus maalattu uusiksi jostain kohdista. Loistavaa palvelua, täytyy käyttää kutonenkin siellä fiksissä.

                                              Lokakuussa auto meni talveksi talliin ja muutama juttu mielessä talven varalle on. Turvavyöt edessä kelautuu huonosti, joten niihin uudet hilut. Putkisto on takavaimenninta lukuunottamatta vakio ja ruosteinen, siihen katselussa uutta ilman keskivaimenninta. Tähän vinkkejä otetaan vastaan, valmiita ratkaisuja vähän huonosti on tarjolla. Etupuskuri tekisi mieli vaihtaa S2-malliin. Muoto on huomattavasti parempi, hieman mietityttää vaan kun vilkut ja sumarit vaihtuisivat vanhempaan malliin. Noh katsotaan mitä talvi tuo tullessaan.

                                              Kuveja Hötsistä ja sen jälkeen Nallikarista. Suuret kiitokset Japelle kuvista.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut oopee; 8.12.2018, 01:06.

                                              Comment


                                              • Turvavöiden huonoon kelautuvuuteen auttaa turvavöiden huolellinen pesu ja lopuksi kuiviin vöihin suihkuttelee silikonisprayta niin johan kelaa ja luistaa taas.

                                                Comment


                                                  Pitää purkaa vyöt osiksi ja tutkia mitä ne on syönyt. Kelaaminen on varsinkin vänkärin puolella niin heikkoa, että vyötä joutuu syöttämään että saa menemään kelalle. Luulen ettei pesu auta, mutta sittenpä sen näkee. Uusiakin onneksi on tarjolla.

                                                  Comment


                                                    www.turvavyo.fi
                                                    Vyöt irti ja tuonne ehostukseen. Kannattaa ainakin tarjousta kysyä.

                                                    Comment


                                                      Uteliaisuudesta päädyin purkamaan nuo huonosti kelautuvat turvavyöt edestä osiksi ja tutkimaan mitä ne on syöneet. Aika paljon joutuu muuten purkamaan tavaraa tieltä että pääsee turvavöihin käsiksi. Toisin sanoen kaikki mitä takana verhoiluja on + takapenkki.

                                                      Jouset on hieman kuoleentuneet ajan saatossa ja kiersin niitä jonkun verran kireämmälle. Toinen probleema näytti olevan vyön yläpään peitelevyssä, siis mistä vyö ulos kabiiniin tulee. Peitelevyt olivat molemmin puolin taipuneet niin että hankasivat vöitä. Kuumailmapuhaltimella ne lämmittelin ja vääntelin suoriksi. Kovin paljoa ei tarvitse ylimääräistä kitkaa olla niin vyö alkaa jarruttaa, mitään pyörivää rullaa kun ei ole muutenkaan. Pesin samalla vyöt kun olivat osina. Hieman paremmin nyt rullaa, ei kyllä uudenveroiset vieläkään, mutta kelvannee.

                                                      Sen verran on amisaikoja vielä veressä että piti vähän musiikkipuoltakin samalla tarkastella. :) Autossa ollut nelikanavainen vahvistin soittaa nyt etu- ja takapäätä. Subille tuli oma vahvistin ja se paukkuu nyt paremmin.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        Vasemmasta takanurkasta alkoi kuulua napsuttava ääni oikealle kääntyessä. Tilasin uudet takalaakerit molemmin puolin ja vaihtelin ne. Ei muuten pahan hintaisia ole, parilla kympillä saa FAG:t molemmille puolille. Toki ei niistä paljon enemmän varmaan voi olla vaillakaan, aika onnettomat takalaakerit tässä autossa on. Ääni ei kuitenkaan hävinnyt, vaan voimakas säksätys/napsutus kuuluu luulisin että kerran renkaan kierroksella kun oikealle kääntyy. Kovin paljon vaihtoehtoja syylle ei ole kun auto on etuvetoinen ja jäykällä taka-akselilla. Napamutterin lukitussokkaa epäilin jo myös että ottaa kiinni päätykuppiin, mutta ei ollut sekään.

                                                        Comment


                                                          Eihän ole vanteiden kehäpultit löystyneet. Kerran oli omassa autossa samanlaista säksätystä.

                                                          Comment


                                                            Näiden osien hinnat on kyllä erittäin harrastajaystävällisiä, kun tuntuu, että tekniikkaan ei mikään maksa mitään.

                                                            Comment


                                                              Napsutukseen löytyi syy kun vähän tarkemmin tarkasteli kaikkea mikä pyörii. Vanteessa on sen verran heittoa, että pääsi osumaan takaripustuksessa olevaan jarruletkun kiinnikkeen pultinkantaan kun laakeri oli hieman löysällä. Ei siinä ole isoimmillaankaan kuin milli pari tilaa noiden vanteiden kanssa. Viilalla vähän pultinkantaa matalammaksi, laakeri oikeaan kireyteen ja ääni loppui. Koeajolla käytiin 600km mutka Kuopiossa Kaliksessa josta hyvän kuvan oli Emilia napannut. :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X