Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS3 8P

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    RS3 8P

    15v tuli ajeltua volkkareilla, mutta pari vuotta sitten, kun 20v vanha S3 alkoi muuttumaan harraste autoksi päätinkin otaa jotain järkevää.
    Päädyin Lexuksen hybridiin, jota ei voi virittää, ei ole tyyppivikoja, kulutaa vähän jne jne.. Auto oli kaikkea tätä ja kärsin 2v hajuttomasta ja mauttomasta autosta.

    Tänävuonna päätin vaihtaa johonkin tehokkaampan ja nelivetoon.
    Kävin ajelemassa autoja laidasta laitaan, mutta mikään ei oikein sykähdyttänyt.
    Suurin pettymys olivat teslat, olin varma että haluaisin sellaisen, mutta jopa performanssi malli vaikutti aika eleettömältä, jopa vähän masentavalta.
    Kun hyvinkäälle tuli 73tkm ajettu 8P RS3, niin jopa iski.. ja kaupat tehtiinkin heti.
    Lepakko penkit puuttuvat, mutta muuten autossa on kaikki mitä perus ajeluihin tarvitsen, eli pörinää ja besan hajua =)

    Tarkoitus ei ole tätä laittaa paloiksi ja makuuttaa tallissa, vaan yritys pitää käyttö autona.
    Lexuksella tuli noin 2000km vuodessa.. Audilla on nyt kuukaudessa tullut tonni =)


    Attached Files

    #2
    Autoon on vaihdettu 3" suora rosteri putki etuvaimeltimilta taaksepäin.
    Ajosa on aika kova korina sisätiloissa juuri 1500rpm kohdalla, koiti tätä vaimentaa hieman laittamalla äänieristystä kontin pohjalle.. Eihän se tietty mitään auttanut.
    Ostin toisentyyppisen pakoputken ulostulon, ajattelin koittaa viedä hieman pidemmälle korista, josko se jeesaisi.
    Ehkä olen vain vanha, mutta voi olla, että tulee takapönttö takaisin =)

    Auto myös näyttää olevan maalattu noin ikkunoista alaspäin ja merkit oli poistettu. Haluan pitää ulkoasun vakiona, joten liimailin merkit takaisin.

    Auton mukana tuli vain M+S renkaat, joten aloitus kuvassa onkin uudet vanteet.
    Päädyin kohtuu maltillisen näköisiin 18" vanteisiin.
    Laitoin hieman enemmän offsettia kesärenkisiin, eli 8" / ET43, kun talvirenkissa on ET47.

    Talvi vanteissa on varmaan joskus olleet puntt huonossa kohtaa, kun satuloissa ja vanteissa oli naarmua.
    Kuva näyttää paljonko siellä on painon ja etu satulan välissä rakoa.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Etujarrut hieman narahtelivat ja pitihän se tarkistaa jarrujen kunto.
      Varsinkin kun googletin etu levyjen hinnan, melkein 1000€ pari.. joten parempi pitää kunnossa =)

      Kuten kuvasta näkyy, niin ilmareijät olivat tukossa, joten porailin ne auki.
      Näyttäisi että kulumis merkit ovat myös tapissaan, mutta levyissä on tosi reippaasti vieä paksuutta, joten en kyllä ajatellut levyjä uusia, Tuskin minun ajoillani ikinä loppuvat.
      Ruiskuttelin hieman sinkkimaalia pintaan, omien kokemusten mukaan ruostuminen käytännössä pysähtyy tällä tempulla.

      Paloissa on pintaa, mutta näkee että auto on seissyt ja korroosiota on.
      Laitoin samat palat vielä paikoilleen, kun muuta ei ollut, mutta täytyy miettiä että mitk palat sinne vaihtaisi.
      Tekeeköhän perus Motonet Bremboilla mtään?
      Attached Files

      Comment


        #4
        Suora suihkuttimissa on imusarjan karstoittumista.
        Vaikka onkin kohtuullisen maltilliset kilometrit, niin päätin putsata imukanavat.

        Ostin tuollaisen halvan 20l pönttöpuhaltimen, johon kyhäsin hanasta, liittimistä ja corveten polttoaine putkesta puhalluspään.
        Puhallukseen käytin pähkinänkuri raetta.

        Purkaessa hieman ihmettelin ilmanputsari koteloa.. kuuluisikohan siellä olla sisälä joku mekanismi, ettei vetäisi koko ajan kyljestä ilmaa sisään?
        Eli toi talvi luukku puuttuu, mietin että pitäisikö siihen kekiä kesäksi joku tulppa?

        Karstaa ei ollut kovin paljon, mutta kuitenkin niin että pääsi putsailemaan =)

        Päivän verran hommassa meni, lähinnä googlettaessa että miten mikäkin lähtee irti.
        Plenumi oli vain viidellä yläreunan pultilla ja alareunastaan kiilattuna hahloon, tätä tuli ihmeteltyä.
        Runnereiden irroitus tuotti tuskaa, kun en käsittänyt ettei suuttimia tarvitse ottaa pakettina, samoin öljytikku ei mahtunut välistä ja kinnikettä piti taivuttaa.

        Samalla tietty porttailin pykäliä pois imuputkesta ja siistin valupinnan.
        ..tuskinpa mitään vaikutusta, mutta kun osat olivat pöydällä.

        Suuttimia putsasin soodapuhalluksella ja ultraääni pesurissa.

        Homman jälkeen uton ääni oli muuttunut selkeästi.
        Aikaisemmin röpötteli enemmän ja jopa vaimokin mainitsi, että sun autossas on erilainen ääni, kun tulin testilenkiltä kotiin.
        Kulutuksessa tms. en huomannut eroa, mutta ääni tosiaan pehmeni ja rötääminen pieneni.
        Attached Files

        Comment


          #5
          Samoin, kun historia ei ole selvillä, päätin tarkistaa että turbolla on kaikki OK.
          Pakoputkessa ei kyllä ollut kosteutta, eikä imuputkista löytynyt juurikaan öljyä.. mutta parempi varmistaa =)

          Sain turattua irroitus hommiin melkein kaksi päivää =)
          Tuskaa aiheutti lämpökilven irroitus, kun en löytyänyt hyviä kuvia että missä siellä on pultteja.
          Yksi pultti olikin sitten imukaulan takana, sen kun irroitti niin pääsin käsiksi ja yksi oli kuusiokolo.
          Kuusiokolo oli aika syvällä ja hankalasa paikassa. Väänsin alkuun pitkällä pallopää kuusiokololla, mutta 10mm tiuhakierteinen olikin hapettunut kiinni.
          Tuloksena oli että kuusiokolo hieman ysvääntyi ja sitten olikin episodia saada hylsyä sisään.. takana oli ehkä 3cm tilaa naputella jollain hylsy pohjaan ja tossa menikin sitten aika monta tuntia.
          Lohkon takan alhaalla vänkärinpuolella on päälletysten pari banjo liitäntää öljylle ja jäädytysnesteelle ja yksi laippa liitin öljyn paluulle, eli jäähdytysnestet tulevat samala ulos, kannttaa jotain astiaa varata hommaan.
          Jäähdytysnesteen tulo onkin aika kettumainen irroittaa, se jää lohkon ja ahtimen väliin ja on downpipen takana parilla pultilla kiinni.

          Lopulta sain kuitenkin ahtimen kaivettua ulos.
          Eihän sieltä tietty välyksiä löytynyt ja kaikki oli ihan totaalisen kuivaa.. hienoa homma.

          Turbon imu sisääntulo kaipasi hieman kohdistusta ja samalla siistin kompura koteloa.
          Siivet ovat niin pienet, että tuskin vaikuttaa, mutta kun kerran osat olivat irti..

          Samalla siistin hieman pakosarjan sisääntuloa, kun vakiona siirtymä 38mm sisätulosta => 30mm pkosarjan sisämittaan on aika äkkijyrkkä.
          Tuskin vaikuttaa mitään, mutta kun osat olivat pöydällä.. =)
          Pakosarja oli muuten ruostumatonta, ihmettelin alkuun kun ei ollut rusteessa ja terä leikkasi aika nihkeästi.

          Samalla siistin hieman pko koteloa ja snadisti porttasin sisääntulo hahloa.
          Malli oli kyllä hyvän mallinen jo lähtöjään, enkä oikeastaan keksinyt parannuskohteita.
          Siistin myös hieman ulostuloa, lähinnä tas omaksi iloksi.

          Pakoputkesta katkesivat kaikki 6 pulttia.. ei ollut paljoa matskua jäljellä.
          Ei ehkä paras yhdistelmä 8.8 pultit täys rosteriseen pakoputkeen.
          Vaihdoin noihin sitten rosteri pultit.
          Samoin takapätkä oli vuotanut putkiliitoksien alta, niin tulipahan sama putsattua ja kiristettyä.

          Takaisinlaitto onnistui aika paljon helmpommin kuin irroitus.
          Ahdin iti työntää kompura edellä alas moottorin taakse ja kääntää sivuttain.
          Ahtimen kiinnitys on muuten myös vain ylhäältä 6kpl 11mm kupari mutterilla ja alhaalta kiilattu paikalleen.
          Yläpulttien ollessa irti se vaan käännetään taaksepäin ja hieman nostoa.

          Tein koteloihin merkit ennen purkua ja merkit takaisin kohdilleen.
          ..noh.. imuputken lämpösuoja otti sitten pakosarjaan kiinni, eikä pultteja saanut ahtimeen kiinni.
          Kannattaa varmaan tarkistaa tämä irrallaan =)
          Ei muuta kuin kaikki läpöpellit, letkut, jne uudelleen irti ja kääntämään kompura koteloa.
          Tämän jälkeen istuikin ihan jees.

          Ajossa en huomannut missään mitään eroa, mutta tietääpähän rakenteen ja että kaikki oli kunnossa.
          Attached Files

          Comment


            #6
            Loput kuvat tähän
            Attached Files

            Comment


              #7
              Mittailin VCDS kiihtyvyyden ja näytti 4.64s nollasta 101km/h.
              Tuosa on tietty "nopeusmittarin" mittarivirheet mukana, muttei taas sitten roll outtia, onpahan joku referenssi.
              Näyttenotto oli 0,12s välein.
              Tehdas lupaa 4.6s, joten vaikuttaisi että menee mitä luvataan.
              Tämä oli kitka rekailla ja ennen mitään ropauksia.. joten voisi mitata uudelleen, vaikkakin nyt on eri renkaat ja lähdössä hiemn sutii kyllä molemmilla rengastuksilla.

              Eilen käytin dynossa Solaksen Jannella vihdissä (SS motors), vaikka suorityskyvyn perusteella kaikki olikin linjassa.
              Jannella on ryntäyspenkki, joka on omien kokemusten mukaan aina näyttänyt vakio moottoreiden tehot tosi tarkaalleen tehtaan ilmoittamiksi, samoin varttimaili perustaiset laskelmat ovat osuneet kohdaleen.
              Jarrua dynossa ei ole, joten säätäminen on hieman hankalampaa.
              Dynossa homma ei menny ihan putkeen, kun oli googletellut dyno moodit, vaihteen valitsimen pitämisen phjassa jne. mutta eihän niistä sitten mikään toiminut.
              Lopulta otettiin vain haldexin sulake irti ja kick downiin asti johonkin 4000rpm ja siitä sitten kaasu lattiaan.
              Aluksi vedettiin vitosella muutama veto, mutta rajoitin iski jo 6000rpm kohdalla.
              Sitä ja laatikon vaihtamista ihmetellessä teho tippui reilu 20hp, kun moottori alkoi lämpenemään, eikä +30C helteillä saatu tietty millään jäähdyteltyä.
              Nelosella vetikin sitten nätisti reiluun 6500rpm ja saimme koko käyrän lapulle.
              Harmillisesti vain lukema oli aika paljon pienempi kuin ensimmäisissä vedoissa.
              Mutta vaikuttaisi että siellä on vakion tehot tallella.

              En tiedä miten tehon rajoitus toimii, että voisiko noista muutoksistani olla ohjelman kanssa hyötyä.
              Tässä mallissa ei ole MAFfia, joten en keksinyt mitään järkevää logitettavaa imusarjan putsauksien yms. jälkeen.
              Attached Files

              Comment


                #8
                Että vinku pitää heti kaivaa esiin :D

                Comment


                  #9
                  No ei heti, odotin 5pv varmistaakseni että kaikki jotakuinkin toimii. =)

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja 68corvette Näytä viesti
                    Etujarrut hieman narahtelivat ja pitihän se tarkistaa jarrujen kunto.
                    Varsinkin kun googletin etu levyjen hinnan, melkein 1000€ pari.. joten parempi pitää kunnossa =)

                    Kuten kuvasta näkyy, niin ilmareijät olivat tukossa, joten porailin ne auki.
                    Näyttäisi että kulumis merkit ovat myös tapissaan, mutta levyissä on tosi reippaasti vieä paksuutta, joten en kyllä ajatellut levyjä uusia, Tuskin minun ajoillani ikinä loppuvat.
                    Ruiskuttelin hieman sinkkimaalia pintaan, omien kokemusten mukaan ruostuminen käytännössä pysähtyy tällä tempulla.

                    Paloissa on pintaa, mutta näkee että auto on seissyt ja korroosiota on.
                    Laitoin samat palat vielä paikoilleen, kun muuta ei ollut, mutta täytyy miettiä että mitk palat sinne vaihtaisi.
                    Tekeeköhän perus Motonet Bremboilla mtään?
                    Mulla on par'aikaa matkalla paketti Aeromotorsilta. Zimmermann-jarrulevyt á 250€. Perus-Bremboista ei ole kokemusta kuin B7:n alla ja siinä ne eivät rataa kestäneet, vaan muuttuivat pölyksi ihan parin keikan aikana. Välissä tonni kaks tieliikenneajoa.
                    Viimeksi muokannut arto s; 11.7.2021, 09:09.

                    Comment


                      #11
                      Kiitos vinkistä, pitää katsella jotkut laadukkaammat palat.
                      Tarkoitus ei ole ajaa rataa, joten jotkut pehmeämmät katupalat.. mutta eihän sitä ikinä tiedä.
                      Viimeksi muokannut Killeri; 11.7.2021, 16:09. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                        #12
                        Nyt kun moottori on todettu toimivaksi, käväisin Lemillä muuttaamassa ohjelmaa erään jäsenen toimesta.
                        Sää oli hieman huono säätö puuhille, kun Audin mittari näytti ulkolämpötilaksi +32C.

                        Alkuun logitettiin vakiota VCDS ja katsottiin Performanceboxilla referenssi veto.
                        Vakionakin ECU taisi ottaa kolmosen vedossa 8 astetta ennakkoa pois, joten tehoa oli hukassa viileämpään keliin verrattuna. Silti kellotettiin kaksi päällä luvattu 4.6s.
                        Simuloidut maffit taisivat olla "380hp"

                        Ahdinhan tässä on tosi pieni, joten maltilliset ahtojen nostot pientä rikastusta ja kierroksen rajoitin nousi 500rpm ylemmäs, 7000 kierrokseen.
                        Samoin DSG sai ohjelman muutoksen, hieman napakammat vaihdot ja vakiota herkempi down shiftaus.
                        Vakiona laatikko pitää vaihteita viimeiseen asti sisässä, joka tuntuu välillä hieman luonnottomalta.

                        No, uutta logitusta tekemään kun ohjelma oli ladattu autoon ja selkeä parannus ennakoihin, pakitti vain 4 astetta. Selkeästi rikkaampi seos jeesasi.
                        Ahto lämpö nousi lyhyessäkin kaasutuksessa noin 35C lukemista liki 70C.
                        Simuloidut maf lukemat muistaakseni "425hp" tms.

                        Ensimmäinen Performancebox veto taisi sutia sekä ykkösen, että kakkosen ja aika oli 0.3s vakiota huonompi =)
                        Heti perään toinen veto suti vähemmän, mutta tunsi kyllä helposti kuinka vetokin oli poissa.. olisi pitänyt viilennellä ensin moottoria.
                        Taitaa mennä ostos listalle isompi välijäähdytin, vaikka ei näin kuumia päiviä nyt älyttömästi Suomessa olekkaan.

                        24pv olisi hyvinkään NNC street slide, jossa voisi suorityskyä testata.
                        Pitää vielä pitoja testata ja miettiä että lähteekö Falkkenit vaihtoon.

                        Jos porkkis haluaa lisätä jotain logituksesta, perfblxista, tai säätö sessiosta, niin olisi ihan hauska saada jotain mitattua faktaa ketjuun.

                        Comment


                          #13
                          Saatan muistaa väärinkin, mutta minusta vakio oli me 2 päällä 4,9s ja eka viritetyn polkaisu aivan hervottomasti 2 vaihdetta sutien meni samaan. Sitten uusintayritys vähemmällä sutimisella oli 4,3 mutta siinä oli ihan selvää puutumisen meininkiä jo kuumuudesta johtuen. Eiköhän se kuuleripäivityksellä ja/tai kylmemmällä kelillä suorita ihan asiallisesti. Johtopäätös myös, että liian kapeat falkenit eivät ole RS3 approved :)

                          Kävin muuten omallani kokeilemassa lähdön myös eikä sutinut käytännössä yhtään 255 + 235 PS4 alla. Voimat hyvin samalla alueella.

                          Vakioahto näissä on noin 1,15 keskellä ja vajaassa barissa yläkierroksilla. Nyt on 1,5 keskellä ja noin 1,1 ylhäällä. Ahtoa saisi vielä nostettuakin, mutta ahtimen pakopuoli on niin ahdas, että se ei vaan muutu tehoksi.

                          Comment


                            #14
                            Vakio M+S renkailla


                            Porkkiksen softalla ja 225/40 R18 falkkeneilla.
                            Kakkosella kierrokset kyykkäävät, kun ykkös vaihde sutii, heittää kakkosta ja ottaa pitoa.
                            Kun skrollaa sormella vidota, niin huomaa kun näyttää ruudulla kakkosta, takaisin ykköstä ja taas kakkosta.
                            Rengastahan se vaatisi.. tai pitää koittaa tiputtaa paineita, nyt on 2.8bar.
                            Viimeksi muokannut 68corvette; 14.7.2021, 21:18.

                            Comment


                              #15
                              Mittasin tänään paineet renkaat lämpimänä, oli 3.0bar edessä ja takana.
                              Laskin paineet 2.5bar eteen ja 2.4bar taakse.
                              Eturengas selkeästi jo vähän lässähti, takana ei nähnyt eroa profiilin muutoksessa. Ajattelin että niiaa kuitenkin taakse lähdössä, joten en laskenut tuosta.
                              Nyt menikin ihan OK arpomatta vaihteita ja pienellä sutimisella.
                              Mittasin Gtech Pro RR kiihtyvyys mittarilla 3.66s sataseen ja 80-120km/h näytti 2.77s.


                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Jaaha.. Aiheuttaa kyllä tarvetta ajaa TT Lemille.

                                Comment


                                  #17
                                  Onhan nämä vaan mainioita aihioita Arto :) Oma vastaava 8P RS on saanut edellisen omistajan toimesta keulalleen isomman coolerin ja muutkin perus "bolt on" osat. Lämpöjä ei ole sen ihmeemmin tarvinnut mittailla, koska tuntuu työntävän aina tasaisen tappavasti. Mittailtu ei ole kiihtyvyyttä sataseen tai ylipäätään mihinkään, mutta kaiken järjen mukaan ollaan samalla alueella tuon 3,66s kanssa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kävin tänään ulkoiluttamassa audia Street slide kiihdytys tapahtumassa.
                                    Keli oli mitä mainioin, lämpömittari näytti +13C, mutta aurinko paistoi ja oli kyllä lämmintä.

                                    Click image for larger version

Name:	IMG_20210724_142904_387.jpg
Views:	2657
Size:	321,9 Kt
ID:	1922235

                                    Koitin eilen säädellä rengaspaineet ja päädyin 2.1bar eteen ja 1.9bar taakse.

                                    Vedin kaksi vetoa, ensimmäisessä käytin launch controllia, mutta suti aika paljon lähdössä.
                                    60ft oli 1.89s, varttimaili 12.66s ja loppunopeus 169km/h.

                                    Toisen lähdön otin noin 3000rpm lähtökierroksilla ja jarrun nostosta kaasu pohjaan.
                                    Tässä ei sutinut, mutta selkeästi rauhallisemmin lähtee kuin launch controllilla.
                                    60ft tippui 1.81s ja ET parani 12.5s, loppunopeus tippui hieman 166km/h.
                                    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210724-134425~2.png
Views:	2573
Size:	49,2 Kt
ID:	1922234

                                    Vedossa kyllä tuntee kuinka auto alkaa loppupätkällä puutumaan, kun ahtoilma kuumenee.

                                    Kohtuu tyytyväinen olen, veikkaan että saisin paremmilla renkailla painettua muutaman kymmenyksen
                                    alemmas.


                                    Comment


                                      #19
                                      Airteciltä tilaamani cooleri saapui.
                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210809_140658_270.jpg
Views:	2279
Size:	599,8 Kt
ID:	1924253

                                      Eipä tässä muuta perjantai iltana ollut, niin vaihdoin vakion tilalle, tässä vakio.
                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210810_155611_524.jpg
Views:	2305
Size:	516,7 Kt
ID:	1924254

                                      Vakion kennon mitat: 550x165x83
                                      Airtec kenno: 540x210x120

                                      Eli etu ala on +25%, tilavuus +81% ja sivun "virtaus" alue on +84%
                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210810_162507_939.jpg
Views:	2294
Size:	198,2 Kt
ID:	1924255
                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210810_162454_340.jpg
Views:	2281
Size:	151,1 Kt
ID:	1924256

                                      Kennoissa on selviä eroja, Airtecissä näyttäisi että ulkopuolinen kenno on suoraa, eli kennon läpi näkee.
                                      Vakiossa kennossa on hahloja, joka varmaan auttavat ilman pyörteilyyn.
                                      Varmaankin paksumman kennon takia täytynyt pitää läpi virtaavuus helpompana.
                                      Sisäpuolella vakiossa näyttäisi olevan kenno samanlainen kuin ulkopuolella, mutta Airtecissä on limittäin lamelleja.

                                      Vakion design on "tube and finn" mallinen ja Airtecissa tasainen "bar and plate" jolloin Airtecin pitäisi virrata hieman paremmin ja päädyn osalta vakion jäähdytys voisi olla parempi, kun aiheuttaa pyörteilyä ja hidastaa virtausta.

                                      Mittasin tietty molemmat virtauspenkissä.
                                      Odotin että Airtec virtaisi noin tuplaten enemmän kuin vakio.
                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210809_183757_444.jpg
Views:	2291
Size:	152,2 Kt
ID:	1924257

                                      Vakio virtasi 28" vesipatsaan testipaineella 271cfm ja Airtec 310cfm.
                                      Eli siis reilu 14% ero..
                                      Airtec on siis selvästi ahdistavampi sisärakenteiltaan, mikä todennäköisesti tarkoittaa, että sen jäähdytysteho on parempi.

                                      2.5L moottori haukkaa noin 340cfm ilmaa 7000rpm kierrosluvulla.
                                      Ottamatta ilman jäähymistä huomioon välijäähdyttimen yli, tarvitaan noin 0.11bar paine ero, että vakio välijäähdytin virtaa tuon verran.
                                      Airtec tarvitsee noin 0.085bar paine eron, joten puhutaan 0.025bar paine hävikki erosta, joka ei ole merkityksellinen.
                                      Muutenkin kokemuksen perusteella jäähdytyskyky on huomattavasti tärkeämpi kuin massavirtaus, toki massavirtauksella ei kannata moottoria kuristaa.
                                      Mutta joka tapauksessa paine hävikki on molemmilla jäähyillä todella pieni.

                                      Sain kammettua Airtecin valmisteen keulille ja oli aika ottaa logia..
                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210810_183023_790.jpg
Views:	2334
Size:	314,7 Kt
ID:	1924258

                                      Logitin vakiosta ja vaihdon jälkeen kanavia 118 ja 211, eli imuilman lämpöjä ja mielenkiinnosta ilmamassaa.
                                      ilmamassa mittariahan tässä mallissa ei ole, mutta halusin nähdä näkyykö siinä mitään muutosta.
                                      Hieman hankaluuksia tuottaa logien vertailu, kun vetojen välillä on jonkun sekunnin ero.
                                      Koitin kyllä vetää samat pätkät ja aloitin vedot alle 1200rpm.. enkä jaksa käsin poimia kierroksia koonti exceliin =)
                                      Mutta näkee näistä kyllä muutokset.

                                      Ajoin logit samalla pätkällä edes takaisin 3-vaihteella
                                      Vakio coolerin kanssa ulkolämpötila oli 20C ja Airtecin kanssa 15.5C auton mittarin mukaan.
                                      Veto kesti aikalailla tasan 10s.

                                      Kiinnostavin lienee ahtoilman lämpötila.
                                      Click image for larger version

Name:	Stock_Airtec_temp.PNG
Views:	2242
Size:	35,1 Kt
ID:	1924259

                                      Ensimmäisessä vedossa siis läpötila ero on 28C ja toisessa 30C.

                                      https://strikeengine.com/5-intercool...e-calculators/
                                      https://www.engineeringtoolbox.com/a...vA=70&units=C#

                                      Karkeasti voi sanoa että jos ilmamassa pysyy samana, niin jokainen +3C on noin -1% tehossa.
                                      Eli tuollainen 30C tiputus ahtoilman lämmöissä voisi olla noin 10%, eli tässä paketissa 40hp luokkaa.

                                      Lasekennallinen ilmamassa ei muuttunut miksikään logeissa.
                                      Tässä hieman hämää, kun Airtecin käyrä on hieman vasemmalla.. tuo 500rpm on logilla alle 1s ero.
                                      Maksimit on 345 g/s, mutta tähän ei liene luottaminen.. halusin vain nähdä muuttuuko mihinkään.
                                      Click image for larger version

Name:	Stock_Airtec_airmass.PNG
Views:	2264
Size:	48,7 Kt
ID:	1924260

                                      MAPista näkee sama siirtymän yhdessä vedossa vasemmalle ja sen ettei ahtopaine juurikaan vakiosta tippunut, logissa ~0.05bar.
                                      Click image for larger version

Name:	Stock_Airtec_map.PNG
Views:	2257
Size:	28,0 Kt
ID:	1924261

                                      Uutta varttimaili ja dyno reissuahan tämä nyt kaipaisi, että tietäisi tuliko vauhtia lisää ja paljonko on Porkkiksen ja coolerin jälkeen saldo.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Hommasin Dragy GPS mokkulan, jotta saa tarkempia aikoja kuin G-voima mittarilla.

                                        Tiputin rengaspaineet 2.0/1.5bar, mutta edelleen sutii liikaa launch controllin kanssa.
                                        joten kierrokset johonkin alle 4000rpm, jarru ylös ja kaasu pohjaan.

                                        Varttimaili parani 0.6s uudella coolerilla ja tarkoitus oli jatkaa osien vaihtoa kunnes 12s alittuu.
                                        Menikin sitten alle ja loppunopeuskin nousi 166km/h => 180km/h, eli nyt ei auto enää puudu pitkässä vedossa ja loppunopeus täsmää moottorin tehoon.

                                        Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210821-215926.png
Views:	2190
Size:	126,3 Kt
ID:	1924336
                                        0-100km/h en saanut parannettua g-tech mittauksesta, joten arvelen että pidon takia ollaan samoissa kuin vakio coolerilla.
                                        Ilma ei 4s aikana vielä älyttömästi ehtinyt vakio coolerillakaan lämmetä, joten voi olla tehotkin suunnilleen samoissa.
                                        Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210821-215858.png
Views:	2178
Size:	116,7 Kt
ID:	1924337
                                        80-120km/h parani 2.77s => 2.60s
                                        ​​​Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210821-215943.png
Views:	2184
Size:	95,2 Kt
ID:	1924338

                                        Comment


                                          #21
                                          Mielenkiintoista lukea, jatka samaan malliin :) Jos vaikka joskus joskus joku innostuu ostamaan RS3:n niin tämä on hyvää tietoa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Todella mielenkiintoista lukea ns. hifistelyä. Tykkään ja valitettavan usein itsekkin teen vastaavia muiden mielestä aivan turhia hifistelyjä. Kaikki pienet 0,001% parannukset kun laittaa yhteen niin kyllä se johonkin vaikuttaa!

                                            Comment


                                              #23
                                              Kävin tänään ulkoiluttamassa Audia Malmin kiihdytys kisoissa.
                                              Keli oli aamulla hieman kylmä, mutta päivän mittaan lämpeni ja olikin mitä mainioin.

                                              Click image for larger version  Name:	malmi.jpg Views:	0 Size:	20,6 Kt ID:	1925362

                                              Lähdin hakemaan 11s alkavaa lappua, mutta eipä sitä sitten tullut.
                                              Joko suti hulvattomasti, tai lähtö liian pehmeä.
                                              Selkeästi oli siis liukkaampaa kuin Hyvinkäällä.
                                              Rengaspaineet tiputin edelleenkin matalammalle kuin aiemmin, mutta ei tuntunut jeesaavan. Edessä 1.5bar ja takana 1.3bar kuumana parin vedon jälkeen.

                                              Eka veto oli paras, unohdin vaan laittaa tähän Dragyn päälle.
                                              Oli mukava päästä haastamaan Mikon kakkos koppa, vaikka tiedossa olikin raju pidon puute Mikon autossa.
                                              Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1572
Size:	77,0 Kt
ID:	1925367

                                              Eli 60ft olisi aika paljon parannettavaa ja kyllä se 11s tällä paketilla vielä tulee, kunhan renkaat uusin ensi kesäksi.

                                              Vedin viisi vetoa, kolmen keskimmäisen kanssa oli ongelmia saada launch control toimimaan ja lähdinkin sitten tyhjäkäynniltä.
                                              Arvelen, että kun nytkäyttelen autoa kennoihin, kierrosluku hieman hypii ja sen pitää antaa rauhoittua kunnolla tyhjäkäynnille, ennen kuin sallii launchin.
                                              Tässä viimeisessäkin oli samaa häikkää, joten nukuin valoissa odotellessa, että kierrosluku tippuu alle tonniin.
                                              Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1570
Size:	78,9 Kt
ID:	1925368


                                              Tämä on Dragy mittaus samasta vedosta, hyvin näkyy sutiminen alkupäässä, jos vertaa tuolla ylempänä mittamiini.
                                              Niissä ollaan tukevasti 1G kiihtyvyyksissä, kun tässä piikitetään johonkin 0.8G ja G:t nousevat veltosti, eikä suoraan lähdöstä.
                                              Click image for larger version

Name:	402m.png
Views:	1585
Size:	118,7 Kt
ID:	1925369

                                              0-100km/h tästä viimeisestä vedosta. Noin 0.5s hitaampi kuin aiemmin kadulla mitatut.
                                              Click image for larger version

Name:	0-100.png
Views:	1590
Size:	110,0 Kt
ID:	1925370
                                              Viimeksi muokannut 68corvette; 4.9.2021, 16:46.

                                              Comment


                                                #24

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hauskaa oli ja mäkin sain viimeisellä vedolla 13,9 168kmh ajan vaikka menin rullaamalla maaliin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Dragy sai korjattua video exportti ongelman, tässä 11.9s katu kokeilusta video.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Syksyn tultua alkoi audi kylmänä tiputtamaan pyttyä välistä kylmänä, joten ajatelin kokeilla tulppien vaihtoa, vaikka nykyisillä on ajettu 6000km.
                                                      Pikaisella googletuksella inakin Densojen kanssa on ollut porukalla ongelmia, joten tilasin marmoritiskiltä Bekat.
                                                      Aika suolaisen hintaisia, 175€/srj.

                                                      Vanhat tulpat olivat juurikin Densot, eli arvelin että vika löytyi.
                                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210919_103431_697.jpg
Views:	978
Size:	106,7 Kt
ID:	1926392
                                                      Suunnittelu näytti ainakin elektrodin osalta erilaiselta, denso on perinteisen mallinen ja Bekassa on lyhennetty / avaramman mallinen.
                                                      Luulisi että maa elektrodi lämpenee vähemmän ja olisi näin ollen olisi nakutus kestävämpikin.
                                                      Samoin tällainen avoin malli on vanha viritys kikka, jolla saadaan seos paremmin kipinän lähelle.
                                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210919_103356_653.jpg
Views:	962
Size:	73,9 Kt
ID:	1926393
                                                      Hieman on paksulla ollut, joskin pääasiassa ajankin nurkka-ajoa, joten voi olla siitäkin karstaa, kun moottori ei ole läheskään aina lämmin.
                                                      Mukavaa oli kuitenkin, että tulpat olivat täysin öljyttömät.
                                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210919_103116_438.jpg
Views:	976
Size:	163,3 Kt
ID:	1926394
                                                      Testi lenkillä ei kylmänä pätkinyt, aiemmin tällaisilla kosteilla alle +10C keleillä hieman pätki ensimmäisen kilometrin aikana.
                                                      Lämmettyään tuntui ääni taas vaimenneen, oletin aiemmin että tietty rötääminen kuuluu RS3 toimintaan, mutta oli nyt tipotiessään.
                                                      Samoin aiemmin moottorijarrutuksessa paukutti ihan reippaasti putkessa, niin nyt tämä loppui käytännössä kokonaan.
                                                      Vaimokin havaitsi äänen pienentymisen ja mainitsi iitä pihaan kurvatessani.

                                                      Ajossa tuntui myös, että pitäisi vaihdetta pidempään sisällä, liekö siis kaasun asento tms. myös muuttunut.
                                                      Mielenkiintista nähdä vaikuttaako kulutukseen.. tosin ilma kylmenee, niin voi olla hankala mitata.
                                                      Alle 10L/100km en ole kertaakaan päässyt vielä tankilisella, joskin ajotyylikin saattaa vaikuttaa ?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Suoraruikkarivehkeissä tuntuu olevan taipumus että tulpat "nokeentuu" tollai. Liekö seurausta jostain laihaseostoiminnosta tms.

                                                        Jarrupaloiksi suosittelen Ferodo DS2500. Edelleen tuntuis olevan aika lyömätön upgrade katuvehkeisiin, kestää myös ratailua. Enkä oo kuullu että kovassakaan käytössä olis pintoja irtoillu, toisin kuin esim ebc.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ferodo DS2500 odottavatkin jo asennusta.
                                                          Nykyiset näyttivät olevan Ferodo eco friction tjsp. ainakin edessä.

                                                          Olen nyt muutaman kerran ajellut viileämmällä kelillä ja näyttäisi edelleen pussauttelevan pintakaasulla enaimmäisen kilometrin matkalla.
                                                          Jos lämpötila on yli noin +6C, niin ei mitään räpötyksiä enää.
                                                          Pitäisi varmaan piruuttaan logittaa kylmällä, että näyttääkö olevan laihalla tjsp.
                                                          Saa nähdä miten sitten pakkasilla, että rötääkö enemmän, vai onko vaan tietyn lämpötilan hommia.
                                                          ​​

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vaihdon jarrupalat.
                                                            Pintaa olisi vielä ollut edessä:
                                                            Click image for larger version

Name:	IMG_20211003_130437_630.jpg
Views:	271
Size:	100,0 Kt
ID:	1928146

                                                            Ja takana ihan hyvin:
                                                            Click image for larger version

Name:	IMG_20211002_192148_944.jpg
Views:	273
Size:	113,1 Kt
ID:	1928147

                                                            Mutta kun kampesin mäntiä auki, niin yhdestä etupalasta lähti pinta irti.. hyvä että kestivät kesän ajot:
                                                            Click image for larger version

Name:	IMG_20211003_134858_833.jpg
Views:	291
Size:	246,5 Kt
ID:	1928148

                                                            Samalla tietty kiilloittelin ja rasvasin takajarrujen tapit, vaihdon uudet jarrnesteet, rasvailin männät jne.
                                                            Click image for larger version

Name:	IMG_20211002_192752_123.jpg
Views:	284
Size:	281,0 Kt
ID:	1928152 Click image for larger version

Name:	IMG_20211003_133142_916.jpg
Views:	293
Size:	105,4 Kt
ID:	1928153 Click image for larger version

Name:	IMG_20211002_193132_344.jpg
Views:	306
Size:	196,8 Kt
ID:	1928154 Click image for larger version

Name:	IMG_20211003_111344_125.jpg
Views:	300
Size:	156,8 Kt
ID:	1928155

                                                            DS2500 paloissa ei ollut kulumisen varoittimelle paikkoja, joten pikainen googetus, että adaptaatiolla saa pois ja piuhat poikki.
                                                            Myöhemmin sitten selvisi, että ei tässä mallissa saakkaan adaptoitua pois käytöstä ja tinasin pihan päät yhteen, päälle vähän kuumaliimaa ettei heti hapetu poikki:
                                                            Click image for larger version

Name:	IMG_20211017_115017_430.jpg
Views:	322
Size:	88,8 Kt
ID:	1928149
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X