Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Muumitalo, merikontti tai B5 Ässä..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Muumitalo, merikontti tai B5 Ässä..

    Hei kaikille :)
    Tehdäämpä tällekkin kulkuneuvolle ketju tänne muiden kaltaistensa joukkoon. Autona vuoden -00 B5 Ässä, värinä nogaro.
    ensimmäinnen oma b5 oli kun täytin 18. sen jälkeen hairahdus baijerilaiseen ja maitojunalla takaisin.. muutamia vuosia ja audeja välissä tähänpäivään
    silloisesta käyttis B5 avantista oli loppumassa leima enkä sitä ollut katsastamassa. ässiä olin katsellut ihan tositarkoituksella hetken aikaa kunnes tämä tuli vastaan. olihan se saatava vaikka miten meni vikatilaan koeajolla, renkaat loppu ja mittaristo särki
    Auton ostin elokuussa 2019 Mikkelistä, alla olevat kuvat otettu samana päivänä eikä kyseisiä keskinejä ole enää.
    Ajelin n.vuoden käyttiksenä ilman suuria murheita, pari ahtovuotoa tmv. ei sen kummempia toimenpiteitä vaatinut.
    tekniikka on muuten vakio mutta ahtimina sekä kytkimenä on rs versiot sekä cat-bäk putki mallia ilmeisesti xs-power tiedä näistä kun edellisen omistajan tekosia
    korissa taasen d2 coilit.
    Minua edeltävä tosiaan ahtimet ja kytkimen vaihtanut joskus, osto kuvio oli vähän hassu mutta eipä tuolla niin väliä.

    Mitä itse olen tehnyt:
    Etujarrut kävin läpi puhaltamalla satulat(en alumiinejä) uusimalla tiivisteet sekä männät. Palat sekä levyt
    Takajarruille suurinpiirtein samat mutta satuloihin en puuttunut mutta kannakkeet puhalsin. Palat sekä levyt
    Olipahan ainakin pysäytys politiikka tehty omille jäljille sekä ulkonäköä parannettu maalaamalla tuotteet keltaisiksi.
    Mittaristo oli mallia pikselimössö.. kierros, lämpötila ja polttoaine viisarit näyttivät pieleen.. joku kyläseppä koittanut korjata. Mittariston sain metsästettyä facebookin kirpparilta ja vaihdatin paikallisella merkkarilla (savilahdenauto) n.12tkm hävis kilsoja.
    Paremmat xenoni umpiot löysin paikalliselta romikselta kun edellisten linssit olivat ottaneet hieman lämpöä sekä tummennuksien liimat jämähtäneet kiinni.
    Takavetareiden kaikki nivelet 4kpl. Sisemmät Löbro ja ulommat skf.
    Perushuollot tietenkin, mutta ei tätä ole pakon edestä vielä tarvinnut korjata. Siirtyi nyt harrastepuolelle joten vähän muutakin voi tehdä kuin perus huoltoja. tämä talvi 2020-2021 ilmeisesti ensimmäinen talvi seisonnassa

    mitä tälle on suunnitelmissa:
    Ei mitään maailmaa mullistavaa. perus pulttiauki pulttikiinni virityksiä, tarkoituksena ei ole olla mitenkään poikkeava kapine.
    jakopää tehdään ainakin tänä talvena, osat saapuvat lähipäivinä ja osa löytyy jo. harjoittelen sitten tuohon alle kun sen aika tulee.
    auton mukana tuli jotkin rosteri downpipet sekä rs suuttimet, näistä varmatenkin downpipet tulevat käyttöön.
    ahtoilman jäähdytykseen löytyy seuraavia vaihtoehtoja: ebayn bolt-on smic setti, cx-racingin keulakuuleri tai rs vakiot.
    luonnollisesti noilla ässän vakio suuttimilla ei pitkälle pääse, nuo risan pitäis käyttää finjectorilla joten varmaan suoraan hankkia uudet.
    Lyhyesti ensikesälle kulkupuolelle olisi ainakin suunnitelmissa downpipet, jäähyt/jäähdytin sekä polttoainepuolen muutokset.
    luonnollisesti käynti erikoismoottorilla vaaditaan ;)


    Aika näyttää mitä tapahtuu. Mikään kiire tällä ei ole minnekkään, mutta kesät olisi tarkoitus kyllä ajaa :)

    En kieliopillisesti ole mitenkään lahjakas mutta puhukoot sitten kuvat ja mielenkiinto kalustoa kohtaan enempi.
    Enpä tiedä mitä tähän vielä tarinoisi, katsotaan miten innostuu tänne päivittelemään.
    kommenttia otetaan vastaan niin autosta, postauksesta tai vaikka säästä :)








    #2
    Oikein perus siisti ässä. Hyvä että näitä myös suht orginaaleja hyvä kuntoisia on vielä.

    Oliko sisusta millainen tässä?

    Comment


      #3
      Recaron mustaa nahkaa perussähköillä ja lämmittimillä, ahtopainemittari keskellä vasemmalla ritilässä sekä alpinen 178bt rammari. muuten perus siisti,ehjä ja toimiva.


      iskivät korolla karanteeniin kahdeksiviikkova niin näppäsimpä sitten vakio downpipet irti ja rupesin nuita xs powerin versioita askartelemaan paikalleen. kuskinpuoleisen putken ahtimeen tuleva laippa oli kiero niin sen käytin kaverilla nauhassa.. olosuhteiden takia siis heitin ne sille ja hän hoiti sen kuntoon.. samoiten muut putki tarvikkeet toimitettiin kotiin :D helppoa yrittää mitään tehdä kun ei itse pääse edes ostoksille. Lambdoillekkin tein kemppiliimalla työkalut joista kuva alhaalla, vetareiden lämpösuojien kuusiokoloille jatkoin kanssa muutamalla pultilla niin helpotti kummasti. Mutta itse asiaan... ahtimien asennusetit tuli sparetolta (victor reinz 04-10167-01) etuvetarit irti ja mutterit auki. apukuskinpuolen helppous yllätti positiivisesti. kuskinpuolelta sen ylimmän mutterin irroitus aiheutti harmaita hiuksia.. toive oli että yksikaan pinnapultti ei katkeisi ja se onneksi toteutui. allapa on kuvia lopputuloksesta. tehty itse ja sillä mitä on ollut saatavilla.


      Comment


        #4
        tulipahan tehtyä tuo jakopää.. kuumottavinta oli noiden nokkien vapautus mutta onpahan tehty :) hyvän paikan ovat kyllä tuolle kampiakselin lukitukselle keksineet.. kuvassa näkyy syylärin korvike millä varmistin vesien pysyvän sisässä. suuret kiitoksen bittiryhmälle signaalin ja watsapin puolella :)
        partikkeleita mitä käytin:
        538 0405 10 - ina vesipumppu
        ct920k2 - continetalin jakohihna sarja (itse hammashihna jäi yli)
        gts-t297rb - gates racing jakohihna
        4088.80D - Wahler 80° termostaatti
        6pk1863 - continetal moniurahihna
        534 0116 20 - ina moniurahihnan kiristin

        https://youtu.be/tHC-rt3XMsI
        toivottavasti hihna vikisee kovasti :D
        jospa seuraavana voikin perehtyä suorituskykyyn ;)

        Comment


          #5
          Onko tuo syylarin korvike koeponnistusta varten vai mikä juttu?

          Hyvä että joku jaksaa kirjoitella näistä vielä tänne julkisillekin foorumeille, ettei kaikki jää suljettuihin tsätteihin ja sielläkin hautaudu kohinaan.

          Comment


            #6
            vesipumpun ja termarikotelon tiiveyden varmistin tuollaisella putkulalla. 1.9tdi termarikotelosta löytyy liitin tuohon ylävesiletkuun ja siitä sitten letkulla termarikoteloon. Termarin aukeemiseen käytin ja sitten sammutin. Rupeaa äkkiä lämmänä tuolla käymään :)

            Comment


              #7
              Tällekkin vehkeelle on jotain tapahtunut. Tosiaan keulakuulerin laitoin kiinni alkuvuodesta. Enpä ollut siihen tyytyväinen. Orkkis puskuria en luonnollisesti silponut vaan hankin toisen. Aiheutti lievää harmitusta kyseinen operaatio jotenka totesin että on päivitettävä nuo sivuset vikisemättä. Facebookin kirpparilta löytyi evolutionracewerksin tekeleet jotaka lunastin pois. Pitäisi olla vähintään riittävät :D hankittuna löytyy myös risan putsarin kansi, maffi, 044 pumppu V8 kehdolla ja 750cc ev14 suuttimet

              Comment


                #8
                Eilisen erikoismoottorilla käynnin innoittamana päivitellään hieman.
                Tämän hetkinen tekniikka on seuraavanlainen:
                Avaamaton n.310tkm ajettu agb
                Ahtimina rs4.
                Suuttimet 1000ev14
                Walbron 525 pumppu
                Xs-Power kokoputkisto
                Evolution racewerksin välijäähyt muokatuilla orkkis ohjaimilla.
                bkr7eix tulpat
                rs4 putsarikotelon kansi sekä maffi.
                forgen by-passit
                rs4 kytkin
                Säädetty käymään viinalla(ecun vaihdolla bensalle)
                Tulipahan tässä myös opittua jotain välissä... kuten esimerkiksi se että liian kovan pumpun kun laittaa vakiolinjoille niin rupeaa paluu ahdistamaan :D
                vedin vakiopaluun rinnalle 9,5mm sisuksella olevan letkun edestä taakse, kanteen tulleet osat kävin paikallisesta hydrauliikkapuljusta hakemassa.
                Oliko tämä patentti? tai meninkö sieltä mistä aita on matalin? ehkä. mutta eipähän tässä mitään peruuttamatonta ole käynyt
                Ennen säätöä vaihdoin kaikki 6 puolaa(Beru zs016) vaikka eivät mitenkään oireilleet... aivan sillä ajatuksella ettei tarvitse lähteä arpomaan riittävätkö vuosia vanhat viinalle.
                RS4 maffin ja ässän vakio y-putken väliin tuli 89mm halkaisijalla oleva 45asteinen silikooni mutka. Samoilla vauhdeilla päivitin kaasuläpälle silikoonia.
                Sisustasta löytyy vasenmalta oikealle Ahtopaine, Bensapaine ja innovaten DLG-1 dual laajakaista.

                Jotain negatiivistakin on ilmennyt. mm venttiilivarren kumit alkaneet ilmoittelemaan huonouttaan, sekä lämppärin kennon letkujen vuoto akkukaukaloon.

                Muuten on kyllä saanut ajella huoletta. Seuraavana tähdätään leimalle jonka jälkeen voisikin talveksi jotain puuhaa keksiä. Ajellaan nyt kerrankin pirteällä ajokilla loput ajokelit :)
                Olisin kai nämä varmaan yhteenkin viestiin saanut mahdutettua, mutta hieman on harjoituksen puutetta tämän käytössä. Pahoittelut siitä
                Viimeksi muokannut arto s; 15.9.2021, 10:29. Perustelu: Yhdistelty

                Comment


                  #9
                  Ei hätejä, ylläpito jeesaa.

                  Ihan asiallisen näköinen "patentti". Vielä jos toimii ja pitää, mikäs siinä sitten.
                  Oliko RS-ahtimet OE'tä, vai jotain halpiksia? Halpiksien toimivuus ja kesto tavallaan kiinnostaisi..

                  Comment


                    #10
                    Lupailivat tuon kannen tiivisteille etanolinkin kestoa. aika näyttää.
                    ahtimien pitäisi olla OE. Eiköhän sekin varmistu kun nappaa tulevana talvena konepaketin alas... rupesi nimittäin kytkin luistelemaan :(
                    Pitäisi sinne siis keksiä jotain tilalle.. Sinnehän voisi periaatteessa laittaa vain uuden samanlaisen mutta voisi ainakin vauhtiksen päivittää kiinteään.
                    Jos tähän löytyy jotain ideoita tai näkemyksiä että mitä sinne kannattaa laittaa niin saa huudella, en nimittäin oikein tiedä kun vaihtoehtoja on monia.. :P
                    Samalla kun koneen ottaa alas ajattelin ainakin uutta laturia, moottorintukikumeja ja käyttää ahtimet tarkistettavana sekä ventiilinvarrenkumet kuntoon.

                    kyllä se jokseenkin kulki myös ennen kytkimen luisteluja. toistaiseksi 1-2 ja 3 pitää vielä mutta 4 rupeaa luistamaan ikävästi. kaipa sinne jotkin kokikset voisi kaataa :D
                    yhtäkään launchi lähtöä tai flatfootti vetoa en uskaltanut enkä kerennyt ottamaan
                    https://youtu.be/rt9v4gFstd4

                    Comment


                      #11
                      Laita RS4 +15% kytkin. Se kestää hiton hyvin (paljon enemmän kuin mitä sinun setupista lähtee) ja kauan. Kaveri ajeli RS6 hybrid turboilla olevalla autolla noin 100 tkm eikä se luistanut.

                      Comment


                        #12
                        Komppaus Okkimin ehdottamalle rs4 +15% setille. Ei mene metsään valinta.

                        Oliko venakumien vaihdossa tarkoitus käyttää kannet irti vai paineilmatyökalulla venttiilit kiinni pitäen suorittaa kone paikallaan vaihto?
                        Jos hatut käy pöydällä niin kannattaa samalla vaihdattaa pakoventtiilien ohjurit, on aika takuulla jo väljistyneet noilla metreillä ja menee vaan uudet kumit nopeesti hukkaan.

                        Comment


                        • #13
                          Pakko toistaa edellisten sanomaa. RS4 +15% on hyvä. Itsellä A6 2.7 tuollainen plus speed-autoteilen kautta tullut kova vauhtis. Alkaa olla 40tkm ajettu eikä vielä valittamista. En kyllä harrasta kytkinpommilähtöjä joten ei luulisikaan olevan ongelmaa. Tällä hetkellä erikoismoottorin bensasofta plus RS4-pohjaiset hybridiahtimet joista ei ole otettu läheskään kaikkea irti pääasiasiassa vakiokangista johtuen.

                          Comment

                          Working...
                          X