Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Halpa talviauto - Audi A4 1.8t Q -04, matkalla koettua..tämä oli hyvä ostos !

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Halpa talviauto - Audi A4 1.8t Q -04, matkalla koettua..tämä oli hyvä ostos !

    Mahtaako ketään kiinnostaa tällainen.... Taas tuli kavereiden kanssa juttua, voiko halvalla (2-3000e) talviautolla (4wd) ajella koko talven ilman ongelmia. Tuumasta toimeen, löysin pari vkoa netistä Audi A4 1.8t quottro 4d 2004, ajettu 350tuh km. J-Hihna ok. Kesäkumit 2-3mm ja tavlirenkaat lähes uudet. USB/iphone -poppikone sisällä. Lohko+sisälämmitin. Hinta sopi kokeeseen - talvi 2019-2020.

    Ostos ylös nosturilla, venakopan sekä ketjun kiristimen kopan tiivisteeet menee vaihtoon sekä öljyt ja takap. jarrupalat. Kuskin lämpöjakkara ei toimi, sähköikkunan nostin tökkii (!?). Muuten näytti olevan kunossa. S-Penkit ehjät. Vedin pari reissua Hki-Tku-Hki 6,1litr/100km ja toisen sama matka 6,3litr/100km nopeus GPS 100-110km/h tankki täyteen lähtö/paluu. AC toimii !

    Miten tänne saa liitettyä kuvia?

  • #2
    Kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Kuvat plussaa (jos ilman klubijäsenyyttä saa lisätyä) ja raporttia mahdollisista teknisistä murheista.

    Tuon kulutuksen suhteen olisin ehkä hiukan skeptinen. Nelikoista ehkä 1.9 tdi Quattro saataisi kutosella alkavilla mennä noissa vauhdeissä.

    Comment


      #3
      Noilla kilsoilla kannattaa huohottimen osat käydä läpi (jos ei jo uusittu edellisen omistajan toimesta):
      http://speed-autoteile.fi/index.php?...product_id=404
      Ja öljynvaihdon yhteydessä se öljypumpun imusihti myös putsata. Molemmat ihan huoletonta talvea ajatellen.

      Comment


      • #4
        Öljypumpun sihti tarkistettu kun ketju+kiristin vaihdettu noin 200tuh kohdalla, silloin ei sakkaa tms huomautettavaa. Sen jälkeen öljyt vaihdettu 10tuh välein. Hyvä pointti: Huohottimen tarkistus!

        Comment


          #5
          Kannattaa vaihtaa se vesiharava sinne kannen takapäähän samalla kun vaihdat tiivisteitä. Todennäköisesti alkaa pian vuotamaan nestettä jos on kauankin saanut öljyt päällensä.

          Comment


          • #6
            Olet oikeassa, 1->2 kotelo motin takaosassa menee vaihtoon sekä vihreä anturi. Toistaiseksi halpis toiminut moitteetta. Katsoin kuskin puolen oven johdot ja tein pari liitosta, ikkunat toimi hetken. Sit loppu hauska. Ehkä ikkunoiden käyttövipu menee vaihtoon kunhan löydän sellaisen jostain 2-osaaisen. Ebayssa vain yhdistetty etu+takavipuja myynnissä.

            Comment


              #7
              Tämä?

              https://www.ebay.de/itm/Audi-Origina...UAAOSw~Ndc1Dos

              Comment


              • #8
                Venakopan tiiviste vaihtui, vanhassa ei tosin ollut mitään vikaa, kumi pehmeä ja taipuisa. Kun koppa oli auki, niin uusi tiiviste (19e) tilalle. Samalla ketjunkiristimen tiivisteen tarkistus, sekin ok. Ei vuoda. Olihan se vaihdettu 200tkm kohdalla ketjun ja kiristimen vaihdon yhteydessä. Vielä odottaa 1->2 kopan vaihto motin takaosassa sekä huohotin jutut siinä samalla.

                Sähköikkunan nostin jäi vaivaamaan. Ovipaneeli pois ja kytkin esiin. Ruikin crc:t sisään, painelin kytkintä edestakaisin ja osat takaisin. Sormet ristissä virrat päälle, sehän toimii! Korjaus 0,00e! Btw.Aliexpress tarjoaa kytkintä kolmeen euroon...

                Comment


                  #9
                  Mä oon ajanu 650e autolla kolme talvee ja kesät päälle, mitä voitin? :) Eihän se oo ku vaihtaa kuluvia osia. Alkuperäinen 1.8 vapari sitkeä puurtaja kärsi noista huohotusongelmista ja nokkien välinen ketjukin alkoi rallattaa. Vaihdoin moottorin, lähes helpompi kuin alkaa entrata vanhaa. Jakopääkin olis pitänyt tehdä vanhaan ja öljyä hukkui. Kerran melkein jäin tielle kun sata metriä hallilta leipo moniuran kiristäjä kiinni. Joutui seisottamaan yön yli että aamulla sai haettua uuden remmin ja hyllystä b-osa kiristäjä paikalle ja moi moi. Kai tämmöisellä kotilolla ajaa vaikka maailman tappiin jos jaksaa. Osat ei maksa mitään eikä ole kovin paha laitettava.

                  Comment


                  • #10
                    Juu ajatus on, että pääsen toivon mukaan ilman korjauksia koko talven. Muutama vuosi sitten testasin vw passat 1.9tdi -99 ajettu 340tkm 5vxl 4wd farkku alle 2'e. Vedin sillä koko talven 13'km eikä siinä ollut mitään vikaa. Kerran se seisoi reilun viikon ajamattomana puoli metriä lunta päällä, lisäksi 22-26ast pakkasessa, ilman lämpötolppaa. En uskonut sen käynnistyvän tuona 23 asteisena pakkaspäivänä, eipä kukaan muukaan. Halpis heräsi hangesta ja jatkoin ajelua ! Volkkariin en tehnyt mitään korjausta koko aikana. Toisin kuin bensa Audi, pientä laittoa ollut ennen kuin talvi on alkanut, osa tiedossa jo ostohetkellä. Kokonaisuutena bensa-audin alku ollut hyvä!

                    Audi halpikseen on 1->2 muovikotelo (fixus15,00e) ja vihreä anturi+O-rengas motin takaosassa vaihdettu parkkipaikalla. Mulle ihan uusi juttu. Youtubissa hyvä video, "VW b5 1.8t passat rear coolant flange removal", joka nopeutti ja helpotti vaihtoa! Vanhan kotelon tiiviste oli kuin vetelä ja turvonnut laku. Samalla laitoin öljynsuodattimen jalan alimmaiseen kumiputkeen TT-Thermo 1000XC:n Motonetin 16mm monimutkalla+ yksi 90ast. ja IKH messinkinen yhdysputki. Näköjään konepellin kaasujousi menetti kaasun, uusi tilalle Motonetistä 26,90.

                    Tilattuja huohotinputken mutkia tulee ensi viikolla. PItää miettiä miten saan öljymönjän pois putkien sisältä (!?)...
                    Viimeksi muokannut audicpe; 11.8.2019, 11:21.

                    Comment


                    • #11
                      Vaihdoin 1->2 putken motin takaosassa vähän aikaa sitten, olisi pitänyt vaihtaa vielä samasta kotelosta lähtevä lämppärin letku pitkaliittimellä, vuoto. Uusi letku tilalle (audicenter 53e). Tarkistin motin vas. puolen (pakosarj. puoli) huohotusputkia, kumeja, kunnossa. Ei ilmaantunut vikoja, ajettu noin 2500km.

                      Noin viikon kuluttua seisontaan odottamaan talven liukkaita !!

                      Comment


                      • #12
                        Tää on seisonnassa odottaen talvea.

                        Comment


                        • #13
                          Sinun projektikertomushan tämä on mutta olen hengessä mukana tämän alla olevan lyhyen kertomuksen kautta : )

                          Minä ostin kevät talvella 2017 parilla tonnilla katsastetun vm.2002 B6 1.8tq (avj) Avantin, jossa oli tiedossa tiettyjä puutteita (mm. tyhjä katti, öljyntaso anturin sekoilu, toimimaton oikean etuoven s-lasi ja koejossa jo huomasin ettei takapää iskunvaimennus ole ihan kunnossa ynnä jotain muuta (jäi VCDS:kin pois matkasta ostotilanteesta) ja mittarissa oli silloin noin 420tkm. Tuli vähän extemporee tuo osto kun eri autoa olin menossa oikeastaan katsomaan ja ostamaan mutta sen myyjä "katosi".

                          Nyt ajettu reipas 13tkm lisää ja oikeastaan kaikki ajot talvella. On ajettu urheilullisesti, pariin otteseen jopa ojaan saakka ja jumiinkin pienen maavaran takia ja on kikkailtu suljetuilla alueilla. Vedetty kärryä jne. Kesät ollut tallissa (aina odottelemassa "laittoa").

                          Eihän tuo vielä ole heittänyt toimimasta mutta tosiaan katti piti uusia, putkistoa hitsata (jousto-osa ja keskivaimennin), oik.etuoven loputkin sähköt katosi ja veti oven tuplalukitukseen. Takajouset ja vaimentimet uusin kun jouset oli alapäistään poikki ja iskarit vuotivat (tarkoitus oli korottaa ja korotinkin jo takaa pitemmillä ja jäykemmillä jousilla). Nokkaketju on ääntänyt pienen hetken käynnistettäessä koko ajan. Lisäilmapumppu on mykkänä (katsastukseen vain kuitannut vikakoodin pois). Etulokasuojat kaaren yläosasta ihan finaalissa, tekohengitetty kasaan. Takapäästä sisälokasuojien alta ja osittain pohja maalien ja massojen alta oli ihan huonossa kunnossa, niitäkin on "putsailtu" ja maalattu. Jonkin verran vie moottoriöljyä ja vuotaakin venttiilikopasta. Nyt kesällä huomasin että vesipumppu vuotaa hieman (viimeisin tieto jakopään huollista v.2009 205tkm), en ollut aiemmin huomannut mitään esim. paisarin nestetasosta.

                          Nyt työn alla uusia eteen jouset ja isk.vaimentimet ainakin. Mahdollisesti lisätä korotuspalat eteen ja taakse jotta saisi maksimaalisen korotuksen. Tuntuu että tarve olisi oikeasti vähintään city-maasturille ellei jopa oikean maasturin maavaran omaavalle autolle (meni molemmat etukuraläpätkin poikki.) Pinch boltit perinteisesti kiusana ja nyt joutuu uusimaan oikeanpuoleisen olka-akselin. Jakopää on melkein pakko huoltaa ja ehkä myös tuo nokkaketju. Meinaa olla tuota muutakin tekemistä vähän liikaa, melkein kun ottaisi pinkan rahaa ja veisi ammattilaiselle tehtäväksi niin pääsi helpolla ja ehkä jopa halvemmallakin :) Piristäminenkin on ollut mielessä mutta ensiksi pitää vähän katsoa että miten tämä pysyy nipussa. Pitäisi vähän tehdä noita mittauksiakin että missä kunnossa tuo moottori on oikeasti.
                          Viimeksi muokannut Rusty; 24.8.2019, 20:59.

                          Comment


                          • #14
                            Kiinnostavaa kuulla toisesta halvasta talvipelistä ! Kerroit nokkaketjun ääntävän, mulla ketju vaihdettu (999e) 200tkm kohdalla, ei ääntele. Joo, etulokkarit näyttää ruostuvan reippaasti, halpiksessa yksi vaihdettu joskus ja toinen aika hyvä. Maalipinta ympäriinsä suorastaan säihkyvä. Kerro lisää budjettipelistäsi miten talvi käynnistyy, laita hintoja mukaan.

                            Katselin kulutuslukemia bensalaskuista: pari vkoa sitten taas reissu Hki-Tku-Hki GPS 100-110km/h jälleen matala 6,1litr/100km. Nurkka-ajoa ja duunimatkoja 16km pätkiä, kauppareissuja 7,3, 7,6, 7,9litr/100km. Yhden kerran en uskonut maantiekulutuksen olevan noin matala kuin 6,1-6,3 vaan tankkasin väkisin ja ennen kuin huomasinkaan, olin tankannut yli, maassa iso lätäkkö. Pah mä !! Maantiekulutus = yllättävän matala, nurkka-ajo = varmaan normikulutus. Mietin mikä motti tuossa on, taisi olla BFB.

                            Vedin pintaan Autoglymin punaisen ja päälle Bilteman vahan talvea ajatellen.

                            Comment


                            • #15
                              Audi ollut ajossa ilman murheita. Nastarenkaat 16" alla ja kulutus +1litra verrattuna kesään, eli 7,1 pitkä matka 1000km ja lyhyt 200km matka 7,2litr/100km maantiellä GPS 100-110km/h. Mukava ajella ja toistaiseksi ilman vikoja. Vähän tylsää kirjoitella kun ei mitään huomautettavaa.

                              Comment


                              • #16
                                Halpis-audi jaksaa kulkea edelleen. Aamulla käynnistyy nöyrästi, vie nurkissa+duunimatka 8,2 satasella nastat alla. Ajelin tuhannen kilsan reissun vuorokaudessa, kulutus 7,3 ja 7,1 satasella. Vauhtia paikoin 130, 100-110 lumituiskussa ja tietty sitä tylsää 80-90 vauhtia. Matka taittui leppoisasti lämpimässä kabiinissa ja musa virtasi korviin nelivedon kyntäessä pimeää, valkoista tietä. Menomatkalla ajelin pilkkopimeässä eräästä syystä yhden nelivedon perässä sitä +130 ja yht'äkkiä edessä välähti ! Etummainen ajoi lootatutkaan, ennätin pudottaa vauhtia ja selvisin.

                                Sit koitti katsastusaika, tietysti Airbagin valo syttyi kun piti lähteä leimalle. Kaivoin Kiinan vikakoodinlukijan, hanttarin jakkaran puolen keltaiset liittimet auki-kiinni, väliin CRC ruikkaus. Ei muuta kuin leimalle = puhdas paperi. Penkin alla olevat Airbagin keltaiset liittimet ilmeisesti ongelmallisia. Varmaan tuttu vika Audin omistajille..

                                Matka jatkuu.

                                Comment


                                • #17
                                  Juu matka jatkui mukavasti aina kesään asti, kunnes oli aika luopua Audista. Tämä Quattro oli täydellinen ja halpa talviauto. Korjaukset olivat nimellisiä ja kuskin/hanttarin penkin airbag-valon kanssa tuli toimeen, liittimet auki-kiinni väliin CRC:tä. Kertaakaan Quattro ei jättänyt tielle, käynnistyi aina, kulki hangessa, sohjoisella motarilla reipasta vauhtia turvallisesti. Kesällä kulutus kutosen pintaan, voimaa riittävästi ja kutosvaihde oli toppen ! Ehjät Sporttijakkarat tarjosivat hyvän istuma-asennon ja AC pukkasi kylmää. Stereoissa riitti pauhua kun orkkiskajareita oli siellä täällä, hattuhyllyllä joku tosi massiivinen ja ponteva kajari posautti bassot ilmoille!

                                  Kaiken kaikkiaan kannattava ja hyvä ostos, kun hiukan malttoi valkata markkinoilla olevia vastaavia ennen kuin löysin tämän yksilön.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X