Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hesson 4F Allroad

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Hesson 4F Allroad

    Jatketaas samantyylisellä otsikolla kuin edellinenkin kulkine oli...

    A5 alkoi olla epäkäytännöllinen, vaikka erittäin paljon siitä tykkäsin ja tulihan siihen laiteltua yhtä sun toista. Kiikarissa oli alusta asti A6 farmarina, ja sopivaa yksilöä tuli etsittyä tovi. Kriteerejä tottakai pitää laittaa niin tiukalle ettei liian helpoksi mene. 4G mallit menivät monesti budjetin yli joten 4F oli myös kiikarissa, vaikka joskus olenkin moittinut mallin vanhahtavaa ilmettä. Plussana toki se että haetun 3.0 tdi:n jatkeena on aina tiptronic kun automaattia haetaan.

    Alkuun ei Allroad käynyt mielessäkään, kun tuntui että sitten harmittaa kun ESP:tä ei täysin saa pois. Samalla myös mietin etten edes muista koska sitä oli viimeksi tarvinnut tuosta vitosesta saada pois :D Sitten sattuikin sopiva yksilö löytymään kuukausi sitten ja A5 meni sinne vaihdossa, joten tässä ollaan.

    Jotain mainitsemisen arvoisia speksejä:

    -Vuosimallia 2010, ajettu 156tkm
    -Ilma-alusta
    -Sähköiset nahka-alcantara penkit muistilla
    -Navi
    -Piiloon taittuva vetokoukku
    -Sähköinen takaluukku

    Suunnitelmia:

    -Lämmittimen asennus (tehty, 1kW TT-thermo)
    -Sisustan ledipäivitykset (tehty)
    -AMI:n asennus (tehty)
    -Takalasinpyyhkijän poisto (tehty)
    -Vannehommat (hankittu GMP Atom vanteet 20"x9" et 35, päällä Hakka Black 255/35R20 )
    -Alustan säätö (alkuun VCDS madallus ja katsotaan sitten onko madalluslinkeille tarvetta)

    Mukana tuli 19" RS4 malliset kesäpyörät 255/35 rengastuksella. Äkkivilkaisulla taisi olla replicat eikä kovin hyvässä kunnossa, joten joutaisi jättää talvivanteiksi. Tilalle jotain muuta, mutta taidan pysytellä samassa tuumakoossa että säilyy vielä mukavuuttakin. Profiilin voisi ottaa pykälän isompana, kun nuo talvipyörätkin näkyy olevan 225/55R17 ja jää mittarivirhe vielä miinukselle.

    Rotorit tai Peelersit olisi mieluisimmat vaihtoehdot jos orkkislinjalla mennään. Kovasti tässä on photoshoppia käytetty ja mallailtu muitakin vaihtoehtoja. Värikin täysin auki jos jotain muuta tulee, pronssi näytti tavallaan hyvältä mutta parempi puolisko tyrmäsi sen :D (mutta eihän ne mitään tiedä?)

    Aloitukseen köyhästi vain yksi kuva, lisää sitten kun edustuskelpoisia saa otettua.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Nenola; 28.4.2019, 08:10.

    #2
    Viime vkloppuna vietin laatuaikaa auton parissa ja tein noita valopäivityksiä. Noiden sumareiden osalta satttui pieni kämmi, kun olin jostain lukevinani että siellä olisi H11 poltin, mutta eipä ollutkaan. Tämän tosin huomasin jo aiemmin ja hankin H7 Philips Diamond Visionit. Tässä mennäänkin jo laittomuuksiin kun kyseinen lamppu ei taida täälläpäin olla hyväksytty. Värisävy on noissa paljon parempi, mutta vielä on pientä eroa noihin xenoneihin ja DRL:iin. Liitekuvassa vasta oikealle vaihdettu.

    Sitten availemaan kiinanpoikien ledipakettia ja sieltähän löytyi komea lajitelma canbus-ledejä, oikein CE ja ROHS merkinnät ja kaikki :D Ainoastaan karttavalon pitkät putkipolttimot puuttui, eli aika hyvin. Pitää ne käydä jostain kivijalasta hakemassa. Muuten polttimot ei ollut kuin vaihtaa, paitsi takaovien lätäkkövalot, ei nimittäin tullut se poltinpesä yhtään ulos sieltä oven sisuksista kun sai kammettua kolostaan. Toiselta puolen vielä lähti se liitin vahingossa irti pesästään, eikä toivoakaan saada takaisin. Noh, ehkä siinä olisi hyvä projekti availla ovet ja laittaa samalla lisävaimennusta oviin.

    AMI-palikka tuli myös asennettua. En hommannut sitä koko boksia, vain sen johtosarjan ja liittimen laitoin hanskalokeron kattoon sille tarkoitetulle paikalle. Asennus oli todellakin plug&play, suurin työ oli saada hanskalokero takaisin paikoilleen. Sitten hidden menun kautta aktivointi ja alkoi rokkaamaan. En vielä testannut antaako usb virtaa, mutta toivon niin. Tuohon tulee vielä BT-mokkula jatkoksi, kunhan saan käsiini sopivan adapterin, ja sille tarvitsisi virtaa.

    Totesin tuossa yksi ilta että tähänhän taitaa käydä tuo vitosesta jäänyt ratti ja pitää se vaihdella paikoilleen joku päivä tuon tylsän nelipuolaisen tilalle. Pinnan putsailin ja suojasin Furniture Clinicin aineilla, ei mitään mullistavaa muutosta mutta kyllä se puhdistui.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Vaikuttaa aika tulta varustelulta :) Oliko TT-thermo minkälainen operaatio asennella ? Ajovalojen pitkille ei taida olla tehtävissä muuta kuin se retrolab projektori päivitys ?

      Comment


        #4
        Laitoin tuon lämppärin tuonne akkukaukaloon, puhaltimen viereen, kuten monet muutkin. Asennusta helpotti se että tuo oli sitä uusinta mallia jossa asennolla ei ole väliä. Asennusta taas hankaloitti lähes kaikki muu :D Ei tuossa lämmittimen ympärillä yhtään liikaa tilaa ollut, kun letkut ja virtapiuhan paikka osoittavat kaikki eri suuntiin. Välillä joutui ottamaan asentaessa takapakkia ja tekemään liitännät eri järjestyksessä, että kaikki olisivat ylipäätään mahdollisia. Letkut kulkevat tuon sisäpuhaltimen kotelon alla sen toiselle puolen, jossa on tuo ilmausruuvilla varustettu letku, ja siihen liitetty.

        Pitää yrittää vielä viileiden kelien aikaan muistaa kattoa VCDS:llä noita lämpöjä, että miten hyvin se lämmittää. Hurina ainakin kuuluu, eli sen puoleen pitäisi toimia.

        Juu noita projektoreita kattelin itsekin eilen, en edes muistanut että tähän ne saa ja asennus ilmeisesti olisi aika kivuton homma. Kesä on onneksi tulossa niin sillä hommalla ei ole kiire. Eikös se ollut niin että ne retrofitlabin projektorit oli D2S polttimolla? En oo vielä kerennyt kattoa että mikä tässä on, jossain sanottiin että faceliftissä olisi D3S ja jossain taas että D3S on vain niissä kääntyvissä valoissa? Mietin vaan kun edellisestä ajokista jäi yli uudet Osramin D3S polttimot, että käykö ne tähän.

        Comment


          #5
          Vähän taas jotain tullut näprättyä. Kävin Biltemasta nuo pidemmät putkimallin ledipolttimot ja laitoin paikoilleen. Samalla perehdyin tuohon takalasinpyyhkijän poistoon, pyöräytin varren lukitusmutterin auki mutta jätin homman siihen. Mitä nyt muualtakin lueskellut niin ei kannata tuota hommaa lähteä yrittämään ilman ulosvedintä. Lasitulppa tuohon reiän paikalle tuli jo joku aika sitten tilattua saksanmaalta.

          Autossa tuntuu kaikki pelaavan mutta muutamia vikakoodeja löytyy. Ekana pitää ottaa työn alle tuo "00256 - A/C Pressure/Temperature Sensor (G395) 004 - No Signal/Communication". Tai no sellainen "vika" tästä tulee että flekti huutaa ilmeisesti tämän takia aina kun auto käynnissä. Pienellä googletuksella selvisi että vika ilmeisesti tuossa ilmastoinnin kennon päässä olevassa anturissa tai johdoissa. Ihanan ahdas paikka kuten voi olettaa, pääsee varmasti vähemmällä kiroilulla kun pudottaa puskurin pois. Samaan syssyyn pitäis kyllä melkein tehdä se ajovalojen projektoripäivitys niin ei tarviis montaa kertaa purkaa.

          Comment


            #6
            EVO-XR2 ottaa kummat vaan polttimot, sekä D2S että D3S:
            http://speed-autoteile.fi/index.php?...oduct_id=27328

            Comment


              #7
              Kiitos Teppo tiedosta, pitänee laittaa tilaus sisään joku päivä.

              Tuota ratin vaihtoa suunnitellessa huomasin että kyllähän se ratti voi paikoilleen mennäkin, mutta ei ole käypäistä airbagia, kun ne ei käy ilmeisesti ristiin 4- ja 3-puolaisten kesken. Onko kenellä tietoa että onko noissa vielä miten paljon muita eroja, esim vuosimallien kesken tms? Ebaysta löytyi yksi airbag osanumerolla 4F0880201BA, käy ainakin kolmepuolaiseen rattiin ja vuosimalliin -04-08 A6.

              Comment


                #8
                Eilen oli ohjelmassa takalasinpyyhkijän poisto. Aloitin varren irroituksella, johon saikin käyttää voimaa ihan reilusti. Ja ei, se ei todellakaan lähtenyt booreista irti, vaan varren sisällä oleva metalliholkki oli niin huolella kiinni että vedin ulosvetäjällä varren muovit holkin ympäriltä. Onneksi se holkki on lasin reikää pienempi, eli lähtee se näinkin. Jäi tuosta vielä ehjä moottori jälleenmyyntiin.

                Kontin verhoilun purkaminen vaikutti olevan melko suoraviivainen homma; 6 torxia irti, jämäkkä repäisy molemmin puolin ja naps. Näiden kiinnikkeillä olevien osien irtiotto aina jännittää, mutta onneksi mitään ei hajonnut. Joku erikoinen kiinnitys oli vielä lasin molemmissa kulmissa, mitkä sai irti kun kädellä auttoi verhoilun sisäpuolelta.

                Sitten kun verhoilu oli irti, saikin moottorin irrottaa ja pesunesteen letkun tulppasin pultilla ja klemmarilla. Lasitulpan asennus ei taas ollut ihan strömsö-hommia. Liekö saksanpojilla toleranssit pielessä vai lasin reikä aavistuksen soikea, mutta tulppa ei meinannut mennä pohjaan ei sitten millään. Siinä aikani nitkutellessa tulppa menikin paikoilleen ja samalla kuului naps. Onneksi takalasille ei käynyt mitään, vaan tulpan sisäkauluksesta lohkesi pieni pala. Noh, ei vaikuta lopputulokseen, reilusti vaan liimaa väliin ja irtopalanen vielä paikoilleen. Reunoille vielä kerros liimaa. Jätin vielä verhoilun asentamatta jos haluaa vedellä läträtä ja varmistaa tiiviyden.

                Onko muuten kenelläkään tietoa mitkä johdot tuohon reiän viereen pitäisi tulla? Irtojohtoja ei näkynyt, mutta selvästi tuossa on joskus jotain kiinni ollut.

                Vanteetkin kotiutui tällä viikolla. Pitkään etsin 19" settiä, mutta sitten kävi arveluttamaan että jos ne näyttääkin pieneltä. Lisäksi tuntui että kohta tulee kiire, kun noilla mukana tulleilla tuskin rengaskauppaa pidemmälle olisi päässyt. Tilasin sitten uuden 20x9 sarjan WSP:n peelers-replicoita ja niille Nokian Hakka Blackit koossa 255/35/20. Tuo taitaa olla vähän ylikoko mutta pitäisi mennä ongelmitta, ja on vain 8mm suurempi halkaisijaltaan kuin tuo talvirengastus. Tuo erä oli vielä tarjouksessa kun päiväys 2017 puolella, mutta en pidä ongelmana kun pariin kolmeen vuoteen tuo sarja tulee ajettua luultavasti loppuun.
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Paketteja tullut lisää ja availtu. Ilmastoinnin kennon anturi saapui ja Tepolta tilasin nuo projektorit, pitää laittaa samalla rykäisyllä kaikki paikoilleen kun puskuria irroittelee.

                  Kuten edellisistä kuvista näkee, olin aiemmin avannut vain yhden vanteen paketistaan. Vkloppuna avasin loput ja lopuissa olikin mukavat jäljet sisäpinnassa, kannussa vai mikä nyt onkaan. Ensimmäinen epäilys oli että renkaita laittaessa olisi tullut, mutta myyjäliike sai valmistajalta tiedon että vanteisiin on stanssattu väärät speksit ja ne on hierottu pois. Hyvähän ne on korjata mutta arvostaisin että jäljet edes yritettäisiin peitellä. Tämä operaatio ilmeisesti tehty isommalle erälle, eli tuskin on ihan heti toivoa löytää "ehjiä" tilalle. Myyjä lupasi etsiä muilta toimittajilta, mutta pahoin pelkään että näissä vannehommissa on palattu nyt lähtöruutuun.

                  Yks sarja OEM Peelerssejä löytyi saksanmaalta mustana. Se väri ei nyt ekana ole ollut mielessä, mutta voisi ehkä sopia mustaan autoon muovikaarilla, vaikka mustassa värissä tuo vanteen muotoilu menee kyllä vähän hukkaan. Piti pikainen photoshoppi tehdä aiheesta, kuvassa myös muita tinoja joita "mallattu alle".
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Kyllä noita "lerssejä" löytyy kotomaastakin, samoin Ruotsista.
                    Omat 4f 19" oem-lerssit löytyi Kokkolasta.

                    Comment


                      #11
                      Juu näkyy niitä ajoittain myynnissä, juuri pari päivää tuon vannetilauksen jälkeen oli sarja 19" OEM-kiekkoja ihan tuossa naapurissa. Muuten on kyllä ollut löytäminen vaikeaa, lähistöllä ne harvoin on ja toimitusmahdollisuus aina tapauskohtaista. Eikä tilannetta helpottanu yhtään se että vanteet pitäisi saada piakkoin alle, kun tuo auton mukana tullut sarja oli renkaiden osalta hyvin arveluttavassa kunnossa.

                      Kuulemma jostain päin eurooppaa oli löytynyt "ehjä" sarja noita WSP:tä ja ne olisi toivon mukaan ensi viikolla suomessa. Ehkä tässä vielä ennen vappua saa nastat alta pois :D

                      Tänään kerkesi viettää laatuaikaa ja tein sisäputsauksen sekä samalla penkit kävin läpi furniture clinicin tuotteilla, vain puhdistus ja suoja. Ei tullut isoa muutosta mutta siistiytyi kummasti. Pari painaumaa näkyy takapenkissä, niitä pitää koittaa lämmitellä joskus pois. Sekä apparin penkistä pitää tuota alcantaraa koittaa putsata myöhemmin lisää, näkyy kosteudesta tullut läikkä siinä.

                      Toinen pakkivalo pimentyi, varmaan tärinästä kun verhoiluja irroittelin aiemmin. Laitoin kiinasta tilaukseen "kirkkaammat" ledit tilalle, katotaan näkiskö sitten vähän paremmin peruutella.
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        Pääsiäisen pyhinä tuli nyppäistyä puskuri irti ja vaihdettua ilmastoinnin kennoon se paineanturi sekä umpioihin uudet projektorit ja polttimot. Puskuria irroittaessa hajosi samalla ajovalopesurien letkusta se kulmamallin liitospala/liitin. Oli jäänyt letku jumiin korin puolelle eikä antanut yhtään periksi. Eikö muuten tuolla pitäisi jossain olla jotain venttiiliä tms kun valutti koko säiliön tyhjäksi tuon letkun irrottua?

                        Hommassa ei muuten mitään erikoista ollut, valoja en ole vielä ehtinyt testaamaan enkä säätämään sen tarkemmin. Nuo vanhat projektorit oli jo selvästi vähän sameat heijastinpinnoiltaan, huomasi kyllä heti että kirkastui. Toivon vaan ettei säädöt kovin pieleen mennyt noita umpioita irroittaessa.

                        Se Italiasta löytynyt sarja Peelers replicoita oli samaa piloilla olevaa erää kuin muut. Kuten aiemmista kuvista näkee, tuo jälkihän ei iso ole ja saisi peitettyä, mutta ihan periaatteesta en noita ota kun uudet vanteet olen tilannut, projektit sitten erikseen. Pientä hyvitystä noista tarjottiin, mutta aika äkkiä sekin raha sulaa kun käyttää renkaat pois vanteelta ja täyttää sekä maalaa asiallisesti.

                        Netti oli taas kovassa käytössä kun yritin etsiä uusia vanteita alle. Meinasin jo perua koko kaupan mutta myyjän valikoimista löytyi GMP Atom vanteet joka on siis replica tuosta uudemmasta RS6 vanteesta ja se passasi speksien puolesta (20x9 et35). Ne toimitettiin tuonne paikalliseen rengasliikkeeseen ja siellä hoidettiin rengastyöt.

                        Kovasti jännitti lopputulos kun vanne on muotoilultaan sellainen, että se kyllä noihin uudempiin "kulmikkaampiin" koreihin sopii ainakin hienosti. Tästä "klassisemmasta" 4F korista ei niinkään referenssejä löytynyt. Kyllä tuo omaan silmään sopii aika hyvin, vähän piristää ulkonäköä ja kokokin on juuri sopiva. Pinnoite oli vähissä niin vanteisiin hieroin Colliniten vahan, keskimerkkeihin lätkäsin tarrat ja nuo harmaat muovisuojat pulttien päälle.

                        Pitää vielä joku päivä käydä ajan kanssa säätelemässä tuota alustaa ja kokeilla paljonko se vielä tuosta VCDS:llä tippuisi, nyt on pudotettu n. 20mm mutta ihan tasalleen ei jäänyt. Pitää ensin hieroa mahdollisimman vaateriin ja sitten vasta löysät pois
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Vanhemmissa ainakin on ohjeena, että jollain klipsillä/pyykkipojalla pesurien letkut pitää painaa kasaan ennen puskurin irroitusta. Ehkä näissä uusissa edelleen sama, kun ei sille venttiilille tarvetta ole.

                          Comment


                            #14
                            Okei, hyvä tietää jatkoa ajatellen. Ei ollu siinä vaiheessa aikaa lähteä etsimään letkupihtejä kun nestettä alkoi suihkuamaan ja pidin sormea letkun pään tukkeena :D Pitää jostain tilata se uusi liitinkulma ja vaihdella se paikoilleen joskus. Tympeä homma kyllä alkaa taas puskuria irrottelemaan, saattaa kyllä onnistua se vaihto että päästää vain toisen puolen irti ja raottaa sen verran.

                            Eilen säätelin alustaa lisää VCDS:llä, aika ison madalluksen näytti hyväksyvän kunnes huomasin että taitaa olla pussit täysin tyhjät, eikä käytössä ollut muuta asetusta alustalle kuin lift. Jatkoin sitten säätöä ihan kokeilemalla kunnes alkoi löytyä mitat millä alusta vielä pelaa. Nyt on säädetty sillä tavalla että comfort modessa navasta kaareen on n. 34cm ja vieläkin olisi ollut vara huijata lisää. Jätän kyllä tuohon ja saatan ehkä nostaakin, ei tuolla dynamicilla pysty enää ajamaan kun silloin iskarit on jäykät ja pussit varmaan kohtalaisen tyhjät.

                            Huomenna on vähän pidempi reissu tiedossa, pitää kyllä ottaa piuha ja läppäri matkaan jos probleemia ilmenee.
                            Attached Files

                            Comment


                              #15
                              Päivitellään välillä tätä, pitää ihan miettiä että mitä tässä reilun parin kuukauden aikana on tapahtunut:

                              Eli nyt on tullut n. 10tkm ajeltua tällä autolla ilman isompia murheita, jarrupalojen kulumisenvaroitin kävi huutamaan ja katsoin parhaaksi uusia eteen levyt myös. Kokemuksien perusteella laitoin taas Zimmermanin levyt ja Ferodon palat. Asennuksessa ei muuta erikoista ollut, kuin pirun tiukassa olevat satulan kannakkeiden pultit, ja umpiruostuneet levyä kiinni pitävät pultit. Jännä kyllä miten on korroosio iskenyt tuonne napaan, kun kaikki pyöränpultin reiät on myös ihan ruosteessa.

                              Pakkivaloihin testailin ledipolttimoita, eikä niissä muuta ongelmaa ole, kuin se että polttimovalvonta väläyttää aika ajoin niitä. Ei iso juttu eikä varsinkaan itselle näy, mutta häiritsee kun asian tiedostaa. Löytyi sitten sellainen kikka, että laittaisi väliin vaihtavan releen. Tätä pitänee kokeilla kunhan saan pari relettä ja vastusta hommattua.

                              Juhannuksen tienoilla tuli pestyä ja vahattua auto. Kyllä tuossa alkaa käytönjälki näkyä ja myllytyksen tarpeessa olisi, mutta ihan kelvollinen näinkin. Mietin myös että kokeilisinko jotain pohjustusainetta laittaa, mutta yllättäen taas oli kiirettä niin jäi sellaiset hieromiset pois. Sadekuurotkaan ei yhtään asiaa helpottanut, onneksi on tuo reilumpi autoteltta pihassa, missä mahtuu ainakin yhden kyljen kerrallaan vahaamaan. Puunauksen lopuksi finnittömät kilvet paikalleen.

                              Pätkä kesälomaa sattui tuohon Speedhookedin tapahtuman ajankohdalle, ja oli ensin ajatus lähteä pienelle lomareissulle ympäri Suomen, ja käväistä myös siellä. Homma peruuntuikin kun varattiin äkkilähtö Kreikkaan, ja siellä 3 päivää kun pikku Chevroletilla ajeli, niin arvostaa omaa autoa vielä enemmän. Jotenkin ajattelin että sama kai se millä ajaa, kunhan vie paikasta toiseen. Onneksi oli lyhyet välimatkat Zakynthoksen saarella. Ja itseasiassa hyvä kun jäi tuo kotimaan road trip väliin, sillä Allroad alkoi muistuttelemaan EGR:n olemassaolosta sytyttäen vikavalon. Täten matka helsinki-vantaalle suoritettiin Skodalla.

                              Reissun jälkeen tiedustelin lähialueilta ohjelmointia EGR poiston kera, ja alkuun tilanne vaikutti aika toivottomalta kun parin viikon jonoja tuntui olevan. Loma läheni loppuaan ja töitä varten piti auto saada ajoon. Sitten huomasin paikallisen yrityksen tekevän sivubisneksenä optimoiautosi.fi ohjelmointeja, eikä googlen avulla mitään tyrmäyksiä noista ohjelmista löytynyt. Ensimmäisen tiedustelun jälkeen uusi ohjelma oli 24h sisällä laitettu autoon, niin tässä vaiheessa pitää olla tyytyväinen että asuu pienellä paikkakunnalla :D Ohjelma vaikuttaa toimivan hyvin ja kulkupuoli on piristynyt.

                              Tänä vkloppuna kerkesin vähän viettää laatuaikaa ja huuhtaisin auton konehuonetta myöten. Konehuone ei kovin paha ollut lähtötilanteeltaan, niin sinne samaa Bilt Hamberin vaahtoa kuin muualle autoon, huuhtelu, kuivaus ja pieni ajolenkki että haihtuisi loputkin vedet. Myös takavalot kiillottelin Turtle Waxin ajovalojen kiillotussarjalla, ihan ok lopputulos. Jos toistamiseen lähden tekemään, niin sitten lamput irti. Siinä operaatiossa tuskin menee paljoa pidempään, kuin maalipintoja suojatessa valojen ympäriltä. Näin pääsee paremmin hiomaan äärilaidat ja lopputuloksesta tulee varmasti parempi.

                              Kovasti on alkanut tuo autohifi taas kiinnostamaan, ja jotain pientä tulee ehkä tähän tehtyä, mutta siitä lisää sitten myöhemmin. Myös sisutan listoja pitäisi kokeilla teipata, kun varsinkin kuskin ovesta on aivan järkyttävässä kunnossa. Ei niinkään naarmuilla, vaan pientä iskujälkeä täynnä. En ymmärrä miten tuollaiset jäljet edes voi syntyä. Ja hauska sattuma oli, kun erään kollegan samankorisessa allroadissa kävin istumassa, niin siinä oli sama tilanne.

                              Click image for larger version  Name:	IMG_20190714_120724.jpg Views:	0 Size:	812,7 Kt ID:	1856420Click image for larger version  Name:	IMG_20190714_120753.jpg Views:	0 Size:	822,2 Kt ID:	1856421Click image for larger version  Name:	IMG_20190714_120656.jpg Views:	0 Size:	593,3 Kt ID:	1856422Click image for larger version  Name:	IMG_20190714_131707_782.jpg Views:	0 Size:	236,4 Kt ID:	1856423

                              Comment


                                #16
                                Niitä iskujälkiä itsekin joskus aikanaan kutosessa huomasin. En oikein keksinyt muuta, kuin turvavyön reippaan aukaisun ja sen kärki osuisi oveen ennen kuin remmi kelautuu sisään. Tai sitten oven avaus oikeanpuoleisella kädellä, jossa sormus tms.

                                Comment


                                  #17
                                  Nyt sain tuon teippailun tehtyä. Teipiksi valikoitui 3M Black Brushed Aluminium tjsp. Tuolla teippirullalla onkin pitkä historia, kun se tuli jo B5:sta varten aikoinaan hankittua melkein 10 vuotta sitten. Näin jälkikäteen ajateltuna olikohan fiksu veto noin vanhaa teippiä laittaa, toivottavasti liimat pitää, hyvin ainakin nyt otti kiinni. Ovien listoista aloitin, ja ne meni melko kivuttomasti. Irroitus ja paikoilleen laitto ei ole kummoinen juttu, teippauksessa tuo terävä kulma on hankalin, mutta onneksi lista uppoaa oveen jonkun verran, niin antaa anteeksi.

                                  Samoilla vauhdeilla hyökkäsin kojelaudan ja keskikonsolin kimppuun, purkaessa saikin katsella ohjeita ihan huolella, mutta aika näppärästi tuo keskikonsoli lähti irti. Samaa ei voi sanoa tuosta kojelaudan listasta, eihän se ole kuin kolmella klipsillä kiinni, mutta piru periköön sen, kuka on tuollaiset kiinnitykset keksinyt! Klipsin rakenne on sellainen, että se kyllä sulkee listan "tapin" sisäänsä ihan huolella, eikä varmasti anna periksi ihan helpolla. Tosin eipä noita listoja tarvitse minkään korjauksen tms takia irroittaa, siksi varmaan noin. Onneksi vain keskimmäinen tappi katkesi ja listan sai vielä hienosti takaisin.

                                  Kojelaudan lista oli suh helppo teipata, kun ei ollut niin terävää kulmaa kuin noissa ovien listoissa ja quattro-merkin rajaus onnistui hyvin. Keskikonsoli tuotti hieman päänvaivaa, ensinnäkin kun kylkiä ei meinannut saada siistiksi. Alunperin oli tarkoitus teipata kokonaan nuo kyljet, mutta näytti ettei teippi ala asettumaan, niin päätin rajata teipin tuohon konsolin kyljessä olevaan uraan. Vielähän nuo tuosta olisi voinut erikseen teipata, mutta arvelin kokeilla nyt noin. Jääpähän vielä vähän tuota hopeaa väriä mitä mittariston kehys. Senkin teippausta mietin, mutta saattaa mennä jo liian tehdyn näköiseksi. Toinen mikä tuotta hankaluuksia, oli nuo tuhkiksen ja mukitelineen luukut. Niissä kun on nuo kromikohoumat, mihin on tosi vaikea rajata siististi teippausta, pitää vain hakea veitsellä se pieni ura ja lähteä leikkaamaan, ja toivoa parasta. Lähikuvissa huomaa kyllä pikku virheet, mutta normaalikäytössä ei.

                                  Lopuksi vielä kuva-arvoitus, mikähän mahtaa olla tuo viimeisen kuvan hilavitkutin? Se tipahti tuolta kojelaudan sisältä kun irroitin apparin puolen ilmasuulakkeen. Ei oikein näyttänyt että se mihinkään sinne kävisi, enkä räjäytyskuvistakaan sitä löytänyt.

                                  Click image for larger version

Name:	pixlr_20190721211006540.jpg
Views:	1361
Size:	257,7 Kt
ID:	1857096Click image for larger version

Name:	IMG_20190720_124841.jpg
Views:	1260
Size:	573,5 Kt
ID:	1857092Click image for larger version

Name:	IMG_20190721_191122.jpg
Views:	1358
Size:	359,2 Kt
ID:	1857093Click image for larger version

Name:	IMG_20190721_191157.jpg
Views:	1363
Size:	410,7 Kt
ID:	1857094Click image for larger version

Name:	IMG_20190721_191348.jpg
Views:	1406
Size:	242,0 Kt
ID:	1857095

                                  Comment


                                    #18
                                    Viime aikoina ollut lähinnä kovaa ajoa. Tai no, paljon tullut tehtyä suunnittelua ja tutkimusta kun päätin tuota äänentoistoa lähteä päivittämään, eli eteen tulee vakiopaikoille Rainbown 3-tie erillissarja jota ajetaan aktiivisena Audisonin DSP-päätteellä. Samalla tottakai vaimennus oviin yms. Subbariksi valikoitui alkuun maltillinen Alpine type-r 8", tälle tulee kotelo tuonne kontin oikeaan vasempaan kylkeen, missä esim orkkisvahvistin sijaitsee. Hahmotelmien mukaan n. 10 litrainen kotelo sopivin mitoin mahtuu sinne helposti.

                                    Erillissarjan asennuksessa työläin vaihe oli ylimääräisen johtoparin vetäminen etuoviin. Onneksi oven johtosarjan liittimen alapuolella on pieni reikä, josta läpiviennin kanssa johdon saa hyvin vedettyä. Bassoelementti meni ihan suoraan alkuperäiseen koteloon, jätin magneetin kumisuojan pois, kun tuntui että se jäi pikkuisen kantamaan kotelon pohjaa vasten. Ennen paikalleen ruuvaamista täytin kotelot vielä vanulla, ja liimailin päälle vaimenusmattoa.
                                    Keskiäänet asensin vakiopaikoille tekemällä alkuperäisestä keskiäänestä ja vaneririnkulasta sovitteen, lopuksi vielä vaahtomuovinauhaa tiivisteeksi elementin ja ovipahvin väliin. Diskantin liimasin ovipahvin takaa liimamassalla, ja tuntuu sillä kestävän hyvin kiinni.

                                    DSP/vahvistin tuli toistaiseksi tuonne kontin vasempaan kylkeen orkkisvahvistimen kanssa. Liitännöistä oli jo vahva aavistus, mutta tarkistin johdotukset siten, että kytkin 3,5mm plugista johdot vuorotellen jokaiseen kaiutinjohtoon ja soitin puhelimesta pistetaajuutta. Lähdöstä tulee sen verran ulos ääntä että kyseisen elementin voi paikallistaa. Epäilytti että riittääko pelkän etupään signaalien kytkentä DSP:hen, joten otin signaalin myös takaovista kun en nähnyt takaovien kajareita enää tarpeelliseksi. Maadoitus tuli alkuun samasta pisteestä mistä nähtävästi antenni ottaa maan, tätä en suosittele tekemään jos radiota haluaa kuunnella, ei nimittäin enää kuulu :D Nyt maadoitus vaihdettu parempaan paikkaan, ja tilanne jo parempi. Tässä vielä orkkisvahvistimen pinnijärjestys (ainakin kaiuttimien osalta oikein):

                                    1 - +12V (terminal 30)
                                    2 - Earth (terminal 31)
                                    3 - Bass loudspeaker front left (+)
                                    4 - Bass loudspeaker front right (+)

                                    6 - Door loudspeaker front left (+)
                                    7 - Door loudspeaker front right (+)
                                    8 - Door loudspeaker rear left (+)
                                    9 - Door loudspeaker rear right (+)
                                    15 - Bass loudspeaker front left (-)
                                    16 - Bass loudspeaker front right (-)

                                    18 - Door loudspeaker front left (-)
                                    19 - Door loudspeaker front right (-)
                                    20 - Door loudspeaker rear left (-)
                                    21 - Door loudspeaker rear right (-)
                                    23 - Microphone for J507 (+)
                                    25 - Analog input (+)
                                    27 - Loop break diagnostic wire
                                    28 - Microphone for J507 (-)
                                    30 - Analog input (-)


                                    Kaikki kytkennät meni näköjään jo ekalla oikein, ja ääntä sain pihalle. Budjettiluokan sarjaksi tuo rainbow kuulostaa hyvälle, ainoa mikä häiritsee, on keskiäänessä tietyn taajuuden resonointi tms. Asettunee jonnekin puhealueen yläpäähän, jolla myös rumpujen virveli toistuu. Veikkaan että johtuu tuon keskiäänen avoimesta asennuspaikasta, kun se pääsee "hengittämään" oven sisään. En ole vielä asiaan viittiny enempää paneutua, pitää kokeilla jakotaajuuksilla pelata kunhan subbarin saan asennettua. Jos ei siten onnistu, pitää suunnitella oviin lisävaimennusta, tai jopa jonkunlaista koteloa keskiäänelle (jos vain mahtuu enää tuonne oveen.)

                                    Peilinkuoret tuli vaihdettua matta alumiinisiin, ja samalla peilivilkut dynaamisiin. Alumiinin ulkonäkö poikkeaa hieman noissa puskureissa olevista, mutta melko lähellä. Vilkuista ei niin älytöntä wow-efektiä tule, mutta ovat kyllä päällepäin siistimmät ja näkyy muille paremmin kuin orkkismalli, se on loppujen lopuksi yllättävän hengetön. Näistä pitää kuva muistaa ottaa kun joskus olisi sen verran puhdas auto että viittisi kuvailla :D

                                    Sain vihdoin rakennettua relekytkennän pakkivaloille, niin nyt ei enää polttimovalvonta väläyttele niitä. Ajoittain toinen rele alkaa surisemaan, joten liekö maanantaikappale. Nyt kun jälkeenpäin miettii niin olisi kannattanut kytkeä relekanta niihin johtoihin, niin releen vikaantuessa ei tarviis koko kytkentää lähteä purkamaan.

                                    Alusta piti nostaa joku aika sitten ylemmäs kun mentiin näköjään niin rajoilla että dynamic-moodissa menee välillä vikatilaan. Pitkän kaavan mukaan en prosessia tehnyt, vaan hieman arvaamalla syötin mitat. Nyt kävin sitten tekemässä säädöt paremmin ja aloitin kalibroinnista, en tosin saanut etu ja takapäätä kalibroitua samaan korkoon millään, joten passasin eron madalluksen määrällä, jota eteen tuli 25mm ja taakse 20mm. Nyt on aika hyvä korkeus ja dynamic moodissa pystyy myös hyvin ajelemaan.

                                    Nuo auton mukana tulleet RS4 replicat käytin rengaskoneessa ja kaikissa oli vähän heittoa eli ne joutaa verkonpainoksi tms. Saa laittaa viestiä jos haluaa tulla hakemaan pois pientä nimellistä korvausta vastaan. Katotaan nyt tuleeko vastaan joku sopiva setti talveksi tai sitten ajelen vielä noilla alkuperäisillä 17" kun niissä vielä hyvin pintaa on.

                                    Ratti tässä on aina vähän silmään pistänyt, kun ei ole noihin 4-puolaisiin tottunut. En kyllä ajatellut tehdä sille alunperin mitään, mutta kun etsin bägiä tuolle vitosesta jääneelle ratille, löysinkin 3-puolaisen ratin tiptronic-läpysköillä bägeineen ja sopuhintaan, niin pitihän se lunastaa pois

                                    Click image for larger version  Name:	image_64626.jpg Views:	606 Size:	554,8 Kt ID:	1862443 Click image for larger version  Name:	image_64627.jpg Views:	589 Size:	719,9 Kt ID:	1862444 Click image for larger version  Name:	IMG_20190905_151902.jpg Views:	0 Size:	592,5 Kt ID:	1884861 Click image for larger version  Name:	IMG_20190907_192702.jpg Views:	0 Size:	539,1 Kt ID:	1884862 Click image for larger version  Name:	IMG_20190908_115721.jpg Views:	0 Size:	122,8 Kt ID:	1884863 Click image for larger version  Name:	image_64628.jpg Views:	621 Size:	397,4 Kt ID:	1862445
                                    Viimeksi muokannut Nenola; 1.5.2020, 09:29.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Miten tuota olet saanut noin paljon madallettua pelkällä vcds:llä? Omassa allroadissa ei huoli arvoiksi kuin 418 eteen ja 410 taakse, joilla ei ole lähellekkään noin matala ja sulla menis käsittääkseni vielä lisääkin. Mulla varmaan joku ~36cm napa-kaari mitta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Sitä vähän ihmettelin itsekin, liekö sitten järjestelmä katsoo vain kylmästi noita lukuja ja sen mukaan hyväksyy sen, huolimatta siitä mikä varsinainen korkeus on. Nyt nimittäin itsellä tuli eteen lukemat 398 ja taakse 386, näillä muistaakseni jää suunnilleen tuohon samaan 36 sentin napa-kaari mittaan, tarkistan vielä. Ja pitää napata kuva, niin näkee muutkin missä stancessa tuo nyt seisoo.
                                        Click image for larger version

Name:	IMG_20190908_141539.jpg
Views:	892
Size:	691,0 Kt
ID:	1862519
                                        Viimeksi muokannut Nenola; 8.9.2019, 18:26. Perustelu: kuva nykytilanteesta lisätty

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Nenola Näytä viesti
                                          Nyt sain tuon teippailun tehtyä. Teipiksi valikoitui 3M Black Brushed Aluminium tjsp. Tuolla teippirullalla onkin pitkä historia, kun se tuli jo B5:sta varten aikoinaan hankittua melkein 10 vuotta sitten. Näin jälkikäteen ajateltuna olikohan fiksu veto noin vanhaa teippiä laittaa, toivottavasti liimat pitää, hyvin ainakin nyt otti kiinni. Ovien listoista aloitin, ja ne meni melko kivuttomasti. Irroitus ja paikoilleen laitto ei ole kummoinen juttu, teippauksessa tuo terävä kulma on hankalin, mutta onneksi lista uppoaa oveen jonkun verran, niin antaa anteeksi.

                                          Samoilla vauhdeilla hyökkäsin kojelaudan ja keskikonsolin kimppuun, purkaessa saikin katsella ohjeita ihan huolella, mutta aika näppärästi tuo keskikonsoli lähti irti. Samaa ei voi sanoa tuosta kojelaudan listasta, eihän se ole kuin kolmella klipsillä kiinni, mutta piru periköön sen, kuka on tuollaiset kiinnitykset keksinyt! Klipsin rakenne on sellainen, että se kyllä sulkee listan "tapin" sisäänsä ihan huolella, eikä varmasti anna periksi ihan helpolla. Tosin eipä noita listoja tarvitse minkään korjauksen tms takia irroittaa, siksi varmaan noin. Onneksi vain keskimmäinen tappi katkesi ja listan sai vielä hienosti takaisin.

                                          Kojelaudan lista oli suh helppo teipata, kun ei ollut niin terävää kulmaa kuin noissa ovien listoissa ja quattro-merkin rajaus onnistui hyvin. Keskikonsoli tuotti hieman päänvaivaa, ensinnäkin kun kylkiä ei meinannut saada siistiksi. Alunperin oli tarkoitus teipata kokonaan nuo kyljet, mutta näytti ettei teippi ala asettumaan, niin päätin rajata teipin tuohon konsolin kyljessä olevaan uraan. Vielähän nuo tuosta olisi voinut erikseen teipata, mutta arvelin kokeilla nyt noin. Jääpähän vielä vähän tuota hopeaa väriä mitä mittariston kehys. Senkin teippausta mietin, mutta saattaa mennä jo liian tehdyn näköiseksi. Toinen mikä tuotta hankaluuksia, oli nuo tuhkiksen ja mukitelineen luukut. Niissä kun on nuo kromikohoumat, mihin on tosi vaikea rajata siististi teippausta, pitää vain hakea veitsellä se pieni ura ja lähteä leikkaamaan, ja toivoa parasta. Lähikuvissa huomaa kyllä pikku virheet, mutta normaalikäytössä ei.


                                          Click image for larger version  Name:	IMG_20190721_191122.jpg Views:	983 Size:	359,2 Kt ID:	1857093Click image for larger version  Name:	IMG_20190721_191157.jpg Views:	997 Size:	410,7 Kt ID:	1857094

                                          Tuo on kyllä käynyt omaan mielessä. Sen tietää, ettei nuo kirkkaat listat ole paras sopivassa valossa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei nuo alkuperäiset oikeastaan kirkkaat olleet, tai ei ainakaan minun mielestä. Teippauksella sai kyllä kivasti ilmettä lisää, mutta ei tuosta ikuinen tullut. Monesta paikkaa alkoi teipit repsottaa ekan talven jälkeen. Siitä viisastuneena tilasin sitten ebaysta oem listasarjan, värinä pianolakattu musta alumiinikoristein. Nuo on kyllä pirun hienot, mutta vähän vaatisi vielä kiillotusta että saisi vähän naarmuja pois. Pitää laitella kuvia joku päivä ja muutenkin päivitellä topikki ajan tasalle, ei tässä nyt mitään maata mullistavaa ole tapahtunut, mutta kaikkea pientä. Ps, nyt on muuten ylimääräisenä listasarja ja keskikonsoli, jos jollain tarvetta maalaus/teippausprojektiin

                                            Comment


                                              #23
                                              Nenola no hyvä tietää, eli ei teipille.
                                              Mistä tilasit ja mitä kustansi nuo listat ?

                                              Ps ja edit, tietenkin jos vetäis ulkopuolen maalilla listat... hmm... harkintaan ?
                                              Viimeksi muokannut Tipe72; 28.8.2021, 08:09. Perustelu: lisää samaa asiaa

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä nuo osaava kaveri varmasti teippaisikin hyvällä menestyksellä, itsellä tosiaan oli vanhaa teippiä ja metodit ehkä vääränlaiset.

                                                Listasarja keskikonsoleineen löytyi ebaysta, myyjänä automagnatasparts, joku liettualainen purkaamo kai. Vastaavia yrityksiä löytyy pitkin eurooppaa vaikka kuinka. Reilu 300€ oli muistaakseni tuo setti.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Pitääpä katsella, jos tuohon "tuningiin" tulee lähdettyä....

                                                  VCDS kikkailut menossa nyt, etsin ja yritän löytää ominaisuuksia mitä haluan käyttää.
                                                  Paljonhan tuonne on näemmä erilaista ympätty, mikä on olemassa vaan ei käytössä... kun ei ole ruksittu lisävarustelistaan.

                                                  Mulla tuo takaluukku tulee sen viimeisen 1/5 matkan aika kovaa, pitää siihen varmaan jotain korjausta kanssa katsella.
                                                  Adaptaatio nyt ensin... koetetaan sitten uusiksi vielä =)
                                                  Viimeksi muokannut Tipe72; 28.8.2021, 12:18.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X