Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

20vt 100 Sport quattro

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    20vt 100 Sport quattro

    Kirjoitellaanpa tänne jotain pientä noista omista romuista, enimmäkseen varmaan ässästä.

    Allroad tuli hommattua viime vuonna työmatka kulkineeksi ja pikku "päivityksiä" OEM hengessä on tullut tehtyä hiljalleen. Varusteilta ihan normaali allroad korin värisillä puskureilla ja kaarilla. Värinä tylsä LY7W
    Ja moottorina ASB tiptronicin kanssa.

    Muutoksina:
    -RS6 alkuperäiset peelersit kesät talvet.
    -RS6 flat bottomi napeilla ja läpysköillä.
    -Zimmermanin levyt ja palat.
    -Erikoismoottorin softa.
    -Takapöntöt tyhjätty.

    S3:n tuli ostettua talvileluksi moottorivikaisena, tästä oli kiertokangenlaakeri antautunut syystä X. Kampiakselin kaula oli samalla ottanut osumaa, liuskasta oli noin 1,5cm jäljellä..

    Kone on purettu osiin ja todettiin että lohko on omaan käyttöön siinä kunnossa, että ei jaksa porailla ja ostaa uusia mäntiä.
    Näillä näkymin lohko tulee vaparista (koodi vielä mysteeri) kampura AVJ:stä, kanget ja männät APY:stä.
    Osille tietysti normi koneistukset ja tarkistukset.

    Kirjoitellaan lisää kun jotain taas tapahtuu!
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Hannnu; 16.9.2019, 01:20.

  • #2
    Kirkkaat putkenpäät äffässä, eikös tuo kuitenkin 3.0tdiq ole? Propsit viitseliäisyydestä siis :)
    Onko tuolla ässällä ajettu paljonkin kilkattavana, vai miten on syönyt koko laakerin pois?

    Comment


      #3
      Ässän kohtalo jäi vähän hämärän peittoon, mutta sen verran oli ajettu että kampurasta olisi saanut yhden kaulan koneistaa alikokoon.

      Moottorihan on nyt tosiaan autosta irti, rikkinäiset osat meni kaverille keneltä tuli ehjät kanget, männät ja vaparin lohko. Lohko hyvässä kunnossa, sylintereissä ei pykälää. Hakusessa oli nimenomaan lohko mitä ei tarvitsisi porata, selviää hoonaamalla. Tähän toki joutuu avaamaan vesikanavan lohkosta ahtimelle.

      Vaihdettavien osien tarve kasvoi entisestään, hammastanko vuotaa stefasta suojakumin sisään. Ja ahtimen pakopesässä on noin 3cm hiusmurtuma. Vielä en ole päättänyt että lyödäänkö ahdin sellaisenaan kiinni, vai huollattaa rikkinäisellä pakopesällä vai itkeä ja ostaa uusi...
      Attached Files

      Comment


        #4
        Kun kone menee vaihtoon, niin kannattaisiko samalla päivittää sähkökaasullinen moottori? (BAM), kuulopuheiden mukaan olisi kivempi säätää kuin nuo vanhemmat raudat.

        Comment


          #5
          Vaihtokonehan se helpoin olisi ollut, mutta eipä noita ihan joka nurkalla ole. Jos ei lasketa eBayn +3000€ purkumoottoreita.

          Ja sähkökaasuhan tässä on jo, sillä nyt tuskin suurta hyötyä saavutetaan + ainoa viritys on ehkä softaus. Sen takia en tätä rupea kasaamaan millään takomännillä ja h-profiilin veiveillä.

          Comment


          • #6
            Puolasta löytyy vaihtokoneita sopivasti. Laita Jultsu_:lle viestiä

            Comment


              #7
              Briteistä löytyy myös moottoreita, esim just s3 moottoreita muutamalla satasella(punnalla), vähän nihkeitä ovat vaan lähettelemään mitä nyt muutamista tullut kyseltyä. + toimituskulut kovin korkeat :(

              Comment


                #8
                Kirjoitellaanpa taas jotakin!

                Eli ässä edistynyt siihen pisteeseen että käännettiin käyntiin. Vähän huonosti tuli kuvia napsittua, ja melkoinen palapeli oli joltain osin kun hakiessa oli jo purettu aavistuksen.
                Startilla pyöriteltiin öljynpaineet ekaksi ja sittenhän se lähti oikein nätisti käyntiin.

                Lohkoksi tuli siis joku etuvetoisen vaparin lohko, josta koneistamo puhkaisi vesilinjan ahtimen paluulle, hoonasi sylinterit, tason oikaisu ja linjahoonaus. Kampiakselin suoruus tarkistettiin ja kaulat kiillotettiin. Kiertokankien tarkistus. Kannenoikaisu ja kaveri vaihtoi venttiilivarren kumit.
                Ahtimeen tuli turbotohtorilta uusi keskiosa ja kiinanahtimesta pakopesä.

                Itse moottorin kasaus oli suoraviivainen homma, mutta kaiken muun pikkunippelin leipominen ympärille ei niinkään. Mutta kaikki löysi suurinpiirtein paikkansa, pari jotain kannake rautaa jäi laittamatta, lisäsin niistä kuvan jos joku tunnistaa mihin käyvät?

                Tottakai joku meni pieleen ja tietenkin kaikki ikävimmästä paikasta, elikkäs ahtimesta banjon kuparitiiviste valskaa jäähdytin nestettä. Aavistuksen tympii, kun rako on justiinsa semmonen että mikään sinne väliin ei oikein meinaa mahtua, kädestä puhumattakaan...
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Kiinnike

                  Moi,tuo vasemmanpuoleinen kiinnike kuuluu sinne koneen ja vaihdelaatikon välimaastoon turbon alapuolelle,muuta virkaa sillä ei taida olla kuin se että siihen kiinnittyy öljypohjassa olevan anturin johdot. Ne kun laskeutuu siitä vaihdelaatikon päältä koneen taakse,tuossa raudassa on kiinni niitä klipsuja joiden alle ne johdot tulee.

                  Comment


                    #10
                    Onko tuossa Allroadissa DPF paikallaan? Vai onko sitä edes tuossa ASB koneessa? Kiinnostaa että millainen äänimaailma tuli tuolla takapönttöjen tyhjäyksellä?

                    Comment


                    • #11
                      Allu on hieno korinvärisillä osilla.

                      Comment


                        #12
                        Hieman jäänyt kirjoittelut taas vähemmälle, mutta koitetaan jotain taas veistellä.

                        Allroadiin tuli hommattua RS5:n roottorit alle, peelersit jo pyörineet useamman kesän alla. Muutoin ei ole tarvinnut kuin ajaa ja tankata.
                        Vaikka 200tkm rajan rikkoutuessa rupeisi haluamaan varmaankin uusia alatukivarsien puslia renkaiden perusteella.

                        Ässässä kone tuntuisi pysyvän kasassa ja öljykään ei ole ruvennut maistumaan, että kaiketi onnistunut remppa! Toki alustaa ja jarruja joutunut remppailemaan, esim etutukivarsissa oli "löysät" puslat umpinaisten sijaan.

                        Ässällä olisi tarkoitus käydä clubin Ahveniston ratapäivänä koittamassa mitenkä se homma luonnistuu. Jos saa vain mystisen yliahtamisen selvitettyä ennen sitä. Jättää kuvissa näkyvän koodin, ja tämä tulee oikeastaan vain 3 vaihteella vedättäessä kunnolla.

                        Comment


                          #13
                          Itsellä ihan sama homma yliahdon kanssa, mulla tyyliin jos ajaa rauhallisesti ja kakkoselle vaihtaa niin nyhtää. Sit jos nykäsee kerran et bypass suhahtaa niin ei mitään oireita. Olen yrittänyt löytää tota vikaa vaikka kuinka kauan.

                          Comment


                            #14
                            Ässä jatkoi matkaansa seuraavalle omistajalle, jonka jälkeen kyttäilty nettiautoa aktiivisesti. Osui silmään tämä lötkö, josta oli kiinnostuneita kai ihan riesaksi asti. Itseltänikin meni sivusuun alkuperäiseen hintaan, mutta kun veljen kanssa höpöttelin autosta niin tiesi kertoa kenelle se meni, ja kävin sitten lunastamassa samanpäivän aikana itselleni.
                            Toki hintaa tuli hieman lisää, mutta silti mielestäni varsin kohtuullinen, kuitenkin lötköksi todella siistissä kunnossa sisältä ja päältä.
                            Kone vetää raikkaasti, eikä pölläyttele ylimääräisiä. Matkalla takasin kotiin motarilla kuitenkin hieman nykii tasaisella syklillä, ahtoletku on halki ainakin ennen välijäähdytintä.

                            ​​​​​​Katsotaan mitä tästä saa aikaiseksi.
                            ​​​
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Oli googlen feedissä tuon satkun myynti-ilmoitus.
                              Hyvän tarinan oli myyjä kirjoittanut.

                              Comment


                                #16
                                Kuulemma olivat 3 tuntia tehneet kauppoja kun kyseinen herrasmies oli käynyt kaikki Suomalaiset ja Saksalaiset ohjekirjat lävitse. Kuitteja + muita dokumentteja löytyy valehtelematta 3 puhelinluettelon paksuuden edestä :D
                                Mutta sen enempää arvioimatta, varmaan 90% siitä tekstistä ihan jonninjoutavaaa liibalaabaa.
                                Esim jarrut saa ottaa kaikki heti auki, ilmastointi ei pelaa ja jakoremmin iästä ei mitään tietoa + kaikkea muuta pikku hommaa. Mutta yleisilme on kohtalainen näiden yleiseen kuntoon verrattuna. Sisusta muuten aika virheetön paitsi kattoverhoilu mikä takaata roikkuu.
                                Viimeksi muokannut okkim; 16.9.2019, 07:21. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                Comment


                                  #17
                                  Sama osui kyllä silmään nettiautossa. Pyyntihinta oli edullinen ja ihan mielenkiintoinen, vaikka vain satku onkin. Ounastelin, että ilmoitus antanee vähän ruusuisemman kuvan, mitä nykytilanne on. Siisti tuo toki on.

                                  Onkos tuossa rekisterissä prosentteja miten?
                                  Viimeksi muokannut jasso; 16.9.2019, 13:49.

                                  Comment


                                    #18

                                    Joo edukas oli, mutta toki tekemistäkin löytyy.
                                    Esim ohjaustehostin ei toimi tyhjäkäynnillä, kierrokset humppaa tyhjäkäynnillä, takana joku tömähtää vaihteen vaihdossa, merkkaa reviirinsä öljyllä ynnä muuta pientä puhdetta.
                                    Prosentteja en löytänyt otteesta, lukee vain että moottori vaihdettu 3b:hen.
                                    Varustetarran mukaan alkujaan AAT moottorilla.

                                    Edit:
                                    Tuli pestyä kunnolla ja tarkasteltua koria tarkemmin, kuskin ovesta löytyy pari ruostepaikkaa, ja C-pilarin juuresta ikkunan vierestä.
                                    Nokkapelti, katto ja takaluukun kansi on sameat, mutta käsipelillä kiillotin pienen alueen ja ihan hyvin lähtee kirkkaaksi.
                                    Seuraavaksi saakin ruveta painimaan öljyvuodon kanssa, on jo mallia ympäristöhaitta...
                                    Täysin tuntematon moottori vielä, mutta epäilys siirtyy mittatikun putken juureen?
                                    Onneksi tuli korjausoppaat mukana ja "nipullinen" kuitteja ynnä muuta dokumenttia auton elämän varrelta :D
                                    Tallin takaa löyty myös vanne vaihtoehto noiden sysirumien melberien tilalle.
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut Hannnu; 17.9.2019, 06:20.

                                    Comment


                                      #19
                                      Veikkaus, ettei ole mittatikun juuresta jos on orkkis, vaan öljykellojen lähdöistä tai ylempää.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mielenkiintoinen auto. Onko toi neliveto? Maski orkkikseksi ja porkkanavilkut eteen niin ilme kohenee entisestään. Ja ratti alkuperäiseksi :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Lötköissä on kaikissa sen pienen takasivukulmaikkunan alhaalta peräpulen kulmasta ruoste pukkaamassa kromin alta. Vaikea korjata, koska se kulmaikkuna ei lähde helposti. Liimattu siten, että kromin reunamuovit melkein pakko tuhota ja uusiahan ei saa. Kromit saa suht ehjänä, jos nyrhii muovit solmuun. Ja ikkunaa irti sahatessa nyrhiytyy C-pilarin maalit hyvin helposti.

                                          Pesun jälkeen aina kotelosuojaa suihkaus kromilistan alle, niin pysähtyy.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Heksi Näytä viesti
                                            Mielenkiintoinen auto. Onko toi neliveto? Maski orkkikseksi ja porkkanavilkut eteen niin ilme kohenee entisestään. Ja ratti alkuperäiseksi :)
                                            On ihan neliveto. Mielessä pyöritelly 2satkun puskureita ja listoja, mutta nyt hieron Saksalaisen herrasmiehen kanssa kauppaa zenderin helmasarjasta.
                                            Onko kellään ideaa mistä lähtisi etsimään jakopään osia? Moottorin alkuperäisestä autosta ei mitään hajua.

                                            Öljyvuodon syy löytyi, tulee kirjaimellisesti öljynpaineanturin lävitse.
                                            Motonetti tarjoaa kahta anturia 0.4bar ja 1.8bar, kumpikohan noista sitten passais? On siis hieman tikusta vasemmalle katsottuna kuskinpuolelta.
                                            Viimeksi muokannut Hannnu; 20.9.2019, 07:24.

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Hannnu Näytä viesti
                                              Onko kellään ideaa mistä lähtisi etsimään jakopään osia? Moottorin alkuperäisestä autosta ei mitään hajua.
                                              3B-moottori on varmaan lähtöisein 200 20V:stä tai sitten S2:sta. Jakopään osia löytyy ainakin Speed-autoteilen kautta, jos ei sitten paikallisesta varaosaputkasta. Itse hihna ja rulla saattoi olla jopa sama kuin suorasytkissä, mutta vesipumppu on eri. En lupaa varmaksi, mutta olisikohan ollut aikalaisissa 10V-koneissa sama konstruktio.
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Hannnu Näytä viesti
                                              Prosentteja en löytänyt otteesta, lukee vain että moottori vaihdettu 3b:hen.
                                              Varustetarran mukaan alkujaan AAT moottorilla.

                                              Vai oisko perän koodi AAT? AAT-moottori on diesel ja sitä ei käsittääkseni lötkössä ole ollut. Lötköön on kyllä saanut TDI:n, mutta 1T oli mekaanisella jakajapumpulla.
                                              Mulla on muuten myös V8:n Aerot 100 Sportin alle. Sopii ihan kivasti.

                                              Comment


                                                #24
                                                Rullan akselin paksuus vaihtelee riippuen lähtökohdasta.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Allroadi jatkaa matkantekoa uudella omistajalla, piti ostaa halvempi käyttis. Oli yksi B6 A4 1.9Tdiq kiikarissa, mutta sehän sitten luonnollisesti oli mennyt kaupaksi melkein samalla hetkellä kun allroadin kaupoista lyötiin nimeä paperiin, hetihän siinä iski sitten myyntikrapula...
                                                  No tutkaillaan nettiautoa aktiivisesti ja ajellaan emännän runkolaakeri vikaisella neloskuppasella golfilla.

                                                  Satkuun tuli laitettua kaikki levyt ja palat uusiksi, yhdestä palasta oli jo pinta irronnut, eikä noi loputkaan kovin häävejä ollut. Irti kun sai ja nakkas viereen lattialle niin niistäkin järjestäen pinnat irtosi.
                                                  Saksasta tilasin uuden ahtoletkun välijäähdyttimen ja imuputken väliin.

                                                  By-passin letku oli nohevasti hukkaportissa kiinni, siihenhän ei kai kuulu tulla kun se yksi letku sinne kylkeen? Tai ainakaan nopealla googlettelulla en mistään konehuoneen kuvasta löytänyt siitä nipasta letkua? Onko näissä sama by-passi kun esim mk1 TT:ssä? Siinäkin on kalvo puhki.
                                                  ​​​​​
                                                  Pari kuvaa loppuun.

                                                  ​​​​
                                                  ​​​​​
                                                  ​​​​
                                                  ​​​​
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    TT:n pässi sopii juu hienosti.

                                                    http://speed-autoteile.fi/index.php?...&product_id=49

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tepolta tuli TT:n pässi, eli nyt pitäisi olla kaikki ahtovuodot kurissa. Kyllähän se yllättävän pirteesti vetää, toki en ihan 270hv jaksa uskoa mitä edellisen omistajan mukaan pitäisi olla.

                                                      Kävin vielä starttipilotilla kaikki huohotusletkut ja paikat mistä voisi höriä ilmaa sekaan, mutta ei käynti muuttunut. Tekee vieläkin sitä että lämpösenä jos ajaa tasakaasulla maantietä, niin tuntuu kuin menisi jarrut päälle tasaisella syklillä, mutta on siis moottorista johtuvaa ja välillä sammuu kun painaa esim valoihin tultaessa kytkimen pohjaan. Virranjakaja on vielä putsaamatta, tulpat oli hyvät.
                                                      Kuinka hiljainen tämmönen jakajallinen kone on? Mielestäni virranjakajan seudulta kuuluu aika ikävä rouskutus?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jos jakajassa on vielä "muovinen" ratas niin se saattaa olla syyllinen. Tuosta kestävää tilalle:
                                                        http://speed-autoteile.fi/index.php?...roduct_id=2166

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tuli käytyä kaverin nosturilla ihmettelemässä pohjaa oikein kunnolla, voimansiirron tömähdys tulee 99% varmuudella laatikon tukikumeista, kun eivät ole enään millään tapaa kiinni missään :D
                                                          Saakohan noita 034 motorsportin tukikumeja mistään euroopasta? Jos selviäis ilman tulleja.

                                                          Muutoin ei mitään katastrofaalista löytynyt. Kampuran takastefa varmaan vuotaa läpi, kun merkkaa reviirinsä parilla tipalla.
                                                          Jäähdytin nesteitä yritin vaihtaa, mutta tais jäädä vanhaa vielä lohkoon kun muuttivat värinsä heti mustiksi takaisin...
                                                          ​​​

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            https://www.turbozentrum.de tuolta tilasin omat, näyttää satkuunkin olevan tarjolla https://www.turbozentrum.de/Performa..._100_1#hfilter. Toimitusaika tuollaiselle not in stock tuotteelle n. 1kk

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X