Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kesäkuntoon 2019->2020->2021->2022->2023 /cäb a4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Jaaa se toimii. Liimasin palat kasaan varovaisuudella. käyttäen 2k-nestemäistä metallia. Useamman kymmenen testiä jo takana, hyvin toimii.
    Alkuperäinen syy hajoamiseen lienee se, että joku on varmasti kokeillut nostaa linkusta ylös tuota tukea, selkeästä kiellosta huolimatta mikä lukee tangossa, sitten se on vuosien saatossa vaan murentunut lisää.

    Tilannetta vuosien saatossa tuskin on myös helpottanut täysin kuivat johteet. Niihin vähän voiteluainetta, niin heti tuntui linkusta käyttäen paaaaljoooon kevyemmältä.



    Pitäs olla video tossa yläällä.
    linkki tässä alla

    https://repsa.kuvat.fi/kuvat/Avo2/ke...409_183712.mp4


    Alkuperäiseen vahvariin juotin heräte-out sekä 4ch linja-lähdöt pihalle, niin onpahan sit tulevaisuutta varten ulkoiselle subille tms liityntäpinnat valmiina.
    Viimeksi muokannut repsa; 10.4.2020, 17:14.

    Comment


    • #62
      Välillä tuntuu että video näkyy, ja välillä ei. Liekö tuon väliä, toimii se.

      Tuli samalla pestyä kontin verhoilukin, ihan siisti tuli ; vaikka perunalla kuvasin.
      Click image for larger version

Name:	IMG_20200410_163649.jpg?img=smaller.jpg
Views:	2445
Size:	94,6 Kt
ID:	1882722

      Rupesin retrofittaan jääkaappia hanskalokeroon. Ajattelin että vaihdan hanskalokeron pohjan, että saan myös lokeroita eri laitteille / sälälle.
      Siinä hanskalokerossa missä on jääkaappi, on myös alkuperäinen cd-vaihtaja, sen tilalle ajattelin laittaa usb+tupakakansytkäri-laturin, mitkä ottaa herätteen mankan takaa, samaan paikkaan saa sitten bt-muuntimen, sen sähkönsyötön ja vaikka kännykän laturin.

      Varsinainen retrofit näytti helpommalta kuin luulinkaan, kylmästöintiputkelle oli valmiina reikä, mikä oli tulpattuna :

      Click image for larger version

Name:	IMG_20200410_170420.jpg?img=smaller.jpg
Views:	2397
Size:	69,8 Kt
ID:	1882723

      eiku tulppa haneen ja putki tilalle

      Click image for larger version

Name:	IMG_20200410_170428.jpg?img=smaller.jpg
Views:	2402
Size:	70,2 Kt
ID:	1882725

      Click image for larger version

Name:	IMG_20200410_170541.jpg?img=smaller.jpg
Views:	2423
Size:	123,5 Kt
ID:	1882724

      Pitänee jatkaa harrastusta vieä, eli repiä se hanskalokeron kansi irti avosta ja laittaa se tuohon jääkaapilliseen runkoon. Samalla pitää katsoa missä kunnossa on noi iskarit, jostain syystä oli tuo jääkaapillisen lokeron kansi hajonnut oikeanpuoleisesta saranastaan (sieltä missä se anturi on).

      Comment


        #63
        Jostain syystä, eli yksi tyypillinen vikapaikka 8E/H korissa. Se hidastinpumppu on juminut ja väkisin käännetty luukku auki. Katkaisee oikeanpuoleisen saranan. Ai mistäkö tiiän?

        Comment


        • #64
          Ai aukaisussa sit katkeaa ? Ok. No avossa tuo on vielä kuosissa, mites voisin varmistaa että sillä on vielä maileja edessä ? Voitelu, purku, muuta vinkkiä ?
          Vai vaihtaa uusi hidastinpumppu (mistä löytää uuden?)
          On just semmoinen euron vika minkä haluaisi kyllä välttää tulevaisuudessakin.

          Comment


            #65
            Tästä lukemaan: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...hjeet-a4-b6-b7
            https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...ni-on-ja-pysyy

            Esim. Slamit myy varaosa: https://www.slamit.net/product/21410...keron-hidastin

            Comment


            • #66
              Perhana, täähän oli hyvä nykäistä ylös. Eli huomenna kun jatkan puuhastelua luukun kanssa, lotraan silikonilla myös tuonkin osan.

              Comment


                #67
                Mä laitoin B6:een silikonisprayta ja sen jälkeen se taisi pelata yhdeksän vuotta. Uskaltanen suositella.

                Comment


                  #68
                  Jos ei raaski uusia hidastinpumppua tai rasvaus ei auta, niin sen hajonneen pumpun voi ottaa poiskin. Miinuspuolena sitte hanskalokero aukee ku Corollassa.

                  Comment


                  • #69
                    Tein sen cd-vaihtajan tilalle latauspistokkeet, sähkön ryöstin mankan vahvistimen herätteestä -> menee automaattisesti siis päälle ja pois kun laittaa mankan päälle.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_20200410_233505.jpg?img=smaller.jpg
Views:	2273
Size:	67,0 Kt
ID:	1882816

                    ja tämmöinen siitä sit tuli :

                    Click image for larger version

Name:	IMG_20200411_020805.jpg?img=smaller.jpg
Views:	2306
Size:	118,9 Kt
ID:	1882817

                    Ainakin hanskalokeron koko on nyt melko paljon pienempi, siis muuhun käyttöön, mutta tuskin näyttelee minkäänlaista ongelmaa.

                    Comment


                    • #70
                      Ärsyttää, auto oli ajossa vain 4 pv, niin oli jossain kaupan pihassa joku käynyt kävelemässä konepellillä.
                      No, vakuutusyhtiölle ilmoitus + poliisille rikosilmoitus : pohjola tuntui hoitava nopeasti asiat ja nyt tänään pitäisi käydä näyttämässä ilefixillä mikä ainakin nettisivuillaan pdr-menetelmää näyttää käyttävän.
                      Ei hotsittaisi viedä pakkeloitavaksi ja maalattavaksi, se sävy ei kuitenkaan hopeamaalissa osu kohdalleen, ja lakkaus jää kuitenkin pehmeäksi, niin että kaikki pienetkin kiveniskut näkyvät kilsan päähän. Hankala kuvailla ärsytyksen määrää.

                      No, mutta, sain nyt vihdoin ja viimein aikaiseksi tilata myös ne huohotksen hilut, löytyi sparetolta se kalvorasia + uudet putket.
                      https://spareto.fi/tuotteet/febi-bil...tuuletus/49546
                      https://spareto.fi/tuotteet/jc-premi...letus/bsw016pr

                      tuollaiset laitoin tulemaan, letkusta en tiedä minkämoinen on (omassa on _vielä_ ehjä, mutta tuskin pysyy ehjänä kun rupeaa osia vaihtaan) laadultaan, mutta onhan nimikkeessä premium mainostettuna, eli pakko olla täys peli :)

                      Comment


                      • #71
                        Sehän oli Lepfix eikä ilefix, tuo paikka mikä netissä mainostaa PDR palveluitaan. Kävin näyttämässä, ja totesi että meneepi pakkelointipuuhiksi, ei pysty oikomaan hänen metodeillaan.
                        Suositteli Jamglassia, ajoin sinne suoraan, ja sovin että siellä tulee kuntoon.

                        Samalla maalautan myös kuskinpuolen helmasta kuluman (siitä mihin kuskin lahkeet ottaa), etupuskurista pienen nirhauman (joku edellisistä tötöilly varmaankin kanttaria hivotellen) sekä matkustajan etulokasuojan sisäreunan kuntoon. Viikonpäivät seisoo sit siellä tuossa myöhemmin. Asia sinällään siis kunnossa, mutta menee tietysti rahaa, stana. Omavastuu vakuutustyön osalta + noi lisätyöt.

                        No, mutta nykimishommaan. Sehän mokoma kuitenkin vielä vähän tärräs pienellä kuormalla + moottorijarrutilanteessa. Korostui kun moottori oli kuuma, siis oikeasti hotti.

                        Vaihdoin sen huohotinkalvohässäkän. Auttoi vähän. Ei niin paljoa että olisi antanut vielä mielenrauhaa.. Ja sain vaihdettua sillain että ei edes hajonnut tuo putkisto, eli sehän tuli sit vakuutuksen omaisesti hommattua ihan turhaan.

                        Mietin sitten että hmm nämä tilanteet missä tuota tapahtuu, on niitä hetkiä kun sisäinen EGR on voimakkaasti käytössä, sekä EVAP ajetaan isolla prossilla.

                        Laitoin sit helpoimman, eli EVAP-letkuun mikä tulee venttiilille tankista, pienen kuristuksen (letku OE sisähalk n.6mm, kuristin n. 2-3mm) --> parani taas. Mutta edelleen tuntui että ei tän näin pitäs toimia.

                        Sitten jotenkin talviauton kanssa eri öljyn kanssa temunneena (diesel, nakutus, kirvelevä pakokaasu), tarina täällä : https://www.btcf.fi/forum/showthread...=395094&page=2 jäi mietityttämään ajosuoritteen (n200tkm) vaikutus hydrojen pieneen naputukseen ja tuohon käytökseen.

                        Kävin hakemassa tuota linkissäkin mainittua tebskan öljyä, vaihdoin ne --> avot, ei naputa hydrot yhtään, siirtymähetket kuumalla koneella osakuormalta / moottorijarrulta käyttömoodiin menee kuin ajatus. Saakeli, melkein kyllä taas helpoimpia korjauksia ikinä.

                        Jos tilanne tuon osalta muuttuu, niin naputtelen tänne toki, mutta nyt ton talvikäyttiksen mukanaan tuomien kokemusten perusteella, ei taida olla tarvetta. Vanha auto tarvittee vaan parempaa ja tuhdimpaa öljyä kuluineisiin paikkoihinsa.

                        Comment


                        • #72
                          No, kaikkihan toimii edelleen.
                          Mitä nyt havaintona, että joskus kylmästä lähtiessä ei meinaa vaihteensiirto olla ollenkaan niin helppoa kuin käyntilämpöisen koneen kanssa. Syytän tästä vaihdelaatikkoöljyä, mitkä varmaan voisi vaihtaa taas.

                          Ens talven aikana pitäs vaihtaa nokkahihna + muut sinne kuuluvat romut.

                          Sitten otin ja tilasin quattron taka-akselin. No miksi ? No koska löytyi ja lainsäädäntö on nyt myötämieleinen vetotavan muutokselle.
                          Pitää vielä pikkuhiljaa etsiä puutteella olevia osia ; vaihdelaatikko, kardaani, perä, jarrusatulat+levyt, polttoainetankki, varmaankin osa pakoputkea jne. Mutta en ajatellut enstalvena kyllä tuota muutoshommaa tehdä, ettis osat rauhassa.

                          Kokeilin sit onneani kesällä, tilasin RS4:n takapöntöt, ajatuksena että kyllähän sitä meteliä maailmaan mahtuu. No ois mahtunut, mutta pahaksi onneksi tuo varapyöräkotelo ois pitäny silputa että pöntöt ois mahtunu paikalleen. Ja oli niissä äänenvaimentajissa ne läppien akselit vioittuneet ; toisessa oli jopa poikki. Onneksi sain palautettua, muuten ois ollut kallis yritys.

                          No tästä sisuunnuin, ja hommasin A5:stä activesound lisäkkeen mikä kuuluu takaäänenvaimentajan luokse ja Soundracer tupakinsytkäriadapterin. Nämä tiesin tarvitsevani ensimmäiseen proof of conseptiin, mutta minimi rahallisella panostuksella.

                          No piru, sehän toimi sit muuten perhanan hyvin.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_20200914_120115~2.jpg?img=smaller.jpg
Views:	1878
Size:	64,5 Kt
ID:	1899764
                          Sit eiku pönttö varapyöräkoteloon muiden romujen sekaan (ei varapyörää siis, kotelo muissa tarkoituksissa).

                          Lopputulemana on se, että kunhan tulee sopiva hetki, niin tilaan varmaankin ton kufatekin äänigeniksen missä bt-liityntä. On vaan oikeasti kyllä niin perkuleen hyvä toi meteli, ja koko konsepti.

                          Katselin SSP:t läpi kun koitin saada selkoa koko kufatekin (ja muiden valmistajien, näitähän oli yllättävän paljon) tuotteista, äkkäsin sen että noissa käytetään alkuperäistä 4G0907160B modulia vahvistimena ja varmaan myös can-viestin tulkitsijana/muokkaajana. Ihan fiksua.

                          Tuo soundracerhan toimi todella hyvin pelkän audiovahvarin perässä, kunhan äänen oli käyttänyt equ:n läpi missä bassoa korostetaan ja diskanttia pienennetään. Käpynä siinä on se, että aina kun auton starttaa, pitää opettaa se referenssi-rpm uudestaan. Ts aina startin jälkeen pitää käyttää nopeasti rpm 3000 kohdilla. Tympeetä.

                          Comment


                          • #73
                            Kävin hakemassa harrastusmielessä viimevuoden puolella melkein täydellisen sarjan nelivetointia ajatellen. Apurungonkin tilasin Saksasta.
                            Pitäs mielestäni olla nyt melkeinpä kaikki osat kasassa, mitä tarvitaan nelikkomuutokseen. Uusi kytkin ja paineasetelma tietysti pitää hommata.



                            kuvasta puuttuu apurunko, mut se oli lavalla kun tuli saksasta ja tukivarsineen. Laitoin nyt vain kaikkiin metallipintoihin sprayvaseliinin päälle, etteivät ruostu ootellessa / ruuvit irtoo myöhemminkin.
                            Ajatus oli että talvi 2021-2022 olisi niiden paikalleen laittoa. Vähän olen käynyt itseni kanssa keskustelua/mietintää että nelikko vai takaveto. Takaveto ois erilainen, ja jaksas ehkä just tuo laiska 3.0 kahdella pyörällä kumia polttaa. Kesäautohan tämä on, niin ei tartte miettiä talvella nelikon etenemiskykyä vaakakupissa.

                            Mutta.. se jakopää. Muutama havainto :



                            Toimen suhinassa pärähti huohottimen putki poikki kuskin puolelta, perhana.


                            Merkit oli kampuralla vähän huti,


                            3cm kampuralla, kun nokat oli vanhan asentajan merkeissä. Ei varmaankaan tehty OE työkaluilla.


                            vaihdoin kylläkin keulintavaahtomuovin, että sais jotain tehtyäkin. Oli vanha halki.


                            Toi apulaitehihnan kiristin oli vähän hankala ottaa pois, kun siitä oli joku katkaissut sen kiinnipitävän vaijerin.


                            Ja olihan se taittopyörä ottanyt kiinnikin siihen.


                            Pitäsköhä tilata suosiolla uusi.. koska, eipä tuo varmaan pienin juttu ole matkassa,



                            tarviaa tilata myös nokka-akseli ja paininkupit tuonne zyl1-3 väliin. Oli jo vähän alkavaa kulumaa, ja tuskinpa paranee.
                            Laitoin kyssärin brittiläiselle pajalle toimitusehdoista, mikä toimittas n.300€ teräsnokan, kun OE valurautainen on ~500€.
                            PItää tietysti myös nyt tiivisteitä välikanteen tilailla noita kaikkia juttuja varten mitä siinä pitää irroittaa kun nenän vaihtaa, ja tilasin myös ton erikoistyökalun/keskittimen millä hoidetaan välikannen keskitys varsinaiseen kanteen.

                            Tympeetä, kun huijausäänistölle ajattelemani rahat joutuukin käyttämään oikean äänen luojan korjaamiseen :D

                            Noh, josko toi tosta paranee kun saa jakopään ajoituksen kohdilleen ja paremman nenän kiinni. Kesä 2021 tulee yllättävän nopeasti.
                            Viimeksi muokannut repsa; 24.1.2021, 19:39.

                            Comment


                            • #74


                              tilasin varaosia repullisen maailmalta. Mut tuli kiristäjä palapelinä. No, sain mä sen kasattua, kun en jaksanu tehdä rekkulaa siitä.



                              Kattelin myös et jos samalla vaihtas ohjaustehostimen pumpun, mutta on ainakin vielä vain ajatuksen asteella. Jos se etupään kahina tuli vain tuosta kiristimeen osuneesta taittorullasta ? Pitää vielä miettiä. Mutta laturin kyllä meinasin nyt jokatapauksessa ottaa pöydälle ja laakeroida + vaihtaa hiilet, on silti edukkaampi ku tuo 183e minkä löysin sparetosta.


                              Marmori OEM osat ois ollu n.1,6k ja nyt tuli kun katseli muutaman tunnin maailmalta niin alta 600€ pitäs pärjätä.

                              Nokka-akseli ei tule valurautaa, vaan billetti. Paininkupit oli INA:n tuotteita.
                              Viimeksi muokannut repsa; 31.1.2021, 19:36.

                              Comment


                              • #75
                                Vähän tuntuu monologilta, mut jääpähän nyt ajatuksenjuoksua ylös jälkipolvillekin :)

                                Tuli tänään paketti saksasta,




                                Eli tolla saadaan välikansi oikeaan asentoon kun vaihdetaan nokka-akselia.

                                Comment


                                • #76

                                  ei oo enää syytä hidastelle, paitsi tietysti ruuhkavuosien mm. ihan kaikki muu tekeminen. Mutta osista ei siis nyt enää pendaa.

                                  Kävin tänään nenän hipelöimisen lisäksi siivoamassa työkalut paikalleen, sekä myös imuroimassa ilmastoinnin kennon ja moottorin vedenjäähdyttimen välistä vuosien paskeet.




                                  Comment


                                  • #77
                                    Näemmä taas ollut reilu pari viikkoa taukoa.

                                    kaivoin laturin irti, pitäs laakeroida + vaihtaa hiilet (ja mahdollisesti kommutaattori, riippuen kunnosta)


                                    revin sen huohotinputkiston mäkeen, minkä onnistuin katkaisemaan aikasemmin - tuli tollai sentin paloissa kun vähän vaan taittoi. Tais olla aika vaihtaa..


                                    Jakopään kanssa kaivoin auki, osassa taittorullia oli tullut jo vaseliinit pihalle osittain.



                                    Vesipumpun alla oli kanssa jo vähä kuhlermittel (vai mikä olikaan) näkyvissä.



                                    Se että tuolta rintapeltiä vasten olevan kiertokulma-anturien pukin saa irti, piti purkaa nää putket mäkeen.


                                    tuli myös voittajaolo, kun katkesi 2 / 3 M6 pulttia tuonne kanteen sisälle - pitää tuo taittopyörän laakerin kannake ottaa tieltä pois, että saa ton taustapellin mäkeen, jotta saa taas lisää sälää mäkeen. Pitää vielä jollain konstin kaivaa noi nysät tuolta kannesta irti, prkl.


                                    tähän tilanteeseen jäi tältä päivältä. Jos en ihan nyt väärin ole pitänyt sisäistä kirjanpitoani ajankäytöstä, niin nyt on mennyt "tehokasta" työaikaa jakopään + nokanvaihdon töihin n. 6-7h. Vähän tälläi tyhmästi kun pitää pätkissä tehdä. No, eipä oo perheasiat tai työjutut mielessä kun näitten kanssa mysyää, hyvää tekee hermoille vaikka tieten noi katkenneet pultit kyllä nyt "vähän" vituttaa, ois pärjänny ilmankin.

                                    Mutta herää kyllä ajatus, että ei tää olisi ihan niitä ensimmäisiä hommia, mitkä kannattas ulkoistaa merkkarille tän ikäisissä laitteissa. Repeis perna kun kaivas rahaa korjaustyön ajan velotuksesta :)


                                    Comment


                                    • #78
                                      Lisätääs tähän ostoslistaan :
                                      Tuo huohotuksen letku, mikä menee kaasuläpän alta sinne imusarjan allaolevaan koteloon, on 06C103235A, hyvä vaihtaa tässä vaiheessa kun on aika paljon purettu myös auki. Ei tietysti pakollinen. Mutta samalla kun nuo katkaisee noi vanhat huohtotusputket, niin onhan tuo vaan järkevä vaihtaa.

                                      Mutta, tuo toisio-ilmapumpun venttiilin irroitus (mikä on vaan pakko tehdä) vaatii 078131120K kertaa 2, tiivisteet.

                                      Näyttää myös ohuesti siltä, että pitää irroittaa ohjaustehostimen paineputkikin, ei tuo välikansi taida kyllä (ainakaan tässä A4-cabissa) nousta ilman sen irtirepimistä. Öljytikkukin piti repiä juurineen irti.

                                      Comment


                                      • #79
                                        On kyllä huomattavan tutun näköistä menoa. Kysyin silloin joskus 8 vuotta sitten lystille marmorilta hintaa ja pelkkä jakopää osineen olisi muistaakseni ollut 1500€.
                                        Sen projektin syynä oli muuten se, että tuollainen kuvassa näkyvä tihkuvuoto eskaloitui kesken menon siihen, että suurin osa nesteistä tuli vesipumpun kautta pihalle.

                                        Ohjaustehostimen ja yhden sen letkuista jouduin myös sedanissa käyttämään irti jo jakopäätä tehdessä, ei kyllä enää muisti kerro, että mikä siihen törmäsi.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Joo, eihän nämä(kään) autot ole halpoja ylläpitää jos on merkkarin armoilla.


                                          Homma alkoi/jatkui tänään repimällä lisää romua mäkeen.


                                          Säädin näytti, no, ehjältä, ennoo purkanu vielä noita venttiileitä ja käyttäny ultra-äänessä, meinasin kyllä.



                                          pakonenä tieltä pois, ja kas kummaa, siellähän oli yks paininkuppi painunut ihan mutkalle keskeltä. Ei varmaankaan ois luvannut hyvää ensikesän ajoille ei.



                                          vanhasta nenästä piti ottaa talteen kiertokulma-anturin haitta ja siirtää uuteen nenään - uusi on niin lutusen kiiltävän näköinen että oksat pois. Paketissa tuli tuonne nehän käyttöpyörän päähän uudet "männänrenkaat" mitkä oli kans hyvä tos pyödällä laitella paikalleen.


                                          tasopintojen puhdistuksen jälkeen romut paikoilleen ohjeen asentoon, ja öljyä tietysti liukupinnoille ensiksi..



                                          tää keskitintyökalu oli muuten ihan hyvä, mutta oli reilun millin liian paksu tuohon mihin sitä olisi pitänyt käyttää. Vähän säikäytti, että kuisvit**u tää pitäs nyt sit saada paikalleen - no kannessa on 2kpl keskitinholkkiä mitkä ajaa välikannen oikeaan asentoon asentaessa, eli no problem. Ja karmeella vaivalla vielä tein ton ulosvetäjäsetinkin siihen :D


                                          eiku liimamassat ohjeen mukaisesti paikalleen ja välikansi pesään, nenien kääntö oikeeseen asentoon että saa lukitustyökalun paikalleen :


                                          Seuraavaksi säätimen etupäähän stefojen vaihto ja säädinpaketti paikalleen, sit voiski koittaa kairata ne 2kpl katkennutt m6 pultinnysää irti kannesta.








                                          Comment


                                          • #81
                                            Ainiin, https://repsa.kuvat.fi/kuvat/Avo2/jakopaa/ tuolla on kaikki kuvat natiiviresosena, paljon siis muutakin mitä ei nyt näissä lyhyissä selostuksissa näykään. Toki aukeehan noi linkit isommaksi ja sieltä pääsee myös tuonne pääsivulle missä kuvat majailee.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Homma jatkui nyppäämällä vesipumppu haneen,

                                              muuten ihan ok, mutta pieni ajatusvirhe purkuhommissa tuli vastaan. Jotenkin koitin että pitäisi saada se imusarjan pituuden muuttava osuus tieltä pois (ohjaustehostimen runko oli vesipumpun ylimmän kiinnityspultin tiellä - no eihän se ollut kuitenkaan - mutta tulipa siinä sit kun koitin irroittaa alipainetoimilatetta niin rikottua se vetotanko. Satana.

                                              Koitin liimata löytyneet palat yhteen..



                                              No, laitoin nyt ensalkuun rautalangalla tuon toisen rikotun kiinni, mutta etsinnässä on ehjä vastaava. Katsotaan mitä myyjät tuumaa. Ei viittis montaa sataa maksaa tuosta, eli jos löytyy tälläinen paketti niin laita vinkkiä / viestiä.




                                              uusi vesipumppu vaikutti paremmalta kuin vanha peltisiipinen peli.


                                              sain myös ne 2 katkennutta ruuvia porattua pois (ei tullut lämmöllä, eikä myöskään vääränkätisellä poralla poraamalla, ja sitten TIETYSTI se porareikä vähän kierti sivuun ->


                                              Sai ton taittorullan paikalleen kyllä ok, mutta vähän joutui nyt tuon siirtymisen takia viilaan reikiin offsettiä. Meinasin laitta 10.9 pultit ja kevyen lukitusnesteen.



                                              mut kai se tuolta valmistuu pikkuhiljaa, huomenna pitäs tulla noi toisioilmapumpun tiivisteet niin saa tuon takaosan kasattua moottorista.
                                              etu & takapään irtokopan kasaus oli aika iisipiisi, ei siinä ollut oikeastaan mitään ihmeellistä - työnti vain paikalleen.


                                              Comment


                                              • #83
                                                Mikäs projekti se ois missä ei loppu pikkuhiljaa (toivottavasti) ei näkys.




                                                tuli tuo putkikin, oli se vanha kyllä kova, huhhuh. Oli syytä vaihtaa, vaikka olikin näennäisesti oli ehjä vielä.


                                                yllättävän paljon meni aikaa että sai tuohon pisteeseen.


                                                tuonne takapään kanssa hieroessa se suurin osa ajasta meni.

                                                oli siis tuo toisioilmapumpun putkitus kyllä melko hankala laittaa. Se venttiili oli melko kiva askarrella paikalleen - mietin jo iroittaessa että "tää on varmaan nihkee laittaa paikalleen" .. ja oikeassa olin.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Et ole ainoa, joka on tuon imusarjan tangon rikkonut. Löysin silloin tämän, mutta pääsin loppuunsa halvemmalla, kun purkaamolta sattui löytymään osa.
                                                  Tiedä sitten tekisikö joku kotimainen billettipaja tuollaista likimainkaan järkevällä hinnalla, ellei purkuosana löydy.
                                                  Viimeksi muokannut Wezq-Ape; 4.3.2021, 11:46.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Jollekin pätevälle 3d-tulostimen omistavalle harrastajalle voisi nakittaa tämän(kin) vipusen valmistuksen.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Niin, totta. Eiköhän tuo muovista olisi aika halvempi tulostuttaa kuin teettää metallista.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        No, katsotaan. Saattoi olla että täältä suomesta löytyi imusarja mistä tuon palan saa, ei tartte ulkomailta tilailla.

                                                        3d-tulostimella pla-muovista sulatettu osa ei varmasti kestä tuossa. Pitäs olla nylon tai joku kuituvahvisteinen muu mikä.


                                                        Vaihdoin uudet kynttilät, oli muutamassa päässy palotilan paine läpi eristeestä.


                                                        Jos joku tarttee (meinaa tehdä hihnanvaihtoa ja/tai myös nokan vaihtoa) niin oisi myynnissä työkalut + ohjeet tulostettuna.
                                                        Pitänee jossain vaiheessa tehdä vaikka toriin ilmo tms.


                                                        öljytikunkin sain paikalleen, sekä imutorven + muut putket letkut.

                                                        Sit syöksyin laturin kimppuun, se pitäs seuraavaksi saada tonne paikalleen..

                                                        Hiiliä oli vielä jonkin verran, mutta tuosta alemmasta pystyi päättelee että varmaan liuku on kanssa vähä kulahtanu.


                                                        no, olihan se.

                                                        Oli kyl raivona jumissa laakerit kooleissaan,. Mutta ei sentään pääty särkynyt kun painoi ison laakerin irti siitä. Näinkin on joskus käynyt.

                                                        Pitää ettii laakerit, hiilet/säädin ja tuo liukurengas seuraavaksi.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Menikin päivä enemmän osien etsintään ennemmin kuin kasaukseen. No, sain mä laturin kasattua.
                                                          Startaxilta löytyi kaikki (toim,huom. ei myy yksityisille - piti ostaa firmasta millä tili sinne) - mutta tässä kuitenkin vastaavanlaisen homman tekijälle ostoslista, näillä saa peruskorjattua laturin.

                                                          laturi bosch 150A, 0 124 615 007

                                                          osat mitä tarttee , startax nrot :
                                                          3001-3702 liukurengas
                                                          00MA45303 jännitteensäädin
                                                          2601-3035 laakeri isompi
                                                          6003-SKF laakeri pienempi


                                                          uutta ja vanhaa sisuskalua


                                                          vanha liukurengas pitää ottaa rikkomalla irti, mutta ennen kuin sen rikkoo pas2 niin pitää muistaa ottaa magnetointipiirin johtimet irti (ovat alkuperäisessä tornissa ultraäänihitsattu) ja laittaa vähän sivuun kun uutta tornia naputtelee paikalleen.


                                                          muistin jopa oikasta kommutaattorin pinnat.


                                                          onhan se uusilla sisuskaluilla fiksun näköinen.


                                                          Testaus on sit puoli ruokaa - puuhaan tarttee :
                                                          johtimia, hauenleuoilla
                                                          yleismittari
                                                          akku kuormaksi
                                                          joku pienitehoinen polttimo (simuloimaan latauksen merkkivaloa)
                                                          vekkosähkö-porakone millä pyörittää kokonaisuutta (ainakaan omassa akkukoneessa (milwaukee M18-sarjalainen) ei riittänyt RPM että ois menny yli kippirajan kun pyöritti suoraan akselista.



                                                          klikkaamalla pitäs päästä käsiksi videoon.



                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            It's Alive !



                                                            kampuran/dampperin pultit oli jo ennen minua ,varmaankin samalla kun oli hihna vaihdettu merkkejä vasten ( :) ) niin nysvätty pas2.



                                                            No, uudet pultit (8.8 M8x16, kuusiokolo, kuten vakionakin) ja mieto lukite kuten vakionakin) ja romut kiinni. Tuo apulaitehihnankiristin oli muuten sit yks piru koittaa laittaa paikalleen ilman että sitä ois esikiristänyt kuten ohje tuumasi. Ei siis mennyt, vaan piti ruuvipenkissä _hankalasti_ tuo jousi puristaa kasaan että sai ton apupellin missä reikä, niin tarpeeksi pitkälle että sai lukittua. Phiuuuuuu.

                                                            purin tuon imusarjan pituuden muuttajan :




                                                            ja hahmottelin mimmoisen vetopalikan siihen saisi. Alkuperäinen materiaali PA 6, nyt tuli valkoisena PA 66 siihen jatkoksi.
                                                            Ensiksi kokeilin tuollaista uraan laitettavaa, minkä sit hitsasin kiinni muovihitsausniiteillä 3:lta sivulta (siis niillä millä harsitaan muovipuskureita jne). Näennäisesti tulikin ok, mutta ei kestänyt vetoa vaan meni poikki.



                                                            lopullinen versio tuli noin : M10 kierre tuohon mustaan tankoon sivuille ja M10 kierre valkoiseen osaan, sit vielä lukitusrauta/holkki vaakasuunnassa läpi mikä ottaa vastaan vetoa leikkuusuunnassa siis.



                                                            vapaana



                                                            vedettynä

                                                            Kesti koeajonkin,

                                                            Ekat 6-7min RÄPÄPÄRRRÄPÄRÄRPÄRÄPRÄRÄR ja hetken jopa oikeasti luulin että "olipa hyödyllinen remontti, meni vaan huonompaan suuntaan", mutta onhan noi hydrot täysin tyhjistä vaan hitaat täyttymään.

                                                            Jakopään puoli hiljeni uusien taittorullien + laturin laakereiden ansiosta melko paljon. Hyvä hyvä.



                                                            Tuossa vielä kuva valmiina - mustasin tuon valkoisen korjauspalan ettei heti hyppää silmille.

                                                            Enää ei ois jälellä kuin loput, eli puskimen runko, puskin, valot, jne jne.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Muutaman kerran olen tuota käytellyt - ihan Jees. Viimeisimpänä sisustan kunnollinen puhdistus + nahanhoitoaineiden hierominen penkkeihin.





                                                              Mittariston takaakin imuroin.. no, ok, oli siellä koivun urpuja, mutta oikeastaan syy miks mittaristo oli poissa näkyy ylläolevissa kuvissa.
                                                              Tuli jokseenkin siistimmän näköinen konttori kun kiillotti mittariston pleksin. Johan se kohta parikytävuotta siellä on ollu naarmutettavana.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X