Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 2001: ruotsalaisen romun pitämistä ajokunnossa

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Oven lukkopesä ja ikkunannostin odottavat asennusta. Osat tulivat Bayerischer Taxi-Einkauffilta, sillä Speedin kautta ei saanutkaan lukkoja runkonumerolla. Olen ajatellut yhdistää niiden vaihdon lootaremppaan. Eli loota humppaa tyhjäkaasulla vitosella 60km/h silloin tällöin, ja luistaa kylmänä valoista lähtiessä omasta mielestä aika paljon. Veikkasivat viaksi kulunutta momentinmuuntajan kytkintä. Ei sitä yksikseen kannata laittaa.

    Recron hinta etuperä+loota paketin huollolle on edelleen 2000€ (torsenille eivät tee mitään jos se ei ole vaivannut). Viiala-Latvia-Viiala 200€ postit. Pajalta muistaakseni irti-kiinni oli jotain 700-800€. Eli kolmella tonnilla "pyöreästi" saisi lootan kuntoon. Ei tässä muuten, mutta ruvennut tuo vika henkisesti hämäämään, kun ei oikein tiedä voiko autoon "luottaa" vai ei tuollaisen vian kanssa. Jos lootassa on metallisilppua, niin 350€ Hellan syyläri ja vaihtotyö päälle oli suosittelulistalla. Kulemma jonkun aftermarket kötöstelyn saisi turattua halvemmalla orggis jäähyratkaisun tilalle, mutta ei kai sellaisia...

    Recrolla paikan päällä tehtynä hinta on 2450€, eli teoriassa sen 500-600€ vois säästää. Ongelmana on, että lomaa on ensi kerran 04/2020, sitä ennen omaan piikkiin 57€/vrk palkatonta. Lisäksi ässän bensat ja majoitus, ruoka+juoma yms. niin nopeasti ollaan +-0 skenaariossa. Pelkät bensat maksaa 1000km:lle 150-175€ rippuen mistä maasta ostaa.

    18" avukset tulivat uudelleenmaalauksesta, 1. maalauksen lakkapinta meni ihan säröille 1. talven aikana. Pyysin pykälää vaaleampaa sävyä jos kerran sillä ei ole väliä millä sävyllä ne maalaa, ja nyt sävy on hyvin lähellä muovisia keskilätkiä. Valitettavasti 5x5=25g edestä painoja löytyi varaston lattialta kesärenkaan kyljestä renkaidenvaihto-operaation jälkeen, ja auto täristää nyt ajossa. Jokaisessa renkaassa oli enemmän tai vähemmän painoja jäljellä, ja renkaat olivat alle laittaessa täysin puhtaat, joten mahdoton sanoa mistä ne uupuvat. Täytyy käyttää renkaat tasapainotuksen tarkistuksessa ja korjauksessa... kaikkea sitä sattuu :)
    Viimeksi muokannut Ihmemies; 11.11.2019, 12:29.

    Comment


      Mulla on tehnyt tota samaa humppaamista jo puolitoista vuotta, ja on se ennen munkin aikaa jo sitä tehnyt. Ei se siitä ole muuttunut mihinkään. Sen voi kiertää käyttämällä kepin nelosella ja takasin D:lle. Luistaminen kylmänä on normaalia.
      Tänään huomasin tollasen -10 asteen pakkasen tuoreistavan laatikkoa. Se ei ole ollut noin säyseä pitkään aikaan :) Onko se, että öljyt on tönkömmät vai kumiosat kovempia, mutta paljon sievemmin toimi tänään.

      Comment


      • Ehkä ero on siinä, että 2.4L A6 on niin nuhainen, että suorituskyky tuntuu samalta huolimatta siitä, kuinka paljon loota luistaa. Mun mielestä A6:ssa samaa efektiä ei ole ollut kuin ässän kanssa. Ehkä tän kanssa perhana pitäis vaan malttaa... Se vaan että jos loota pahemmin leviää, niin sit itkettää jos ei selviä enää 3000€ rempalla ja auto pitää jostain huitsin nevadasta trailerilla kärrätä pajalle operoitavaksi.

        A6:een on toki ahkerammin vaihdeltu öljyjä ja suodattimia, vissiin. 3 kierros jo nyt menossa mun omistusaikanani (15v).

        Comment


          No siis ei se laatikon korjaus mikään hullu ajatus ole, kun sulla on muu auto kuitenkin laitettu hyvään kuosiin. Eihän sille mitään takuuta ole, koska laatikko laukeaa.

          Comment


          • No joo. Nyt -5C pakkasella ei ollut taas mitään vaivoja muutaman kymmenen kilsan lenkillä kaupunki- ja motarinopeuksia. Jos talvi pysyy viileänä niin asiaan voisi palata sitten keväällä.

            60€ maksoi renkaiden kokonaan uudelleen tasapainotus. Eli renkaat irti, painot irti, uudet tilalle ja renkaat kii. Ei tosiaan ollut mitään hajua mistä se 25g puuttui.

            Nnnoo nyt sitten asentaja sanoi (kassalla ei ollut mitään puhetta), että yhdessä renkaassa (jonka olin eteen laittanut, nyt se laitettiin taakse) oli flat spot. Ilmeisesti siis "semi-permanent" eli sellainen joka ei lähde hevillä, tai millään pois? 30km ajelin noilla ennen tasapainotukseen viemistä. Kyseinen rengas laitettiin taakse ja nyt siinä on joku 100g painoja (kuva).

            Mistä sellanen voi tulla? Paraneeko se itsestään, voiko sitä korjata jotenkin? Voisko tollanen mennä takuuseen/virhevastuuseen? Tänä vuonna ostettut Made in Russia Hakkapeliitta 9:t, koko 235/50R18.

            Itse olen säilönyt renkaita pinossa, eikä auto nyt mielestäni niiiin paljon talvella ollut pajalla.. vai oliko? Unohdan aktiivisesti ikävät asiat menneisyydestä! Luulisi sitten että se olisi kaikkiin renkaisiin tullut, eikä vain yhteen. Paineita olen pitänyt 3bar kesät talvet. Kyyti tuntuu edelleen jonkin verran.. epätasaiselta.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut Ihmemies; 11.11.2019, 12:29.

            Comment


              Ei irtonaisena säilyttämällä saa millään flat spottia jos renkaassa on paineet sisällä. Ihan sama miten päin niitä pitää. En nyt ihan luottaisi tuohon diagnoosiin. Pirun huonosti ysit nousee välillä vanteelle että olisko se vaan alun perinkin hiukan huonosti noussut ja sen vuoksi pystyheittoa. Oon ite vielä huomisen ja lauantain rengashommissa jos haluat saada ammattilaisen mielipiteen. Tää on vähän huono vuodenaika käydä teettään mitään tommosia hommia kun kaikilla on sesonkikiima vaan päällä eikä oo aikaa paneutua kunnolla johonkin vanhaan tärisevään Audiin.

              Comment


                Minä olen surullisen kuuluisa varmaan täälä päin, kun käyn jatkuvasti tasapainottamassa renkaita, harvemmin ei ole mitään korjattavaa, mutta aina on yli 10g korjauksia.
                Yksi 17" sarja on ollut varastassa jo muutaman vuoden pinossa ja nyt ajattelin laittaa ne Caddyyn alle. No nehän täryytti eli tasapainotukseen.
                Siellä vähän jokasesta löyty pystyheittoa. Kyseessä ei ole halparenkaan, ja ne on ollu mulla kyllä alla ja pyörinyt nätisti aikasemmin. Sanoivat, ettei sitä huomaa, mutta mun oli pakko vaihtaa ne renkaat pois Caddystä, kun se täryytti niin paljon. Nyt on viime vuoden 15" hakkapeliitat ja menee kuin pumpulilla ajaisi. Kyllä se on niin omasta kokemuksesta, että jos joku rengas vaatii hirveesti painoja yhteen kohtaa niin siitä ei hyvää tule. Ikinä mikään liike ei ole kokeillut pyöryttää rengasta uudestaan vanteella.

                Oliko se Wheeler dealerissa vai missä puhuivat, että renkaissa on ne punaset vai keltaset pallurat niin se on tarkotus laittaa venttiiliin vastapuolelle. Koskaan kukaan tommosta ole aikasemmin sanonut tai tehnyt, että tiedä onko siinä mitään perää.

                Comment


                • Rengasmaalla eivät osanneet sanoa miten 1/4 renkaista voi olla tuollainen, epäilivät valmistusvikaa. Kaivoivat varastosta uuden pyöreän renkaan tilalle takuuseen ja vaihtoivat alle. Hienoa toimintaa heiltä, 5/5.

                  Samalla kuulin vähän toisenlaisesta yllätyksestä.. eli vanteiden kanssa ei taaskaan mennyt kaikki putkeen. Lakka irtoilee nyt isoina levyinä vanteen pinnasta (painot mukana). Nää siis viime syksynä puhallettini ja maalattiin, ja keväällä totesin talven kuria pestessä että lakka on ihan säröillä monessa vanteessa. Noh kesän aikana tehtiin vanteet uudestaan takuuseen, ja lakka pysyy nyt vielä heikommin kiinni. Mistä tämä voi johtua? Vein vanteet firmalle jo ennen juhannusta laitettavaksi, että sen puolesta on ollut aikaa tehdä hyvät.

                  Että juuh. Ranen ranetusfirmassa oli niin vähän maalisävyjä tarjolla, että vein nää vanteet toisaalle laitettavaksi, ajattelin että saa hyvät. No joo... tällä kertaa ehdin ajella huimat 80km näillä. Täytyy ottaa ensi viikolla yhteyttä firmaan ja kysellä, että mitäs nyt.

                  Edit 11.11.2019: Vanteet alun perin maalattiin sävyllä 1, joka osoittautui tummemmaksi kuin vanteiden alkuperäinen sävy. Kun siitä sitten lakka halkeili, niin vaihtoehtoja oli pari: uudelleen uunitus josko lakka sulaisi ja halkemaat sitten sulaisivat kanssa pois. Tai vanteiden kokonaan uudelleen maalaus.

                  Niin kysyin, että jos uunitus ei onnistu ja vanteet joutuu maalaamaan kokonaan uudestaan, niin voiko ne maalata eri sävyllä, jos sillä ei ole väliä millä sävyllä ne maalaa? Eli pykälää vaaleammalla sävyllä. Näin sitten tehtiin, koska halkeamien väliin oli päässyt likaa sen verran, ettei pelkkä uunitus onnistunut. Sävyn 2 (joka on osoittautui tosi hyväksi väriltään) kanssa käytetty lakka ei ollutkaan yhteensopiva maalin kanssa -> lakka irtoili isoina levyinä maalin pinnasta...

                  Näitä sattuu. Maalaamisesta en itse juuri mitään tiedä, mutta tämän keissin perusteella sain maalihommista sellaisen käsityksen, että maaleissa on suuriakin vaihteluja siinä, miten ne toimivat yksinään ja etenkin muiden tuotteiden kuten lakan kanssa. Materiaaleissa voi olla erävaihtelua jne. Tämä maali-lakka kombo ei sitten toiminut, tai erässä oli jotain fibaa tms. Kulemma kysyvät valmistajalta, josko sieltä päin osaisivat sanoa, mikä meni mönkään.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut Ihmemies; 11.11.2019, 12:18.

                  Comment


                  • Mikähän vitsi tää on, että hall-anturit prakaavat just kun auto pitäisi pajalle viedä? Olisi näemmä molemmat kannattanut vaihtaa jo kun kone oli irti. Aina kannattaa vaihtaa mm. kaikki mahdollinen. Seuraavaksi kai menee jäähdytysnesteen lämpötila-anturi tai kampiakselin asentoanturi.

                    G163 open or short to plus. Eli kuskin puolella takana ahtaammassa välissä. Bensa haisee ja välillä ei meinaa käynnistyä. Noh jospa olis vaan anturi, eikä johdot/ajoitus/kiristimet.

                    Comment


                    • Ajoneuvopalvelu oli tehokas. PA-suodattimen banjo vuoti, hapettunut. Putsaus&hiominen, uudet tiivisteet, bensan haju selätetty. Nokka-akselin asentoanturi vaihdettu. Kuskin oven lukkopesä ja ikkunannostin vaihdettu. Auto valmistui siis takaisin ajoon saman päivän aikana jes!

                      Comment


                      • Talvella autoa on lähinnä tankattu ja ajettu. Vanteissa on maalit, lakat ja painot nyt pysyneet kiinni 3. yrityksen jälkeen. Vanhoja pikkuvikoja on, eli nariseva hanskalokero ja rattivaihteiden johtosarja pitäis uskaltaa asentaa kiinni ja katsoa toimiiko se, vai kärähtääkö ecu ja kaikki muu samalla. Ehkä kesällä...

                        Kävin rohkeana leimalla, ja päätös: hylätty. Käsijarru liian tehoton (700N kun pitäis olla jotain 1400+N). Viime vuonna meni vielä läpi kun kahvasta veti enemmän. Ei kai siinä. Uudet TRW vaijerit ja satulat tilaukseen, täytyy maalailla satulat punaiseksi ja viedä auto pajalle. Mietin että riittääköhän takajarruissa mätänetin mastonin hammer 90C lämpökestolla, vai pitääkö tääkin tehdä kunnolla ja jollain Foliatecin jarrusatulasetillä maalailla. Tai sit vois kokeilla tätä, sillä pensseli pysyy itsellä kädessä spraytä paremmi: https://www.polarautovaruste.com/p78...amaali-fi.html tai biltsun halpaa... https://www.biltema.fi/autonhoito/au...ali-2000021746

                        Lisäksi apukuskin ovi ei aina aukea ulkokahvasta, noh vaihdetaan lukkolaite sinnekin sitten. Pitää olla näemmä kelloseppä että onnuistuu sellaisen putsaamaan ja rasvaamaan oikein, ainakaan A6:n kohdalla oma yritys ei onnistunut.

                        Aurinkolippa kulemma myös pitää olla autossa. Siitä tuli korjauskehotus. Menin kekseliäänä katsastusmiehelle sanomaan, että "en tiennyt että sekin on katsastusvaruste". Hups. Täytynee etsiä että minne sen jemmasin, sillä lippa tuntui vain olevan näkökentän tiellä. Oikea sumari osoitti liian alas. Muuten katsuri kehui autoa, että hyvässä kunnossa on, renkaita myöten.

                        Jarruosat olivat halvat, jotain 340€ vaijereineen kun palauttaa vanhat satulat. Lukkolaite 190€ marmorilta, plus työt. Vaihdelaatikko on pelannut omaan makuun hyvin, ehkä ensi vuonna sitten sitä.
                        Viimeksi muokannut Ihmemies; 23.3.2020, 10:57.

                        Comment


                        • Säästin ja jälkikäteen voi sanoa, että ei kannattaisi! Vetelin biltsun maalilla ja olihan siinä työmaata. Saman ajan kun käyttää niin olisi sen voinut tehdä kunnon 2k maalillakin 4x hinnasta huolimatta. Lisäksi 1k maalilla kuivumisaika on 10 päivää paketin mukaan, eli sitäkin saa odottaa iäisyyden. Noh todennäköisesti nyt autossa olevat satulat on pensselöity autossa kiinni olevina jollain vastaavanlaisella maalilla vähän sinne päin, ja ihan hyvät vielä ovat, joten kaipa nää nyt menee.

                          TRW:n paketissa olevissa satuloissa oli aidot rinkulaleimat. Ei näitä vissiin tarvikkeena ole paljoa valmistettu, joten helpointa lienee kunnostaa vanhoja satuloita uusiokäyttöön. Edellinen omistaja ei ole varmaan "ikinä" käyttänyt käsijarrua, joten se on siksi mennyt jumiin ajan kanssa, eikä vuoden käytölläkään sitä saanut enää henkiin. A6:ssa käsijarrussa ei ole mitään vikaa vaikka kilsoja ja vuosia on molempia enemmän. Siinä olen käyttänyt käkkäriä säännöllisesti.

                          Click image for larger version  Name:	IMG_20200329_094201 (1).jpg Views:	0 Size:	107.4 KB ID:	1881442

                          Maalaushommia päässee harjoittelemaan kesällä lisää. Katselin että vasen takaovi A6:ssa on ala- ja sivulistan kohdalta alkamassa ruostua. Tai sittenhän sen näkee kun ottaa listat ja ovipahvit irti, että mikä tilanne on. En kyllä viitsi montaa sataa maksaa tuon laitosta, joten täytyy kliikolipulloilla kokeilla itse mitä saa aikaan. Tonnin autolla on hyvä harjoitella. Katsoin jo chrisfixiltä maalausohjeetkin, ei kai siinä sen kummempaa kunhan hinkkaa kaikki ruosteet pois ja putsaa pinnan huolellisesti ennen maalailua.
                          Viimeksi muokannut Ihmemies; 29.3.2020, 12:02.

                          Comment


                          • Olihan ne vanhat takasatulat aika happaman oloiset. Eniten työtä teetti ilmeisesti jarruvaijerien vaihto, ne kun olivat jemmassa lämpösuojien takana korin pohjassa. Apukuskin oven lukkolaitekin oli suht hapan.. vissiin kaikki tässä autossa on hapanta, mitä ei ole vielä korjattu ei-happamaksi ;-) Olisi ehkä kannattanut valita korityöt ja maalaus mieluummin, ja hakea Espanjasta viininpunainen kattoluukuton manuaali-S8. Jos siinä olisi tsägällä ollut vähemmän vikoja, niin vaihtamalla suora apparin ovi ja ylimaalamalla auton, olisi todennäköisesti selvinnyt paljon halvemmalla. Oppirahoja...

                            Noh nyt on taas hetkeksi auto käyttökunnossa. Leima irtosi tällä kertaa yhdellä harrasteyksiköllä. En malta odottaa, että mitä tästä hajoaa seuraavaksi!

                            Totesin, että kun maali ei missään parhaassa kunnossa nytkään ole, niin ei tätä kannata säästellä. Ostin pesukortin 33€/kk jolla voi käydä harjapesussa naarmuttamassa autoaan niin paljon kuin haluaa. Halutessaan voi toki myös harjattoman pesun valita. Parempi se kai on pestä autoa ja naarmuttaa sitä, kun antaa auton hapantua ja olla pesemättä sitä.

                            Ideaalitilanteessa työmatka olisi lyhyt, piha oma, ja talli tilava ja lämmin. Edelleen toistaiseksi ollaan aika kaukana tästä autoharrastajan unelmasta :) Palkka sentään nousi 1.1.2020 alkaen 130€/kk (eli saan korotukset takautuvasti tän kuun palkan kylkiäisinä), ja töitä riittänee hoitoalalla hamaan tulevaisuuteen. Tuloraja nousi kattamaan kohonneen palkan ilman veroprosentin (16,5) muutosta.

                            Bensa on ennätyshalpaa, tankillinen maksoi Ideaparkin SEO:lla vain 105€ eli 1,32€/L*80L.
                            Viimeksi muokannut Ihmemies; 3.4.2020, 19:11.

                            Comment


                            • Ostin kesäksi tarvikekangasmatot hintaan 65€ sis pk: https://www.justcarpets.eu/carmats/a.../luxe-velours/
                              Alkuperäisiä ei saa enää mistään. Noihin varmaan olisi saanut S8-logot rahaa vastaan, jos olisi suoraan ollut firmaan yhteydessä. Ajattelin että joskun alkuperäisissä matoissa ei logoja ole, niin ei kai tarvikematoissakaan tarvitse sellaisia olla.

                              Väriksi valikoitui tummanharmaa (antrasiitti) 10mm paksu matto ja tummanharmaat reunat. Kuskin matto on jalkopäästä varmaan 1/3 pidempi kuin normaalisti, kuvan perusteella saman kokoinen kuin mattojen alla olevat äänenvaimennusmatot. Tästä ei liene haittaa, kunhan polkimet mahtuvat liikkumaan. Toivottavasti niiden liikerata ei ole sentistä kiinni. Kaasupolkimen kickdown-nappulan kohdalla on sentään lovi. Saa nähdä miten istuvat paikalleen, jos/kun joskus tulevat :)

                              Ennen leimaa ajovaloja säätäessäni huomasin muuten, että vihdoin toimii myös vasemman umpion korkeussäätö. Täytynee seurailla, jaksaako se jatkossakin toimia.

                              Vaihdoin kesärenkaat ja jätin renkaat ja kuramatot pesemättä, koska vesiputki oli poikki. Imuroin auton sisältä ja kiillottelin keskikonsolin puuosia Meguiar's Ultimate compoundilla. Lattiamatot kaipaisivat kyllä kunnon pesua. Penkit irti jne. linjalla. Täytyy katsoa josko huvittaisi vuokrata pesulaite kesällä. Syvemmät naarmut jäivät puuosiin näkyviin. Varmaankin olisi pitänyt jollain porakoneeseen kiinnitetyllä hiomasudilla jynssätä, jos olisi halunnut nämäkin piiloon. Olettan että lakkaa siis riittää.

                              Uutena vikana ATK ei kerro enää oven tarkkuudella, että mitkä ovet ovat auki. Kun kuskin oven avaa, niin tietokone kertoo, että kaikki ovet ovat auki. Etuovia on kyllä roplattu molemmin puolin, ja oikealle etuoveen on vaihdettu viime viikolla lukkolaite.

                              Edit: myöskään vilkut eivät enää vilku kun ovet avaa/sulkee. Keskuslukituksessa on 1 vikakoodi:
                              00956 - Key 2: Adaptation Limit Surpassed

                              Olen käyttänyt aina vain samaa avainta. Siinä on uusi paristo ja kantama on hyvä. Myöskään varashälyttimen valot eivät ala vilkkumaan ovissa.

                              Edit 7.4. sulake oli palanut, en sokeana ensiksi huomannut sitä.
                              Viimeksi muokannut Ihmemies; 7.4.2020, 14:38.

                              Comment


                              • Rattivaihdehässäkkä meni jotenkin vituiksi. Molemmin puolin ratissa on + ja - mutta vain vasemman puolen + ja oikean puolen - vaihde toimivat.

                                LISÄKSI ne toimivat vain jos vaihdekeppi on tippiasennossa. Mukavuusratin kanssa rattivaihteet toimivat D-asennossakin.

                                Tämän ohjeen mukaan tein: http://www.audipages.com/upgrades/tiptronicwheel.html

                                Onko ideoita mikä meni pieleen kun molempien puolten rattivaihteet eivät pelaa? Entä onko ideoita miten D:llä saa rattivaihteet pelaamaan?

                                Jätin siis valaistuksen kytkemättä, kun en jaksanut vetää sitä napille. Voisiko olla että homma ei pelaa jos rattivaihteiden valopiuha ei ole kiinni missään?

                                Comment


                                  Tuon mukavuusratin toiminta (vaihteet) D-asennossa riippuu myös vaihdelaatikon koodauksesta. Täytyy katsoa mitä mulla olikaan omassa, mutta jos tietyn "option" laittaa päälle laatikosta niin häviää myös tuo ominaisuus, että D-asennossa ratista voi vaihtaa esim. pienemmälle hetkeksi.

                                  Comment


                                  • Kokeilin lootan eri koodauksia, mutta en kyllä keksinyt millä numerosarjalla rattivaihteet toimisivat.

                                    Päättelin foorumipostauksista, että D2:n mukavuusratissa on jonkinlainen ohjausyksikkö, joka kertoo ensin autolle, että nyt vaihdevalitsin on tippiasennossa, sen jälkeen kertoo että nyt vaihdetta isommalle/pienemmälle. Ja jonkin ajan jälkeen kertoo että nyt taas ei olla enää tippimoodissa, jos vaihteisiin ei kosketa.

                                    Oikein muuta syytä en enää tälle keksi. Totesin, että rattivaihteet saavat olla toimimatta. Yksi vaihtoehto olisi ollut laittaa tuo ohjausyksikkö sporttiratin sisään, jos se olisi sinne mahtunut, mutta sitten ei olisi torvi toiminut. Torvelle olisi voinut askarrella erillisen napin esim. valojen korkeussäätönapin tilalle (jossa on siis pelkkä tyhjä napinpaikka kun omassa autossa on automaattinen korkeussäätö), jolloin auton olisi saanut leimasta läpi. Olkoot.

                                    ---------

                                    Justcarpets.eu:n matot tulivat. Justcarpets lupasi sähköpostissa, että he ilmoittavat minulle, kun matot ovat lähtenet. 2vktilauksesta ei ollut mitään kuulunut, kunnes eilen ovikello soi ja kuski oli siellä mattopaketin kanssa.

                                    Anthracite on vähän liian tumma väri, olisi pitänyt tilata harmaat matot omaan autoon. Samalla totesin, että auton oma lattiamatto on toooodella likainen, ei kyllä mun jäljiltä, mutta kuitenkin. Todella iso kontrasti uusien ja puhtaiden kangasmattojen ja paskaisen lattiamaton välillä, heh. Millähän noita mattoja voisi pestä? Penkit irti ja jollain mykkycocktaililla harjalla hinkkaamaan, märkäimurilla vesien ja pesuaineiden imurointi pois ja kuivattelua?

                                    Tähän tyyliin: https://www.youtube.com/watch?v=JJrNqINzNjM

                                    Justcarpets.eu:n matot sopivat suht hyvin paikalleen ja materiaali ja työnjälki vaikuttavat hyvältä. Matot ovat oikean muotoiset ja kokoiset jne, mutta molemmissa etumatoissa toinen kiinnitysnappi on väärässä paikassa. Kuskin puolella heittää sisepi kiinnitys 1cm niin, että mattoa ei siitä nepparista kiinni. Kiinnitysnepparit ovat kyllä tosi isoja, joten täytyy kokeilla siirtää niiden paikkaa matossa, toivottavasti pelivaraa riittää niin ettei reikä näy siirretyn nepparin alta.

                                    Etumatot ovat myös todella pitkiä, kuskin matossa on varmaan 20-30cm enemmän pituutta ja apukuskin puolellakin varmaan 10cm. Kuskin puolen orggismatto onkin ollut omasta mielestäni ihan liian lyhyt.

                                    Eli jos justcarpets.eu:lta tilaa mattoja, niin itse pyytäisin toistamiseen tilatessa, että laittaa kiinnikkeet mukaan pakettiin, mutta ei tee niille reikiä eikä asenna niitä paikalleen.

                                    Takamatoista puuttuu myös velcrot, joten matot pääsevät liikkumaan takana. Täytyy liimata/ommella 5cm velcrotarraa takamattoihin.

                                    Helpointa olisi ollut ostaa toki orggismatot, jos niitä vain jostain olisi löytänyt.

                                    ---------

                                    Edit: laajensin nepparien kiinnitysreikiä. Pelivara riitti, eikä isompi reikä matossa näy nepparin alta. Etumatot pysyisivät kyllä paikallaan vaikka ilman neppareita, sen verran jämpti mitoitus niillä on. Todella piristävä päivitys kyllä sisustaan hommata uudet matot!
                                    Viimeksi muokannut Ihmemies; 22.4.2020, 08:58.

                                    Comment


                                      Vuokraa tekstiilipesuri. Aluksi normaali imurointi. Itse olen pessyt mattoja siten että otan spraypulloon (tai vielä parempi on pumpattava painepullo) vettä ja pesuainetta. Pesussa ensin kostutan mattoa hieman vedellä jotta se muuttuu imukykyiseksi. Sitten ruiskutan pesuainetta, harjaan sopivalla harjalla siten että matto on hieman märkä ja vaahtoaa. Joku matonpesuharja tms. sopii hyvin. Seuraavaksi märkäimurointi. Läpinäkyvästä suulakkeesta näkee hyvin miten likaista vettä matosta irtoaa. Tarvittaessa likaiseen kohtaan voi ruiskuttaa imurista erillistä pesuvettä, mikä samalla imuroitu pois. Lopuksi vielä ruiskutan matolle puhdasta vettä ja imuroin kuivaksi. Tällä tavalla koko auto läpi alue kerrallaan. Etupenkit kannattaa suosiolla irrottaa, ei oo vaikeaa.

                                      Mekaaninen harjaus on tarpeen että saa lian kunnolla irtoamaan. Voi käyttää myös pelkästään märkäimurin ruiskutusta ja imua, jolloin homma on yksinkertaisempaa, mutta toisaalta pesuvettä kuluu aika paljon.

                                      Ihme lotrausta tolla videolla, en todellakaan tekisi, vesi menee takuuvarmasti matosta läpi eristeisiin.

                                      Comment


                                      • Kiitos vinkeistä. Siksi en tätä itse haluaisi oikein tehdä, kun ei kerrostalon pihalla viitsisi äheltää penkkejä pois, ja jostain 20 metrin päästä vetää jatkoroikkaa autolle... Vaikka sinänsä se ei ole kuin muutama ruuvi ja piuhojen irroitusta. Porukat ovat mökillä (yli 70-vuotiaita) eikä sinne oikein koronan vuoksi voi mennä.

                                        Olisi kiva jos joku liike tekisi sen rahaa vastaan puolestani, ja heillä olisi tilat ja kokemus, välineet ja aineet kunnossa työn tekemiseen oikeaoppisesti. Kyllä sen varmaan muuten tekisi, jos olisi oma talli.

                                        Comment


                                          Rupeat soittelemaan autopesuloihin projektista, ni eiköhän sieltä jotain tarjousta saa. Jos ei muuten ni menet käymäään potilaan kanssa paikanpäällä.

                                          Comment


                                          • Jaksoin eilen vihdoin Classic trim coatin aluminium deoxidizerillä käsitellä listat. Niitä riittikin tässä faceliftissä. Keulan kaikki listat ovat pahoilla kiveniskemillä, niille ei voi mitään muuta varmaan kuin vaihtaa ehjiin. Takapuskurin oikea sivulista oli liian hapettunut, että siitä olisi enää hyvää tullut. Muista listoista tuli tosi hyvät, melkein uudenveroiset. Hyvin kevyt ja nopea vesihiomapaperilla hinkkaus, sitten pari kerrosta tököttiä päälle ja lopuksi vahat pintaan. Välissä toki piti kaikki kuivata ja odotella kuivumista... tätä voin suositella.

                                            Jos ulkoasusta haluaisi hyvän, niin melkein pitäisi kyllä vähintään puskurit maalata uudestaan ja huonot koristelistat vaihtaa. Ehkä seuraava omistaja jaksaa sitten investoida tähän... :D

                                            Takasatuloissa on maali pysynyt ainakin kesän ajan. Kiveniskemistä nekään eivät kyllä tykkää. Varmaan paremmat maalit kestäisivät niitäkin!

                                            Comment


                                            • Auto kävi taas Akaan Ajoneuvopalvelussa pajalla. Maanantaina ajossa auto hieman täristi moottoritiellä, joten pysähdyin katsomaan vanteiden tilannetta. Olihan siellä vähän jäätä, ja valitettavasti etujarrupalojen kuluneisuusanturin johto luovutti sen jälkeen, kun kopistelin pahimpia lumia ja jääkokkareita pois vanteista.

                                              Webaston kanssa oli myös ongelmaa (sammui hetken ajan päästä), viaksi diagnosoitiin alustavasti tukkoon jäätynyt webaston pakoputki. Seurataan toimintaa. Hyvin taas homma pelasi siellä, suurkiitokset että tällaisiin pikkuasioihinkin jaksetaan paneutua.

                                              Comment


                                              • Noniin, autosta saatiin uusia vikoja ulos. Webastolla lämmöt, auto käyntiin jne. Noh pihasta yritän kurvata pois ja öljynpainevalo syttyy yli 2000rpm. Kaipa se hinurilla on tie kohti korjaamoa, ensimmäistä kertaa tällä autolla. Ei sentään jäänyt matka kesken, kun edes matkaan ei päässyt! Toivotaan öljynpaineanturia, pelätään pahinta.

                                                Comment


                                                  20vuotta on jo pitkä ikä elektroniikalle ja kun ne autossa joutuu kestämään vettä, pölyä, jäätä, suolaa ja suuria lämpötilaeroja niin ei ihme että esim. johtosarjat ja liittimetkin alkaa murentua näin vanhoissa autoissa vaikka ne olisikin hyvin suojattu.
                                                  Onneksi kasit on alumiinia ja nyt ehjällä apurungolla se kestää vielä pitkään niin eikös se motivoi pitämään sen teknisestikin hyvänä?

                                                  Comment


                                                  • Niinhän se on. Eipä taas ole ainakaan ennakoivasti tullut mieleen tollaisia antureita vaihdattaa, jos nyt vika niissä edes on. Vakuutusyhtiö tarjoaa kyydit ilmaiseksi Tampereen seudulla, Akaaseen lähtis 140€ sijoituksella arkisin 8-16 välillä. Täytynee heittää noppaa, että onko moottoriremontti vai anturinvaihto edessä. Täältähän oli eräällä hiljattain 40V:n kansi mennyt solmuun, joten kaikki on mahdollista. Toisaalta parasta se varmaankin viasta huolimatta on "tutulla" pajalla korjauttaa autoa, vaikka vähän extraa tulisikin hinauskuluista.

                                                    Comment


                                                      Anturin vaihtaa yläkautta kun nappaa ilmansuodatinkotelon pois tieltä. Ahdas väli, mutta pitäis mahtua käsi kyllä väliin. Löytyy öljynsuodattimen jalasta. Mulla on ainakin yksi uus anturi Armonkallion tallilla, jos haluat testata ennen hinailuita.

                                                      Comment


                                                      • Katselinkin, että paineanturi on ruuvattuna kiinni siinä laturi-öljynjäähdytin-öljynsuodatin -paketissa öljynsuodattimen yläpäässä, siinä mistä öljy palaa suodattimen jälkeen takaisin koneelle. Eipä kai sieltä öljyä valu ulos auton ollessa paikallaan, kun öljy on valunut takaisin öljypohjaan. Toinen vikakohde voinee olla öljypumpun säätöventtiili. Siinä on ilmeisesti jonkinlainen venttiili, joka säätää pumppaako öljypumppu vähän vai paljon öljyä? Jos nyt sen oikein ymmärsin.

                                                        Varmasti sen anturin sinne itse osaisi kötöstellä, mutta öljynpaineiden mittaus ym. vikadiagnostiikka on sitten oman osaamisalueeni ulkpuolella. En osaa arvioida, kannattaako tuota myllyä enää pyörittää vai ei, joten ehkä olisi parasta jättää touhu potentiaalisesti kalliiden vikakohteiden kanssa ammattilaisille.

                                                        Comment


                                                          Anturin vaihdosta ei vielä sotkua pitäisi tulla ja jos joku firma sen vaihtaa, niin todennäköisesti käynnistämällä toiminnan testaavat, kun vika kerran vasta yli 2000rpm ilmenee. Sen puolesta siis tuskin itse suurempaa vahinkoa ehtii saamaan aikaiseksi.

                                                          Oletko öljyjä vilkaissut että miltä näyttävät tai tuoksuvat? Tuli mieleen että eihän sinne ole voinut päästä esim. bensaa öljyjen sekaan, vuotava suutin tjms?

                                                          Comment


                                                            Imusihti tukossa, väljä öljypumppu jne.
                                                            Paineen mittaus kertoo, onko siellä mekaanista vikaa, vai anturi valmis.

                                                            Comment


                                                              Eihän siellä muita antureita ole kuin se yksi joka alkaa kaikissa jossain vaiheessa vuotamaan? Siellä on kalvo joka pettää jossain vaiheessa. Parin kympin anturi, pettänyt mulla jokasesta Audista. Ylensä se vain alkaa lykkäämään öljyä pihalle ja alkaa sitten öljyn vähyyden takia huutamaan.
                                                              Sen melkein arvaa jos auton pohja on öljyssä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X