Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 2001: ruotsalaisen romun pitämistä ajokunnossa

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Eiköhän ne valojen pesurit toimi tuossakin vedenpaineella.

    Comment



    • Siinä tapauksessa siis painetta varmaan tulee suuttimille, kun ne pompsahtavat näkyviin. Niistä ei vaan pääse sitten vesi ulos, koska tukossa. Varmaan kun ottaa puskurin ja suuttimet irti niin asiaa voinee ihmetellä paremmin.

      Toivottavasti ei pumppu hajoa tuohon..

      Comment


        Sisälokasuojan reuna pitäisi olla puskurin takana koko matkalta.

        Comment


        • Nojoo, sitä pelkäsinkin. En vaan älyä millä kikalla sen saa sinne väännettyä. Ehkä muovi on ollut juostavampaa vuonna 1995 kuin 2019? :D Tai sitten pitää ottaa kiinnikkeitä enemmänkin pois. Täytyy jatkaa harjoituksia. On muuten painava kappale tuo etupuskuri.

          Pesin eilen sisäkaaret, näyttivät hyvältä, ei tarvetta toimenpiteisiin. Putsailin myös moottoritilan suojamuovit, pyyhin pahimmat liat, ja hioin ja maalasin ferrexillä muutamia pintaruosteisia tukirautoja, mm. ohjaustehostimen jäähdyttimen tukiraudat. Saa nähdä kauanko kestää tämä ratkaisu, kovasti maalipönikän kyljessä uhottiin, että voi maalata ruosteen päälle suoraan. Pohja- ja pintamaali samassa. En jaksanut siksi ihan puhtaaksi hinkata.

          Puskurin rakenteesta itse sain sellaisen käsityksen, että maalattu osa olisi peltiä, ja sen alahelmaan olisi pultattu muovinen lisäke. Ehkä puskurin rakenne on muuttunut faceliftin myötä tältä osin? Heksillähän oli vissiin yhtä palaa koko puskuri. https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a8.../807-807000/#2 spoileri osa 2 4D0 807 110 B, hinta marmorilla reilu 400€.
          Viimeksi muokannut Ihmemies; 1.7.2019, 07:55.

          Comment


            Joo prefl puskuri on muovia kokonaan. Ja taitaa olla yhtä palaa.
            Kyllä ne sisälokarit lokasuojan reunan sisään saa, mutta tuosta on aika vaikee ne vääntää. Ennemmin asentaessa ensin toi ulkoreuna paikalleen ja sitten vasta alkaa survoa sisäpuolta.

            FL valopesureista en tiedä, kun preflssä on kiinteät, mutta jos molemmat nousee, mutta ei tule vettä niin painehan siis tulee perille asti, mutta suuttimille se ei riitä. Outoa jos molemmat tekee samaa kuitenkin, että molemmat menisi samalla tavalla tukkoon.
            Viimeksi muokannut Puuhapete; 1.7.2019, 09:26.

            Comment


            • Lienee mahdollista, että jos pesurit eivät ole hyvään aikaan toimineet, niin suuttimien pienet reiät ovat tasapuolisesti menneet sitten tukkoon kalkista tms.? Jos ruotsalainen on säästösyistä käyttänyt esim. puhdasta hanavettä D: (sori ei kai kaikki heidän vika sentään ole!) Pitäisi nykäistä suuttimet irti ja ihmetellä. Tai jos sen suuttimien päällä olevan suojamuovin saisi varovasti kammettua irti (lienee vaan klipseillä kiinni), jos siitä pääsisi rassaamaan suuttimia, tai ottamaan sitä kautta suuttimet irti. Marmorilla suuttimet olivat 60€/pari, joten ei ne nyt pahan hintaisia olisi uusiakaan. Ei tässä sinänsä kiire, kun leimaa on 10kk jäljellä, ja talvi vasta tulossa... 10mm letkua ei luulisi noin vaan saavan tukkoon, ellei asentaessa ole jokin kivi verähtänyt letkun sisään.

              Siis pitäisikö puskuria paikalleen työntäessään ensin vääntää sisälokasuojia sisäänpäin (eli auton keulaan päin) niin, että puskurin helma mahtuu sisälokarin reunan ohi kulkemaan?Eilen asiaa ihmettelin mutta en vaan tajunnut.

              Comment


                Niin onko ne noin vain puskurin osalta? Lokarissa ne on sisällä?
                Se on vähän hankalaa yksin saada niitä laitettua paikoilleen. Sama homma se on tossa vanhemmassa. Kyllä ne taittuu sinne tuostakin, mutta jäykkäähän se on. Puskinta paikoilleen lykätessä lokaria saa vähän enemmän taivutetua eteenpäin niin sen luulisi auttavan.
                Sama vääntäminen se on molemmissa audeissa, kun puskimen ottaa irti. Saat sen paikoileen ja ruuvattua kiinni niin huomaat, että hitto lokarit unohtu laittaa kohalleen.

                Comment


                • Juu siis otin puskurin irti ensin, sen jälkeen vaihdoin sisälokarit, ja sitten laitoin puskurin takaisin kiinni. Sisälokarit ovat lokasuojan peltien sisällä, ainoastaan puskurin taakse sisälokarin muovin vääntäminen ei onnistunut. Täytyy yrittää uudestaan. Yksinkertainen asia varmaan, jos osaa :)

                  Hifistelylinjaa kun jatketaan, niin näemmä moottoritilan pohjamuovin pitäisi olla keskeltä kiinni neljällä käännettävillä klipsuilla. Nyt ne oli ruuvattu kiinni. Varmaankin linjana on ollut, että marmorilta osien hankkimista vältellään viimeiseen asti. Puskurikin oli kiinni 10mm kuusiokolopultilla ja 18mm pultilla... ei vinut kahta samanlaista laittaa jos/kun toinen hukkui tai hajosi, pitää työkalua vaihtaa kesken kaiken. Saispa auton nosturille, niin voisi ihmetellä alustaa paremmin. Tai sitten vie auton pajalle taka-apurungon kunnostukseen, pakoputkiston vaihtoon ja samalla saavat ruostesuojata lootan öljypohjaa, bensatankin rautoja yms. Edessä myös lyhyemmistä jarruputkista on maali paikoittain karissut, jarruletkut ovat alkuperäiset ja ja......

                  Marmorilla yleensä ovat olleet huollossa tarkkoja ehdottelemaan ja listaamaan mitä kaikkea pitäisi tehdä, ehkä siellä voisi ainakin yhden huollon uteliaisuudesta teettää.
                  Viimeksi muokannut Ihmemies; 1.7.2019, 12:37.

                  Comment


                  • Kellojousi ei vaihtunutkaan heittämällä. Ei toimi abs eikä esp ja herjaa g85 steering angle sensorista ja väärästä codingista. Yritin vcds:n ohjeilla turata asiaa kuntoon, ei onnea. Täytyy vielä uudestaan kokeilla. Vissiin jos yritys menee vituiksi, pitää olla muutama minsa virrat pois päältä ja sitten yrittää uudestaan.

                    Noi on d3 ohjeet, ehkä d2 homma toimii eri tavalla. Vittu :)

                    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...ke_Electronics

                    Thursday,04,July,2019,19:33:55:47402
                    VCDS Version: Release 18.9.0 (x64) Running on Windows 10 x64
                    www.Ross-Tech.com

                    Address 03: ABS Brakes Labels: 8D0-907-389.lbl
                    Control Module Part Number: 4D0 907 389 E
                    Component and/or Version: ABS/ESP allrad D56
                    Software Coding: 00000
                    Work Shop Code: WSC 00000
                    VCID: 313FE97AD832C82F21B-513C
                    3 Faults Found:

                    00778 - Steering Angle Sensor (G85)
                    66-10 - Not Matched - Intermittent
                    01044 - Control Module Incorrectly Coded
                    35-00 - -
                    01119 - Gear Recognition Signal
                    35-10 - - - Intermittent

                    Edit: älysin että ensin login oikealla autokohtaisella rimpsulla. Sitten coding autokohtaisella rimpsulla. Lopulta pystyy tekeen g85 temput. Enää ei auto valita.

                    Rattivaihteet ei tosin edelleenkään toimi. Pitääköhän jotain ratin asetuksia koodailla, kun mukavuusratin kanssa rattivaihteet pelas.

                    Edit2: invaratilla on vissiin jokin oma moduulinsa, ei saatana.

                    I've been asked for some info on this, and its been a long time, but I though I'd post publically what I've looked up for any future reference.

                    Specifically, I'm dealing with retrofitting the MFSW to a car that has the tiptronic wheel in place already.

                    There are a number of wiring circuits that connect the existing tiptronuc steering wheel:

                    1) Horn + ground
                    2) Airbag ignitor + ground
                    3) illumination for the buttons
                    4) tiptronic up / down
                    5) ground for the above 2

                    So, there are actually 8 connections:

                    green - Airbag ignitor
                    white - Airbag ignitor
                    brown - horn ground
                    brown/grey - horn contact
                    grey/blue - illumination
                    brown/black - common for gearchange and illumination
                    yellow/green - tip function
                    yellow/blue - tip function

                    Now, the multifunction wheel uses *less* connections.... This is because they cant just keep adding tracks to the slip ring, so instead they take all the comfort functions and put them on a single bus line. The Horn and airbag still stay seperate, but the rest combines:

                    green - Airbag ignitor
                    white - Airbag ignitor
                    brown - horn ground
                    brown/grey - horn contact
                    black/red - power +12v
                    brown - ground
                    black - bus

                    So, more function, 1 less wire.

                    You therefore need a multifunction steering wheel controller module. The MFSW bus is unique, and doesnt simply plug into the canbus or anything useful so the MFSW controller is needed for:

                    a) sending audio commands across CAN to the radio/telephone
                    b) taking illumination brightness and sending it to the wheel
                    c) taking tiptronic gearchanges and sending them to the gearbox ECU
                    d) (where fitted) taking the drivers seat heating level and sending it to the MFSW wheel

                    So, the MFSW officially lives behind the glovebox and is physically the size of 2 relay units. It has a number of connectors underneath, which could go on an official Audi base, or you could simply use spade connectors.

                    http://forum.a8parts.co.uk/showthread.php?t=2247

                    Eli pitäis vissiin johtoa puukottaa ja kaivaa invamoduuli irti jne. Joo-o.

                    Edit3: laitoin liitteeksi retrofit-ohjeet. Toimisikohan "removal is in reverse of installation" tässä tilanteessa...


                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Ihmemies; 4.7.2019, 21:08.

                    Comment


                    • Ääh en siis yhtään pidä minkäänlaisista sähköhommista, kun en niistä mitään tajua. Siltä pohjalta on aina hyvä lähteä turaamaan silmät kiinni sähköhommia. Luulin tosiaan että ratin vaihto olisi plug&play. No ei ollut. Sinisilmäisenä kuvittelin, että kellojousen vaihtamalla homma hoituu. No ei hoitunut.

                      Kellojousessa on siis neljä liitäntää autoon päin.
                      - ylin 2-pinninen on mukavuusratin lämmitykselle, joka tässä 1J0959654M-osassa on näemmä tyhjä, ei ongelmaa
                      - alempana 6pin ESP:n piuha, ei tarvi tehdä mitään
                      - sitten 5pin nappiliitin, tälle pitää tehdä asioita (uusi liitin osanro 4b0973605 )
                      - alimpana 5pin airbag, torvi ja mukavuusratin väylä-pinnit, tälle tuskin tarvii tehdä mitään. Eka pinni on väylä ja se on tässä 1J0959654M -osassa tyhjä

                      Tuolle 5pin rattinappiliittimelle tulee vissiin:
                      T5h/2 Black/red 0.35 Fuse S236 1 amp Electronics
                      T5h/3 Brown 0.35 Electronics T2bg/2 and ground

                      Eli sulake ja maa. Tämän liittimen varmaan voi ottaa toistaiseksi irti, ja tilalle pitää löytää uusi liitin. Uudelle liittimelle pitää vetää ilmeisesti seuraavat johdot (esim. rosvoamalla keskikonsolin vaihteenvalitsimelta ja joltain valaistulta katkaisijalta):
                      brown/black - common for gearchange and illumination
                      grey/blue - illumination
                      yellow/green - tip function
                      yellow/blue - tip function

                      Mitenköhä asialle voisi saada varmuutta, että mihin liittimen pinniin mikäkin johto pitää vetää? (Edit: näemmä tuossa Paul Waterloon ohjeessa on sähkökaaviot. Toki ne varmaan kannattaisi omalle autollekin tarkistaa...)

                      Ilmeisesti sille, minne nämä johdot vetää, on vaihtoehtoja:
                      - 1 piuha jollekin napille keskikonsolissa valaistusta varten
                      - 3 piuhaa vaihteenvalitsimelle keskikonsolissa
                      Näiden ohjeiden mukaan: http://www.audipages.com/upgrades/tiptronicwheel.html

                      Tai sitten kaikki 4 piuhaa mukavuusratin ohjausyksikölle hanskalokeron taakse, ja sen 18-pinnisiin liittimiin EHKÄ tähän tyyliin? Sillä pitäähän tälle ohjausyksikölle tulla kaikki tarvittavat piuhat, jotta se voi ne tunkata väylää pitkin yhdellä piuhalla ratille... kai?
                      PIN SIZE MM FACTORY FIT
                      WIRE COLOUR
                      WIRE
                      SIZE
                      FROM/TO FUNCTION
                      2 4.8 Brown 0.35 To Ground
                      15 6.3 Grey/blue 0.35 T32/20 Illumination
                      ‘on’ signal
                      7 2.8 Violet/red 0.35 T10am/4 Tiptronic High
                      11 4.8 Violet/blue 0.35 T10am/5 Tiptronic Low
                      Tai sitten suoraan ECU-boksille palomuurin läpi?
                      Attached Files
                      Viimeksi muokannut Ihmemies; 5.7.2019, 07:40.

                      Comment


                      • Päätin kokeilla ratkaisua ensin Paul Waterloon ohjeiden mukaan, mutta rosvoliittimien tai johtopoikki-tinausten sijasta ajattelin tehdä adapterin. Tässä myös toinen ohje: https://www.audiworld.com/tech/int38.shtml

                        Autossa olevan mukavuusratin liittimen voi jättää irti, siihen ei tarvitse koskea. Eli kellojousen päähän tulee uusi 5pin kellojousen liitin 4B0 973 605.

                        Tästä lähtee kolme piuhaa nipussa jostain keskikonsolin sisältä ja apparin puolelta keskitunnelin reunaa pitkin vaihteenvalitsimelle. Jotta orggis piuhoja ei tarvi napsia, ajattelin tehdä 10pin adapterin, jonka vain tökätä väliin. Edit: klo 11:57: googlailun tuloksena 1J0937733 naaras, 1J0937743 uros.

                        Sisän tunnelmavalot ovat ilmeisesti väylässä, joten johonkin sumarin kytkimeen tms. voi ranettaa kutistesukka-tinaliitoksen neljännelle johdolle. Periaatteessa kyllä vaihteenvalitsinkin on valaistu, eli jos saan selville, että mikä on valoväylän piuha vaihteenvalitsimelle, niin tämän voisi laittaa siihen. Säkällä se menee samassa liittimessä kuin tippivaihteetkin? Tätä asiaa täytyy vielä selvittää lisää. Yksi vaihtoehto on myös, että jättää piuhan kytkemättä toistaiseksi.

                        Foorumin ylläpitäjä möi minulle edullisesti 25m rullan OE-laatuista kangaspäällysteistä sähköteippiä, näemmä sille tulee kuin tuleekin käyttöä :)
                        Viimeksi muokannut Ihmemies; 5.7.2019, 10:57.

                        Comment


                        • Nyt on osia taas kaikenlaiseen paskarteluun. Ajovalopesureiden suuttimet tulivat, speediltä tulee vielä uusi pyyhkimen vivusto, kaikenlaista pikkuhilua myös. Vanhan vivuston olisi varmaan voinut porata ja holkittaa jämptiksi... en vaan tiedä kuka sellaista tekisi, ja mihin hintaan.

                          Kuskin puolen takaikkunan koristekolmion tilasin vahingossa väärän. Taisi olla pre-fl, pitää tilata seuraavaksi oikea.

                          Uutena ilmiönä loota ruvennut humppaamaan kylmänä alamäessä. Täytyy seurata miten tuo tuosta kehittyy. Vissiin turbiinin tai venttiilipöydän kuluma on syynä, ja hoitona on remanufacturing recrolla (2000€) tai uusi loota audilta (7000€) + vaihto. Katsotaan nyt kestääkö tuo viikon vai vuoden vai miten kauan tuon efektin kanssa, ei se vielä ajossa hämää. Tuskin sille muuta voi tehdä, kun öljytkin on vaihdettu huuhtelemalla 8tkm sitten. Tämäkin varmaan oli odotettavissa tämänikäisellä autolla ja näillä kilsoilla :D

                          Uskaltaisikohan sitä kilikolilla maalata puskuria. Jos siitä tulee huono, niin kaipa maalausliikkeessä rahaa vastaan maalaisivat sen paremmin.

                          Kuskin ikkuna tuli Liettuasta (35€+pk), tässä ei äkkiseltään näkynyt naarmuja auringonvalossa, täytyy opetella sekin vaihtamaan. Ikkuna vissiin vaihtuu pelkän ovipahvin irroittamalla, ettei tarvitse oven runkoa tai muuta lähteä purkamaan... ellei sitten samalla halua roplata oven lukkopesää, jossa siis avain ei käänny syystä X.

                          Loma alkaa perjantaina... jos auto ei mene Ahvenistolla paaliin, niin sitten on aikaa laittaa ässää talvikuntoon :)
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut Ihmemies; 25.7.2019, 18:41.

                          Comment


                          • Ruuvasin taas ajovalojen pesureita. Nyt en vittu ymmärrä mikä tässä on :D Rupeaa hermo menemään itselläni. Elsawinistä en löytäny facelift D2 pesureista mitään mainitaa.

                            Erikseen testattuna:

                            - pumppu toimii
                            - suuttimet auki
                            - letkut auki
                            - männät pelaavat

                            Kun on pelkästään yksi pesuri kiinni pesurin pumpun letkussa, mäntä nostaa suuttimen ylös ja kauniisti lentää vesi. Kun koko setupin lyö kasaan, niin männät nostavat suuttimet ylös, mutta pihaustakaan ei tule. Jos männät kiilaa yläasentoon, vettä tulee nätisti. Mikä ihme tässä nyt kusee? Ei voi olla isosta asiasta kiinni.

                            a) suuttimissa on about 10 pykälää 1cm matkalla. Nyt suuttimet ovat aivan pohjassa männässä, pitäiskö näitä suuttimia nostaa ylöspäin? Kuinka paljon? Vähän tylsää käyttää puskuria irti ja testailla summamutikassa...
                            b) pumppu ei pyöri riittävän pitkään, saako siihen esim. vcds:llä koodattua lisää pyörimisaikaa
                            c) pumpussa ei riitä teho tai jotain kahden männän kanssa? Febin pumpun ostin Sparetosta. Jännä jos se jaksaa painaa todella tiukat männät ylös kuitenkin...
                            d) ??????

                            Ideoita? Kiitos jo etukäteen...

                            Eli puskurissa on 1A mäntä kiinni, siihen tulee letku. Männässä on 2 suutin kiinni. Suuttimessa on taas kiinni joku sellainen pariosainen jousikatiskaviritelmä, jonka päälle tulee vielä 2A koristelista.
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut Ihmemies; 30.7.2019, 17:44.

                            Comment


                              Toimiiko ne männät sulkuventtiileinä? Eli jos on kaksi kiinni niin ei jaksa jostaa tarpeeksi ylös syystä tai toista?
                              Kokeile nostaa niitä suuttimia ylöspäin niin paljon kun on varaa siihen luukkuun tms.

                              Siis mullahan ei ole tosta FL systeemistä kokemusta, joten heitä sokkona vaan jotain ajatuksia.

                              Comment


                                Voisiko VCDS output-testillä ajaa ajovalojen pesureita, B6 piti suuttimia ylhäällä ainakin 10 sekuntia kunnes letkut täyttyi ja pesureista alkoi tulla vettä. Foorumin haku on niin nihkeä etten sillä löytänyt olenko tähän säikeeseen ehdottanut tätä jo aiemmin, kuitenkin toimiva ratkaisu omaan B6.

                                Comment


                                • Männät on 70€/kpl ja orggis pumppu oliko 50€... vipua olen väännellyt niin, että säiliöö on pari kertaa saanut jo täytellä. Täytyy kokeilla vielä vcds:llä.

                                  Irkissä yksi epäily oli, että tarvikepumput eivät vaan jaksa tuottaa riittävästi painetta kasissa sinä aikana, mitä auto antaa pumpun käydä. Kulemma oli vasta kolmannen pumpun kohdalla uskonut että pitää ostaa orggis (tai VDO, se on vissiin orggispumpun valmistaja).

                                  Edit: sorruin speediltä tilaamaan uuden vivuston. Akselin olisi voinut porata ja holkittaa, mutta en jaksanut enää säätää, joten nyt kävi näin. Oli aika kallis. Ja ei ollut mitenkään pakattu :D Helvetin kallis vivusto pelkästään pahvilootassa pyörimässä... ei minkäännäköistä suojaa. Noh kaipa toi kestää, ja on ympäristöystävllistä. Hämää silti tosi paljon, kun normaaleista yrityksistä tilatessa kamat on yleensä hyvin pakattu.
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut Ihmemies; 2.8.2019, 21:04.

                                  Comment


                                    Laita speedille suoraan palautetta tuosta paketoinnista, josko niihin alkais tulevaisuudessa löytymään jotain fyllinkiä.
                                    Mullekin tullut speediltä kaksi lisäjarruvaloa rikkinäisenä; eka ihan säpäleinä ja toinen takuuseen saatukin oli halki. Ja vesipumpun tiiviste oli kolmessa osassa, sitä ei oikein tiiv.massalla saanut kasattua. Kaikki heikon paketoinnin takia.

                                    Comment


                                      Ville-Veikon kassa tosiaan ollut oppirahoja noiden pakkaamisten kanssa. Antin vivusto lähti vahingossa toiselle asiakkaalle ja hän sen ystävällisesti lähetti eteenpäin, itse olisin sen kyllä paremmin pakannut. Onneksi tuli ehjänä perille.

                                      Comment


                                      • Mistä sen koristekolmion takaikkunaan voi tilata? Mullakin maali kupruilee hapertumisen myötä pois. Kuinka helposti se on irrotettavissa? :-D

                                        Comment


                                        • Välttämättä ei niitä kolmioita tarvitse lähteä vaihtamaan. Minä kalvotin takaikkuinoiden kolmiot mustalla kalvolla, ja tulos täysin uudenveroinen. Kuprut vain tasoittaa hiomalla ensin pois.

                                          Comment


                                          • Joo täytynee kalvotusta kokeilla, ei jaksa enää lisää kolmioita hommata. Ehkä siinä on sellainen työ, jonka minäkin osaan tehdä :D Jotain tuon kaltaista siis? https://yliteippaus.fi/kauppa/kiilta...ta-autoteippi/ Ei kyllä tarvis noin isoa palaa, jos jostain löytys sellanen 15x15cm niin riittäis helposti.

                                            Uusi pyyhkimien vivusto istui hyvin paikalleen ja oli ehjä. On meinaan todella hyvä nyt, aijai. Korjasin samalla haljenneen tuulilasin alalistan muovin kolvilla. Kolvaus tuntuu olevan näemmä ihan pätevä tapa korjata kalliita tai hankalasti löytyviä muoviosia. Ainoaksi pikkujutuksi jäi se, että lista ei seuraa täysin tuulilasin alareunaa enää. Kuumailmapuhaltimella sitä saisi taiteltua, jos sellaisen omistaisi. Kyse on ehkä 10cm matkasta, mutta hämää se pienikin asia joskus. Etenkin kun sitä kautta pääsee enemmän paskaa kertymään kaukaloon, ja joku kaunis päivä se tukkii poistovesiröörit.

                                            Ajovalojen pesurin pumppu orggiksena olikin yli satkun, kun kysyin asiaa. Kokeilen seuraavaksi 35€ VDO:n pumppua, Heksi kertoi että se on orggisosan valmistaja. Josko se olisi parempi kuin Febi, ja letkuun saisi enemmän painetta. Tai sit pitää se yli satkun pumppu laittaa, kun ei opi kerrasta.

                                            Edit 14.8.2019:

                                            Viime viikolla auto kävi pajalla öljynvaihdossa. Matkalla sinne ECU:n vikavalo syttyi palaamaan. Selvittivät asiaa ja vaihtoivat apukuskin puoleisen kannen imunokan asentoanturin. Kuumottelivat että voiko vika olla kiristimessä, mutta oli se onneksi vain anturissa ilmeisesti. Boschin osa maksoi edulliset 85€.
                                            Viimeksi muokannut Ihmemies; 14.8.2019, 11:12.

                                            Comment


                                            • Tuo teippi on varmaan ihan jees, ei toki omakohtaista kokemusta asennuksesta, kun teippifirmassa laitatutin muistaakseni 3M:n kalvot. Ei näyttänyt kyllä pahalta rastilta itsekään asentaa.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemies Näytä viesti
                                                Kolvaus tuntuu olevan näemmä ihan pätevä tapa korjata kalliita tai hankalasti löytyviä muoviosia. Ainoaksi pikkujutuksi jäi se, että lista ei seuraa täysin tuulilasin alareunaa enää. Kuumailmapuhaltimella sitä saisi taiteltua, jos sellaisen omistaisi. Kyse on ehkä 10cm matkasta, mutta hämää se pienikin asia joskus. Etenkin kun sitä kautta pääsee enemmän paskaa kertymään kaukaloon, ja joku kaunis päivä se tukkii poistovesiröörit.
                                                Minullakin jonkin verran kokemusta muoviosien korjauksesta kolvilla ja pääsiassa ihan positiivisia. Edellisestä autosta korjasin haljenneen orkkis pölykapselinkin sillä konstilla ja hyvä tuli + kesti ainakin koko sen ajan mitä se auto minulla oli, eli n.7 vuotta.
                                                Muoveissa on paljon eroja ja toisia on helpompi korjata kolvilla kuin toisia mutta ei siinä paljon menetäkään jos kokeilee.

                                                Comment


                                                • Laitoin rapid regulator 2000 kuumailmapuhaltimen tulemaan. 10 porrasta 60-600C, 200W, salkku ja kasa suuttimia&rapsuttimia satkulla. Ehkä tolla pärjää, tai sitten ei...

                                                  Jatkan turausta ajovalojen tasonsäädön kanssa. Ongelmana on, että kuskin umpion taso ei säästä vcds:llä. Pajalla sanottiin sähkön hajusta siellä päin, joten teoria on että säätömoottori on sökö.

                                                  Umpio on nyt pöydällä, ja lasi on irti. Ohjeen seuraava vaihe on "pull spherical stem of adjuster head out of mount". Mitähän tämä tarkoittaa? Seuraavaksi pitäisi ruuvata tarvittaessa valojen kohdistusruuveja niin, että heijastin mahtuu tulemaan irti.

                                                  Onko kenelläkään kokemusta umpion purkamisesta? Säätömoottori on siellä heijastimen takana parilla torxilla kiinni..

                                                  Comment


                                                    Siellä on varmaan sellainen kuulakiinnitys siinä kohtaa jossa säätömoottorin varsi tapaa umpion pohjan. Lähtee vetämällä tai jotenkin kampeamalla irti.

                                                    Comment


                                                    • Otin kasan kuvia umpiosta: https://hakkarainen.kuvat.fi/kuvat/R...udi/S8+umpiot/

                                                      Käsittääkseni heijastin on saranoitu ylänurkista säätöruuvien kohdalta. Alareunassa on sitten säätömoottori, jonka tappi pitenee tai lyhenee ja heijastin sitten osoittaa ylemmäs tai alemmas.

                                                      En vaan tajua että miten toi heijastin lähtee irti.

                                                      Vaihdoin myös VDO:n ajovalojen pesurin pumpun Febin tilalle. Ulkoisesti pumppu oli laadukkaamman oloinen, saa nähdä miten käy kunhan saan umpiot takaisin autoon.

                                                      Comment


                                                        C5 umpiosta lähti ihan vaan vetämällä.

                                                        Comment


                                                        • Kyllä se tasonsäätömoottorin pallura piti saada pois nivelkuopastaan. Päädyin lopulta harjoittelemaan asiaa varaosaumpiolla, joka on hieman sulanut kun siinä on käytetty vääränlaisia polttimoita.

                                                          Muistaakseni sain painettua säätömoottorin vartta ja vedettyä heijastinta sen verran ylöspäin, että se lähti sillä tavalla irti suht pienellä väkivallalla. Takaisin paneminen taas ei onnistunut niin helposti, vaan piti aivan helvetisti käyttää voimaa kun en muutakaan keksinyt :D

                                                          Heijastin on siis kolmen eri pallonivelen varassa. Alin liikkuu ees taas säätömoottorin voimalla. Ylänurkissa on kaksi lisää, vasemmalla ja oikealla. Nivelet kulkevat "kiskoilla" ja sitten ruuvilla säädetään heijastimen korkeutta ja vasen/oikea suuntaa. Vaikea selittää.

                                                          Yläosasta anyways heijastin lähti irti, kun säätöruuvia ruuvasi niin pitkään, että nivel irtosi kiskoilta ja heijastin jäi käteen.

                                                          Arvasin säätövian syyksi sen, että moottori on rikki. Luulisi että umpion risasta säätöyksiköstä tulisi herja VCDS:llä? Kun en tiennyt toimiiko varaosaumpioiden yksiköt, niin aattelin pelkkää moottoria kokeilla eka. Jos ei tällä tokene, pitää säätöyksikkö vaihtaa kanssa. Kun siis. Ei nää ikinä ole kerralla tulleet kuntoon.

                                                          Comment


                                                          • Männissä ja sylinterissä ei ollut hapettumista, mutta mäntien pinta oli kulunut naarmuille. Toinen vaiva satuloissa on, että teräksisen jarrupalojen ohjurilevyjen takaa alumiini oli hapettunut sen verran, etteä niiden levyjen takana ei ole enää niin paljoa materiaalia kun olisi hyvä olla.

                                                            Tällaisen käsityksen sain siis pajan sepustuksesta. Voi olla että etujarrujen kohtalona on kasaus uusilla tiivisteillä, ja parempikuntoisten satuloiden katselu, kun nykyiset alkavat liikaa vaivata.

                                                            Edit: mikä olisi sitten "oikea" tapa tehdä tämä? Vissiin männät ovat 40x32 ja 44x32mm, esim frenkit p403202 ja p443201. Satulat pitäis halkasta, sylinterit hoonata, pystyykö tota jarrupala ohjurin tuen puuttuvaa materiaalia jotenkin fiksaamaan? Maalaus jollain por15? tavaralla ja kasaan.

                                                            Edit2: biggreddistä remanufacturing 425€ + pk varmaan 80€ yhteensä. Putsaus, kunnostus, maalaus punaiseksi S8-decalilla, uudet männät, tiivisteet jne.

                                                            Edit3: Frenkit 240919 sarja sisältää tiivisteet, männät, ilmausruuvit ja suojahatut, rasvoineen. 37€/laaki. Brexit tulossa niin mun säkällä noi satulat jää johonkin limboon pyörimään. Laitetaan tuolla korjaussarjalla kuntoon ja katsotaan kauanko kestää. Uusien mäntien ei ainakaan pitäisi vuotaa, naarmuisissa männissä kai on vuotoriski tai tiivisteen hajoamisriski olemassa. Ja jos jarrut vuotaa -> jarrut katoaa -> henki menee huonolla säkällä.
                                                            Viimeksi muokannut Ihmemies; 4.9.2019, 07:28.

                                                            Comment


                                                            • Motivaation puutteesta johtuen auto vietti taas pajalla aikaa. Ajovalon pesurin mäntien vaihto korjasi pesurit. Vissiin sen verran jumissa toinen tai molemmat, ettei edes VDO pumpun paine riittänyt. Nyt pelaa.

                                                              Jarrut toimivat taas. Uudet männät ja tiivisteet auttoivat, ja Frenkitin sarjat sopivat paikalleen, vaikka mikään katalogi ei mainostanut yhteensopivuutta. Takalevyt vaihdettiin maalattuihin, täytyy katsoa jaksaisiko lähes uudet Brembon levyt joskus hioa ruosteista puhtaaksi ja maalata itse. Kuskin ikkuna vaihdettiin naarmuttomampaan. Etenkin auringonvalossa syvät naarmut alkuperäisessä ikkunassa hämäsivät, eikä niitä olisi todnäk saanut hiomallakaan pois. Ajovalojen tasonsäätö vissiin pelaa nyt lopulta ilman ongelmia, toivottavasti kuskin tasonsäätömoottori oli viimeinen ongelmanlähde tässä seikkailussa. Kuskin oven lukkoa eivät uskaltaneet elvyttää sittenkään. Uusi sarjoitettu oli speediltä 170€, se vaihdetaan jokin toinen kerta. Vaikka sitten kun auto on pajalla lootarempan vuoksi. Rattivaihteiden johtosarja täytyy askarrella nyt kun on osat, on vaan world of Warcraft classicin peluuseen mennyt vähän liikaa aikaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X