Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 2001: ruotsalaisen romun pitämistä ajokunnossa

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ei siinä huoltamisessa ole muuta kuin tekemisen vaiva. Joskus jumissa olevan männän ulos saaminen voi vaatia vähän askartelua varsinkin jos mäntiä on useampi. Paineilmaa olisi hyvä olla mäntien liikuttelemiseen. Porschen satuloista sain kyllä männät liikkeelle ihan polkupyörän jalkapumpulla, kun ei ollut parempaakaan työvälinettä käsillä. Tiivisteiden vaihtelu on aika suoraviivaista hommaa, vanha irti ja uus tilalle. Samallahan se kuntokin selviää. Voihan nuo nakata yöksi vaikka sitruunahappoveteen kylpemään ja sen jälkeen sutia Fertanin pintaan. Sitten ne voi maalata vaikka Dinitrolin metal-alu sprayllä, niin ovat siistit. Fertan poistaa lopun ruosteen ja sulkee pinnan. Sen päällä sitten maalikin alkaa jo pysyä (jos satulat ovat rautaiset).

    Pieni varoituksen sana tiivisteiden mukana tulevasta asennusrasvasta. Mulla se rasva oli niin hirveää jankkia, että mäntiä sai hädintuskin liikuteltua sormin. Se ei lähtenyt kuin tinnerillä irti sormista. Olis varmaan kannattanut hakea joku Ate:n tuubi tohon hommaan.

    Edit:
    Ässässä taitaakin olla alumiinisatulat. Ei muuta ku sitruunahappokylpyyn yöksi, neutralointi soodalla ja sitten kasaamaan. Joskus noissa on mätä vähän käynyt tekemässä koloa. Yhdet mersun alusatulat oli yllättävän rapeat kylvetyksen jälkeen. Pehkaa oli ihan reilusti. Kyllä niistä vielä kalut tuli, mutta valkoisen hapettuman alta löytyi yllättävästi "kariesta" :D
    Viimeksi muokannut JM; 27.4.2019, 10:12.

    Comment


    • Kovasti haaveilin Fox auspuffin catbackista. Tänään demottiin sitten hieman vakioputkiston ääniä, ja kyllä ne loppujen lopuksi ovat varsin hyvät. Ongelma on enemmänkin siinä, että autossa on sen verran hyvät äänieristeet, että sisään ei kuulu mitän. Kun menee auton taakse kuuntelemaan, niin on siellä sentään jotain ääniä tarjolla. Ehkä putkiprojektin voi siis laittaa toistaiseksi tauolle.. :)

      Edit: sinänsä catback H-putkella, keski- ja takavaimentimella olisi toimituskuluineen vain ~1000€. Plug&play, jollain kiristinlenkeillä putkenpätkät vaan kasaan ja roikkumaan orggis koukuista kiinni. Ei tarvitse hitsailla tai askarrella mitään. Hinnan puolesta tuo ei olisi paha.

      Kyselin ECSTuningilta myös mäntä- ja tiivistesettiä jarruihin. Ei saanut enää, vaikka nettisivu kovasti lupaili että tarjolla olisi. Eli ainoa mahdollisuus on sitten purkaa ja mitata männät, ja tilata sitten oikeilla mitoilla uudet. Satulat ovat pinnaltaan hyvät. Orggis satulat lienee mustat, mutta noi on maalattu punaiseksi ja niihin on askarreltu S8-logot. Eli jotain niille on vuosien varrella sentään tehty.
      Viimeksi muokannut Ihmemies; 3.5.2019, 20:59.

      Comment


        Yhden foxin putken perusteella en uskaltaisi kasiin laittaa. Voi olla melkoista pörinää tiedossa. Neloskoneisessa bemarissa piti ihan DB-killeri askarrella putken päähän, ettei kumina vienyt kuuloa normaalissa ajossa.

        Comment


        • Mjoo. Löysin muuten autosta käsijarrukahvan koristelistan. Se oli täysin mattapintainen, harmaa ja pilalla olevan näköinen, mutta Utimate Compoundilla hinkkaamalla siitä tuli yllättäen siedettävä. Ilmeisesti lakkapinta on syöpynyt rei'ille (ties millä sitä oli hinkattu aiemmin), mutta ehkä tämä menee. Teoriassa lakan voisi poistaa ja lakata uudestaan, mutta ehkei se ole niin tärkeää, kun tuota osaa ei edes 99% ajasta nää käsinojien alta.

          Suurempi ongelma on se, että tässä pitäisi olla jotain kiinnikkeitä, jolla sen saa etupäästä ruuvattua kiinni käsijarrukahvaan. Täytynee jostain purkuautosta esim. etsiä ehjä muovi, johon vaihtaa koristelista päälle. Dark Myrtle -värisenä näitä ei löydy ehjänä mistään. Tai jos olisi edes mallikappale, minkälaisia muovinpalasia tuohon pitäisi liimata takaisin kiinni...
          Attached Files

          Comment


          • Halpaa oli taas etuperän öljyvuotojen korjaus. Etuperän kuskin stefa 62, o-rengas 18€, apukuskin stefa 47€. Yht 130€ parista kumirinkulasta marmorilta, työtä lisäksi 2½h. Ilmastointihuolto 70€, saa nähdä kauanko aineet pysyvät sisällä, vai joutuuko vielä tänä kesänä korjaushommiin. Jännä tunne ajaa autolla, jossa toimii nyt sekä lämmitys että jäähdytys! Kop kop.

            Nokian Powerproof renkaat ovat olleet hyvät. Vertailukohtaa ei ole omasta takaa. Ajettavuus tuntuu hyvältä, rengasmelu on kohtuullista urien ulkopuolella, ja pitoa riittää niin lujaa kuin olen vain uskaltanut ajaa. Vesikelistä en osaa sanoa, sillä eipä ole paljoa sadellut tänä keväänä.

            Moottori ei ehkä tärise enää niin paljoa, en tiedä olisiko hapettaminen auttanut. Kaadoin tankkiin Motulin valve&injection cleaneria ja päälle 50L bensaa, täytyy katsoa vaikuttaako se mitenkään käyntiin.

            Rattivaihteita on tosi ikävä. Ilman niitä ajelu on aika rauhallista, kun eihän laatikko osaa ajatuksia lukea. En ole jaksanut kovin aktiivisesti etsiä oikeaa kellojousta, saatuani ensin väärän (ilmaiseksi). Samalla myyjällä pitäisi olla myös oikea, jos/kun hän sen joskus vaan löytää.

            Oulussa on tarkoitus käydä loppuviikosta, täytyy jakaa sitten lisää tunnelmia ja kulutuslukemia matka-ajosta.

            Comment


              Pistä RVS:t koneeseen, se voi auttaa tai sitten ei.

              Comment


              • Rvs:n ohjeena oli, että 400km ennen öljynvaihtoa sisään. Sitten öljyt ja toinen satsi rvs:ää. Näin paljon ajetulla koneella.

                Rvs g8 on 90€ per purkki, plus öljynvaihto, sellainen 300€ kokeilu sekin. Olen harkinnut asiaa, en vielä raatsinut. Syksyllä viimeistään sitten. Motonetin rvs-myyjä halusi gip:iä myydä 40€:llä, mutta se oli max 3L moottoreille tarkoitettu

                Comment


                  Uusissa ohjeissa on ettei tartte enään tehdä tuplasti tuota.
                  On vain, että lämpöseen koneeseen puolipurkkia, 15min ajoa kevyellä kaasulla ja sitten loput ja 30min ajoa.
                  Omaan A8*iin laitoin mun muistaakseni G4+G6 purkit, kun oli motonetissa joku kamppanja tuplapaketista.

                  Juuri pistin Sharaniin RVS't. Edelleenkään en tiedä vaikuttaako mitään, mutta ehkä uskomus on sillä puolella, että vaikuttaa.
                  Esim meidän Caddyssä on nyt 330tkm mittarissa ja olen siinä 100tkm välein pistänyt uuden käsittelyn. Nokat edelleen ok kunnossa.

                  Comment


                    Mahtaa olla täysin samaa tavaraa tuo RVS G4 kuin G8, nyt ainakin motonetissä halvennuksessa 30€/purkki. Tietääkö joku kuinka paljon tavaraa G8 pitää sisällään? Vahva mutu, että kahdessa G4:ssä on vähintään saman verran.

                    Comment


                      Nyt menee vahvalla mutulla, mutta ei siinä RVS putkilossa kerrota määriä, ja samankokoinen putkilo se on kaikissa pakkauksissa. Tavaran määrä vain vaihtelee. Voin olla väärässäkin.
                      Vai oliko niissä eroa. G4 oli 2-4l G6 4-6l ja G8 vissiin 6-8l?
                      Aikasemman ohjeen mukaan joo piti tehdä ennen öljynvaihtoa käsitely ja sitten öljynvaihdon jälkeen. Sitä ei ole enään vaan vain yksi käsittely kuten mainitsin aikaisemmin.
                      Vieläkin on klausuuli, että paljon ajetuille tulisi tehdä toiminen käsittely sen n 1000km ajon jälkeen tms.
                      Mutta offtopiccia sinänsä. Vaikutuksia on vaikea mitata tai huomata sinällään.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemies Näytä viesti

                        Suurempi ongelma on se, että tässä pitäisi olla jotain kiinnikkeitä, jolla sen saa etupäästä ruuvattua kiinni käsijarrukahvaan. Tai jos olisi edes mallikappale, minkälaisia muovinpalasia tuohon pitäisi liimata takaisin kiinni...

                        Minulla muuten sama ongelma tuossa listanpätkässä. Osa tuosta kiinnikkeestä on vielä ehjä, mutta se ei lukitu siihen käsijarrukahvassa olevaan metallitankoon, kun "koukku" joka on siis tuossa listassa on murtunut osittain. Voin laittaa kuvaa tulemaan, jos koet tarpeelliseksi.

                        Comment


                        • Muutenkin käsijarrua pitäisi työstää. Kahvaa saa vetää aikas korkealle, että pitää. Ei vaikuta normaalilta. Tehot kyllä ok, eikä jarru vaikuta laahaavan. C5:ssa auto pysyy paikallaan paljon pienemmällä kahvan vetämisellä. Täytyy listaa miettiä myöhemmin, kiitos tarjouksesta :)

                          Tre-oulu-tre pihasta pihaan 976km. Äly 12,1L, tankilla 11,9L. Kaipa tuo on normaali lukema matka-ajossa, tehdas ilmoitti 9,7. Keskinopeus oli jotain 84km/h. Lämmitys pelasi, jäähdytys pelasi.

                          Moottorin tms. tärinään ei toi Motulin litku vaikuttanut mitenkään. Kokeillaan syksyllä rvs:ää. Vaihdelaatikko tässä on todella hieno, vaihtaa paljon pehmeämmin kuin omassa C5:ssa. Toki eroa on myös 100tkm, tai sitten tähän on vaihdettu useammin litkuja (juu varmasti..)

                          Ässällä on mukava ajaa matka-ajoa. Tuntuu, että auto pysyy hallinnassa eikä huoju tai heilu. Ohi pääsee kaikista, ja liikenteen sekaan pystyy liittymään vaivattomasti. Auto kulkee suoraan ja ratissa on hyvä tuntuma. Ratti on jämäkkä vauhdin kasvaessa, kevyempi hitaissa nopeuksissa. Auto pysyy sisältä suht viileänä, kun infrapunakalvot vievät pahimman terän auringon paahteesta. Täytyy katsoa, muuttuuko mieli nahkapenkkien suhteen kesähelteellä, mutta ainakin talvella, syksyllä ja keväällä ne ovat hyvä ratkaisu.

                          Öljyä ei ole tarvinnut lisätä 4000km matkan aikana, tikussa pinta on pysynyt samalla tasolla. Puristuspaineet olivat huollossa ok, ja uudet venttiilivarren kumit varmaan myös auttavat. C5:een saa kaataa öljyä samalla matkalla, tähän ei.. ainakaan vielä. Täytyy seurailla. Sinänsä olisi kiva omistaa ainakin yksi auto, johon ei vaihtovälillä tarvitsisi lisäillä öljyä :)
                          Viimeksi muokannut Ihmemies; 11.5.2019, 20:07.

                          Comment


                          • Vaihdoin tuulilasin pesurin pumpun, suuttimet vaihdettu aiemmin, letkut pumpulta lähtien, takaiskun. Tulos sama: kuskin puolelle vähemmän, apukuskin puolelle kovemmalla paineella ja niin, että sisälle asti kuuluu vedenpaineen rutina apparin puolelta. Ehkä tämä on sitten vain ominaisuus. En keksi mitä asialle voisi tehdä. Mikään nippuside tms. ei paina letkua kasaan missään vaiheessa.

                            Samalla olisi pitänyt vaihtaa ajovalojen pesurin pumppu. Tuotto lähes nolla, liitin oli aivan hapettunut - ei lähtenyt edes liuottamalla irti. Ehkä pumppu ei tämän vuoksi saa edes riittävästi sähköä? Osakoodilla haetussa uudessa pumpussa oli erilainen liiitin, vesitiivis. Eli pitäisi sellainenkin vaihtaa. Kyselin Andreilta että tarviiko tuon liittimen lisäksi jotain muutakin vielä hommata, että sen saa vaihdettua.

                            Tilasin lisäksi myös orggis pyöränkotelon muovit eteen ja miljoona klipsiä ja ruuvia ja pikkusälää mitä nyt happamia tuli vastaan (kaikki korin ulkopuolella oleva ei-muovinen). Täytyy askarrella pumppu samalla sitten linereiden kanssa. BLIC-linerit ovat aivan kamalat oikeasti, ihmettelin kun kuraa tuli niin perhanasti joka paikkaan, niin eihän ne olleet kuin puolella määrällä kiinnikkeitä kiinni, ja istuvuus mitä sattuu.

                            Pyyhkijän vivusto kävi taas kädessä. Kuskin puolen isompi pääakseli heiluu alaosasta n. 2-3mm verran vasemmalta oikealle. Ehkä se pyyhkimien heiluminen johtuukin tästä. Kokeilin vaihtaa paksummat rasvat, ehkä se vähän auttaa. Edelleen sylettä uuden vivuston hinta...
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut Ihmemies; 20.5.2019, 10:37.

                            Comment


                              Kokeile painaa suuttimien reijistä neula läpi. Mulla oli jotain kovettunutta tavaraa suuttimet täynnä. Saman verran tulee molemmilta puolilta mulla. Taas jotain mähmää apparin puolella, kun ruiskii vähän epämääräisesti.

                              Comment


                              • Olisi pitänyt tajuta vaihtaa suuttimet päikseen kun ne pöydällä olivat. Tai ronkkia enemmän niitä. Ajattelin että ei kai niissä mitään voi olla, kun ne vaihdettiin (toivottavasti vaihdettiin) vasta muutama kk sitten uusiin (tradilta tilattu). Heksi oli samaa mieltä, että toi ei normaalia ole, joten täytynee vielä ronkkia niitä lisää.

                                Comment


                                • Niitä jarruja askarrellessa on helpointa ottaa rasvarässi ja sopiva nippa, painella hiljakselleen ulos. Ittellä ei aikoinaan irronnut paineilmalla ku oli kunnolla jumissa.

                                  Rasvana sitten ainoastaan silikooni-pohjaisia tuotteita. Esim härkistelyssä silikoonispräy on hyvä luikauttaa suojan raosta. Mineraalipohjaiset tuotteet rikkoo kumet alta vuoden.

                                  Comment


                                    Kyllä ne suoja kumit ja tiivisteet ainakin tähän asti on ollu ihan öljyn kestävää materiaalia näin omien kokemuksien pohjalta

                                    Comment


                                    • Esim Brembon omat liukkarit on kaikki silikoonipohjaisia.

                                      Ohessa hyva linkki. https://www.efunda.com/designstandar...ral%20Oils#mat

                                      Tyypillisesti jarruosien tiivisteet on valmistettu EPRsta (ethylen-propylen-rubber) joka kestaa huonosti mineraalipohjaisia liuottimia.

                                      Paras tietysti tutkia tapauskohtaisesti ohjeet.

                                      Comment


                                        Kyllä ne suoja kumit ja tiivisteet ainakin tähän asti on ollu ihan öljyn kestävää materiaalia näin omien kokemuksien pohjalta
                                        Sama havainto täällä. WD40 on toiminut p*skan poistajana monet kerrat. Tuohan on voiteluaineena ihan joutavaa tavaraa, mutta putsaa hyvin. Jos siellä on ruostetta, niin sitä ei silikonispray sieltä poista. Just eilen rassasin yhden motskarin etujarrun kuntoon. Herkistelin WD:llä ja lopuksi putsasin bräkleenillä. Taas meni männät sormin painamalla koloihin. Rautasatuloissa se sisäpuolen ruostuminen on muutenkin sellaista lopun alkua, että herkistelyn jälkeen voi alkaa jo pikkuhiljaa katselemaan uusia tilalle. Kun se mätäpeikko on sinne kerran päässyt riekkumaan, niin kyllä ne ongelmat herkästi alkavat uusia, mutta saapahan ajella siihen asti, että saa parempaa tilalle.

                                        Comment


                                        • Nuo molemmat WD40 ja Bräkcleeni ovat hyviä puhdistukseen mutta eipä niistä ole voiteluun. Tuo silikoonispräy on mukavan helppo suihkia kaikki suojakumiin kun vaihtaa renkaita, varoen ettei jarrulevyille tai paloille. Prätkässä varsinaisesti kayttanyt aina talviteloille laittaessa, männät pumpaten hieman ulos, silikoonia pintaan ja rätillä puhtaaksi. Sitten muutaman kerran sisään ja ulos silikoonin kera niin eipä jumi vuoden mittaan. Ja silikonilla se etu että kestää lämpöä hyvin.
                                          Viimeksi muokannut okkim; 27.5.2019, 09:14. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                          Comment


                                          • Eli otat satulan irti ja palat pois satuloista, mäntiä ulospäin, ja sitten männän suojakumit pois? Vai suojakumin välistä männälle ruikit sitä silikonispraytä?

                                            Comment


                                              Sieltä kumin välistä oon ruikkinut.

                                              Comment


                                              • Spareton ajovalon pumppu, etusisälokari ym. tilausta venatessa näpräsin taas jotain turhanpäiväistä aikani kuluksi.

                                                Pihalla oli sen verran raikas tuuli suoraan Näsijärveltä, että jarruja en viitsinyt ruveta ihmettelemään. Lasinpesurit toimivat nyt lopulta, ongelmana oli näemmä se, että suuntaus oli väärin. VAG teleskooppisuuntaustyökalun puutteessa jollain neulalla pyörittelin suuttimia, kunnes ne ruikkivat oikeaan kohtaan. Nyt on hyvä. Suuttimissa on sellainen pieni pallonivel, jota pyörittämällä suuttimen saa suhimaan vettä aivan lasin alareunaan tai yli kokonaan tuulilasista auton katolle. Säätövaraa noissa riittää.

                                                Sain tuulilasin alareunan muovilistan toisenkin kiinnikkeen rikki epähuomiossa. Kiinnitysrauta oli sen verran mutkalle vääntynyt ilmeisesti ruosteista pulttia irroittaessa (piti kaasuliekillä lämmitellä että lähti irti), että se ei ollut oikeassa linjassa, ja väkisin kiristämällä muovi vääntyi väärään asentoon ja hajosi. Enää keskikohdan kiinnike on kunnossa. Täytyy koko alalista joskus hommata uus, ehkä samalla kun pyyhkimen vivuston... ainakin on odottamassa paremmat kuumasinkityt pultit sitä päivää :)

                                                Ostin 1kg kannun dinitrol 479 alustamassaa. Helman massaus oli ottanut parista kohtaa osumaa ja kirkas pelti oli paljaana. Pesin, harjasin, hioin ja liuottelin liat pois ja sen jälkeen 5cm leveällä lastalla vaan kaavin purkista mömmöä ja tälläsin sitä helmaan. Orggiskerros vaikutti aika paksulta, en uskaltanut niin paksua siivua kerralla vetää massaa, kun purkissa sanottiin että 2-3mm kerrallaan. Täytyy toinen kerros vetää vielä päälle, jotta saa tasaiseksi. Muuten helmat näyttivät hyviltä.

                                                Veikkaan interior light oikosulkuviestin johtuneen hanskalokerossa olleesta ledistä, joka ei palanut enää. Ähelsin tilalle tavallisen.

                                                Etuovien alalistat käytin irti, pesin, putsasin ja laitoin takaisin kiinni. Apparin puolella oli ihme silikoonimällit vedetty epätoivossa, rapsuttelin kaiken irti ja paremmin se pysyy nyt kiinni. Silikoonit estivät alumiiniprofiilin istumasta kunnolla urassaan, jolloin päällä ollut muovilista vääntyi mutkalle.

                                                Ihme listaviritelmät kyllä on tähän autoon joku jaksanut suunnitella, sellaisen kolmikerroksisen voileipärakennelman. Päälimmäisenä on iso paksu kumi/muovilista, jonka uraan alumiiniprofiili painuu. Näiden välissä on vielä jokin muovi/kumilirpake. Profiili pysyy urassa seitsemällä klipsulla (kuskin puolen klipsut ovat sinisiä, apukuskin mustia - peilikuvia toisistaan), joiden avulla samalla listan saa kiinnitettyä oven alareunaan. Oven sisäpuolella on vielä yksi lista suojaamassa ruuvinkantaa, oven alareunan niittejä ym.

                                                Joku oli molempia listoja joskus roplannut. Kuskin puolella oli muovilistan ura hieman mutkalla, joten alumiiniprofiili ei meinanut pysyä siinä. Vähän sitten alumiinilistaa taivuttelin, pysyy riittävän hyvin nyt. Ehkä sitä muovilistaa olisi voinut kuumalla lämmittää ja väännellä myös. Apukuskin alumiiniprofiili taas oli sen verran mutkalla, että parhaista oikomisyrityksistäni huolimatta siitä ei ihan suora tullut. Siksi apukuskin puolella lista ei ihan täydellisesti ole kiinni, mutta eipä sitä huomaa ellei tiedä asiaa. Eli näistäkin tuli nyt hyvät, ei enää selvästi irvistä mistään.

                                                Seuraavaksi voisi jotain hyödyllistäkin tehdä :)
                                                Viimeksi muokannut Ihmemies; 30.5.2019, 20:14.

                                                Comment


                                                • Pikkuvikalista kasvaa, ois vaan aikaa... Kuskin xenonin tasonsäätomoottori on tosiaan kaput, tai jotain siellä jumittaa. Asentaja jo talvella puhui että haisee sähköpalaneelle siellä suunnalla, mutta en ole jaksanut siitä kiinnostua kun vikavalo on ollut hiljaa. Viinanhakureissulla se taas pomppasi, joten asialle pitää tehdä jotain. Varaosaumpioista saa moottorin, uusiakin näemmä saa tarvikkeena parilla kympillä. "Kätevästi" tässä mallissa pitää vaihto-operaatio aloittaa irroittamalla umpion lasi ja heijastimet. Vcds:llä vain apparin umpion taso liikkuu, kuskin umpion sähkösäätö ei siis pelaa. Ehkä Juhannuksena..

                                                  Toisena featurena öljytikku ei pysy putkessaan. Välillä öljyn tasoa tarkastellessa ihmetellyt että tikku on "hollilla" mutta ei kokonaan reiässä. Nyt vasta tajusin ajatella, että todnäk ylipaine kampikammiossa aina tai jossain tilanteissa puskee tikun ulos. Alipaine siellä pitäisi olla. Huohotinletkut tsekattiin, pannari vaihdettiin talvella. Ehkä meylen pannari (öljynerotin) on vaan paska, ois pitäny orggis säästää, ne on näemmä kalliita :---D

                                                  Vaihtoehto b mitä irkissä heitettiin on, että katit olis osittain tukossa ja aiheuttais painetta sen vuoksi. En kyllä itse osaa tälle oikein mitään tehdä, eli auto pajalle. Toki vois kysyä onko niillä orggis pannukakkuventtiiliä nurkissa, jota vois putsata ja kokeilla sillä. Vaikea kuvitella että avoimet letkut olis tukkoon menneet talven aikana, moottori on kuitenkin 99-100C:nä käynyt ja kenkää on annettu.

                                                  Comment


                                                    Sehän on sitten kuin mun Jeesuksen vanha Taunus. Konepelti auki kun antoi kunnolla kaasua niin öljytikun sai suurin piirtein hakea naapurin pihasta.

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemies Näytä viesti
                                                      Spareton ajovalon pumppu, etusisälokari ym. tilausta venatessa näpräsin taas jotain turhanpäiväistä aikani kuluksi.

                                                      Pihalla oli sen verran raikas tuuli suoraan Näsijärveltä, että jarruja en viitsinyt ruveta ihmettelemään. Lasinpesurit toimivat nyt lopulta, ongelmana oli näemmä se, että suuntaus oli väärin. VAG teleskooppisuuntaustyökalun puutteessa jollain neulalla pyörittelin suuttimia, kunnes ne ruikkivat oikeaan kohtaan. Nyt on hyvä. Suuttimissa on sellainen pieni pallonivel, jota pyörittämällä suuttimen saa suhimaan vettä aivan lasin alareunaan tai yli kokonaan tuulilasista auton katolle. Säätövaraa noissa riittää.

                                                      ...
                                                      Onko ennen ja jälkeen kuvia ovien alalistoista?

                                                      Comment


                                                      • Mulla on se vika, että en ikinä tajua säätäessäni ottaa kuvia :D Otin ennen-kuvan kyllä, siis etuovien listat eivät olleet "hyvin" paikallaan, vaan apparin puoli oli vähän miten sattuu, ja kuskin puoli repsotti kuvan tapaan. Turaamisen jälkeen alalistat ovat nyt samassa linjassa koko kylkien alalistojen kanssa, eivätkä irvistä. Ei ne nyt ihan täydelliset ole toki, mutta niin hyvät ettei itseäni enää haittaa.

                                                        Tuulilasin pesurin pumpun vaihto ei mennyt putkeen, sillä säiliö jäi sen jälkeen vuotamaan. En nyt äkkiseltään osannut sanoa mistä se johtui, mutta otin tänään säiliön pöydälle ja vaihoin uudet tiivisteet ja pumput, täytyy myös katsoa että kaikki klemmarit ovat kunnolla paikallaan jne. kun laittaa säiliön autoon. Täysin hapantuneeseen ajovalon pesurin pumppuun pätkin johdot irti ja askartelin jatko abikoilla+kutistesukilla uuden vedenpitävän liittimen. Laitoin myös silikonia (kun en muutakaan keksinyt) liittimestä tulevien johtojen juuriin. Tavoitteena on, ettei enää "Ikinä" tarvisi murehtia pesurinpumppuasioita tämän auton kanssa.

                                                        Sisälokareita sain haalittua 9kpl, maksoi yhteensä 20€. Kiitoksia kaikille näitä lahjoittaneille :) Ehjiä taisi olla kolme, korjattavissa kolme, ja gone for good kolme. 100W kolvilla sulatin lokarien muovia ja ohuista kohdista haljenneisiin sulatin luovuttajalokarista lisää muovia päälle. Leikkasin siis sellaisen pitkän "tikun" muovia ja vähän kuin hitsaten sitten sulattelin menemään. Saa nähdä miten kestävä ratkaisu tuo on. Kaunista jälki ei todellakaan ole, mutta harva katselee että missäs kondiksessa ne sisälokarit ovat. Itse asiassa tuulilasin alareunan muovilistaa voisi kokeilla kolvailemalla myös fiksata, kun siinä on pari halkeamaa ja uudet on kalliita. Ei sekään näy oikeastaan yhtään konepellin alta.

                                                        Askartelemalla sain siis neljä ehjää sisälokasuojaa. Täytyy huomenna vielä parkkitutka maalata ja vaihtaa (kai se ehtii riittävästi kuivua päivän aikana), pestä kaikki paskat pois, ja erästä koristemuovin tukirautaa myös ehostaa maalailemalla. Jos vielä kuskin ajovalon tasonsäätömoottorin ehtisi vaihtaa, niin oltaisiin jo aika pitkällä. Ihme nyhräämiseen saa aikaa menemään, kun ei ole ennen tehnyt, ja miettii mikä olisi paras tapa tehdä mitäkin :) Onneksi nyt on paljon uusia pultteja, muttereita, kiinnikkeitä ym. niin saa loputkin homeiset palikat heittää menemään.

                                                        Jarrujen ihmettely ja miljoona muuta juttua jäänee tulevaisuuteen. Neljän viikon kesäloma alkaa heinäkuun lopulla, ehkä silloin ehtisi paneutua auton loppuihin vikoihin hieman paremmin. Jos autosta joskus saa teknisesti toimivan, niin sen voisi roudata sitten maalaamoon ja sanoa, että maalatkaa/myllyttäkää/hiokaa/keraamisesti suojatkaa hyvä tästä. Ehkä ennen talvea vielä!

                                                        Sinänsä tällaista älymiinikorista autoa on kiva ruuvata, kun ruostetta ei juuri tule muuten vastaan kuin apurunkojen ja happamien pulttien muodossa.

                                                        Naarmuttomat rattiakselin muovit, ja oikean kellojousen sain myös hankittua. Ne nyt voisi vaihtaa viikolla vaikka jokin ilta, niin saisi lopulta rattivaihteet taas toimimaan.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          Toin on kyllä harrastamista jossain mökin pihalla miljoonan itikan pyöriessä ympärillä purkaa auto noinkin pitkälle.

                                                          Comment


                                                          • Tuleekohan tossa yhdellä letkulla ne tuulilasinpesurin vedet konepellille? Itellä oli A6 letku halki siitä konepellin nivelen kohdalta, tosin oli kyllä heikko suihku molemmissa suuttimissa.

                                                            Jarrumännät oon ite irrottanu jarrupolkimella pumppaamalla. Ei oo koskaan niin jumissa ollu etteikö polkemalla olis lähteny.

                                                            Comment


                                                            • Jarrut siis kyllä toimii ok, pääasiassa. Joskus vähän jumittaa ja innostuvat kirskumaan. Täytyy katsoa lomalla niitä paremmin, selkeästi mä en saa mökin pihalla hyttysten keskellä kovin tehokkaasti asioita aikaan :D Auton sain sentään kasaan.



                                                              Orggis lokarit istuivat paikalleen OK. Nyt ei enää lokarit rämise isommissa töyssyissä, kun ne ovat kunnolla joka paikasta kiinni.

                                                              Parkkitutkan maalaus onnistui, ehkä 240 oli liian karkea ja näkyy nyt naarmuja kun tarkkaan katsoo. Mitään käytännön merkitystä ei tällä ole. Tutka vaikuttaa nyt toimivan, ennen se rupesi vinkumaan heti kun laittoi auton tulille. Se jos mikä ärsytti.

                                                              Yhdellä letkulla juu tulee tuulilasille. Ranetin säiliön nyt tiiviiksi, ei vuoda nestettä. Tuulilasin pesuri toimii hyvin, ei mitään valittamista.

                                                              Ajovalojen pesureille taas ei tule pihaustakaan. Pesurit pomppaavat kyllä esiin, mutta mitään ei tule. Toimivatko suuttimet sähköllä vai veden paineella, täytyy selvittää. Ehkäpä suuttimet ovat tukossa. Olisi toki voinut mitata, että saako pumppu sähköä jne. Eipä tullut ajovalojen pesurien suuttimia ja putkistoa rassattua, kun puskuri oli irti. Olisi pitänyt. Noh ei puskurin irrotus oo enää mikään homma nyt kun tietää mitä tekee. Orggis sähköteippi oli 15€/rulla, laitoin paskaa Nittoa, kun unohdin erkkaa ostaa XXL:stä...



                                                              Miten noi sisäetulokarit pitäis sijoittua puskuriin nähden? Kokonaan ton puskurin lipan taakse, kokonaan eteen, osittain eteen? Lokarin muovi on niin jäykkää, että sitä on todella vaikea väännellä mihinkään suuntaan.





                                                              Bonuksena askartelin kiinnitysklipsejä pohjamuoviin. Pohjamuovista oli molemmin puolin lokareita toinen kiinnitysreikä kadonnut (molemmilla puolilla pitäisi olla kaksi, nyt enää yksi per puoli). Vetäisin nippusiteellä kasaan tilapäisesti. Näemmä myös puskurin alareuna pitäisi olla viidellä klipsillä kiinni pohjamuovissa. Klipsejä oli nolla, joten laitoin kaikki paikalleen. Homma meni vituiksi, sillä eihän puskuri ja pohjamuovi olleet samassa linjassa. Apparin puolelta ehkä 1cm ja kuskin puolelta 5mm vinossa, ei saanut yhtäkään klipsiä kiinni. Pohjamuovi lienee apurungossa kiinni, vai missä? Renkaat kyllä ovat suorassa. Ehkä täytyy vaan porailla puskuriin uudet reiät alahelmaan.






                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X