Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Carpon b7 1.8tq kötöstelyä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Ketjuun eksyin kuitenkin, kun muistin että olit tehnyt tuohon itse pakoputken. Itsellä vakio putki alkoi vuotamaan. Talvella otti varmaan hieman penkkaan ja ruosteet antoivat periksi. Hyvältä näyttää kyllä tuo Downpipe /katalysaattori putki siitä onkin sitten hyvä jatkaa ja saa kätevästi putkeen liitoksen.
    Ruostumattomastako nuo putket teit ja katalysaattori taisi olla Biltemasta?
    Viimeksi muokannut Killeri; 16.3.2019, 17:35.

    Comment


      #32
      Viestit taloprojektista siirretty tähän.
      Pysytään audiprojektissa tässä ketjussa, kiitos!

      Comment


        #33
        Joo, putkiosat on ostettu 90%:sti motonetistä ja ovat sinkittyjä, se katalysaattori on magnaflowin valmistama 4" paksu 200cell jalometalli, laitan vielä linkin alle. Tein silloin samalla kun tuon downpipen värkkäsin, niin myös kokoputkiston ja takapöntöt vaihtuivat hieman isommilla ulostuloilla oleviin ulkonäkö syistä ja ne näkyvätkin ylempänä takaapäin otetussa kuvassa.
        https://www.race.fi/fi/product/44995...atalysaattorit

        Comment


          #34
          Aivan. Jostain oli jäänyt mielikuva bilteman 3" 200cell katista. Samoissa hinnoissa tuntuu olevan tuo magnaflowin katti. Näyttää kyllä paremman muotoiselta, niin sopii paremmin kun eipä tuolla liikaa tilaa ole. Kiitos linkistä.

          Laitoitko muuten mitään resonaattoreita ennen äänenvaimentimia vai katilta suoraa putkea takapöntöille?
          Joissain aftermarket putkissa niitä näyttää olevan. Mutta kuten itsekkin totesit. Jo hinnan puolesta pakko se on itse tehdä. :)

          Comment


            #35
            Heissan, tässä on ollut fooruminsuhteen hiljaiseloa melkotarkkaan parisenvuotta, mutta projektia on sentään saatu nytkäytettyä hieman eteenpäin, vaikkakaan auto ei tällähetkelläkään ole liikenteessä erinäisistä syistä.
            Tosiaan 2018 syksyllä koneesta porsi runkolaakerinpukin pultti kartanolle, vieden mukanaan sitten öljypumpun, sekä kampiakselin rattaasta lähti muutama hammas taivaan tuuliin.

            Kone tulipurettua syksyn aikana ja viat tutkittua, pitkään siinä sitten työkiireiden ohella tuli haettua ympäri suomea kuomukärrillä elintenluovuttaja motteja ja niitä taisi kaikkiaan 4kpl löytyä (06a) ja sitten siihen kaveriksi vielä jokunen irtokansikin, sekä iso, että pikkukanavaisena.
            Sen lisäksi sain irroiteltua vanhasta varaosa 80 audista vauhtipyörän koneistusta varten, jotta saadaan sitten topakampi kytkin rakenneltua s2 audin kytkimellä.

            Homma lähti kunnolla varsinaisesti eteenpäin menemään sitten kevät/kesä 2020 kun olin saanut haalittua hyllyyn:
            -Kansi aihoita
            -S2 kytkinpaketin
            -Kaikki moottorin tiivisteet
            -CP takomännät 82mm koossa
            -I.E veivit
            -Bilteman iso 300x600x75 välijäähy
            -Kaikki tarvittavat uudet pultit
            -Stefat
            -Ilmastoinninkenno
            -Ilmankuivain
            -suodattimet
            -Termostaatti
            -Apulaitehihna ja kiristin
            -Jakohihnasarja
            -Jakoketjusarja
            -Öljypumppu ja ketju




            Comment


              #36
              Kesäkuussa vein lohkon ja männät kuopion venttiilipajalle koneistukseen, jossa tarkoitus oli porata lohko ylikokoon, dekkitaso oikaistiin ja laakerilinjat tarkistettiin, kampiakselin kaulat kiillotettiin, sekä uusi ketjupyörä vaihdettiin kampuranpäähän sillä aikaa kun odoteltiin i.e:n veivejä saapuvaksi, jossa menikin lopulta 6viikkoa luvatun 2vk sijasta.

              Veivejä odotellessa vein sitten kampiakselin, dampperin, ja vauhtipyörän tasapainoitukseen. No tasapainoituksesta oli alkujaan vähän puhetta, että n. viikonpäästä osat olisi noudettavissa, mutta taisihan sekin kestää kaikkiaan liki 5vk, ennenkuin osat oli minulla taas käpälässä ja kiikutinkin ne pikimmiten venttiilipajalle, jotta lohko voitaisiin kasata loppuun. Samalla vein jo puolenkymmentä kansi aihiotakin venttiilipajalle, jotta saavat mieleisestään tehdä sitten toimivan kannen.

              Vauhtipyörän kanssa jouduin turvautumaan vielä erinäisitä syistä sitten helinin konepajan palveluihin ja he hoitivat asiallisesti vauhtipyörän kunnostuksen/sovituksen s2 kytkinpaketille loppuun, kun se ensimmäiseltä pajalta jäi hieman puolitiehen.

              Näitä koneistuksia odotellessa tutkailin audin kennoja ja samantien sitten tilasinkin uuden ilmastoinnin kennon, ennen kun rupesin sovittamaan uutta välijäähdytintä keulalle, koska ilmeinen syy välijäähy ongelmille oli tukossa oleva ilmastoinnin kenno joka sitten haittasi ilman läpikulkua merkittävästi, joten se uusittiin. Nyt ahtolämpöjen kanssa ei enää ole ongelmia, kun entinen pieni välijäähykin vaihtui vähintäänkin riittävän kokoiseen bilteman cooleriin. Sovitushommat meni sen verran tarkalle, että puskurista jouduin ottamaan sisäpuolelta melkeen kaiken ylimääräisen poikkeen rälläkällä ja vingulla, sekä sumarit saivat väistyä ahtoputkien edestä.

              Comment


                #37
                Kun lohko ja kaikki muut osat saatiin viimein tallille, niin aloitin homman ensimmäisenä lohkon maalauksella ja siitä sitten pikkuhiljaa konetta niputtamaan kasaan.
                Click image for larger version

Name:	20201024_104017.jpg
Views:	763
Size:	315,8 Kt
ID:	1903463
                Kasauksen kanssa nyt ei sinällään mitään ihmeellistä ole, koska kaikkihan menee ihan plug&play paikalleen. Toki kasatessa kannattaa hieman miettiä järjestystä, ettei turhaan laita jotain osaa paikalleen ja kohta sitten irrottaa sitä kun joku osa tai pultti ei mahdukaan enää menemään. Pakosarjaan hitsailin nipan pakopainemittarille ja downpipeen lisäsin yhden lambdapaikan lisää seosmittariavarten.
                Click image for larger version

Name:	20201011_111940.jpg
Views:	777
Size:	127,4 Kt
ID:	1903464 Click image for larger version

Name:	20201011_111920.jpg
Views:	786
Size:	129,7 Kt
ID:	1903465 Click image for larger version

Name:	20201024_104304.jpg
Views:	774
Size:	150,2 Kt
ID:	1903466 Click image for larger version

Name:	20201024_104321.jpg
Views:	762
Size:	133,3 Kt
ID:	1903467 Click image for larger version

Name:	20201011_112154.jpg
Views:	762
Size:	248,1 Kt
ID:	1903468

                Siinä sitten tuli jokunen yö puuhasteltua töiden jälkeen konetta nippuun ja viimein sain sen siihen pisteeseen, että voin sen nostaa konehuoneeseen. Jossain vaiheessa meinasi jo usko loppua kyllä tuon kanssa nujutesssa, kun väsymys alkoi painaa vähien yöunien takia ja virheitä alkoi tulla aivan liikaa, mutta niin vain 03.10.20 lauantai päivänä auto oli nipussa ja ensisavutkin tuli kun avaimesta käänsi.
                Click image for larger version

Name:	20201001_001207.jpg
Views:	803
Size:	322,8 Kt
ID:	1903469 Click image for larger version

Name:	20201024_104423.jpg
Views:	785
Size:	349,6 Kt
ID:	1903470

                Siinä sitten tuli auto pyöriteltyä lämpöiseksi, tarkistettua mahdolliset vuodot ja lisäiltyä nesteet. Ensimmäiselle koeajolle lähdettiinkin hetimiten.
                Click image for larger version

Name:	20201024_104542.jpg
Views:	831
Size:	268,4 Kt
ID:	1903471
                Koeajolla huomasin heti, että takajarrulaahaa todella pahasti ja ajettiinkin yksillä tulilla takaisin pajaan jarruja tutkimaan. Purin jarruja sen verran, että sain kurkattua männän suojakumin alle ja ihmettelin, että kun männät oli täysin kiiltävät, mutta jostainsyystä aivan jumissa. Ei muutakun mäntä pöydälle astikka ja asiaa ihmettelemään, niin syyksi paljastuikin, että männäntiivisteen alla oli hapettumaan niin paljon, että tiiviste hirtti liian tiukasti kiinni pesään/mäntään, ettei siksi jaksanut palautua yhtään, tästä ei valitettavasti kuvaa tullut napattua.

                No auto saatiin kuitenkin illaksi vielä nippuun ja varasin autolle ajan maanantaille katsastukseenkin, niin posottelin sitten ajella illan päälle 130km audilla kuopioon lähelle konttoria.

                Comment


                  #38
                  Tarkkasilmäisimmät huomasikin varmaan vihiä, jo edellisen postauksen viimeisestä kuvasta, että eihän se kaikki nyt sitten ihan nappiin mennyt.
                  Click image for larger version

Name:	20201115_235422.jpg
Views:	599
Size:	73,0 Kt
ID:	1904223
                  Elikkä siis, pääsin kuin pääsinkin kuopioon astikka ja siinä sitten illanpäälle kävin vielä kaverin tallilla korjaamassa puuttuneet etuvilkkupolttimot, mitkä oli epähuomiossa jääneet asentamatta, kun keulan löin nippuun kotitallissa. Siinä kun vilkut saatiin pelaamaan, niin ajelin kaverin luokse auton odottelemaan maanantain katsastusta.
                  Juuri kun pääsin pihaan, niin ihmettelin pientä räpätystä mikä kuului noin 2 sekunnin ajan?
                  No peruuttelin auton ruutuun ja jätin pyörimään ääntä ihmetelläkseni, koska ääni kuului aina, kun rattia liikautti, niin ajattelin apulaitehihnan olevan paskana. Siinä sitten konepellin aukaisin ja samalla hetkellä auto sammuikin sitten siihen, konehuonetta pimeässä tutkiessa en löytänyt mitään ihmeellistä ja sittenpä kokeilemaan autoa uudestaan tulille. No sehän pyöri startilla, kun tulpaton mopo, höötötöhöötötöhöötötö?
                  Siinä hikikarpaloita otsalta pyyhkiessä mietin pahinta mahdollista skenaarioita ja sehän se perkele kävi vielä toteenkin kun kurkkasin jakopään suojienalle, jotka olikin valmiiksi raollaan ?
                  Siinä kun sitten noidun kaiken maan ja taivaan väliltä ja välissä piti jo vitutus kahvit käydä juomassa, niin lähdin uudella tarmolla tutkimaan, että helvetinkö takia se hihna katkesi ja syykin löytyi äkkiä, sillä nokka-akselin asentoanturiltahan oli pultti karannut ja arvata saattaa missä se on.
                  Click image for larger version

Name:	20201115_235432.jpg
Views:	595
Size:	171,4 Kt
ID:	1904224
                  Jätin romun sikseen ja peruutin katsastus ajan. Muistin samantien kun näin puuttuvan pultin, että tuo se perkele jäi kirimättä ja laittamatta, kun aikaisemmin olin silmät ristissä väsyneenä kasannut tuon ja heitin anturin vain höplälle paikalleen, että kirin sitten seuraavalla kerralla kun tulen mottia kasaamaan, no arvaa muistinko ?

                  Eipä siinä auttannu muu, kun lyyä romut traileriin, kyyti omalle tallille ja vehkeet levälleen. Parin tunninpäästä oltiinkin kansi kainalossa menossa kohti venttiilipajaa jälleen, mutta tälläkertaa vain tarkistettiin tuliko kanteen vahinkoja vai ei, koska mitään selvästi näkyväähän ei ollut tullut ja ei koko konetta olisi loppujenlopuksi tarvinnut edes purkaa, koska mitään vikaa ei ollut muuta kuin kampuran stefakotelossa, sekä luonnollisesti uusin koko jakopään kaikkine romuineen.
                  Click image for larger version

Name:	20201115_235445.jpg
Views:	580
Size:	469,3 Kt
ID:	1904225
                  Click image for larger version

Name:	20201115_235500.jpg
Views:	633
Size:	92,0 Kt
ID:	1904226
                  Click image for larger version

Name:	20201115_235513.jpg
Views:	587
Size:	89,6 Kt
ID:	1904227
                  Click image for larger version

Name:	20201115_235521.jpg
Views:	610
Size:	75,0 Kt
ID:	1904228
                  Seuraavana viikonloppuna löinkin auton jo takaisin nippuun ja varattiin uutta katsastusaikaa, tuli haettua kuopiosta 15puolaiset ilmeisesti a5 audista peräisin olevat 8×18" vanteet 245/40/18 hakkapelitta 8 nastarenkailla ja mallasin ne sitten leimalle jo alle yksin tein.
                  Click image for larger version

Name:	20201116_003736.jpg
Views:	606
Size:	330,5 Kt
ID:	1904229







                  Comment


                    #39
                    Melkoisesti hyvää tuuria huonon tuurin jatkeeksi. Onneksi joskus näinkin.

                    Comment


                      #40
                      Joo, ihmeen kaupalla mentiin kyllä nyt ja vielä kun ihan alun alkujaankin niin huonoo tuuria oli tuon kampiakselinpukin pultin kanssa, niin positiivinen yllätys oli, että selvis käytännössä tasopinnan oikasulla, kannenpulteilla, uusilla tiivisteillä/stefoilla, öljyillä ja jakopäähän laitoin varulta tosiaan uuden hihna/vesipumppupaketin, kun johan entisillä oli ajettu se 130km ?

                      Nyt autolla on rullailtu jo n.3000km ilman huolia ja öljytkin vaihtelin varulta kertaalleen taas tuossa n.1000km kun oli ajettu. Tuon hihnan katkeamisen jälkeen aluksi oli hankaluuksia kipinän kanssa, kun se aluksi ei pyörinyt tyhjäkäyntiä kunnolla ja sitten yli 1bar ahtojen alla hukkui jonnekkin. Asiaa tutkiessa oli kärkivälit menny tulpista ihan reisille aluksi ja sitten kun säädin ne 0,8 välyksille, niin ahdoilla hävis sytty, siinä säätöä ja vetoja kokeilulla jätin kärkivälin 0,65mm jossa kokonaisuus pelasi parhaiten, ettei tyhjäkäynti vielä kärsinnyt juurikaan ja ahdoilla tuntui kipinä lentävän.
                      Lääkkeeksi kyllä tuli ensialkuun laitettua myös inan kylmemmät rs4 mallin sytytystulpat (FR6KPP33+), sekä tilasin R8 puolapaketin ja siihen jenkeistä ECS Tuningilta sopiva sovitepala, jotta puolat istuu nätisti paikalleen.
                      Click image for larger version

Name:	20201118_214339.jpg
Views:	368
Size:	43,7 Kt
ID:	1904482

                      Click image for larger version

Name:	20201118_214351.jpg
Views:	372
Size:	86,1 Kt
ID:	1904483
                      Click image for larger version

Name:	20201118_214403.jpg
Views:	376
Size:	65,2 Kt
ID:	1904484

                      Comment


                        #41
                        "R8 puolat" :) Noita on monissa eri malleissa.

                        Oliko kansi mennyt kieroksi, vai ihan varuiltako se oikaistiin?

                        Comment


                          #42
                          Juu, näitä puolia tosiaan käytetään lähes joka mallisarjassa jossain koneessa, mutta näille on syystä jostain käsittääkseni tullut "yleinen" nimitys "R8 puolat" ja kuulostaahan se hienommalta. :) Punahattuisia taisi löytyä katoloogien mukaan ainakin kolmea eri pituuttakin, varmaan olisi ollut ihan suoraan passelin pituinenkin ollut, mutta kun faktaa en löytänyt pikaseen, puolien eroista, tai "R8" puolan hyvyydestä suhteessa muihin vastaaviin puoliin.
                          Kansi oli käsittääkseni suora, mutta jotain pientä monttua oli ollut jonkun liekkirenkaan kohdalla, niin vetivät varulta suoraks.

                          Comment

                          Working...
                          X