Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lakimiespalveluita autoilijalle edullisesti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lakimiespalveluita autoilijalle edullisesti

    Menikö autokauppa puihin, jäikö tilatut osat saapumatta? Oliko auto huollon jälkeen huonommassa kunnossa kuin sinne vietäessä? Iskikö tunnettu tyyppivika?

    Jokainen autoilija harrastuksen asteeseen katsomatta on varmasti törmännyt ongelmiin autokaupassa, osien hankinnassa tai huollossa. Ongelmat ovat parhaimmillaan lähinnä kiusallisia, mutta valitettavan usein myös hyvin kalliita. Mikäli elinkeinonharjoittaja ei ole yhteistyökykyinen, on tilanne usein asiakkaan kannalta hankala.

    Kuluttajaneuvonta auttaa yksityishenkilöitä ongelmatilanteissa elinkeinonharjoittajien kanssa. Palvelu on maksutonta, mutta valitettavan ruuhkaista. Palvelu on keskittynyt lisäksi enemmän neuvontaan kuin yksittäisten tapausten ratkaisuun, vaikka myös tämä heidän toimenkuvaansa kuuluu. Kuluttajaneuvonnassa ei voida tehdä sitovia ratkaisuja asiassa, eikä yrityksellä ole näin ollen velvollisuutta kuluttajaneuvonnan suosituksia noudattaa. Kuuluisalle mustalle listallekin yritys joutuu vasta jos jättää noudattamatta kuluttajariitalautakunnan ratkaisua, joka tulee ajankohtaiseksi erikseen tehtävällä valituksella sovittelun epäonnistuttua. Kuluttajaviranomaiset voivat käsitellä vain kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisiä kiistoja.

    Kaikki tämä vie aikaa ja vaatii vaivaa. Tähän on nyt tarjolla ratkaisu. Tarjoan lakimiehen apua ongelmatilanteissa neuvotteluun sovitteluratkaisun saamiseksi, valituksen laatimiseksi kuluttajariitalautakuntaan tai viime kädessä asian viemiseksi käräjäoikeuskäsittelyyn. Tarpeelliset toimenpiteet vaihtelevat asian laadun ja kyseessä olevan intressin suuruudesta riippuen. Kuluttajaviranomaisista poiketen pystyn auttamaan myös yksityisten välisissä kaupoissa.

    Palvelut ovat toistaiseksi "konseptivaiheessa". Hahmottaakseni tämän tyyppisten palvelujen kysyntää, tarjoan palvelujani erittäin edulliseen 70 € / tunti (sis. ALV) hintaan. Mahdolliset oikeudenkäynnit hinnoitellaan erikseen.

    Normaalitapauksessa pyritään aluksi neuvotteluratkaisuun elinkeinonharjoittajan kanssa. Mikäli tämä ei tuota tulosta, laadin perustellun valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Vaikka valituksen tekeminen onnistuu jopa valmiita lomakkeita käyttämällä, on asian lopputuloksen kannalta suuri merkitys asiantuntevasti ja huolellisesti laaditulla valituksella. Tämä on kustannustehokas tapa saada asia viranomaiskäsittelyyn mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Kuluttajaviranomaisten kanssa asioidessa molemmat osapuolet vastaavat omista kustannuksistaan riippumatta tapauksen lopputuloksesta.

    Mikäli asiassa on iso intressi, voi käräjäoikeuskäsittely olla tarpeellinen. Näissäkin tapauksissa luonnollisesti pyritään ensisijaisesti neuvotteluratkaisuun. Oikeudessa hävinnyt osapuoli vastaa omien kulujensa lisäksi myös vastapuolen kuluista. Näin ollen oikeuteen kannattaa mennä vasta jos intressi on huomattava. Usein koti- tai autovakuutuksen osana oleva oikeusturvavakuutus korvaa suuren osan kuluista.

    Kaikissa tapauksissa tutkin veloituksetta asian pintapuolisesti sen arvioimiseksi, onko asiassa aiheellista lähteä eteenpäin ja jos on, missä laajuudessa.

    Allekirjoittanut on 35 v. Helsingin yliopistosta vuonna 2008 valmistunut oikeustieteen kandidaatti (OTK). Autoalan yrittäjäkokemusta on useamman vuoden ajalta, harrastusta sitäkin enemmän. Juridinen mielenkiinto on aikaisemmin kohdistunut autovero-ongelmiin, joista kirjoitin myös graduni. Olen ollut myös töissä tullissa autovero-oikaisuissa. Vahvasti kuvioissa mukana on ollut myös ns. hankalien autojen rekisteröinti Suomeen. Olen osaltani ollut tekemässä jonkinlaista pioneerityötä tämän aiheen tiimoilta. Ensimmäinen merkkipaalu oli alkuvuodesta 2006 Suomen ensimmäisen Evo 6 Lancerin rekisteröiminen Suomeen. Sittemmin käsien kautta on mennyt enemmänkin ensimmäisiä kappaleita. Seuraan autoalaa monestakin eri näkökulmasta, joten alan kuluttajariitojen hoitaminen perustuu vahvaan asiantuntemukseen.

    Jos sinulla on asia, joka ei mielestäsi mennyt putkeen, ota yhteyttä ja selvitetään mitä asian kanssa voidaan tehdä! Myös liikennejutut, kolarit, autoveroasiat yms.


    Mikko Heinonkoski
    mikko@mamasan.fi
    050 505 8512
Working...
X