Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käännetty imusarja ABY/ADU

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Käännetty imusarja ABY/ADU

    Yhden kaverin kanssa juttelin käännetyn imusarjan teosta ja häneltä kuulemma onnistuu moinen temppu. Tarkoituksena olisi nikkaroida mahdollisimman helposti vakioympäristöön istuva sarja.
    Ajatuksena oli touko-kesäkuun aikana tehdä ensimmäinen versio ja jos kansaa alkaa kiinnostamaan, niin pyöräytetään lisää.

    Hintaa satsille kertyy alustavien tietojen mukaan 300-400e.

    Onko kiinnostuneita?

    #2
    "hinta" hieman suolainen omasta mielestä?

    Comment


      #3
      Kyllä mulle halvemmatkin kelpaa ;)
      Kaikki aftermarketit mihin olen törmännyt maksaa +700e

      Comment


        #4
        300-400 euroa sarjasta on kyllä jo melkein halapa tälleen Euroaikaan.

        Comment


          #5
          Millä idealla ja piirustuksilla se tehdään? Pilkotaanko esim. vanhaa?

          Comment


            #6
            Ei pilkota vanhaa vaan tehdään kokonaan uusi. Otetaan orkkiksesta vain laippojen mitat ja tehdään sen mukaan.
            Prototyyppi rakennetaan suoraan mun autoon paikalleen, niin saadaan varmasti sopiva.

            Comment


              #7
              Miten onnistuu noin halvalla,jos laipat ja kaikki on uutta??

              Comment


                #8
                Voi niistä enemmänkin maksaa, mutta sitten joudun vetämään välistä :D
                Hinta tarkentuu viimeistään siinä vaiheessa kun minulla on ensimmäinen proto kädessä ja tiedän suurinpiirtein valmistusmäärän, mutta tällaisista hinnoista tänään sovittiin.
                Ensi viikolla käyn näyttämässä autoa pajalla, kun tähän asti ollaan vasta kuvien perusteella neuvoteltu.
                Nyt jos on jotain suunnittelussa huomioitavaa, niin olen pelkkänä korvana.

                Comment


                  #9
                  Pidän myös halpana, mutta tehkää ensin yksi proto, joka mielellään vähän tehokkaammassa vehkeessä todistettaisiin toimivaksi ja sitten vasta lisää.

                  Jos ei vakiosarjasta käytetä edes laippaa/runnereita niin hinta on todella halpa.

                  3B ja ABY/ADU hytikkapumppu on vähän eri sijainnissa. Ilmastoinnin kanssa on tietty toimittava myös. Ja konepeltikin on niin edessä aika lähellä...
                  ISV:n paikka kannattaa myös funtsata.

                  Comment


                    #10
                    Yritän saada sen paikalleen ennen Lappeenrannan matkaa ;)
                    Tosin tehokasta vehjettä minulla ei ole, mutta kai siitä jotain saa irti.

                    Comment


                      #11
                      Syön Jukka sanani. Olin siinä uskossa heti "hinnan" perusteella, että ei uutta saa vain vanhaa kopeloidaan, mutta jos toimivan kamppeen saatte tehtyä, niin varaan heti yhden!

                      Comment


                        #12
                        3B ja ABY/ADU hytikkapumppu on vähän eri sijainnissa.
                        ADU tarvii 20 mm. lyhyemmän hihnan. Ja konepellin muovia joutuu leikkaamaan 50x60mm pala pois kaasuläpän tienoilta. Muuten jää tilli pohjaan ja sehän hyökkää.. :)

                        Comment


                          #13
                          mutta jos toimivan kamppeen saatte tehtyä
                          Nyt sitten asiasta enemmän tietävät miehet saavat antaa vähän vinkkiä ennen proton tekoa.

                          - Painekotelon tilavuus?
                          - Kavennetaanko koteloa viimeistä sylinteriä kohti ja kuinka paljon?
                          - Runnereiden pituus?
                          - Muuta?

                          Tässä varmaan joudutaan aika paljon taiteilemaan hyvän ja paikalleen sopivan välissä :)

                          Comment


                            #14
                            Kopioikaa suurin piirtein Wagnerin/MTM:n imusarjan mitoitus, mutta korjatkaa wagnerin pahimmat virheet niin, että pikkukorisen konepelti mahtuu kiinni ilman laajennusosan rakentamista. Tai sitten tuplapleenumina kopioikaa tämä tunnettu kotimainen tekele.

                            Runnerien pituus on suurinpiirtein kartalla vakiosarjassakin, pitempiä ei kannata tehdä eikä ne mahtuiskaan. Pleenumin tilavuus käytännössä niin suuri kuin mahtuu, ilman kavennusta loppua kohti. Runnerin reiän koko saa olla mahdollisimman lähelle kannen reiän kokoa (poislukien suuttimen lovi). Muistaakseni kannen reiän koko on noin 1300mm2 ilman suuttimen lovea. Vakiosarjan runneri on jonkin verran pienempi, saattoi olla jopa reilusti alle 1200mm2, wagnerissakin reikä on jo millin pari suuntaansa suurempi. Ja vielä parempi jos laipalta pleenumille saisi muutaman prosentin kasvun poikkipinta-alassa. Perusidea siis kuitenkin se, että kanavan virtauspinta-ala on pienimmillään venttiiliohjurin-seetin tienoilla ja kasvaa siitä tasaisesti pleenumin aukkoon asti. Virtauspinta-alan sahaaminen ylös alas aiheuttaa yleensä vain ylimääräisiä häviöitä ja liian pieni runneri toimii kuristimena ylärekisterissä.

                            Kaasuläpän suunnasta kun katselee imusarjan sisään, niin siellä ei saisi olla suoraa virtauslinjaa yhdenkään runnerin suuntaan. Ilma virtaa pienimmän vastuksen suuntaan ja menee suoraan eikä halua kääntyä. Joten jos kaasuläpän suunnasta on suoraa linjaa johonkin sylinteriin, niin kyseinen pytty saa todennäköisesti enemmän ilmaa kuin muut pytyt. Ja toisaalta taas päädystä ruokittava pleenumi kuten wagneri tekee helposti sitä, että ykkössylinteri saa huonomman täytöksen, koska ilma ei yksinkertaisesti halua kääntyä ykköseen ja virtaa ohi. Parhaimman täytöksen saa ehkä kakkonen tai kolmonen, nelonen melko samoissa ja vitonen sitten kärsii taas. Ja ilman sylinterikohtaisia trimmeja bensanjakelussa ykkönen ja vitonen käy liian rikkaalla, kun keskimmäiset sylinterit ovat suurinpiirtein kartalla tai muuten vaan nakurajalla.

                            Jos ei paineastioiden tekeminen ole tuttua, niin pyöreä muoto kuten putki on vahva ja hyvä pleenumina. Levystä kulmikkaan tekemällä saisi pleenumin tilavuutta paljon suuremmaksi, mutta laatikkomuodon kestäväksi saaminen vaatii jo sitten vähän muutakin kuin pelkän hyvän hitsarin.

                            Jos noihin yllämainittuihin hintoihin pystytte kokonaisia sarjoja tekemään laippoineen, niin minua kiinnostaisi jo pelkät laipatkin 10V, 16V ja 20V muodossa.

                            Comment


                              #15
                              Riippuen ajotyylistä..itsellä ei ainakaan sytytystulpista näy seoksen epätasaisuus pyttyjen välillä.

                              Comment


                                #16
                                Pitkäseltä tulikin hyvää infoa suunnittelua ajatellen. Noihin runnereihin vielä sen verran, että kannattaako vaikka ykköstä ja vitosta kääntää aavistuksen keskemmälle niin kuin AAN vakiosarjassa on tehty?
                                Toistaiseksi tekeminen on vielä puheiden tasolla, mutta viikonloppuna oli tarkoitus käydä auton kanssa suunnittelemassa lisää.

                                Comment


                                  #17
                                  Vitosen runnerin kääntämisestä tuskin on haittaa, mutta käännetylle ykköselle voi tulla vielä jyrkempi kurvi ilmalle kääntyä. Riippuu tietysti siitä mihin ja missä kulmassa kaasuläpän haara liittyy pleenumiin.

                                  AAN sarjassa kaasuläppä on keskellä ja siksi päätyrunnerien käännöstä on luultavasti hyötyäkin. Vakiosarjojen muotoilu on usein tilan ja hinnan sanelemia, eli niistä ei kannata aina ottaa mallia. Suurinpiirtein kaikki virisarjat, jotka on tehty laipasta lähtien uusiksi, on mielestäni suorilla runnereilla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Riippuu tietysti siitä mihin ja missä kulmassa kaasuläpän haara liittyy pleenumiin
                                    Kai siihen väkisellään 90 asteen kulma tulee eli samaan malliin, kuin wagnerissa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onko testikappale valmis? Itseäkin kiinnostaisi jos/kun saatte toimivan kamppeen kehiteltyä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Metallimiehellä puskee "oikeat" työt nyt päälle, mutta oli tarkoitusta tämän kuun aikana tehdä yksi kappale.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mites täällä?

                                          Comment


                                            #22
                                            Imusarjan teko meni sen verran pidemmän kaavan kautta, että ensin kaivettiin halliin pohjat, valettiin sokkeli jne jne.
                                            Ostin siis harrastetilat missä imusarja tehdään. Tulevana perjantaina olisi vihdoin tarkoitus päästä tänne omaan halliin harrastamaan ja sitten kun metallimiehen kanssa saadaan aikataulut natsaamaan, niin tehdään mallikappale.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Miten saako tuollaisen AAN moottoriin?

                                              Comment


                                                #24
                                                Miten saako tuollaisen AAN moottoriin?
                                                Kyllä saa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Milloin tämmösiä olisi saatavilla?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ilmoitan heti kun mallikappale on tehty. Yritetään taas aloitella lähiaikoina, kun nyt on paikka missä tehdä.
                                                    Metallimies tulee käyttämään mun autoa jiginä siihen hommaan ja samalla tehdään ehkä pari ylimääräistä sitovien tilausten lisäksi. Sen jälkeen ei taas ihan herkästi tehdä lisää.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Mullekkin voi ilmoitella jos näitä ylimääräiseksi asti riittää...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Yksi tännekkin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hmm, enpä olekaan ilmoittanut halukkuuttani tähän ketjuun vaikka mielestäni olin sen ilmaissut. Lie nähnyt unta :)

                                                          Eli, tännekkin yksi.

                                                          Ja tehkäähän hyvä kerrasta! Lähinnä virtaukset ja tehostimen pumpun tilat tuntuu tärkeältä :)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jokos näitä saa?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X