Audiclub Finland

Nürburgring 2009

Audi-seurakuntamme kokoontui vappuaattona Vuosaaren uuteen satamaan hyvissä ajoin ennen laivan lähtöä kohti etelän lämpöä. Merimatka sujui rauhallisesti, eli tylsyyttä torjuttiin muun muassa syöden, syöden ja nukkuen. Perinteisestä vappuhulinasta pidättäydyttiin kohtuuden rajoihin, jotta perjantaina illalla jaksaisi taittaa matkan Saksan halki.

Laivan rantauduttua olimme raikkaina Rostockin satamassa perjantai-illan siirtyessä jo lauantaille. Rostockista eteemme avautui yksi Saksan uusimmista moottoritieosuuksista kohti Hampuria, vapaa nopeusrajoituksista ja liikenteestäkin. Koneiden lämmettyä kuljettajatkin syttyivät ja myös turvallisia tilannenopeuksia kokeiltiin laillisesti. Porukka saapui perille noin klo 6 lauantaina aamulla, ja lyhyiden unien sekä aamiaisen jälkeen havaitsimme hotellimme sijaitsevan pittoreskissa Adenaun kylässä, joka on sijoitettu Eifel-vuoriston syleilyssä olevan laakson pohjalle. Kaunis kylä on täynnä vuosisatoja vanhoja rakennuksia ajalta ennen rakennus- ja julkisivumääräyksiä.

Lauantain auringonpaisteessa seurasimme radalla ajettua VLN-sarjan kestävyyskilpailua, odotellen sydämet levottomasti pamppaillen odottamassa radan avautumista. Muutamat nopeat ehtivät tutustumaan rataan jo launtaina illalla ajamalla, ennen kävellen ja minibusseilla tehtyä rataan tutustumista, Track Walkia. Ammattilaisten opastamana kiersimme radan, ajoittain jalkautuen tutustumaan läheisemmin perin omintakeisiin ajolinjoihin sekä käsittämättömiin korkeuseroihin. Mistään kuvista saati videoista ei saa oikeaa kuvaa näistä maaston muodoista. Kaarteiden kallistukset ovat merkittäviä ja korkeuserot radalla suurimmillaan 300m.

 

Aamun valjetessa sunnuntaiksi oli aamiaishuoneessa runsas joukko varhain heränneitä, matkalla radalle heti aamukahdeksalta. Rata avautui ja hurjimmat odotukset, pelot ja toiveet toteutuivat pyöriemme alla. Ensimmäinen kierros hapuilevan pelokkaana, toinen edelleen hapuilevan kauhuissaan, mutta paljon kovempaa! TrackWalkilla opittu ajolinjatieto osoittautui välittömästi kirkon hopeita paljon arvokkaammaksi aarteeksi. Päivän mittaan lukuisia kierroksia aina vaan kovempaa - tämä on taivas - eikun helvetti, vihreä helvetti, Grüne Hölle. Oireina se aiheuttaa kämmenien hikoilua, harittavaa katsetta, katkokävelyä, keskeneräisiä lauseita, syömishäiriöitä, jarrujen loppumista, renkaiden savuamista, välitöntä riippuvuutta - sekä viikkoja kestävää hymyilyä!

Väkemme ajoi kuka enemmän, kuka vähemmän, mutta kaikki kuskit radalla kävivät. Päivä kului turhankin nopeasti, ja ajamisen nälkää olisi riittänyt pidempäänkin keikkaan. Kuskeilta laidasta laitaan tuli radasta positiivista kommenttia, ja toteamus, että on se Ring vaan koettava, ei sitä voi kuvailla. Ja koettava uudestaan ja uudestaan.

Varikolla oli superlatiivista autokalustoa, Porschet olivat kuin Nissanit kotomaassa. Tavallisia ei viitsinyt laskea, GT3 taisi olla yleisin malli. Oma Audi-kalustomme urquattroineen herätti myös ansaittua huomiota, ja seurueemme R8 lienee ollut yksi päivän kuvatuimpia autoja. Nopeimmat autot radalla olivat kuitenkin Ringille varta vasten rakennettuja kevennettyjä kulkineita, joita komensi kokenut paikallinen kuljettaja - ei ollut Porscheillakaan mitään sanomista. Hitaimpina liikkujina taisi olla kaksi ikämiestä ampiaiskypärät päässä 20-lukuisilla moottoripyörillään. Ministä Lamborghiniin, Caterhamista Ariel Atomiin, Nissanista Ferrariin - kaikkea mitä pyörillä liikkuu nopeuteen katsomatta, Nyrre-uskonto yhdistää kaikki.

 

Illalla radan sulkeuduttua kokoonnuimme hotelliimme yhteisillalliselle. Jälkiajoja jatkettiin illallisen jälkeen vielä useaan otteeseen, myös maanantain onnistuneen ja rennon paluupäivän jälkeen lautalla kotia kohti kelluessa.

Summa Summarum

Palasimme kotiin ilman mainittavia kalustotappioita tuhansia kokemuksia rikkaampana - silmät hapuilevina omituinen hymy naamalla - väsyneinä mutta onnellisina!

Uusi uskonto on meidät vallannut - Die Grüne Hölle - Hölleluja!

Järjestelyistä suunnattoman suuri kiitos asianomaisille - tulen ikuisesti muistamaan että takianne joudun tulevaisuudessa suuria summia uhraamaan Nürburgringin alttarille!

Olli Kalske - oliver
valaistumisen kokenut


Layout: Color, Coding: Techsys, Photos: JTmedia