Audiclub Finland

Gotlandring 2008

Taustaa
Audiclub Finland vieraili jo perinteisesti toukokuussa Gotlannissa. Viime kevään viihtyisän ja onnistuneen reissun yhteydessä päätettiin, että jos vain mahdollista, niin ensi vuonna uudestaan. 2007 reissussa kokeiltu konsepti oli matkalaisten mieleen, joten syksyllä buukkasimme radan jälleen, ja saman, erinomaisen hotellin Visbyn keskustasta. Vain Turku-Tukholma ylitykseen tehtiin muutos, Seawindin rahtilaivasta siirryttiin ns. porauslauttaan (Víking), joten tällä kertaa ruoka ja viihdemahdollisuudet lautalla kelluessa olivat hieman viime vuotista paremmat, ja hytitkin hieman mukavammat.

Torstai 15.5
Lähdön aika koitti tällä kertaa 15.5, kun alunperin varaamamme seuraava viikonloppu oli mahdoton -lautat täynnä hevosmiehiä Elitloppettiin matkalla. Siispä meidän hevosvoimilla kyllästetty seurueemme kokoontui aluksi Turkuun sataman liepeille. Tälläkin kertaa osanotto oli melko aktiivista, autokuntia oli mukana 22, henkilöitä n 40.

Perjantai 16.5
Viking saapui sateiseen ja synkeään Tukholmaan aamusta, ja siirtymä Nynäshamnin eloisaan satamaan tapahtui hyvässä järjestyksessä. Etelään matkaava lautta pääsi säärintaman paremmalle puolelle, ja Visbyssä sateesta ei ollut enää tietoa. Ilta vietettiin rauhallisissa merkeissä Visbyn kauniissa kaupungissa, jääkiekkoviihteestä nauttien(?).

Lauantai 17.5
Lauantaina rinkulasaattueemme suuntasi Visbystä pohjoiseen, ja puolen tunnin siirtymän jälkeen pääsimme nautiskelemaan uudesta kulkutiestä radalle -eli enää ei tarvinnut ajaa sinänsä seikkailumielisiin vetoavaa reittiä kalkkilouhoksen läpi, vaan päästiin radalle asfalttia pitkin. Radan infrastruktuurissa oli havaittavissa muutakin kehitystä, eli paikalle oli noussut siisti varikkorakennus kahvioineen ja vessoineen, ja radan kaiteiden määrä oli lisääntynyt.
Aamu aloitettiin ohjaajakokouksella, ja sekä kerho että maahantuoja muisti osallistujia pienellä muistoesineellä. Ratasession alkuun suoritettiin ajolinjojen harjoittelua kolmessa letkassa, viime vuodesta hieman oppineena, eli rauhallisempaan tahtiin. Päivää jatkettiin vapaamuotoisen ajon merkeissä. Sää suosi, sadetta ei saatu, ilma oli turbokoneita hellivän viileää.

Gotlandringin rataprofiililtaan erittäin tekninen ja haastava aukeni toisella kerralla paremmin, ja useimmilla "kertauskurssilaisilla" kierrosajat tippuivat huomattavasti. Haastavuutta radassa kuitenkin riittää, sillä mutkia on edelleen ajettava "aivot kytkettyinä", ja välillä haettava linjoja epäsovinnaisti hyödyntäen radan kallistuksia. Lisäksi vauhdin lisääntyessä pinnan korkeuserot tuovat ajoon uutta eloa aina vauhtia nostettaessa. Turva-alueet ovat kuitenkin hyvät, ja rajojaan voi hakea turvallisesti.Kalustovaurioilta säästyttiin jälleen, lukuunottamatta yksittäisiä pieniä teknisiä ongelmia.

Etelälenkin vauhdikkaampi osuus odottaa edelleen rahoitusta, ja on ajokunnossa aikaisintaan 2010, sitä odotamme mielenkiinnolla, mutta rata on kiva jo nykyisellään.
Iltapäivällä lounastettiin radan uudessa rakennuksessa. Mukavana lisänä jokunen onnellinen varikkoruusu pääsi tutustumaan rataan Gotlandringin poikien Corveten kyydistä -rata-ajokärpänen taisi syttyä. Innokkaimmat veivasivat radalla noin iltakuuteen, ja sitten olikin jo kiire kaupunkiin.

Illalla porukka kokoontui yhteen syömään Visbyn historialliseen keskustaan, 1200-luvulta peräisin olevan Munkkällaren-ravintolaan. Ilta alkoi rauhallisesti hyvän ruuan ja mukavan seuran merkeissä, mutta sitkeimmät jälkiajajat todistivat, että juomiakin tarjoillaan, ja että valomerkki tulee kansankodissa jo kello 2 aamulla. Kuulemma.

Sunnuntai 18.5
Paluumatka sujui rauhallisesti, ja illalla todistimme jääkiekkofinaalia Vikingin baarissa. Tälläkin kertaa osanottajat olivat tyytyväisiä reissuun. Ilahduttavinta oli lisääntynyt vaimo- ja perhekuntien määrä. Visbyssä kun riittää näkemistä ja tekemistä myös naisväelle ja lapsille, niillekin joita ei radalla ajaminen tai varikon ilostuttaminen kiinnosta. Ensi vuodelle reissu pantiin ennakkovaraukseen, joskin suoritamme syksyllä vielä kyselyn jäsenistölle erilaisista tapahtumavaihtoehdoista.

Suurkiitokset kerhon puolesta järjestelijöille, Sami Romppanen & Kalle Lindholm, ja kaikille osanottajille mukavasta matkaseurasta.