Audiclub Finland

Gotlandring 2007

Taustaa
Ajatus lähteä Gotlantiin syntyi syksyllä 2006, kun Alastaro alkoi tuntua turhan tutulta. Botniaring oli nähty, Motoparkkia kierretty ja muutkin Suomen radat koluttu. Mitä seuraavaksi? Iso Ring tuntui olevan kovin kaukana ja kallis...entäs Gotlandring? Kyseisestä radasta oli ollut juttua lehdissä, rata suomalaisomistuksessa. Ei kuin toimeen. Kerhon nettipalstalta löytyi innokkaita lähtijöitä, joten bookkasimme radan toukokuulle 2007.

Torstai 24.5.
Lähdön aika koitti 24.5.2007. Kokoonnuimme aluksi Turkuun sataman liepeille. Alunperin mukaan oli odotettu ehkä 15 autokuntaa. Odotukset ylittyivät, ja autokuntia oli noin 30, henkilöitä n 50. Seawind oli sananmukaisesti lastattu rinkuloilla.

Perjantai 25.5.
Seawind saapui Tukholmaan aamusta. Ensimmäinen siirtymä oli noin 70 km etelään, Nynäshamniin, jossa saisimme nautiskella toisesta laivakyydistä Visbyyn. Aamuruuhkasta huolimatta seurue saapui paikalla täysilukuisena ja hyvissä ajoin. Paikallisia ihmetytti hieman 30 Audin jono satamassa. Lauttasatamasta oli lyhyt ajo Visbyn vanhan kaupungin muurille. Hotelli löytyi pienen ihmettelyn jälkeen, ja se osoittautui todella laadukkaaksi paikaksi hyvällä sijainnilla. Pysäköintipaikat tosin olivat kiven alla, mutta muurin ulkopuolella oli tilaa. Nopeimmat päättivät lähteä tutustumaan jo Gotlandringiin ennalta, rauhallisemmat nauttivat Visbyn nähtävyyksistä.

Lauantai 26.5.
Varsinainen ratapäivä valkeni sateisen yön jälkeen aurinkoisena ja kauniina. Siirryimme radalle, noin puolen tunnin ajo Visbystä. Viimeinen siirtymä tosin oli aika erikoinen, noin 500 metriä reitti kulki kalkkikivikaivoksen huoltotien poikki. Sade oli poistanut pölyn, mutta alustan kalkitus tuli hoidettua kuntoon heti alkuun. Radalla meitä opasti alkuun omistaja Alec Arho, ja ajoimme alkuun hieman letkassa, jotta linjat tulisivat tutuksi. Tämän jälkeen loppupäivä päästeltiin vapaasti.

Gotlandringin nyt valmiina oleva osio "Nordslinga" eli pohjoislenkki on erittäin tekninen ja haastava. Useita mutkia on ajettava yhtenä, ja välillä haettava linjoja epäsovinnaiselta tuntuvasti, jotta radan kallistuksia ym pystyy hyödyntämään. Kokonaisuutena hyvä rata, joskin tulevaisuudessa valmistuva vauhdikkaampi etelälenkki toisi lisää haastetta. Nyt nopeita mutkia ei ole kuin muutama. Iltapäivällä kerho tarjosi matkalaisille lounaan läheisessä grillipaikassa. Ruoka oli erittäin laadukasta, mutta kauaa siitä ei ehditty nauttia, jotta rata-aika tulisi käytettyä maksimaalisesti.

Illalla naamat punoittivat, paitsi ajamisesta, niin myös auringosta. Sää todella suosi, lämpöä melkein helteeksi asti. Aurinkorasva olisi ollut tarpeen. Iltaa vietettiin vapaamuotoisesti Visbyn keskustassa.

Sunnuntai 27.5.
Kaikki loppuu aikanaan. Paluumatka alkoi iltapäivällä tutusti, eli kelluen ensin Nynäshamniin, sieltä sitten Tukholmaan, josta illalla kotimaahan Seawindillä. Laivoilla oli aikaa spekuloida reissua. Ensi vuodeksi tilattiin samanlaiset kelit, ja päätettiin uusia matka samalla kaavalla.

Kiitokset kerhon puolesta järjestelijöille, Sami Romppanen, Kalle Lindholm, ja kaikille osanottajille mukavasta matkaseurasta. 2008 uudestaan...


Layout: Color, Coding: Techsys, Photos: JTmedia